Nederlandse goederentreinen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
lukas2

Nederlandse goederentreinen

Bericht door lukas2 »

Ik vroeg me toch eens af... Wat zou nou typische Nederlandse goederentreinen? Dan bedoel ik de goederentreinen die je regelmatig ziet op het Nederlandse spoor. Ik heb laatst al een topic geopend over kolentreinen, waar ik al veel inspiratie uit heb gehaald. Maar wat voor goederentreinen hebben jullie? (voor zover jullie Nederlands materieel hebben, althans, wat in Nederland rijdt in ieder geval).

Wat voor samenstellingen? Het liefste ook met concrete nummers erbij van de schaalmodellen, voor zover ze er zijn in N-spoor.
Ik heb bijvoorbeeld al: 6494 Railon met 6 kolenwagons van Fleischmann (serie 8524 uit mijn hoofd) op mijn lijstje staan.

Wie geeft mij nog meer inspiratie?

spoor65

Re: Nederlandse goederentreinen

Bericht door spoor65 »

Lukas,

De vraag is dan, uit welk tijdperk wil je een samenstelling weten.
Als ik nu even uit ga van het huidige tijdperk, dan is er eigenlijk niet echt veel keus in een trein met echt uitsluitend
nederlands materiaal.

mijn ervaring in wat ik langs zie komen, wanneer ik weer eens met mijn bus aan de halte sta in b.v oldenzaal, en mijn wachttijd vul met treinen kijken,
dat daar toch veelal gemengede samenstellingen binnen komen rijden vanuit Bad Bentheim.

Containertreinen met hun vele verschillende kleuren containers, maar ook bv met uitsluitend tanktainers van Hoyer.
Ook veel kolentreinen maar dan eigenlijk uitsluitend DB wagons die er voor ingezet worden.
Daarnaast regelmatig de VW treinen, die dan wel weer af en toe zijn aangevuld met schuifwandwagons, welke vaak tussen de autowagons in staan.
verder een mix aan schuifwand, huifwagons en rongenwagens in meestal bonte samenstelling.

Als er al eens een echt NS samenstelling langs komt is het meestal een trein met de bekende blauwe ballast stort wagons.

In almelo overigens, waar ik dan ook nog af en toe pauze mag houden in het houten koffiehok van ons, maar dan wel uitzicht heb op het stations empalcament, staan wel vaak diverse lage bakwagons/rongenwagons van nederlands materiaal, die dan gevuld staan met rollen ijzerdraad of gaasrollen of iets dergelijks.

mvg

Freddy

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
lukas2

Bericht door lukas2 »

Sorry Freddy, goed dat je het vraagt. Ik heb tijdperk V (en zelfs VI), en het materieel hoeft niet per se Nederlands te zijn, ik probeer nu gewoon wat samenstellingen te creëren die vaak in Nederland te zien zijn. Heel erg bedankt voor je antwoorden!

spoor65

Bericht door spoor65 »

Oja Lukas,

Voor ik het vergeet :lol:
Het zijn natuurlijk niet alleen VW treinen die ik langs zie komen,
ook de Audi treinen zie ik regelmatig, met ook daar tussen wel eens "wir fahren für Audi" wagons ;)

ik zal eens wat zoeken naar foto`s op internet, wie weet vind ik nog leuke voorbeelden.

Mvg

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

FidOo

Bericht door FidOo »

In vlissingen staan ook vollop autotreinen met Fordjes (waaronder ook hele leuke ford focus RS versies)

Helaas zit bij alle auto's het stuur aan de verkeerde kant. en zijn allemaal voor de overkant bedoeld.

Daarnaast zie ik inderdaad vooral de kolen treinen, die tot voor kort altijd door de 6400's (in 3voud) getrokken werden.
De bonte containertreinen en die van hoyer. die nu door 189 ers in enkel of dubbelvoud getrokken worden (evenals de kolentreinen nu)

en hier bij vlaardingen staan af en toe de bakwagens met rongen er op, vroeger kwamen ook wat gasketelwagens met VTG of NACCO er op langs. Daarnaast staan er in maassluis eens in de zoveel tijd lange rongenwagons (4assers) met stalen buizen voor de fabriek hier die er een asfaltachtige laag er omheen bakt en dan per vrachtwagens weer weg stuurt.

Daarmee heb je denk ongeveer het gros van alle goederentreinen te pakken...

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Ik zie ook regelmatig treinen met graanwagens, meestal Frans spul. Heeft minitrix een setje van.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
lukas2

Bericht door lukas2 »

Klopt het dan als ik zeg, dat je helemaal geen 6400's meer ziet, alleen nog maar BR189? En bedoel je met die containerwagons van Hoyer deze set van Minitrix of deze wagons van Hobbytrain? Of nog weer andere? En wat komt er zoal voor in die bonte containertreinen?

Heel erg bedankt voor je antwoorden tot nu toe alvast!
FidOo schreef:In vlissingen staan ook vollop autotreinen met Fordjes (waaronder ook hele leuke ford focus RS versies)

Helaas zit bij alle auto's het stuur aan de verkeerde kant. en zijn allemaal voor de overkant bedoeld.

Daarnaast zie ik inderdaad vooral de kolen treinen, die tot voor kort altijd door de 6400's (in 3voud) getrokken werden.
De bonte containertreinen en die van hoyer. die nu door 189 ers in enkel of dubbelvoud getrokken worden (evenals de kolentreinen nu)

en hier bij vlaardingen staan af en toe de bakwagens met rongen er op, vroeger kwamen ook wat gasketelwagens met VTG of NACCO er op langs. Daarnaast staan er in maassluis eens in de zoveel tijd lange rongenwagons (4assers) met stalen buizen voor de fabriek hier die er een asfaltachtige laag er omheen bakt en dan per vrachtwagens weer weg stuurt.

Daarmee heb je denk ongeveer het gros van alle goederentreinen te pakken...

richard7877

Bericht door richard7877 »

hallo lukas

nou hier in delft komt nog 2 keer per week een 6400 langs met vtg en nacco ketelwagonnen om de DSM te bedienen
ik kan het op het werk voorbij zien rijden
en elke ochtend komt er een 1600 met een staal trein voorbij met huifwagonnen en coilwagonnen van de DB en DB schenker

die vtg wagonnen heeft fleischmann en minitrix ,maar deze zijn erg gewild(ik zoek ze ook nog)en de nacco wagonnen ik dacht dat roco deze had de huif en coilwagonnen heb ik zelf ook en zijn beide van roco

en anders even op deze site kijken http://www.railfaneurope.net/frameset.html en invullen wat je zoekt zie je de mooiste foto's voorbij komen

groeten richard
Laatst gewijzigd door richard7877 op 01 okt 2010 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

RaceDuck

Bericht door RaceDuck »

shoven schreef:Ik zie ook regelmatig treinen met graanwagens, meestal Frans spul. Heeft minitrix een setje van.
Arnold HN6016
Monfer, Millet, TMF Cita zie je ook met regelmaat op de botlek staan

De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans

spoor65

Bericht door spoor65 »

Lukas,

de Hoyers, de tanktrailers van minitrix lijken er het meeste op, waar het niet dat er tegenwoordig ook vaak containerdraagwagens onder zitten van het type model zoals bv de crossrail set van fleischmann.

Trouwens, die roco wagons die je nu net verkocht hebt, hadden ook prima in een bonte trein kunnen zitten.

groetjes

Freddy

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Ik woon in Vlissingen en ga regelmatig kijken bij het rangeerterrein in het Sloegebied. De meeste treinen die daar staan zijn de al eerder genoemde autotreinen. Verder staan er nog ketelwagens voor gas en schuifwandwagens. Af en toe ook rongenwagens voor het vervoer van staal.

Fred The Railroader

Onderwerp starter
lukas2

Bericht door lukas2 »

spoor65 schreef:Lukas,

de Hoyers, de tanktrailers van minitrix lijken er het meeste op, waar het niet dat er tegenwoordig ook vaak containerdraagwagens onder zitten van het type model zoals bv de crossrail set van fleischmann.

Trouwens, die roco wagons die je nu net verkocht hebt, hadden ook prima in een bonte trein kunnen zitten.

groetjes

Freddy
Dag Freddy,

Daar heb je helemaal gelijk in! Alleen.. Je kan ze voor zo'n hoog bedrag verkopen, dat ik zelf liever iets anders koop, en ik wil zelf het liefste de werkelijkheid zo goed mogelijk nabootsen.
Tegenwoordig rijden ze alleen nog maar met DB Schenker en Railon varianten, in ieder geval niet meer met NS Cargo wat niet meer bestaat. Vandaar dat ik ze toch maar verkocht heb...

Groetjes Lukas.

Nico

Bericht door Nico »

Ik zie in Onnen en langs Groningen regelmatig van die blauwe Wascosa tankers, zoals te krijgen van Minitrix. Waar ze naartoe/vandaan komen weet ik niet.

RaceDuck

Bericht door RaceDuck »

Nico schreef:Ik zie in Onnen en langs Groningen regelmatig van die blauwe Wascosa tankers, zoals te krijgen van Minitrix. Waar ze naartoe/vandaan komen weet ik niet.
Minitrix 15643

De Ns in N spoor database http://www.ns1op160.nl

Deze site is sinds 2022 in eigendom van Hans

spoor65

Bericht door spoor65 »

Lukas,

Ja als je idd alleen wilt rijden met de op dhet moment gangbare logo, alleen hoop ik dan wel voor jou, dat ze niet binnen afzienbare tijd weer de naam en/of logo`s gaan veranderen :lol: :lol:

maar ach, als je dan weer wat in de aanbieding hebt, hoor ik het dan graag ;)

mvg

Freddy

die rustig DB Cargo en raillion door elkaar heen laat rijden, want ze hebben echt niet in 1 nacht alle logo`s veranderd toen ze de naam gingen veranderen :ugeek:

Als gewone dingen,

DCC met ECoS 2

verzameldirk

Bericht door verzameldirk »

Nico schreef:Ik zie in Onnen en langs Groningen regelmatig van die blauwe Wascosa tankers, zoals te krijgen van Minitrix. Waar ze naartoe/vandaan komen weet ik niet.

zie mijn fotosite, ze gaan en komen beladen met aardgascondensaat uit Roodeschool richting het Botlek

groet Dick

Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05

stejaap

Bericht door stejaap »

Op mijn baan komen ook Nederlands goederen treinen! :!: :!:

Ik heb de volgende sets van Minitrix: :idea: :arrow:

15273 Set met 5 ketelcontainers van Hoyer
15275 Set met 5 Chemie Ketelwagens VTG / Eva
15254 Display mit 20 goederenwagens 4 GATX ketelwagens, 4 BASF ketelwagens, 4 KVG DEC ketelwagens, 4 wagens met Eurotainer/CAI containers en 4 wagens met Evergreen/CCRU containers
15666 Set met 5 Graansilowagens
15274 Set met 5 OMV/wascos Ketelwagens
15514 Display met 16 GATX Ketelwagens.

De meeste wagens zijn Duits en de graan wagens Frans en zijn vaak te zien op het Nederlands spoor, Europoort en de Botlek etc.

Met deze sets zijn mooie realistische goederen treinen samen te stellen! :)

Gesloten goederenwagens en huifwagens heb ik (nog) niet :|
Ik zou graag nog wel een setje Pro Rail wagens hebben! ;) ;)

Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Plaats reactie