Sourbrodt-Kalterherberg
Sourbrodt-Kalterherberg
Binnen onze vereniging, msc HET SPOOR, zijn wij een tijdje geleden gestart met (alweer) een nieuw project. Een modulaire N spoor baan die een realistische weergave is van de oude Vennbahn in de Oostkantons van België. Begin jaren negentig nog een mooie museumlijn. Omdat wij zowat alles zelf bouwen, zijn we al enkele malen ter plaatse geweest om opmetingen te doen, en massa's foto's te maken van gebouwen en omgevingen. Veel gebouwen bestaan nog, soms in aangepaste vorm, sommigen in verval, maar ook dat is dankbare info voor onze zelfbouw.
We hadden ook nog enkel bouwdozen liggen, die mits wat aanpassingen mogelijk ook wel ergens een plaatsje kunnen vinden op deze modulaire baan.
een van de setjes die ik even onder handen heb genomen, om er toch iets Belgischer uit te laten zien:
Na heel wat aanpassingen en een grondige schilderbeurt, en de nodige verwering is dit het resultaat:
Ben niet 100% tevreden, de schuifdeuren lijken mij véél te grof, die moeten er dus nog uit voor betere en exacter op schaal. Nog wat storende dingen die moeten aangepast worden. We twijfelen of we deze wel op de modelbaan gaan zetten.
We hadden ook nog enkel bouwdozen liggen, die mits wat aanpassingen mogelijk ook wel ergens een plaatsje kunnen vinden op deze modulaire baan.
een van de setjes die ik even onder handen heb genomen, om er toch iets Belgischer uit te laten zien:
Na heel wat aanpassingen en een grondige schilderbeurt, en de nodige verwering is dit het resultaat:
Ben niet 100% tevreden, de schuifdeuren lijken mij véél te grof, die moeten er dus nog uit voor betere en exacter op schaal. Nog wat storende dingen die moeten aangepast worden. We twijfelen of we deze wel op de modelbaan gaan zetten.
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Grappig. Ben 3 jaar geleden op vakantie geweest in sourbrodt. We hebben daar een huisje gehuurd wat direct aan het oude station stond en zo ver ik begrepen heb de woning van de stationschef.. Was wel gaaf, er stonden ook nog een of 2 oude verroeste wagons en er eindigende (of starte) ook een rail-bike mogelijkheid. Daarmee kon je dus een stuk over het oude spoor fietsen (op de rails dus). behalve dat het een oersaai dorpje was en het echt oerhollands klote weer).
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Hallo Erwin,
Absoluut een prachtig resultaat!
m.vr.gr.
Hans
Absoluut een prachtig resultaat!
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Zou wel jammer zijn als het gebouw niet geplaatst wordt.
Ik vind het wel een leuk resultaat.
De te grote schuifdeuren vallen eenmaal geplaatst in het grote geheel niet heel erg op denk ik.
Maar als je het erg storend vindt kun je die aanpassen.
Ik vind het wel een leuk resultaat.
De te grote schuifdeuren vallen eenmaal geplaatst in het grote geheel niet heel erg op denk ik.
Maar als je het erg storend vindt kun je die aanpassen.
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Hey Joost, dat klopt volledig! De railbike vertrekt in Kalterherberg en gaat zo over de sporen naar Sourbrodt, en terug. Een pittig trajectje, maar zeer veel en mooi natuurschoon, althans bij goed weer .
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Uit een ander bouwdoosje werd een rolbrugkraan gebouwd met bunker. Het setje werd ook hier wat aangepast, wat fijner gemaakt, en uiteraard een stevige schilderbeurt in meer realistische kleuren. Daarna de nodige verwering, en het krijgt een heel andere dimensie. Alvorens deze verder af te werken bekijken we nog hoe het zal ingeplant worden op onze baan.
en het is wel degelijk schaal 1/160, dat bewijst de aansteker
Nog een plaatje met de "oorspronkelijke" kolenbunker. Deze zal vervangen worden door een zandbunker, want kolen werden daar niet vervoerd.
en het is wel degelijk schaal 1/160, dat bewijst de aansteker
Nog een plaatje met de "oorspronkelijke" kolenbunker. Deze zal vervangen worden door een zandbunker, want kolen werden daar niet vervoerd.
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Ik vind het wel noemenswaardig om even ene linkje naar de wikipedia pagina van de Vennbahn te plaatsen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vennbahn
Het is een traject met best een bijzonder verhaal. Waarbij het meest bijzondere was dat de lijn op een gegeven moment dus op Belgisch grondgebied lag maar zowel links als rechts dus door Duits grondgebied omgeven was, en dus als je de baan over stak je dus eigenlijk door België heen ging.
Sowieso is de gehele omgeving daar eigenlijk ook een stukje Duitsland in België.
Het is een traject met best een bijzonder verhaal. Waarbij het meest bijzondere was dat de lijn op een gegeven moment dus op Belgisch grondgebied lag maar zowel links als rechts dus door Duits grondgebied omgeven was, en dus als je de baan over stak je dus eigenlijk door België heen ging.
Sowieso is de gehele omgeving daar eigenlijk ook een stukje Duitsland in België.
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Hallo Joost,
Het is inderdaad een bijzonder boeiend stukje geschiedenis! Wij zijn al ruim een jaar bezig met het verzamelen van info, foto's, verhalen, enzomeer, van de Vennbahn. Wij proberen om deze sfeer van de Vennbahn weer te geven op onze modelbaan. Deze bestaat uit twee afzonderlijke modulebanen, enerzijds "Sourbrodt", dat een exacte weergave is van het station Sourbrodt, met een lengte van 550 cm, enkel voor het stationsemplacement. Anderzijds de lijn van Sourbrodt naar "Kalterherberg" aan de Duitse grens richting Monschau. Dit tweede deel "Kalterherberg" is 720 cm lang. De volledige modelbaan zal dus ruim 13 meter lang zijn.
Een aantal gebouwen zijn momenteel in aanbouw. In eerste instantie hebben we enkele bouwdozen proberen "aanpassen", maar dat voldeed niet aan onze wensen. Dus over naar de volledige zelfbouw van zowat alles, iets waar we in andere schalen al een hoop ervaring in hebben. We proberen deze technieken dus ook toe te passen in spoor N. De gebouwen worden op verschillende manieren gebouwd. Enerzijds de "klassieke" manier, zijnde in polystyreen (plasticard) en/of geëxpandeerd PVC (Forex), anderen worden uitgetekend in Thinkercad en gelaserd, en nog andere worden uitgetekend in Fusion 360 en geprint in 3D. Dit doen we ook voor alle attributen die nodig zijn op deze modelbaan, zoals de laadmallen, waterzuilen, seinen, en om het nog wat uitdagender te maken, zelfs spoormaterieel.
Heel wat uitdagingen, zeker omdat het voor een deel van deze werkgroep de eerste keer is dat ze in deze schaal aan het werk gaan.
Ik zal de komende weken nog wel wat foto's posten van deze bouwsels. En een deel van deze modulebaan zal al te bezichtigen zijn op onze komende tentoonstelling op 9 & 10 september eerstkomend in onze lokalen te Sint-Niklaas. Sourbrodt zal hier opgesteld staan en er zal al op gereden worden.
Een aantal gebouwen zullen er al op staan, later volgt nog de scenery en de afwerking. Van Kalterherberg zullen enkele modules in de werkruimte staan waaraan zal gewerkt worden in de demo-workshops tijdens de tentoonstelling.
Iedereen is welkom om eens een kijkje te komen nemen in het warme zuiden
Sint-Niklaas is gelegen tussen Antwerpen en Gent, en makkelijk bereikbaar, ook met de trein, want ons lokaal is op slechts 300 meter van het station gelegen.
Een foto van het "grensgebouw" te Kalterherberg. Dat is waar nu de Railbikes vertrekken richting Sourbrodt.
Ook even wat reclame maken voor onze tentoonstelling, meer info op www.msc-hetspoor.be
Groetjes,
Erwin
Het is inderdaad een bijzonder boeiend stukje geschiedenis! Wij zijn al ruim een jaar bezig met het verzamelen van info, foto's, verhalen, enzomeer, van de Vennbahn. Wij proberen om deze sfeer van de Vennbahn weer te geven op onze modelbaan. Deze bestaat uit twee afzonderlijke modulebanen, enerzijds "Sourbrodt", dat een exacte weergave is van het station Sourbrodt, met een lengte van 550 cm, enkel voor het stationsemplacement. Anderzijds de lijn van Sourbrodt naar "Kalterherberg" aan de Duitse grens richting Monschau. Dit tweede deel "Kalterherberg" is 720 cm lang. De volledige modelbaan zal dus ruim 13 meter lang zijn.
Een aantal gebouwen zijn momenteel in aanbouw. In eerste instantie hebben we enkele bouwdozen proberen "aanpassen", maar dat voldeed niet aan onze wensen. Dus over naar de volledige zelfbouw van zowat alles, iets waar we in andere schalen al een hoop ervaring in hebben. We proberen deze technieken dus ook toe te passen in spoor N. De gebouwen worden op verschillende manieren gebouwd. Enerzijds de "klassieke" manier, zijnde in polystyreen (plasticard) en/of geëxpandeerd PVC (Forex), anderen worden uitgetekend in Thinkercad en gelaserd, en nog andere worden uitgetekend in Fusion 360 en geprint in 3D. Dit doen we ook voor alle attributen die nodig zijn op deze modelbaan, zoals de laadmallen, waterzuilen, seinen, en om het nog wat uitdagender te maken, zelfs spoormaterieel.
Heel wat uitdagingen, zeker omdat het voor een deel van deze werkgroep de eerste keer is dat ze in deze schaal aan het werk gaan.
Ik zal de komende weken nog wel wat foto's posten van deze bouwsels. En een deel van deze modulebaan zal al te bezichtigen zijn op onze komende tentoonstelling op 9 & 10 september eerstkomend in onze lokalen te Sint-Niklaas. Sourbrodt zal hier opgesteld staan en er zal al op gereden worden.
Een aantal gebouwen zullen er al op staan, later volgt nog de scenery en de afwerking. Van Kalterherberg zullen enkele modules in de werkruimte staan waaraan zal gewerkt worden in de demo-workshops tijdens de tentoonstelling.
Iedereen is welkom om eens een kijkje te komen nemen in het warme zuiden
Sint-Niklaas is gelegen tussen Antwerpen en Gent, en makkelijk bereikbaar, ook met de trein, want ons lokaal is op slechts 300 meter van het station gelegen.
Een foto van het "grensgebouw" te Kalterherberg. Dat is waar nu de Railbikes vertrekken richting Sourbrodt.
Ook even wat reclame maken voor onze tentoonstelling, meer info op www.msc-hetspoor.be
Groetjes,
Erwin
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Hallo Erwin, de loods is erg goed gelukt. Het heeft nu inderdaad een Belgische uitstraling!
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Dank u Clemens. Het is een stuk "realistischer" dan zo uit de bouwdoos. Maar de loods zal toch hoogst waarschijnlijk niet op de modulebaan komen, wegens niet fijn genoeg, en niet "echt". We leggen de lat nog wat hoger, en gaan enkel de gebouwen maken zoals ze daar werkelijk staan, of hebben gestaan. Een hele uitdaging, maar we hebben al ervaring hierin, maar dan wel in de grotere schalen (spoor H0-0-1). We proberen onze technieken en kennis ook te kunnen toepassen in spoor N, en gaan dus aan de slag met volledige zelfbouw, op basis van opmetingen en foto's.
Een eerste probeersel is het kleine houten douanegebouwtje op de grensovergang van Kalterherberg. Op de foto hieronder zie je het gebouwtje rechts van het grote witte gebouw. Op basis van foto's werden de afmetingen bepaald, en aan de slag met Forex materiaal.
De basis werd gesneden in Forex, muren ingekrast, want het was een houten barak, en verlijmd.
Daarna het dak erop, en de ramen, dakgoten, afvoerpijpen, opschriften en de hele mikmak erop aangebracht. Dan begint het schilderwerk, een basislaag, en daarna verschillende transparante lagen erover om voor de nodige kleurnuances te zorgen. Inmiddels ziet het gebouwtje er zo uit. Er moet nog wat "fine-tuning" gebeuren, want eenmaal je macro foto's begint te nemen merk je pas echt de fouten op! Nog wat werk aan de winkel dus om wat schoonheidsfoutjes te verbergen of weg te werken .
Wat een gefriemel! Het dingetje is slechts enkele centimeters groot (klein)!
Op naar het volgende: de brug over het riviertje Ruhr, ook te zien op bovenstaande foto en detailfoto hieronder. Opgemeten ter plaatse,
Uitgetekend en uitgewerkt in hetzelfde Forex materiaal. Leuk spul om mee te werken. Zeer stabiel!
Een dik uur inkraswerk, onder het vergrootglas
En nog wat details aanbrengen
En dan kan het schilderwerk beginnen: vele verflagen, steen per steen aantippen, en wat washings later:
en uiteindelijk een superfijne reling, gelaserd in dun karton.
En zo is er al één kantje van de brug klaar. De andere zijde zal minder gedetailleerd zijn, want is voor het publiek helemaal niet zichtbaar. Dan nog de doorgang zelf, die kan pas gemaakt worden als we de exacte plaatsbepaling op de baan hebben.
Verdere afwerking gebeurt na plaatsing op de modelbaan. Momenteel is een andere ploeg nog druk bezig met het leggen van de sporen, en we gaan elkaar dus niet in de weg lopen .
Dus kan ik rustig beginnen aan een volgend gebouwtje. Wordt vervolgd!
Een eerste probeersel is het kleine houten douanegebouwtje op de grensovergang van Kalterherberg. Op de foto hieronder zie je het gebouwtje rechts van het grote witte gebouw. Op basis van foto's werden de afmetingen bepaald, en aan de slag met Forex materiaal.
De basis werd gesneden in Forex, muren ingekrast, want het was een houten barak, en verlijmd.
Daarna het dak erop, en de ramen, dakgoten, afvoerpijpen, opschriften en de hele mikmak erop aangebracht. Dan begint het schilderwerk, een basislaag, en daarna verschillende transparante lagen erover om voor de nodige kleurnuances te zorgen. Inmiddels ziet het gebouwtje er zo uit. Er moet nog wat "fine-tuning" gebeuren, want eenmaal je macro foto's begint te nemen merk je pas echt de fouten op! Nog wat werk aan de winkel dus om wat schoonheidsfoutjes te verbergen of weg te werken .
Wat een gefriemel! Het dingetje is slechts enkele centimeters groot (klein)!
Op naar het volgende: de brug over het riviertje Ruhr, ook te zien op bovenstaande foto en detailfoto hieronder. Opgemeten ter plaatse,
Uitgetekend en uitgewerkt in hetzelfde Forex materiaal. Leuk spul om mee te werken. Zeer stabiel!
Een dik uur inkraswerk, onder het vergrootglas
En nog wat details aanbrengen
En dan kan het schilderwerk beginnen: vele verflagen, steen per steen aantippen, en wat washings later:
en uiteindelijk een superfijne reling, gelaserd in dun karton.
En zo is er al één kantje van de brug klaar. De andere zijde zal minder gedetailleerd zijn, want is voor het publiek helemaal niet zichtbaar. Dan nog de doorgang zelf, die kan pas gemaakt worden als we de exacte plaatsbepaling op de baan hebben.
Verdere afwerking gebeurt na plaatsing op de modelbaan. Momenteel is een andere ploeg nog druk bezig met het leggen van de sporen, en we gaan elkaar dus niet in de weg lopen .
Dus kan ik rustig beginnen aan een volgend gebouwtje. Wordt vervolgd!
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Gaaf hoor! Wij gaan bij onze (kleine) vereniging ook voor 100% zelfbouw van de gebouwen. Daar gaat erg veel tijd in zitten maar het is erg bevredigend.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Maarten,
Zelfbouw is een absolute aanrader! Veel leuker, en stukken origineler. Je bouwt wat je wil, en bent niet gebonden aan de bouwdoosjes die veel te duits zijn en meestal veel te klein en dus niet op schaal. zelfbouw kost wat tijd, maar dat is toch net wat je als modelbouwer wil doen!
In onze vereniging bouwen wij al ruim dertig jaar alles zelf. begonnen met karton, overgaand naar polystyreen (plasticard) en momenteel in combinatie met forex (geëxpandeerd PVc), lasertechniek en 3D printing. Het zelfbouwen is een absolute meerwaarde voor uw modelbaan! En hoe meer je dit doet, hoe beter je er in wordt.
Veel plezier er mee, maar let op .... het werkt verslavend !!!
Groetjes,
Erwin
Zelfbouw is een absolute aanrader! Veel leuker, en stukken origineler. Je bouwt wat je wil, en bent niet gebonden aan de bouwdoosjes die veel te duits zijn en meestal veel te klein en dus niet op schaal. zelfbouw kost wat tijd, maar dat is toch net wat je als modelbouwer wil doen!
In onze vereniging bouwen wij al ruim dertig jaar alles zelf. begonnen met karton, overgaand naar polystyreen (plasticard) en momenteel in combinatie met forex (geëxpandeerd PVc), lasertechniek en 3D printing. Het zelfbouwen is een absolute meerwaarde voor uw modelbaan! En hoe meer je dit doet, hoe beter je er in wordt.
Veel plezier er mee, maar let op .... het werkt verslavend !!!
Groetjes,
Erwin
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Het volgende zelf-bouw-projectje was de goederenloods van Sourbrodt. Weinig of geen info, laat staan foto's te vinden. Wie maakt er nu foto's van een goederenloods, en dan nog van voor de jaren vijftig ? Want uiteraard is de goederenloods al lang, héél lang geleden, verdwenen. Dus weinig bruikbare informatie! Gebaseerd op twee oude postkaarten konden we zien dat de goederenloods volledig in hout was, niet te groot en rudimentair, dus weinig spectaculair. Met wat gissen, omrekenen, en wat quantum-mechanica en driehoeksmeting ( ) kwamen we toch tot een aanvaardbaar geheel. Aan het werk dus, combinatie van Forex en Plasticard. De Forex wanden werden vertikaal opgeschuurd om de houtstructuur te imiteren.
Na de constructie volgt het schilderen. Een niet onbelangrijk onderdeel, want het schilderwerk bepaald voor een groot deel de presentatie van een gebouw.
Het dak wordt voorzien van roofing, dakleer noemen jullie dat vermoed ik? Gewone papieren schilder-plakband is hier uitermate geschikt voor.
En na het schilderen volgt de verwering van het gebouwtje. Verschillende washings werden toegepast om de houtstructuur te benadrukken, en te vermijden dat het te eentonig wordt van kleur. Even presenteren op de gepaste ondergrond en een stukje spoor erbij.
Dan komt de eindafwerking. Nog wat herstelvlakken in de dakbedekking aanbrengen, wat volk op het goederenperron, wat rommel her en der en nog wat onkruid en gras onder het laadplatform. En alweer een gebouwtje klaar om te worden ingebouwd in het geheel.
Na inbouw in de modelbaan komen er nog extra details bij, zoals schoorsteen, verlichting en lantaarnpalen. In dit stadium is het niet aangewezen om dit al aan te brengen, want er moet nog heel wat rond gebeuren.
Hop naar het volgende
Na de constructie volgt het schilderen. Een niet onbelangrijk onderdeel, want het schilderwerk bepaald voor een groot deel de presentatie van een gebouw.
Het dak wordt voorzien van roofing, dakleer noemen jullie dat vermoed ik? Gewone papieren schilder-plakband is hier uitermate geschikt voor.
En na het schilderen volgt de verwering van het gebouwtje. Verschillende washings werden toegepast om de houtstructuur te benadrukken, en te vermijden dat het te eentonig wordt van kleur. Even presenteren op de gepaste ondergrond en een stukje spoor erbij.
Dan komt de eindafwerking. Nog wat herstelvlakken in de dakbedekking aanbrengen, wat volk op het goederenperron, wat rommel her en der en nog wat onkruid en gras onder het laadplatform. En alweer een gebouwtje klaar om te worden ingebouwd in het geheel.
Na inbouw in de modelbaan komen er nog extra details bij, zoals schoorsteen, verlichting en lantaarnpalen. In dit stadium is het niet aangewezen om dit al aan te brengen, want er moet nog heel wat rond gebeuren.
Hop naar het volgende
-
- Berichten: 3873
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Prachtige aanpassingen heb je gedaan aan deze lokloods.erwin9 schreef: ↑21 aug 2023 15:46 Binnen onze vereniging, msc HET SPOOR, zijn wij een tijdje geleden gestart met (alweer) een nieuw project. Een modulaire N spoor baan die een realistische weergave is van de oude Vennbahn in de Oostkantons van België. Begin jaren negentig nog een mooie museumlijn. Omdat wij zowat alles zelf bouwen, zijn we al enkele malen ter plaatse geweest om opmetingen te doen, en massa's foto's te maken van gebouwen en omgevingen. Veel gebouwen bestaan nog, soms in aangepaste vorm, sommigen in verval, maar ook dat is dankbare info voor onze zelfbouw.
We hadden ook nog enkel bouwdozen liggen, die mits wat aanpassingen mogelijk ook wel ergens een plaatsje kunnen vinden op deze modulaire baan.
een van de setjes die ik even onder handen heb genomen, om er toch iets Belgischer uit te laten zien:
Na heel wat aanpassingen en een grondige schilderbeurt, en de nodige verwering is dit het resultaat:
Ben niet 100% tevreden, de schuifdeuren lijken mij véél te grof, die moeten er dus nog uit voor betere en exacter op schaal. Nog wat storende dingen die moeten aangepast worden. We twijfelen of we deze wel op de modelbaan gaan zetten.
Tja inderdaad de schuifdeuren hadden iets smaller gemogen.
Maar je zou ze ook iets minder opvallend kunnen maken door ze iets meer te weatheren.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Wat een authentieke goederenloods van Sourbrodt maak je daar ,dan is zelfbouw toch leuk .
Enkel mijn handen protesteren doordat ik een nekhernia heb dus niet veel precisie werk kan doen .
Ben een beetje jaloers op je bouwkunde maar kan er wel van genieten .
mvg Sjaak
Enkel mijn handen protesteren doordat ik een nekhernia heb dus niet veel precisie werk kan doen .
Ben een beetje jaloers op je bouwkunde maar kan er wel van genieten .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Chris, Sjaak, bedankt voor de terechte opmerkingen. De schuifdeuren van de loods zijn veel te "zwaar", de latten zijn te breed, de balken te dik en heb je gezien waar de deurhendel staat? Op 1,80 meter hoog, nogal onlogisch! Met extra weatheren ga je dit helaas niet kunnen verbergen. De schuifdeuren zullen dan ook verwijderd worden, en er komen deuren in die "op schaal" zijn. Maar aangezien de meerderheid van de groep "VenNbahn" (de naam van ons project, dat bestaat uit twee grote modulebanen "Sourbrodt" en "Kalterherberg") niet overtuigd is van het bouwsel, wegens niet bestaand in deze omgeving, weet ik niet wanneer ik deze aanpassing ga doen. Aanpassen en verkopen die handel, dat is mogelijk nog een oplossing! We proberen zo weinig mogelijk compromissen te maken in onze modulebaan.
Inmiddels zijn we begonnen aan de "grotere" dingen; de twee seinhuizen van Sourbrodt (I en II), totaal verschillende types. Verder zijn er het station van Sourbrodt, redelijk groot gebouw, en een hotel (zeer groot) en een ander kolossaal gebouw met veel hoeken en kanten, beiden aan de overweg van het station Sourbrodt.
De seinhuizen SI en SII;
Het station Sourbrodt:
Het grote hotel aan de overweg:
Het gebouw tegen de overweg:
En eentje voor de gein: een deel van de bouwers aan de opmetingen bezig. Op de achtergrond merken jullie de twee grote gebouwen.
Dus met andere woorden, werk aan de winkel! Er moet heel wat gebouwd worden, en het zijn niet meteen de eenvoudigste bouwsels.
Maar morgen eerst naar Katwijk, naar de smalspoordagen! Een uitstap die we nooit willen missen.
Groetjes,
Erwin
Inmiddels zijn we begonnen aan de "grotere" dingen; de twee seinhuizen van Sourbrodt (I en II), totaal verschillende types. Verder zijn er het station van Sourbrodt, redelijk groot gebouw, en een hotel (zeer groot) en een ander kolossaal gebouw met veel hoeken en kanten, beiden aan de overweg van het station Sourbrodt.
De seinhuizen SI en SII;
Het station Sourbrodt:
Het grote hotel aan de overweg:
Het gebouw tegen de overweg:
En eentje voor de gein: een deel van de bouwers aan de opmetingen bezig. Op de achtergrond merken jullie de twee grote gebouwen.
Dus met andere woorden, werk aan de winkel! Er moet heel wat gebouwd worden, en het zijn niet meteen de eenvoudigste bouwsels.
Maar morgen eerst naar Katwijk, naar de smalspoordagen! Een uitstap die we nooit willen missen.
Groetjes,
Erwin
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Hierbij de foto's van de twee seinhuizen van Sourbrodt. Beide werden gebouwd met een combinatie van plasticard en forex. Met het nodige schilderwerk, en weatheren volgens de beschikbare foto's is dit het resultaat:
seinhuis SOURBRODT II
seinhuis SOURBRODT I
Er moeten nog wat kleine details aangebracht worden. Dat zal pas gebeuren wanneer de seinhuizen definitief geplaatst worden op de modulebaan.
Op de komende tentoonstelling in onze vereniging zullen ze alvast op de baan gepresenteerd worden, samen met het station en de twee grote gebouwen die momenteel in aanbouw zijn.
Er moet echter nog veel werk aan het landschap gebeuren, gras en struiken plaatsen, wegen schilderen en afwerken, enzomeer. En aangezien het vrij fragiele kleine bouwsels zijn is het te gevaarlijk om ze nu al vast te zetten op de voorziene plaatsen. ondertussen zijn wel al de naamborden "Sourbrodt" aangebracht op de gebouwtjes.
seinhuis SOURBRODT II
seinhuis SOURBRODT I
Er moeten nog wat kleine details aangebracht worden. Dat zal pas gebeuren wanneer de seinhuizen definitief geplaatst worden op de modulebaan.
Op de komende tentoonstelling in onze vereniging zullen ze alvast op de baan gepresenteerd worden, samen met het station en de twee grote gebouwen die momenteel in aanbouw zijn.
Er moet echter nog veel werk aan het landschap gebeuren, gras en struiken plaatsen, wegen schilderen en afwerken, enzomeer. En aangezien het vrij fragiele kleine bouwsels zijn is het te gevaarlijk om ze nu al vast te zetten op de voorziene plaatsen. ondertussen zijn wel al de naamborden "Sourbrodt" aangebracht op de gebouwtjes.
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
En ondertussen zijn de werken gestart voor de grotere gebouwen op Sourbrodt. Het grote hotel staat er nog steeds (verlaten) bij, dus opmeten was vlug gebeurd.
En dan het grotere werk, plan uittekenen voor het laserwerk. En zo ziet het er it in de huidige toestand. Nog wat fine-tuning, en dan kunnen de schilderwerken beginnen.
Na uittekenen en laseren is dit het huidige resultaat
Redelijk complex gebouw met vele hoeken en kantjes, en geen regelmaat!
De schilder kan binnenkort ook hier aan het werk!
En dan het grotere werk, plan uittekenen voor het laserwerk. En zo ziet het er it in de huidige toestand. Nog wat fine-tuning, en dan kunnen de schilderwerken beginnen.
Na uittekenen en laseren is dit het huidige resultaat
Redelijk complex gebouw met vele hoeken en kantjes, en geen regelmaat!
De schilder kan binnenkort ook hier aan het werk!
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Hallo Erwin,
Nu pas je draadje ontdekt, heel fraaie zelfbouw die je hier laat zien. Ik ben zelf ook naar het echte voorbeeld aan het bouwen, maar dan naar Zuid-Duitse voorbeelden. Ik ga je vorderingen zeker volgen!
Nu pas je draadje ontdekt, heel fraaie zelfbouw die je hier laat zien. Ik ben zelf ook naar het echte voorbeeld aan het bouwen, maar dan naar Zuid-Duitse voorbeelden. Ik ga je vorderingen zeker volgen!
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Na een erg drukke periode van onze eigen clubtentoonstelling, en enkele externe tentoonstelling, nog even een update (voor wie er interesse in heeft) van onze nieuwste N-baan Sourbrodt-Kalterherberg. Momenteel staat het gedeelte Sourbrodt opgesteld in ons lokaal. deze maand starten we met het ballasten van de sporen. Heel wat werk, want deze baan is maar liefst 6 meter lang, en dat is enkel het stationsemplacement van Sourbrodt!
Even een overzichtsfoto van de situatie, exact zoals ze bestond in de jaren zestig.
De volgende gebouwen werden opgemeten ter plaatse, getekend in Inkscape en gelaserd in MDF van 1 mm dikte:
Het station en de weegbrug werden vervaardigd in plasticard. De locomotief reeks 80 is een omgebouwde en gespoten V60 van de DB van Fleischmann.
de basis is hiermee gelegd. In een volgende fase zullen de gebouwen worden afgewerkt en geschilderd. Als er interesse is hou ik jullie verder op de hoogte van de vorderingen. Maar eerst zal er heel wat kilootjes ballast moeten gelegd worden, en eenmaal die liggen zal het geheel met de airbrush behandeld worden, waarna we aan de "begroening" kunnen beginnen. Een andere ploeg is alvast begonnen met het vervaardigen van vele honderden boompjes. We hebben inmiddels al (nog maar ) 350 sparren klaar. Lang niet genoeg!
Even een overzichtsfoto van de situatie, exact zoals ze bestond in de jaren zestig.
De volgende gebouwen werden opgemeten ter plaatse, getekend in Inkscape en gelaserd in MDF van 1 mm dikte:
Het station en de weegbrug werden vervaardigd in plasticard. De locomotief reeks 80 is een omgebouwde en gespoten V60 van de DB van Fleischmann.
de basis is hiermee gelegd. In een volgende fase zullen de gebouwen worden afgewerkt en geschilderd. Als er interesse is hou ik jullie verder op de hoogte van de vorderingen. Maar eerst zal er heel wat kilootjes ballast moeten gelegd worden, en eenmaal die liggen zal het geheel met de airbrush behandeld worden, waarna we aan de "begroening" kunnen beginnen. Een andere ploeg is alvast begonnen met het vervaardigen van vele honderden boompjes. We hebben inmiddels al (nog maar ) 350 sparren klaar. Lang niet genoeg!
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Ik heb zeker interesse in het vervolg. Succes met het ballasten
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Effe een update. Ondertussen is er ook in de groep niet stilgezeten! Een collega-clublid heeft onlangs de mooie Belgische Brossel uitgetekend en geprint in 3D. Werkelijke pareltjes, ook in deze kleine schaal!
Ik heb deze inmiddels voorzien van de nodige laklagen. Binnenzijde werd licht blauwgrijs gespoten zoals in de realiteit, de kast werd NMBS groen gespoten, dak en elementen op het dak in een mengeling van zwart en donkergrijs.
Eenmaal alles goed droog werden de gele decals aangebracht. Dat was nog het moeilijkste van alles . Wat een friemelwerk, je neemt de decal in je fijnste pincet, en dan blijkt de "hele" decal volledig in het puntje van het pincet te verdwijnen... Maar uiteindelijk is het toch redelijk goed gekomen.
Tot zover dit werkje voor de Brossels. Nu gaan ze terug naar mijn collega, die ze van motor en decoder zal voorzien, want we willen er uiteraard mee rijden op Sourbrodt-Kalterherberg . Na deze ingreep komen ze terug bij mij op de werktafel, en worden de ramen erin geplaatst, ook wat reizigers erin, samengebouwd en daarna worden ze geweatherd, net zoals in de realiteit. Geen blinkend spul op onze modelbanen!
Groetjes,
Erwin
Ik heb deze inmiddels voorzien van de nodige laklagen. Binnenzijde werd licht blauwgrijs gespoten zoals in de realiteit, de kast werd NMBS groen gespoten, dak en elementen op het dak in een mengeling van zwart en donkergrijs.
Eenmaal alles goed droog werden de gele decals aangebracht. Dat was nog het moeilijkste van alles . Wat een friemelwerk, je neemt de decal in je fijnste pincet, en dan blijkt de "hele" decal volledig in het puntje van het pincet te verdwijnen... Maar uiteindelijk is het toch redelijk goed gekomen.
Tot zover dit werkje voor de Brossels. Nu gaan ze terug naar mijn collega, die ze van motor en decoder zal voorzien, want we willen er uiteraard mee rijden op Sourbrodt-Kalterherberg . Na deze ingreep komen ze terug bij mij op de werktafel, en worden de ramen erin geplaatst, ook wat reizigers erin, samengebouwd en daarna worden ze geweatherd, net zoals in de realiteit. Geen blinkend spul op onze modelbanen!
Groetjes,
Erwin
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Wat een charmante dingen. Ik neem aan dat dit een soort railbussen waren van de nmbs.
Hoewel priegelwerk geeft zoiets toch altijd een enorme voldoening als je iets uniek gecreëerd hebt.
Hoewel priegelwerk geeft zoiets toch altijd een enorme voldoening als je iets uniek gecreëerd hebt.
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Hallo Erwin,
Heel fraai die Brossels. En je gefriemel met kleine decals is herkenbaar. Heb je de decals zelf vervaardigd, of zijn het kant en klare lijnen?
Heel fraai die Brossels. En je gefriemel met kleine decals is herkenbaar. Heb je de decals zelf vervaardigd, of zijn het kant en klare lijnen?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 695
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Sourbrodt-Kalterherberg
Mooie progressie met de baan, ziet er veelbelovend uit.
En die Brossels zijn inderdaad pareltjes , ben benieuwd hoe dat er straks op de baan uit gaat zien!
En die Brossels zijn inderdaad pareltjes , ben benieuwd hoe dat er straks op de baan uit gaat zien!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain