Dank u Clemens. Het is een stuk "realistischer" dan zo uit de bouwdoos. Maar de loods zal toch hoogst waarschijnlijk niet op de modulebaan komen, wegens niet fijn genoeg, en niet "echt". We leggen de lat nog wat hoger, en gaan enkel de gebouwen maken zoals ze daar werkelijk staan, of hebben gestaan. Een hele uitdaging, maar we hebben al ervaring hierin, maar dan wel in de grotere schalen (spoor H0-0-1). We proberen onze technieken en kennis ook te kunnen toepassen in spoor N, en gaan dus aan de slag met volledige zelfbouw, op basis van opmetingen en foto's.
Een eerste probeersel is het kleine houten douanegebouwtje op de grensovergang van Kalterherberg. Op de foto hieronder zie je het gebouwtje rechts van het grote witte gebouw. Op basis van foto's werden de afmetingen bepaald, en aan de slag met Forex materiaal.
De basis werd gesneden in Forex, muren ingekrast, want het was een houten barak, en verlijmd.
Daarna het dak erop, en de ramen, dakgoten, afvoerpijpen, opschriften en de hele mikmak erop aangebracht. Dan begint het schilderwerk, een basislaag, en daarna verschillende transparante lagen erover om voor de nodige kleurnuances te zorgen. Inmiddels ziet het gebouwtje er zo uit. Er moet nog wat "fine-tuning" gebeuren, want eenmaal je macro foto's begint te nemen merk je pas echt de fouten op! Nog wat werk aan de winkel dus om wat schoonheidsfoutjes te verbergen of weg te werken

.
Wat een gefriemel! Het dingetje is slechts enkele centimeters groot (klein)!
Op naar het volgende: de brug over het riviertje Ruhr, ook te zien op bovenstaande foto en detailfoto hieronder. Opgemeten ter plaatse,
Uitgetekend en uitgewerkt in hetzelfde Forex materiaal. Leuk spul om mee te werken. Zeer stabiel!
Een dik uur inkraswerk, onder het vergrootglas
En nog wat details aanbrengen
En dan kan het schilderwerk beginnen: vele verflagen, steen per steen aantippen, en wat washings later:
en uiteindelijk een superfijne reling, gelaserd in dun karton.
En zo is er al één kantje van de brug klaar. De andere zijde zal minder gedetailleerd zijn, want is voor het publiek helemaal niet zichtbaar. Dan nog de doorgang zelf, die kan pas gemaakt worden als we de exacte plaatsbepaling op de baan hebben.
Verdere afwerking gebeurt na plaatsing op de modelbaan. Momenteel is een andere ploeg nog druk bezig met het leggen van de sporen, en we gaan elkaar dus niet in de weg lopen

.
Dus kan ik rustig beginnen aan een volgend gebouwtje. Wordt vervolgd!