Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Zo ben druk aan het tekenen:
tekenwerk 001_forum.jpg
tekenwerk 001_forum.jpg (67.98 KiB) 3087 keer bekeken
Zoals te zien is komt onderin rechts de nieuwe helix, zit alleen met de vraag of ik straks uitkom met mijn nevenspoor. Zien we dan wel
tekenwerk 002_forum.jpg
tekenwerk 002_forum.jpg (71.68 KiB) 3087 keer bekeken
Schaduwstation word ontworpen



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Hoi Martin.

Even een vraag.
Hoe ga je het oplossen met het stopcontact en het raam?

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

mdedeugd schreef:Hoi Martin.

Even een vraag.
Hoe ga je het oplossen met het stopcontact en het raam?

Martin de Deugd
He Martin,

Het stopcontact zit er voor de lol, deze valt straks weg achter de scenery. Het raam kan ik altijd bij en ook de sluiting is geen probleem. Ramen lappen kan via het dak van de bijkeuken. De lamellen staan eigenlijk altijd half dicht ivm direct zonlicht.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben weer even een paar uurtjes druk geweest. Heb op de plaat de complete route uitgetekend en de zaagsnedes gemarkeerd met stift. Zoals wellicht opvalt is het goed opletten met alle lijntjes. Zeker straks met zagen :)
tekenen laag 001_forum.jpg
tekenen laag 001_forum.jpg (75.16 KiB) 3065 keer bekeken
tekenen laag 002_forum.jpg
tekenen laag 002_forum.jpg (68.61 KiB) 3065 keer bekeken
Ik hoef alleen nog de helix uit te tekenen. ivm een nevenspoor op nivo 0 gaat de helix tot 17 cm hoogte en de laatste 3 cm overbrugt de aansluiting naar het station. het geheel is nu op 2% stijging. Deze tip om een helix te bouwen betaald nu al terug :mrgreen:

Als alles uitgezaagd is moet ik alleen nog het aansluitstuk van het station tekenen en zagen en dan kunnen de sporen gelegd. Zit me nog af te vragen of ik nu wel met spanten wil gaan werken :?



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door henry »

ziet er goed uit alleen die ene foto geeft een vreemd beeld van je tekening, het is toch wel een treinbaan he en geen andere hobby :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

martindomburg schreef:Ben weer even een paar uurtjes druk geweest. Heb op de plaat de complete route uitgetekend en de zaagsnedes gemarkeerd met stift. Zoals wellicht opvalt is het goed opletten met alle lijntjes. Zeker straks met zagen :)


Ik hoef alleen nog de helix uit te tekenen. ivm een nevenspoor op nivo 0 gaat de helix tot 17 cm hoogte en de laatste 3 cm overbrugt de aansluiting naar het station. het geheel is nu op 2% stijging. Deze tip om een helix te bouwen betaald nu al terug :mrgreen:

Als alles uitgezaagd is moet ik alleen nog het aansluitstuk van het station tekenen en zagen en dan kunnen de sporen gelegd. Zit me nog af te vragen of ik nu wel met spanten wil gaan werken :?
Martin, ik wil je beslist niet van je apropo afbrengen. :o
Maar...
Voor je nu de decopeer zaag neem.
Is het mischien verstandiger, eerst eens het complete onder trace eens geheel met rails uit te gaan leggen.
Je moet ze eens de kost geven die na het zagen er achter komen dat het toch niet klopte.
Beter nu even dubbel controleren dan straks, je weet wel. ;)


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

henry schreef:ziet er goed uit alleen die ene foto geeft een vreemd beeld van je tekening, het is toch wel een treinbaan he en geen andere hobby :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

verrek je heb gelijk :oops: haha lachen


@Martin: Heb ik al gedaan d.m.v. proefstukjes. Om de bogen vloeiend te krijgen heb ik beruik gemaakt van de isolatielatjes om vloeiende bogen te krijgen. Waar mogelijk he ik de radius zelfs vergroot om zeker te zijn van de juiste route. Mijn kleinste radius is 250

Door de lijnen (waarvan een paar valse) en de fotohoek kan het beeld vertekenen. Maar met mijn proefrail pastte alles. De helix word het meeste werk



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

Ok, Martin.
Perfect ;)
Nou dan rest mij nog, je veel sucses met de op bouw toe te wensen.
Ik laat nu je verder wel lekker met rust.
En ga weer terug op mijn eigen project.
Nog zoveel te doen, en plannen te maken.
Ik kijk wel mee om het hoekje :D ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Bedankt voor je critische oog, een meesterwerk word niet bebouwd door een enkele ego :)
Zonder kritisch commentaar sluipen fouten er snel in, weet er alles van in mijn werk :P

Heb nog even de eerste omwenteling van de helix getekend. gaat lekker, morgen zagen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Ben vandaag weer druk geweest. Ik heb alles uitgezaagd en het trace vastgelijmd. Ook de helix heb ik uitgezaagd en die ligt klaar om gemonteerd te worden. Toen henry op bezoek kwam kreeg ik een erg goede tip van hem. Om ed toegangkelijkheid te vergroten heb ik de keerlus eruit gehaald. Door het spoor vanuit het schaduwstation meteen het paradespoor op te brnegen creeer ik meer ruimte om problemen op te lossen. Tevens heb ik een paar balkjes verplaatst.

Door de aanpassing kan ik op het paradestuk een halte bouwen waar de treinen weer op elkaar kunnen wachten :) Vond het een leuke tip dus heb die meteen in de praktijk toegepast. Zo komt het eruit te zien in het baanplan:
De bijlage Schwarzwald_laag.png is niet meer beschikbaar
Ik heb de helix niet ingetekend

Hieronder nog een aantal actiefoto's:
helix zagen
helix zagen
baan bouwenI 001.JPG (92.93 KiB) 2854 keer bekeken
helix klaar
helix klaar
baan bouwenI 002.JPG (78.97 KiB) 2854 keer bekeken
voordat henry kwam
voordat henry kwam
baan bouwenI 004.JPG (84.14 KiB) 2854 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

En toen Henry weer weg was:
baan bouwenI 005.JPG
baan bouwenI 005.JPG (79.22 KiB) 3025 keer bekeken
Ben tevreden met het resultaat


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Vanavond ben ik nog even aan de slag gegaan met de helix. Ik heb dankzij rob fongers zijn website mijn eerste helix meteen goed gemaakt :) Rob dank voor de uitleg op je site!

Ik heb de montage als volgt gedaan:

Ik doe lange draadeinden in de lagen van de helix. Als ik de eerste laag heb voorzien van moeren doe ik plat meteen de tweede laag. Deze stel ik gelijk strak op 57 mm tussenruimte. Dit idem met de laatste laag. Je krijgt dan dit resultaat:
helix1 001.JPG
helix1 001.JPG (85.72 KiB) 3000 keer bekeken
Morgen zet ik onder het frame latten waarin ik de draadeinden laat zakken. Nu kan ik elk van de vier punten in hoogte stellen waardoor ik een goede stijging kan maken en kan corrigeren zonder dat de tussenhoogte van de lagen veranderd.

Een overdreven voorbeeld van resultaat:
helix1 003.JPG
helix1 003.JPG (82.98 KiB) 3000 keer bekeken
De overtollige draadeinden afslijpen met een haakse slijptol en je hebt een mooi afgewerkt geheel.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

Mijn ervaring is dat het handig is per laag te bouwen. 1 cirkel per keer en daar meteen de rails op vastzetten (en testen!), daarna de volgende laag. Anders moet je het er tussen zien te prutten en dat schiet niet op.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Kom je dan niet in de knoei met de lengte van de flexrails. Lijkt mij dat je toch een keer moet koppelen aan de volgende laag en dan zit alles weer in de weg :x :D


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

In mijn helix ligt geen flex dus dat probleem heb ik niet, maar het komt nooit precies uit op het einde van een (flex)rail. Wat je kunt doen is de flex vastleggen op het segment/cirkeltje waar je mee bezig bent. Doorleggen tot de laatst aangekoppelde flex bijna uitsteekt tot voorbij het einde van je segment. Dan het volgende segment op de draadeinden, dat vastzetten en weer doorgaan. Als het goed is kun je zo altijd in het zicht werken zonder een bovenliggend segment dat in de weg zit. Anders wordt het een enorm geklier om je flex vast te krijgen, want schroeven gaat haast niet want het bovenliggende segment zit in de weg, en met lijm wordt het een behoorlijk lijmklemmen-festijn en heb je flink wat klemmen nodig gezien de lengte van 1 flex. Nog afgezien van hoe je de lijm ertussen krijgt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Laag voor laag zoals Steven zegt. Je wordt helemaal gek als je die rail er tussen moet pielen :o :o En teste is heel belagrijk, je overgangen solderen en vastleggen want anders gaat het knikken


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door shoven »

R Fongers schreef:En teste is heel belagrijk, je overgangen solderen en vastleggen want anders gaat het knikken
Yes. Wat ik doe is 2 flexen aan elkaar maken met de gewone metalen raillasjes en die ook nog aan de rails vastsolderen zodat het niet gaat schuiven. Vlak voor de uiteinden zet ik ze vast op de ondergrond. Dan wordt de kans op knikken een stuk kleiner.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mdedeugd »

shoven schreef:Mijn ervaring is dat het handig is per laag te bouwen. 1 cirkel per keer en daar meteen de rails op vastzetten (en testen!), daarna de volgende laag. Anders moet je het er tussen zien te prutten en dat schiet niet op.
Ik heb ook het aller beste met jou voor, net als de anderen, dus vooruit. ;)
Ik haak toch nog even kort aan.
Even een aanvulling op wat Steven schrijft.
Doe het a.u.b met de gehele baan zo.
Niet eerst alles uitzagen en dan pas rails gaan leggen.
Dus Zagen, rails plaatsen, en testen heel veel, dat is zeer belangrijk.
Daar ging ik in het begin ook de fout mee in, eigenwijze ik :oops:
Bij de rest van mijn baan deed ik het gelukkig na wijze lessen, wel op deze volgorden.
Sucses, het echt wordt mooi.
Regematig controleren voorkomt verrasingen achteraf.
Als je aan bedraden toe bent, advies, gebruik ringleidingen onder je baan.
Een must, pak dit desnoods meteen mee in het geheel, maar daarin ben je vrij.

Martin de Deugd.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door Rob Fongers »

Ennn Martin,

Ik ken dinamo niet maar anders kan je natuurlijk altijd analoog testen. Maar wat voor mij belangrijk is dat Koploper of de software die je gaat gebruiken de baas is over het geheel wat je gebouwd hebt. Dus pendelen etc als een tijdelijk oplossing raad ik je ten zeerste aan


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

tnxs voor de tips,

Testen doe ik altijd. Ik leg eerst dit trace en test het analoog helemaal op een goede loop en contact. Hierna gaat dinamo er pas aan om de blokken te testen.

Ik ga nu eerst de helix vast zetten en haal dan de lagen er weer vanaf om de flex te zetten. Peco heeft geen schroefgaten en de dwarsliggers zijn te dun voor de schroeven. Ik wil de ronding helemaal leggen en lijmen en stop met rails 5 cm voor het einde. Dan de tweede laag en vervolgens vastsolderen. Als de helix (het zijn maar 2,5 lagen) gelegd is ga ik de helix analoog testen. In de tijd dat de lijm droogt ga ik verder met de rest van de baan. Ik heb alle tijd om het goed te doen, en gelukkig is peco flex prettig om te leggen :mrgreen:

Rob: hoe beveilig je de pantografen van vasthaken in de helix?? Ik denk een stukje koperdraad tegen de onderkant met de rails mee laten lopen ?!?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

R Fongers schreef:Ennn Martin,

Ik ken dinamo niet maar anders kan je natuurlijk altijd analoog testen. Maar wat voor mij belangrijk is dat Koploper of de software die je gaat gebruiken de baas is over het geheel wat je gebouwd hebt. Dus pendelen etc als een tijdelijk oplossing raad ik je ten zeerste aan
Dat is zeker ook mijn gedachte, ik heb de testroute in Itrain al staan :mrgreen:



FidOo
Berichten: 5828
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door FidOo »

Martin deze tip had ik ergens gelezen:

bevestig ook rails tegen de bovenzijde van je spiraal. gewoon simpel flex minitrix rail gebruiken, ergens 2e hands een zooitje meenemen voor goedkoop prijssie. mooi hoeven ze niet te zijn en met paar schroeven zitten ze zo vast, t enige wat ze hoeven te doen is je panto's te begeleiden. En waar je geen bovenliggende delen meer hebt kun je om de zoveel cm gewoon een overspanning (in de vorm van een n maken van hout waar je het tegenaan zet.

Uiteraard kan dit ook met gestript massief koperdraad. als je 2.5mm² gebruikt moet dat wel lukken. Dan zou je het moeten kitten / lijmen. Dan ben je er ook. Wederom kun je die dan met houten portalen het laatste stuk vast zetten.

dat lijken me de meest gemakkelijke en goedkoopste manieren.

Bij conrad kun je ook bovenleiding kits kopen voor in tunnels. dat zijn plastic portalen met een soort brede strook koper als bovenleiding. (moet je maar even zoeken)

Dat is denk ik wel veel duurder. misschien wel praktisch voor het stuk zonder bovenliggende spiraaldelen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4927
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door martindomburg »

Tnxs voor de tip fidoo, zat zelf ook de denken aan 2,5 mm2 koper. alleen even een manier verzinnen om het tegen het hout te lijmen zonder dat alles (ik ken mezelf) onder de secondelijm komt te zitten. :)

Ben weer even druk geweest. Heb eerst de draadeinden op maat geslepen en de bevestiging op het houten frame gemaakt. Toen ik dat helemaal klaar had en een stevige helix er aan over hield heb ik de lagen eraf gehaald.

Ben een half uur bezig geweest met het afstellen van de eerste laag op 57mm. Ben ik zo'n pietje precies of is het inderdaad erg veel werk???
eerste rails 001.JPG
eerste rails 001.JPG (87.17 KiB) 3035 keer bekeken
Daarna begonnen met het leggen van de eerste rails 8-) biertje erbij en feestje vieren :mrgreen:

De tip om de lassen te solderen is een gouden tip, die werkt super en het resultaat mag er wezen:
eerste rails 002.JPG
eerste rails 002.JPG (101.53 KiB) 3035 keer bekeken
Meteen alles gelijmt met boekbinderslijm en als dit morgen droog is kan ik de 2e laag aanbrengen. Bovenop heb ik 5cm niet gelijmd om dit et kunnen koppelen.
eerste rails 003.JPG
eerste rails 003.JPG (111.57 KiB) 3035 keer bekeken



marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door marco »

Je gaat als een speer martin ik blijf je volgen :mrgreen:
Blijf veel testen tussendoor nu kun je overal nog goed bij.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

mark
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 sep 2010 19:04

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Bericht door mark »

Hoi Martin,

Je gaat idd als een speer!
Maar, gaat dit niet ietsje te steil?
Ik heb al een helix in de clico gedonderd die minder steil was en waar de treinen niet bij omhoog kwamen.. :|
Hoop dat ik het hier mis heb..

Groet
Mark


Plaats reactie