Hallo Specialisten,
ik wil graag blokbeveiliging gaan maken op een analoge baan. ik heb nu 2 reedcontacten en een bistabiel relais. mijn vraag is hoe ik de zaak op elkaar aansluit. kan / wil iemand voor mij aub een tekeningentje maken met de bedrading en waar ik de draden op het relais , de reedcontacten en het geïsoleerde stuk rails moet verbinden
Blokbeveiliging
Re: Blokbeveiliging
Hi Matthieu,
Als je er straks echt niet uitkomt heb ik nog van die Fleischmann blokkastjes voor je ter overname. Heb daar in het verleden jarenlang plezier van gehad. Bij interesse laat maar weten!
Grtz,
J.
Als je er straks echt niet uitkomt heb ik nog van die Fleischmann blokkastjes voor je ter overname. Heb daar in het verleden jarenlang plezier van gehad. Bij interesse laat maar weten!
Grtz,
J.
-
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
- Locatie: Haarlem
Re: Blokbeveiliging
Kun je schrijven wat het relais moet doen?
Is het zo dat de spanning tussen de twee rails aangeschakeld moet worden als de trein het ene reedcontact passeert en afgeschakeld als (magneet op de) de trein het andere reedcontact passeert? Ik neem aan dat je één van de twee rails geïsoleerd hebt (zeg de A-rail) terwijl de andere rail (de B-rail) verbonden blijft. Je schrijft dat je twee rails geïsoleerd hebt. Ik neem aan dat je één van beide rails geïsoleerd hebt. Een baan bestaat uit twee parallelle rails. Eén rail is op de + aangesloten en één rail op de -, tenminste bij analoog bedrijf.
Kloppen mijn veronderstellingen?
Kun je nagaan hoeveel stroom er naar de twee triggeringangen van je relais moet lopen om te schakelen? Dat kun bij de gegevens van het relais vinden. Dat staat in de specificaties van het relais die je kunt vinden door te googelen. Ik neem zo maar aan dat dat een paar mA (=milliampère) is. Ook de ingangsweerstand van die ingangen is van belang.
Je kunt ook (ZONDER RISICO) de Power Ground eens proberen te verbinden met afwisselend de twee triggers.(Wel 12V zetten tussen Power + en Power -) Als je dan het relais ziet en hoort schakelen dan heb je geen weerstanden nodig. Je kunt dan vervolgens de reed-schakelaar tussen de twee inputs (bij trigger switch) en GROUND zetten en kijken of je het relais daarmee aan en uit kunt schakelen
Heb je een verzameling weerstandjes thuis?
Is het zo dat de spanning tussen de twee rails aangeschakeld moet worden als de trein het ene reedcontact passeert en afgeschakeld als (magneet op de) de trein het andere reedcontact passeert? Ik neem aan dat je één van de twee rails geïsoleerd hebt (zeg de A-rail) terwijl de andere rail (de B-rail) verbonden blijft. Je schrijft dat je twee rails geïsoleerd hebt. Ik neem aan dat je één van beide rails geïsoleerd hebt. Een baan bestaat uit twee parallelle rails. Eén rail is op de + aangesloten en één rail op de -, tenminste bij analoog bedrijf.
Kloppen mijn veronderstellingen?
Kun je nagaan hoeveel stroom er naar de twee triggeringangen van je relais moet lopen om te schakelen? Dat kun bij de gegevens van het relais vinden. Dat staat in de specificaties van het relais die je kunt vinden door te googelen. Ik neem zo maar aan dat dat een paar mA (=milliampère) is. Ook de ingangsweerstand van die ingangen is van belang.
Je kunt ook (ZONDER RISICO) de Power Ground eens proberen te verbinden met afwisselend de twee triggers.(Wel 12V zetten tussen Power + en Power -) Als je dan het relais ziet en hoort schakelen dan heb je geen weerstanden nodig. Je kunt dan vervolgens de reed-schakelaar tussen de twee inputs (bij trigger switch) en GROUND zetten en kijken of je het relais daarmee aan en uit kunt schakelen
Heb je een verzameling weerstandjes thuis?
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen