Meerdervoort
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Meerdervoort
de oude bosrandbaan (viewtopic.php?t=15534) is gesloopt n.a.v. de verhuizing van Azie terug naar Nederland.
Het zal nog een klein jaartje duren voordat we naar onze uiteindelijke woning gaan (er moet nog e.e.a. aan gedaan worden voordat we erin kunnen), maar daar krijg ik sowieso een kamer waar eindelijk een permanente modelspoorbaan in past. En omdat we in onze tijdelijke woning best genoeg plaats hebben kan ik dus wel gaan beginnen aan de baan.
Hij word modulair zodat deze verhuist kan worden.
De afmeting word ongeveer 2,60 meter lang met een breedte van 80 cm / 90 cm. 1 module zal 0,90 x 1,85 worden, de andere is 80 x 75 cm
De uitgangspunten (of eigenlijk het wensen lijstje):
- ik hou van realistische trein bewegingen. Telkens dezelfde loks voorbij zien komen gaat mij snel vervelen. Een helix is in dit geval nodig om een keerlus te maken.
- Ik ben ook een beetje een verzamelaar en dus zijn er loks in de verzameling die geen Helix aankunnen maar die wel hun rondje moeten kunnen maken. Dus er moet een route zijn die op hetzelfde niveau is.
- De baan zal bij nederlands materiaal moeten passen
- Ik heb sinds kort een Guarniero DE2. Deze heeft ruime bochten nodig (38cm radius). De baan moet hier een traject voor hebben
- Ik wil graag een station, zodat de sound loks hun geluids functies kunnen toepassen
- Een rangeer mogelijkheid zou leuk zijn, zodat er wat extra 'speel mogelijkheden zijn'.
Voor het uiteindelijke ontwerp ben ik geinspireerd door een baan in N-Bahn magazin van oktober 2022, en dit gecombineerd met eerdere ideeen alsmede station Landgraaf. Op niveau 0 is een doorgaande lijn (enkelspoor) met een station (2 perrons). Op een hoger niveau is er een doodlopend spoor waar ook een vracht station zich bevind waar ik ontkoppelrails will gebruiken voor rangeren. Dit zal ongeveer 4-5cm hoger liggen maar het idee is om er 1 station van te maken.
Het doodlopend spoor is geschikt voor het DE materieel.
In zicht zit de eerste 50 cm, de achterste 40 cm komt achter de achtergrond.
Er zijn 2 ondergrondse schaduwstations (ieder met een eigen helix), eentje plan ik voor niveau -10cm (het kleinere schaduwstation met capaciteit voor 6 treinen), de andere op -20cm welke een stuk groter is, voor ongeveer 16 treinen (ieder spoor is lang genoeg voor 2 treinen omdat mijn meeste slepen (op 4 na) niet meer dan 1 meter zijn).
Vanwege ruimte beperkingen zijn de helixen niet erg ruim. dubbeslporig met 26 en 29 cm radius, omdat op het stuk met breedte 80 cm (de rechterkant van de baan) er ook nog 2 sporen om de keerlus heen moeten kunnen lopen. Deze helix afmetingen zal tot gevolg hebben dat er een aantal slepen waarschijnlijk niet via de helix kunnen, maar daarvoor zijn er ook nog 4 sporen als schaduwstation op niveau 0. Overigens hebben beide schaduwstation een keerlus probleem, dus ik zal voor het eerst een keerlus module moeten gaan toepassen.
Voor het doodlopende spoor waar het DE/DH materiaal pendelt, komt er een apart pendelstation, ook verhoogd. Hier pas ik hetzelfde ontwerp idee toe als mijn vorige baan maar er komt nu wel een ruimer schaduwstation (4 sporen).
Nu het sporenplan redelijk vast staat, is de volgende stap het ontwerpen van de constructie. Ben nog een beetje aan het twijfelen tussen geheel zelf bouwen, of gebruik te maken van een bedrijf dat lasercut modules maakt. Ik heb niet bepaald standaard maten, dus zelf bouwen lijkt logischer (en goedkoper), maar omdat het effectief een 4 laagse baan gaat worden die ook nog modulair is, zal het goed doorgedacht moeten worden.
Voor de helix ga ik wel kijken naar lasercut opties. De ruimte moet worden ge-optimaliseerd en de helix word al krap, dus kwaliteit van de bouw is belangrijk. Ik ben overigens van plan Peco 80 set-track bochten voor de helix te gebruiken. dat Peco materiaal is goed en er zijn 45 graden bochten dus redelijk lang voor set track, en met een relatief kleine radius zie ik flextrack voor de helix niet zitten. Meeste wissels zullen peco unifrogs worden (mooi en o zo betrouwbaar), alleen voor de uitrijwissels in de ondergrondse schaduwstations ga ik minitrix wissels gebruiken (heb er nog wat liggen en het geeft meer ruimte voor de sporen).
De komende paar weken ga ik de bouwplannen verder uitwerken zodat ik in de wintermaanden langzaam kan gaan beginnen met de daadwerkelijke aanleg. Zodra de bouw onderweg is zal ik hier af en toe een update plaatsen
Dan nog even over de naam: Meerdervoort. Dat verwijst naar de straat waar we als familie nu continue overheen reizen sinds we in Den Haag zijn neergestreken. Daarnaast heeft de baan meerdere stations in een, dus het verwijst ook een beetje daarna.
Als laatste: de plannen
Het zal nog een klein jaartje duren voordat we naar onze uiteindelijke woning gaan (er moet nog e.e.a. aan gedaan worden voordat we erin kunnen), maar daar krijg ik sowieso een kamer waar eindelijk een permanente modelspoorbaan in past. En omdat we in onze tijdelijke woning best genoeg plaats hebben kan ik dus wel gaan beginnen aan de baan.
Hij word modulair zodat deze verhuist kan worden.
De afmeting word ongeveer 2,60 meter lang met een breedte van 80 cm / 90 cm. 1 module zal 0,90 x 1,85 worden, de andere is 80 x 75 cm
De uitgangspunten (of eigenlijk het wensen lijstje):
- ik hou van realistische trein bewegingen. Telkens dezelfde loks voorbij zien komen gaat mij snel vervelen. Een helix is in dit geval nodig om een keerlus te maken.
- Ik ben ook een beetje een verzamelaar en dus zijn er loks in de verzameling die geen Helix aankunnen maar die wel hun rondje moeten kunnen maken. Dus er moet een route zijn die op hetzelfde niveau is.
- De baan zal bij nederlands materiaal moeten passen
- Ik heb sinds kort een Guarniero DE2. Deze heeft ruime bochten nodig (38cm radius). De baan moet hier een traject voor hebben
- Ik wil graag een station, zodat de sound loks hun geluids functies kunnen toepassen
- Een rangeer mogelijkheid zou leuk zijn, zodat er wat extra 'speel mogelijkheden zijn'.
Voor het uiteindelijke ontwerp ben ik geinspireerd door een baan in N-Bahn magazin van oktober 2022, en dit gecombineerd met eerdere ideeen alsmede station Landgraaf. Op niveau 0 is een doorgaande lijn (enkelspoor) met een station (2 perrons). Op een hoger niveau is er een doodlopend spoor waar ook een vracht station zich bevind waar ik ontkoppelrails will gebruiken voor rangeren. Dit zal ongeveer 4-5cm hoger liggen maar het idee is om er 1 station van te maken.
Het doodlopend spoor is geschikt voor het DE materieel.
In zicht zit de eerste 50 cm, de achterste 40 cm komt achter de achtergrond.
Er zijn 2 ondergrondse schaduwstations (ieder met een eigen helix), eentje plan ik voor niveau -10cm (het kleinere schaduwstation met capaciteit voor 6 treinen), de andere op -20cm welke een stuk groter is, voor ongeveer 16 treinen (ieder spoor is lang genoeg voor 2 treinen omdat mijn meeste slepen (op 4 na) niet meer dan 1 meter zijn).
Vanwege ruimte beperkingen zijn de helixen niet erg ruim. dubbeslporig met 26 en 29 cm radius, omdat op het stuk met breedte 80 cm (de rechterkant van de baan) er ook nog 2 sporen om de keerlus heen moeten kunnen lopen. Deze helix afmetingen zal tot gevolg hebben dat er een aantal slepen waarschijnlijk niet via de helix kunnen, maar daarvoor zijn er ook nog 4 sporen als schaduwstation op niveau 0. Overigens hebben beide schaduwstation een keerlus probleem, dus ik zal voor het eerst een keerlus module moeten gaan toepassen.
Voor het doodlopende spoor waar het DE/DH materiaal pendelt, komt er een apart pendelstation, ook verhoogd. Hier pas ik hetzelfde ontwerp idee toe als mijn vorige baan maar er komt nu wel een ruimer schaduwstation (4 sporen).
Nu het sporenplan redelijk vast staat, is de volgende stap het ontwerpen van de constructie. Ben nog een beetje aan het twijfelen tussen geheel zelf bouwen, of gebruik te maken van een bedrijf dat lasercut modules maakt. Ik heb niet bepaald standaard maten, dus zelf bouwen lijkt logischer (en goedkoper), maar omdat het effectief een 4 laagse baan gaat worden die ook nog modulair is, zal het goed doorgedacht moeten worden.
Voor de helix ga ik wel kijken naar lasercut opties. De ruimte moet worden ge-optimaliseerd en de helix word al krap, dus kwaliteit van de bouw is belangrijk. Ik ben overigens van plan Peco 80 set-track bochten voor de helix te gebruiken. dat Peco materiaal is goed en er zijn 45 graden bochten dus redelijk lang voor set track, en met een relatief kleine radius zie ik flextrack voor de helix niet zitten. Meeste wissels zullen peco unifrogs worden (mooi en o zo betrouwbaar), alleen voor de uitrijwissels in de ondergrondse schaduwstations ga ik minitrix wissels gebruiken (heb er nog wat liggen en het geeft meer ruimte voor de sporen).
De komende paar weken ga ik de bouwplannen verder uitwerken zodat ik in de wintermaanden langzaam kan gaan beginnen met de daadwerkelijke aanleg. Zodra de bouw onderweg is zal ik hier af en toe een update plaatsen
Dan nog even over de naam: Meerdervoort. Dat verwijst naar de straat waar we als familie nu continue overheen reizen sinds we in Den Haag zijn neergestreken. Daarnaast heeft de baan meerdere stations in een, dus het verwijst ook een beetje daarna.
Als laatste: de plannen
- Bijlagen
-
- Modulaire baan Meerdervoort - bovenlagen.jpg (92.35 KiB) 3896 keer bekeken
-
- Modulaire baan Meerdervoort - schaduwstation -10.jpg (92.41 KiB) 3896 keer bekeken
-
- Modulaire baan Meerdervoort - schaduwstation -20.jpg (99.98 KiB) 3896 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Meerdervoort
Hallo Sander, dat is al een uitgewerkt en uitgebreid plan! Gaan we volgen! Veel succes ermee!
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Dank je Jan-Willem!
ja, de afgelopen maanden niets kunnen bouwen, dus genoeg tijd gehad voor uitgebreid plannen kijk er naar uit weer aan de slag te gaan!
ja, de afgelopen maanden niets kunnen bouwen, dus genoeg tijd gehad voor uitgebreid plannen kijk er naar uit weer aan de slag te gaan!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Meerdervoort
Hallo Sander,
Ik had al gereageerd op het andere forum.
Maar ook hier: veel succes.
m.vr.gr.
Hans
Ik had al gereageerd op het andere forum.
Maar ook hier: veel succes.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Meerdervoort
Je bent heel wat van plan zie ik ,met veel schaduwstations die heb je nooit genoegd zoals ik altijd zeg .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Meerdervoort
Op zich een ingenieus ontwerp maar toch wil ik een opmerking plaatsen.
Eerlijk gezegd vind ik dat er wel een heel groot percentage ( ik schat meer dan 98%) onzichtbaar is en maar een paar meter wel in het zicht.
Voor lange treinen is die 1,6 meter zichtbaarheid aan de voorkant wel erg weinig.
Iedereen zijn meug natuurlijk maar het lijkt me dat je een trein iets langer dan een paar seconden wilt zien rijden.
Eerlijk gezegd vind ik dat er wel een heel groot percentage ( ik schat meer dan 98%) onzichtbaar is en maar een paar meter wel in het zicht.
Voor lange treinen is die 1,6 meter zichtbaarheid aan de voorkant wel erg weinig.
Iedereen zijn meug natuurlijk maar het lijkt me dat je een trein iets langer dan een paar seconden wilt zien rijden.
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Bedankt @Krab !
Bert, ik snap je observatie heel goed. Ik stel me die vraag ook continue Er word nog wel iets geschoven om iets meer in zicht te hebben (voornamelijk aan de linker kant laat ik de bocht in het zicht. Het is een beetje een afweging. Zelf vind ik beursbanen altijd schitterend, dat je echt een beetje je waant in een andere wereld. Dat wil ik met mijn baan ook proberen te bereiken (ik ben niet zo’n goede modelbouw er maar we gaan wel zien hoever we komen), en dan met veel afwisseling van loks. Ik had genoeg ideeën om meer rij lengte in zicht te doen, maar daar ontbreekt de ruimte voor. Dat er veel ondergronds licht, heeft vooral te maken met mijn ambitie om iets meer te doen dan alleen het rondje om de kerk en dus proberen keerlussen in te bouwen.
Bert, ik snap je observatie heel goed. Ik stel me die vraag ook continue Er word nog wel iets geschoven om iets meer in zicht te hebben (voornamelijk aan de linker kant laat ik de bocht in het zicht. Het is een beetje een afweging. Zelf vind ik beursbanen altijd schitterend, dat je echt een beetje je waant in een andere wereld. Dat wil ik met mijn baan ook proberen te bereiken (ik ben niet zo’n goede modelbouw er maar we gaan wel zien hoever we komen), en dan met veel afwisseling van loks. Ik had genoeg ideeën om meer rij lengte in zicht te doen, maar daar ontbreekt de ruimte voor. Dat er veel ondergronds licht, heeft vooral te maken met mijn ambitie om iets meer te doen dan alleen het rondje om de kerk en dus proberen keerlussen in te bouwen.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Meerdervoort
Voor het concept wat je voor ogen hebt is dit verder een prima ontwerp.
Het is inderdaad altijd een kwestie van hoe krijg je het concept verwezenlijkt op de ter beschikking staande ruimte.
Een baanplan volgens een goed concept leidt meestal tot een mooi resultaat.
Met de aangegeven aanpassingen zal het zeker een mooie baan worden.
Succes en ik blijf het volgen.
Het is inderdaad altijd een kwestie van hoe krijg je het concept verwezenlijkt op de ter beschikking staande ruimte.
Een baanplan volgens een goed concept leidt meestal tot een mooi resultaat.
Met de aangegeven aanpassingen zal het zeker een mooie baan worden.
Succes en ik blijf het volgen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
De bouw is nog wat uitgesteld. Druk druk druk met andere dingen. Hoop in Januari alsnog te kunnen starten. Maar om wel wat te kunnen rijden ligt er wel een test ovaaltje.
Wel is er een belangrijke aanpassing van het baanplan geweest. Zat al een tijdje te denken dat het wel leuk zou zijn om een draaischijf te hebben. Tegelijkertijd was ik nog niet helemaal blij met het kopstation. Nu kon ik op MP voor een leuk prijsje een minitrix draaischijf kopen. Deze is iets kleiner dan de fleischmann versie. En dus zal ik de trein omloop op het kopstation via draaischijf doen ipv wissels. Mischien iets minder realistisch maar het geeft meer opties (ik kan nu een extra spoor toevoegen voor lok onderhoud / tanken) en meer lengte in het kopstation. Het omlopen zal ik dan wel handmatig bestuurd worden.
Wel is er een belangrijke aanpassing van het baanplan geweest. Zat al een tijdje te denken dat het wel leuk zou zijn om een draaischijf te hebben. Tegelijkertijd was ik nog niet helemaal blij met het kopstation. Nu kon ik op MP voor een leuk prijsje een minitrix draaischijf kopen. Deze is iets kleiner dan de fleischmann versie. En dus zal ik de trein omloop op het kopstation via draaischijf doen ipv wissels. Mischien iets minder realistisch maar het geeft meer opties (ik kan nu een extra spoor toevoegen voor lok onderhoud / tanken) en meer lengte in het kopstation. Het omlopen zal ik dan wel handmatig bestuurd worden.
- Bijlagen
-
- Meerdervoort met draaischijf op kopstation.jpg (107.39 KiB) 2323 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Zo, tijd om dit draadje eens flink af te stoffen.
De afgelopen 9 maanden niet al te veel bezig geweest met de modelbaan. De tijd ging zitten in het nieuwe huis, de verbouwing en ook familie.
Ondertussen zitten we nu dik een maand in de nieuwe woning en laten we de hectiek achter ons, dus eindelijk tijd om de hobby weer langzaam op te gaan pakken.
Er is wel wat gebeurt m.b.t. de baan:
- het baanplan is nog 1 keer verder aangepast. Ik heb de 2e helix vervangen door een keerlus. Dit maakt de minimum radius 1 slag ruimer en maakt de baan een stuk simpeler en goedkoper om op te gaan zetten (1 helix minder en 30m rails minder). De keerlus zal enigszins een bottleneck gaan vormen maar omdat niet alle treinen via de helix zullen gaan verwacht ik dat niet storend zal zijn.
- na wat wikken en wegen besloten om het baan frame te laten maken, ipv zelf in elkaar te flansen. Op die manier weet ik zeker dat het frame en de hoogte verschillen netjes en robuust zijn, zodat ik me kan focussen op de baan, aansluiting en scenery. Heb het bij DAAR laten doen en deze maandag is het frame geplaatst. Ziet er mooi uit, dus erg blij mee.
Ik ga straks eerst de helix aanleggen, en pas daarna het schaduwstation afronden. Ik heb nog niet eerder hellingen en een helix gehad dus will eerst testen welke loks/slepen wel of niet door de helix kunnen voordat ik de blok indeling van het schaduwstation ga vastleggen (want ik werk met geïsoleerde rail asjes ipv het doorsnijden van de rails dus moet ik het van te voren inplannen).
Genoeg te doen dus! Snel zal ik niet gaan maar de volgende update zal waarschijnlijk wel minder lang op zich gaan wachten
Nog even het laatste baanplan (bovenkant) en een foto van de tafel na installatie.
De afgelopen 9 maanden niet al te veel bezig geweest met de modelbaan. De tijd ging zitten in het nieuwe huis, de verbouwing en ook familie.
Ondertussen zitten we nu dik een maand in de nieuwe woning en laten we de hectiek achter ons, dus eindelijk tijd om de hobby weer langzaam op te gaan pakken.
Er is wel wat gebeurt m.b.t. de baan:
- het baanplan is nog 1 keer verder aangepast. Ik heb de 2e helix vervangen door een keerlus. Dit maakt de minimum radius 1 slag ruimer en maakt de baan een stuk simpeler en goedkoper om op te gaan zetten (1 helix minder en 30m rails minder). De keerlus zal enigszins een bottleneck gaan vormen maar omdat niet alle treinen via de helix zullen gaan verwacht ik dat niet storend zal zijn.
- na wat wikken en wegen besloten om het baan frame te laten maken, ipv zelf in elkaar te flansen. Op die manier weet ik zeker dat het frame en de hoogte verschillen netjes en robuust zijn, zodat ik me kan focussen op de baan, aansluiting en scenery. Heb het bij DAAR laten doen en deze maandag is het frame geplaatst. Ziet er mooi uit, dus erg blij mee.
Ik ga straks eerst de helix aanleggen, en pas daarna het schaduwstation afronden. Ik heb nog niet eerder hellingen en een helix gehad dus will eerst testen welke loks/slepen wel of niet door de helix kunnen voordat ik de blok indeling van het schaduwstation ga vastleggen (want ik werk met geïsoleerde rail asjes ipv het doorsnijden van de rails dus moet ik het van te voren inplannen).
Genoeg te doen dus! Snel zal ik niet gaan maar de volgende update zal waarschijnlijk wel minder lang op zich gaan wachten
Nog even het laatste baanplan (bovenkant) en een foto van de tafel na installatie.
- Bijlagen
-
- IMG_3816.jpeg (115.62 KiB) 2069 keer bekeken
-
- IMG_3814.jpeg (117.98 KiB) 2069 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Meerdervoort
Dat ziet er strak uit, en je bent ook er gelijk zeker van, dat je een kwaliteit stukje houtwerk en frame hebt staan.
DAAR kun je mee bouwen aan jouw baan.
mvg
Freddy
DAAR kun je mee bouwen aan jouw baan.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Meerdervoort
Toppie hoe je nu je baan ga bouwen Sander.
Kijk uit naar het vervolg .
mvg Sjaak
Kijk uit naar het vervolg .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Meerdervoort
ja super strak houtwerk,mooie basis.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Meerdervoort
Ziet er mooi strak uit Sander
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Bedankt heren voor de positieve reacties
Ondertussen langzaam begonnen met de bouw. Als eerste me gestort op de aanleg van de helix. Had dat nog nooit eerder gedaan dus in eerste instantie was het even aanmodderen om de juiste hoogte per wenteling te krijgen, maar uiteindelijk is het goed gelukt. Rails is grotendeels aangelegd, alleen de binnenbocht zal moeten wachten met afronden omdat er nog een keerlus module op aangelegd moet worden. Heb al wel via de buitenring de trekkracht van alle loks uitgeprobeerd en op 1 na zal alles via de helix kunnen rijden
Ondertussen ook begonnen met het schaduwstation. De eerste wissel straat ligt al, maar moet de tweede nog doen.
Nog even wat technische info: ik gebruik 2mm kurk als onderlaag en lijm de rails (combinatie van Peco 50, Peco 80 en Minitrix) hierop met boekbinderslijn. Na het leggen wat boeken en gewichten erop leggen voor een paar uur dan zit het goed vast. Voordeel van boekbinders lijm is dat het flexibel is dus daarmee behoud je de isolerende werking van het kurk. Ook is het makkelijk los te halen: natte doek op de rails en je trekt het vervolgens redelijk makkelijk weer los.
Ondertussen langzaam begonnen met de bouw. Als eerste me gestort op de aanleg van de helix. Had dat nog nooit eerder gedaan dus in eerste instantie was het even aanmodderen om de juiste hoogte per wenteling te krijgen, maar uiteindelijk is het goed gelukt. Rails is grotendeels aangelegd, alleen de binnenbocht zal moeten wachten met afronden omdat er nog een keerlus module op aangelegd moet worden. Heb al wel via de buitenring de trekkracht van alle loks uitgeprobeerd en op 1 na zal alles via de helix kunnen rijden
Ondertussen ook begonnen met het schaduwstation. De eerste wissel straat ligt al, maar moet de tweede nog doen.
Nog even wat technische info: ik gebruik 2mm kurk als onderlaag en lijm de rails (combinatie van Peco 50, Peco 80 en Minitrix) hierop met boekbinderslijn. Na het leggen wat boeken en gewichten erop leggen voor een paar uur dan zit het goed vast. Voordeel van boekbinders lijm is dat het flexibel is dus daarmee behoud je de isolerende werking van het kurk. Ook is het makkelijk los te halen: natte doek op de rails en je trekt het vervolgens redelijk makkelijk weer los.
- Bijlagen
-
- Schaduwstation in opbouw
- IMG_3953.jpeg (106.26 KiB) 1279 keer bekeken
-
- De helix in huidige status
- IMG_3952.jpeg (100.92 KiB) 1279 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Meerdervoort
Ziet er netjes en strak uit! Je kan dat laatste stuk toch gewoon aanleggen en dan rekening houden met onderbrekingen voor de keerlus module? Dat je die dan nog niet hebt maakt niet uit, maar dan ligt de rails wel.
Wordt in ieder geval een baan met hoog niveau!
Wordt in ieder geval een baan met hoog niveau!
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Hoi Wouter, zeker, dat zou ik ook willen doen, maar dan moet ik wel zeker weten wat de aanleg moet worden. Wil werken met detectie en als ik een Roco keerlus gebruik moet het detectie stuk heel kort zijn omdat er geen stroom op staat (volgens de instructies). Een DTS keerlus 3 heeft juist weer langere detectie stukken. En zit nu te wachten op Yamorc, en weet nog niet zeker hoe dat gaat werken. Dus dan wacht ik het liever even af, just omdat ik werk met isoleer rail asjes, niet met doorsnijden van de rails voor isolatie. Er is sowieso nog zat te doen op andere plekken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Meerdervoort
Hoe de YaMoRC werkt weet ik ook (nog) niet. Misschien is er al een handleiding te vinden of kan je het navragen. De DTS keerplus3 werkt hier bij mij prima icm detectie. Heb er 2 onder de baan hangen.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Meerdervoort
Ik ben gelijk even op onderzoek uit gegaan, misschien heb je hier iets aan? Onder 'service' staat ook een Duits talige handleiding.
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Dank je Wouter! Dat is zeker handig. Lijkt erg op de Keerlus 3 van DTS (die overigens niet meer gemaakt word). Mag ik vragen wat de lengte is die jij gebruikt voor de stukken sensor 1 en 3? Makkelijkste (op basis van fix track) zou een stuk zijn van zo’n 23cm maar misschien is dat te lang? (De keerlus heeft genoeg lengte)
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Meerdervoort
Heb op 1 spoor gemeten, daar kon ik makkelijk bij komen. Ik heb 1 stuk van 13cm en 1 stuk van 16cm. Het tussenstuk is rond de 130cm.
Zie rechts, Lengtes. Zoiets zal ook volstaan voor de YaMoRC keerlus oplossing.
Zie rechts, Lengtes. Zoiets zal ook volstaan voor de YaMoRC keerlus oplossing.
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Dank je Wouter, ik ga er volgende week mee aan de slag
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
-
Onderwerp starter - Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Meerdervoort
Kleine update:
Ondertussen rustig doorgebouwd. Dit weekend ligt dan eindelijk al het rails voor het schaduwstation. Ik heb uiteindelijk gekozen voor ruime blokken, dus er is ‘slechts’ ruimte voor 14 treinen, verdeeld over 6 sporen.
Volgende stap is het aansluiten van de stroom en ook de wissel servo’s installeren, en dan hopelijk volgend weekend dan echt gaan test rijden
Ondertussen rustig doorgebouwd. Dit weekend ligt dan eindelijk al het rails voor het schaduwstation. Ik heb uiteindelijk gekozen voor ruime blokken, dus er is ‘slechts’ ruimte voor 14 treinen, verdeeld over 6 sporen.
Volgende stap is het aansluiten van de stroom en ook de wissel servo’s installeren, en dan hopelijk volgend weekend dan echt gaan test rijden
- Bijlagen
-
- Wisselstraat bij de uitgang van het schaduwstation
- IMG_4048.jpeg (79 KiB) 841 keer bekeken
-
- Wisselstraat bij de ingang van het schaduw station
- IMG_4047.jpeg (85.09 KiB) 841 keer bekeken
-
- Het schaduwstation
- IMG_4046.jpeg (110.43 KiB) 841 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain