Baan zonder naam
Baan zonder naam
Nu de bouw van mijn modelspoorbaan steeds serieuzere vormen begin aan te nemen denk ik dat het tijd is om het één en ander met jullie te gaan delen en jullie mee te nemen in mijn avontuur...
Toen ik 3 jaar geleden naar Apeldoorn ging verhuizen werd gelijk de zolder geclaimd om mijn modelbaan (destijds H0) te gaan bouwen. Op een wasmachine en droger na is dit gelukt... Tijdens het tekenen en beginnen met bouwen in H0 kwam ik tot de conclusie dat de ruimte niet groot genoeg was voor wat ik voor ogen had (lange, realistische treinen). Na lang twijfelen werd alles van H0 verkocht en besloot ik over te stappen naar N. Daarbij kwam de stap van Nederlands voorbeeld in H0 naar Duits voorbeeld in N. Voor de hobby spreekt Duitsland mij persoonlijk meer aan en dit is 9 van de 10 keer ook het land waar ik heen ga voor het fotograferen (voor wie nieuwsgierig is: https://www.flickr.com/photos/enricoschreurs/).
Afijn, als snel kwam het eerste baanplan en de eerste locomotief (Altrode DB 218). Ik liet mijn oog vallen op de door Fleischmann uitgebrachte Winner Spedition set en de Kato DB ICE4. Het baanplan werd aangepast zodat de ICE4 in volledige 12 bakken opgesteld kon worden. De modellen die ik inmiddels in bezit heb komen ongetwijfeld later ter sprake.
In het schaduwstation maak ik gebruikt van Fleischmann rails zonder bedding en in de zichtbare delen komt Kato Unitrack te liggen. Het aansturen zal gebeuren met een Digikeijs DR5000 in combinatie met iTrain. Ik ga rijden met materieel wat de afgelopen 15 jaar ongeveer te zien was in Duitsland, maar vooral met wat ik mooi vindt dus de 15 jaar is een richtlijn.
Het definitieve baanplan is als volgt geworden:
Een korte toelichting bij het schaduwstation. Het rode is een schuin dak en niet bruikbaar. Het oranje wordt overdekt (wel met een plaat die gedeeltelijk afneembaar is) en het groene wordt zichtbaar en is in verband met het bereiken van de ramen een opklapbaar gedeelte.
Het schaduwstation bestaat uit twee doorgaande sporen (bovenste en onderste) met daartussen 3 opstelsporen van ongeveer 300cm en 7 opstelsporen van 210cm. Van de 3 langere opstelsporen zijn er inmiddels 2 gevuld met de Kato ICE4 en een Kato Orient Express.
De rode sporen zijn flexrails die even naar elkaar getrokken zijn, in werkelijkheid zijn dit er meerdere vandaar dat AnyRail ze rood maakt.
Op de bovenbaan komt een station te liggen bestaande uit een tweetal kopsporen voor stoptreinen, twee doorgaande sporen en 3 ''zij''sporen waar cargo's aan de kant kunnen. Rechts komt een locopstel van 3 sporen en linksonder komt een terminal van 3 sporen waar de cargo's kunnen lossen/laden. Exacte invulling daarvan moet ik nog bekijken maar containers en trailers moeten er in ieder geval behandeld worden.
Van het schaduwstation naar de bovenbaan gaan de treinen door een klimspiraal van 4 sporen met een steigingspercentage op het krapste spoor van maximaal 2%.
Tot zover het idee en de toelichting daarbij. Over de bouw zal ik later een bericht plaatsen met wat foto's van hoe het er tot nu toe uit ziet.
Toen ik 3 jaar geleden naar Apeldoorn ging verhuizen werd gelijk de zolder geclaimd om mijn modelbaan (destijds H0) te gaan bouwen. Op een wasmachine en droger na is dit gelukt... Tijdens het tekenen en beginnen met bouwen in H0 kwam ik tot de conclusie dat de ruimte niet groot genoeg was voor wat ik voor ogen had (lange, realistische treinen). Na lang twijfelen werd alles van H0 verkocht en besloot ik over te stappen naar N. Daarbij kwam de stap van Nederlands voorbeeld in H0 naar Duits voorbeeld in N. Voor de hobby spreekt Duitsland mij persoonlijk meer aan en dit is 9 van de 10 keer ook het land waar ik heen ga voor het fotograferen (voor wie nieuwsgierig is: https://www.flickr.com/photos/enricoschreurs/).
Afijn, als snel kwam het eerste baanplan en de eerste locomotief (Altrode DB 218). Ik liet mijn oog vallen op de door Fleischmann uitgebrachte Winner Spedition set en de Kato DB ICE4. Het baanplan werd aangepast zodat de ICE4 in volledige 12 bakken opgesteld kon worden. De modellen die ik inmiddels in bezit heb komen ongetwijfeld later ter sprake.
In het schaduwstation maak ik gebruikt van Fleischmann rails zonder bedding en in de zichtbare delen komt Kato Unitrack te liggen. Het aansturen zal gebeuren met een Digikeijs DR5000 in combinatie met iTrain. Ik ga rijden met materieel wat de afgelopen 15 jaar ongeveer te zien was in Duitsland, maar vooral met wat ik mooi vindt dus de 15 jaar is een richtlijn.
Het definitieve baanplan is als volgt geworden:
Een korte toelichting bij het schaduwstation. Het rode is een schuin dak en niet bruikbaar. Het oranje wordt overdekt (wel met een plaat die gedeeltelijk afneembaar is) en het groene wordt zichtbaar en is in verband met het bereiken van de ramen een opklapbaar gedeelte.
Het schaduwstation bestaat uit twee doorgaande sporen (bovenste en onderste) met daartussen 3 opstelsporen van ongeveer 300cm en 7 opstelsporen van 210cm. Van de 3 langere opstelsporen zijn er inmiddels 2 gevuld met de Kato ICE4 en een Kato Orient Express.
De rode sporen zijn flexrails die even naar elkaar getrokken zijn, in werkelijkheid zijn dit er meerdere vandaar dat AnyRail ze rood maakt.
Op de bovenbaan komt een station te liggen bestaande uit een tweetal kopsporen voor stoptreinen, twee doorgaande sporen en 3 ''zij''sporen waar cargo's aan de kant kunnen. Rechts komt een locopstel van 3 sporen en linksonder komt een terminal van 3 sporen waar de cargo's kunnen lossen/laden. Exacte invulling daarvan moet ik nog bekijken maar containers en trailers moeten er in ieder geval behandeld worden.
Van het schaduwstation naar de bovenbaan gaan de treinen door een klimspiraal van 4 sporen met een steigingspercentage op het krapste spoor van maximaal 2%.
Tot zover het idee en de toelichting daarbij. Over de bouw zal ik later een bericht plaatsen met wat foto's van hoe het er tot nu toe uit ziet.
Laatst gewijzigd door EnricoS op 12 nov 2023 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Bedankt heren!
29 april 2022 - Lokomotion 189 902 - Niederaudorf by EnricoSchreurs, on Flickr
18 juli 2022 - TX Logistik 192 010 - Niederaudorf by EnricoSchreurs, on Flickr
Goede vraag. De bovenbaan zal een stadsomgeving krijgen, dit zit al wel globaal in mijn hoofd maar zover ben ik nog lang niet. Het open stukje op de onderbaan wil ik een eigen creatieve draai geven aan het fotopunt bij Niederaudorf (tussen Rosenheim en Kufstein). Hieronder twee voorbeelden. In ieder geval een rustig landschap met een huisje langs de baan (foto 1) en/of iets met een klooster/kathedraal langs de baan zoals op foto 2 te zien is. Of beide... De bergen op de achtergrond zullen waarschijnlijk niet terugkeren omdat daar natuurlijk al snel het bovenste gedeelte van de baan komt.
29 april 2022 - Lokomotion 189 902 - Niederaudorf by EnricoSchreurs, on Flickr
18 juli 2022 - TX Logistik 192 010 - Niederaudorf by EnricoSchreurs, on Flickr
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Hoi ben benieuwd naar de uitwerking van je baan in die mooie ruimte die je heb
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Baan zonder naam
Hallo Enrico,
Mooie ruimte heb je idd.
En een ambitieus baanplan.
Ook Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking.
m.vr.gr.
Hans
Mooie ruimte heb je idd.
En een ambitieus baanplan.
Ook Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Baan zonder naam
Bedankt voor de reacties! Inderdaad een mooie ruimte waar ik erg blij mee ben. Persoonlijk vind ik modelbanen met 4 of 5 hoogteverschillen op een kleine stukje veel meer uitdaging dan dit overzichtelijke en redelijk makkelijke baanplan.
Zoals aangegeven nog een aantal foto’s van de bouw op dit moment. Even door de rommel heen kijken, er wordt tenslotte flink geklust.
Het schaduwstation is op een aantal wissels na volledig aangesloten. Alle sporen en wissels zijn voorzien van terugmelding waardoor 100% gedetecteerd is. Een bewuste keuze aangezien het schaduwstation uiteindelijk overdekt zal worden.
Het opklapbare gedeelte met zoals gezegd de Kato rails op het stuk dat zichtbaar zal zijn. Dit is ook het gedeelte waar ik zal beginnen met de scenery als de baan straks operationeel i (klein beginnen )
Tot slot het begin van de viersporige klimspiraal. Hier zal ik door middel van 2 rondes ongeveer 10cm stijgen. Het stijgingspercentage voor de binnenste ronde komt neer op 1,8%.
Het plan voor de komende (ik hoop) 1,5 á 2 weken is het aansluiten van de laatste wissels, het afmaken van de klimspiraal en het aansluiten van een tweetal keerlusmodules.
Zoals aangegeven nog een aantal foto’s van de bouw op dit moment. Even door de rommel heen kijken, er wordt tenslotte flink geklust.
Het schaduwstation is op een aantal wissels na volledig aangesloten. Alle sporen en wissels zijn voorzien van terugmelding waardoor 100% gedetecteerd is. Een bewuste keuze aangezien het schaduwstation uiteindelijk overdekt zal worden.
Het opklapbare gedeelte met zoals gezegd de Kato rails op het stuk dat zichtbaar zal zijn. Dit is ook het gedeelte waar ik zal beginnen met de scenery als de baan straks operationeel i (klein beginnen )
Tot slot het begin van de viersporige klimspiraal. Hier zal ik door middel van 2 rondes ongeveer 10cm stijgen. Het stijgingspercentage voor de binnenste ronde komt neer op 1,8%.
Het plan voor de komende (ik hoop) 1,5 á 2 weken is het aansluiten van de laatste wissels, het afmaken van de klimspiraal en het aansluiten van een tweetal keerlusmodules.
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Even een update. Niet zoveel kunnen doen als wat ik had gewild maar toch het één en ander kunnen doen.
Beide keerlusmodules zijn inmiddels aangesloten en de klimspiraal is voor 95% klaar om de bovenverdieping te plaatsen.
Bij het testen van wat treinen liep ik tegen het probleem op dat de koprijtuigen van de Kato ICE4 ontspoorden bij mijn paradespoor. De bogen bleken te krap en deze zijn dus aangepast en nu gaat het zonder problemen.
Helaas liep ik tegen een nieuw probleem aan. Mijn Minitrix 232 ontspoort op sommige wissels wanneer deze krom liggen. De voorste as drukt de wisseltong een fractie naar buiten waardoor deze as uit de rails loopt. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Zie onderstaande foto ter illustratie. Alvast bedankt!
Beide keerlusmodules zijn inmiddels aangesloten en de klimspiraal is voor 95% klaar om de bovenverdieping te plaatsen.
Bij het testen van wat treinen liep ik tegen het probleem op dat de koprijtuigen van de Kato ICE4 ontspoorden bij mijn paradespoor. De bogen bleken te krap en deze zijn dus aangepast en nu gaat het zonder problemen.
Helaas liep ik tegen een nieuw probleem aan. Mijn Minitrix 232 ontspoort op sommige wissels wanneer deze krom liggen. De voorste as drukt de wisseltong een fractie naar buiten waardoor deze as uit de rails loopt. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Zie onderstaande foto ter illustratie. Alvast bedankt!
Groet, EnricoS
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Baan zonder naam
Je maakt mooie progressie! Interessant project, en helixen met stijgings percentage van slechts 1.8% zijn een luxe!
Tja, de Minitrix wissels…. Als het alleen 1 lok is, zou je misschien eens naar de wiel afstand kunnen kijken. Als het iets te ruim is, is dat mogelijk een probleem.
Heb voorheen ook met Minitrix gewerkt, maar ik heb er toch altijd redelijk veel problemen mee gehad: ontsporingen, aandrijvingen die het snel begaven. Wat betreft betrouwbaarheid voor set track vind ik Fleischmann Piccolo beter, Maar op mijn eigen baan is (nou ja, word het, want de oude baan is afgebroken en er word aan een nieuwe gestart) er alleen plaats voor Peco wissels met servo aandrijving. Daar eigenlijk nooit problemen mee.
Blijf je bij Minitrix dan gewoon veel testen en desnoods wissels omwisselen totdat het goed werkt…..
Succes!
Tja, de Minitrix wissels…. Als het alleen 1 lok is, zou je misschien eens naar de wiel afstand kunnen kijken. Als het iets te ruim is, is dat mogelijk een probleem.
Heb voorheen ook met Minitrix gewerkt, maar ik heb er toch altijd redelijk veel problemen mee gehad: ontsporingen, aandrijvingen die het snel begaven. Wat betreft betrouwbaarheid voor set track vind ik Fleischmann Piccolo beter, Maar op mijn eigen baan is (nou ja, word het, want de oude baan is afgebroken en er word aan een nieuwe gestart) er alleen plaats voor Peco wissels met servo aandrijving. Daar eigenlijk nooit problemen mee.
Blijf je bij Minitrix dan gewoon veel testen en desnoods wissels omwisselen totdat het goed werkt…..
Succes!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
- Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad
Re: Baan zonder naam
Volgens mij zijn het geen Minitrix wissels maar is de Loc een MinitrixSibbesuisje schreef: ↑12 dec 2023 21:58 Je maakt mooie progressie! Interessant project, en helixen met stijgings percentage van slechts 1.8% zijn een luxe!
Tja, de Minitrix wissels…. Als het alleen 1 lok is, zou je misschien eens naar de wiel afstand kunnen kijken. Als het iets te ruim is, is dat mogelijk een probleem.
Heb voorheen ook met Minitrix gewerkt, maar ik heb er toch altijd redelijk veel problemen mee gehad: ontsporingen, aandrijvingen die het snel begaven. Wat betreft betrouwbaarheid voor set track vind ik Fleischmann Piccolo beter, Maar op mijn eigen baan is (nou ja, word het, want de oude baan is afgebroken en er word aan een nieuwe gestart) er alleen plaats voor Peco wissels met servo aandrijving. Daar eigenlijk nooit problemen mee.
Blijf je bij Minitrix dan gewoon veel testen en desnoods wissels omwisselen totdat het goed werkt…..
Succes!
Groeten Marcel V
Re: Baan zonder naam
Het is inderdaad geen minitrix rails maar Fleischmann. Desondanks is de wielafstand wel iets wat ik even kan checken. Bedankt!
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Vanavond toch een soort van hoogtepunt bereikt. De klimspiraal is af en het eerste deel van de bovenverdieping ligt er (tijdelijk) bovenop. Dus werd even één van mijn pronkstukken (de Winner Spedition shuttle) ditmaal getrokken door tweemaal BR189 van Lokomotion op de baan gezet voor een testrit en foto.
De foto lukte, de testrit verliep helaas iets minder goed. Het ziet er erg naar uit dat deze trein van tractie voorzien moet worden door twee locs, één krijgt de trein niet boven (makkelijk op te lossen ). Verder zijn de koppeling natuurlijk erg groot en beweegt nogal stroef waardoor deze wagens er in de bocht uitgedrukt worden. Gelukkig levert Fleischmann bij de wagens een kleinere koppeling echter kunnen de wagens dan niet uit elkaar. Iets om in de komende kerstvakantie mee te puzzelen en uitgebreider testen. Desondanks wilde ik deze mijlpaal even delen
De foto lukte, de testrit verliep helaas iets minder goed. Het ziet er erg naar uit dat deze trein van tractie voorzien moet worden door twee locs, één krijgt de trein niet boven (makkelijk op te lossen ). Verder zijn de koppeling natuurlijk erg groot en beweegt nogal stroef waardoor deze wagens er in de bocht uitgedrukt worden. Gelukkig levert Fleischmann bij de wagens een kleinere koppeling echter kunnen de wagens dan niet uit elkaar. Iets om in de komende kerstvakantie mee te puzzelen en uitgebreider testen. Desondanks wilde ik deze mijlpaal even delen
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Mooie sleep Enrico , en ja sommige wagons rijden zwaar van Fleischmann .
Zie ook dit op het forum .
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17831
mvg Sjaak
Zie ook dit op het forum .
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17831
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Baan zonder naam
Kan het kloppen dat deze topic niet (meer) bestaat?Krab schreef: ↑20 dec 2023 09:39 Zie ook dit op het forum .
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17831
Vandaag weer druk bezig geweest op zolder. Na wat verplichtingen in de ochtend werd aan het begin van de middag bij de Hornbach het laatste hout gehaald voor de bovenverdieping. Mooi op maat gezaagd wat helaas de klanten achter mij niet konden waarderen ivm het wachten.
Bij huis de balken geplaatst, plaat erop en maar eens gaan leggen met de Kato rails. Je komt toch altijd net anders uit dan gedacht, zelfs wanneer je het in AnyRail helemaal getekend hebt. In dit geval positief want ik kon ruimere bogen gebruiken dan gedacht en geen enkele van de correctierails 78-108mm hoeft uiteindelijk gebruikt te worden.
Een paar sfeerimpressies:
Uitgang van het station aan de rechterzijde van waar ik zal komen te zitten. V.l.n.r. het kopspoor voor de stoptrein, 2 doorgaande sporen en een drietal opstelsporen voor onder andere toegang tot de nog te bouwen terminal. De grote spoorsafstanden zijn voor het aanleggen van een perron. Rechtsachterin is de locopstel zichtbaar. Hier moet t.z.t. een locloods van 2 sporen komen, tips zijn welkom!
Uitgang van de andere kant van het station. Dit keer aan de rechterkant een opstelspoor voor de andere stoptrein, 2 doorgaande sporen en ook weer een drietal opstelsporen. Nog net zichtbaar op de achtergrond de aansluiting op het hoofdspoor en de aftakking naar de terminal.
En tot slot een totaaloverzicht zoals het er nu bij ligt. Het kortste opstelspoor heeft een lengte van ruim 190cm.
Nu alles er weer af, de platen zagen, vastleggen en dan kan de boel er definitief op en worden aangesloten.
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Ja Enrico de beste man heeft het weggehaald omdat er geen reacties op kwamen .
Nogmaals dat zijn mooie lengtes daar kun je met lange slepen op rijden .
mvg Sjaak
Nogmaals dat zijn mooie lengtes daar kun je met lange slepen op rijden .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Baan zonder naam
Hallo EnricoS,EnricoS schreef: ↑19 dec 2023 20:37 Vanavond toch een soort van hoogtepunt bereikt. De klimspiraal is af en het eerste deel van de bovenverdieping ligt er (tijdelijk) bovenop. Dus werd even één van mijn pronkstukken (de Winner Spedition shuttle) ditmaal getrokken door tweemaal BR189 van Lokomotion op de baan gezet voor een testrit en foto.
De foto lukte, de testrit verliep helaas iets minder goed. Het ziet er erg naar uit dat deze trein van tractie voorzien moet worden door twee locs, één krijgt de trein niet boven (makkelijk op te lossen ). Verder zijn de koppeling natuurlijk erg groot en beweegt nogal stroef waardoor deze wagens er in de bocht uitgedrukt worden. Gelukkig levert Fleischmann bij de wagens een kleinere koppeling echter kunnen de wagens dan niet uit elkaar. Iets om in de komende kerstvakantie mee te puzzelen en uitgebreider testen. Desondanks wilde ik deze mijlpaal even delen
Ziet er goed en veel belovend uit.
Mooi werk man en prachtig materieel.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Baan zonder naam
Na 1,5 dag hard werken is inmiddels de baan rond! Op een enkele melder na is alles aangesloten om in ieder geval een rondje te kunnen maken. Komende week ontvang ik de extra terugmeldmodule en kan de rest (waaronder de locopstel) aangesloten worden.
Op de foto de TXL 182 572 met 15 GATX ketelwagens na een succesvolle testrit over de baan. Met een snel van 100km/u (aldus iTrain) doet de trein er ruim 3 minuten over om een volledig rondje te maken.
Op de foto de TXL 182 572 met 15 GATX ketelwagens na een succesvolle testrit over de baan. Met een snel van 100km/u (aldus iTrain) doet de trein er ruim 3 minuten over om een volledig rondje te maken.
Groet, EnricoS
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Baan zonder naam
Ziet er netjes uit.
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Baan zonder naam
Weinig updates de laatste tijd van mijn kant. Dit komt vooral omdat ik erg druk ben met werk en de geringe tijd die ik aan de baan kan besteden gaat vooral op aan decoders inregelen, snelheidsmetingen in iTrain en foutjes uit mijn baanplan halen.
De vooruitgang? Tijdens het schrijven van deze update kijk ik met een schuin oog naar een drietal treinen die tegelijkertijd via iTrain een route volgen.
De problemen? Mijn HT Paarden 189 heeft last van een te laag hangende koppeling waardoor deze op sommige wissels blijft haken en ontspoort en mijn keteltrein blijft ondanks dat alles naar mijn idee goed staat continu te vroeg stoppen op de wachtsporen.
Het houd mij van de straat zullen we maar zeggen.
De vooruitgang? Tijdens het schrijven van deze update kijk ik met een schuin oog naar een drietal treinen die tegelijkertijd via iTrain een route volgen.
De problemen? Mijn HT Paarden 189 heeft last van een te laag hangende koppeling waardoor deze op sommige wissels blijft haken en ontspoort en mijn keteltrein blijft ondanks dat alles naar mijn idee goed staat continu te vroeg stoppen op de wachtsporen.
Het houd mij van de straat zullen we maar zeggen.
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Volledig tegen de planning in ongeveer 1,5 week geleden een ander huis bezichtigd, geboden en gekregen. “Perfecte” timing aangezien ik net mijn baan werkend had maar soms lopen dingen anders dan gedacht.
Inmiddels is de baan weg voor de foto’s van ons te verkopen huis. Wanneer het verbouwen en verhuizen gedaan is zal de baan in iets aangepaste vorm weer opgebouwd worden in het nieuwe huis.
Inmiddels is de baan weg voor de foto’s van ons te verkopen huis. Wanneer het verbouwen en verhuizen gedaan is zal de baan in iets aangepaste vorm weer opgebouwd worden in het nieuwe huis.
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Succes met verhuizen, heb je gelijk mooi de tijd om in gedachten al aan een nieuwe baan te werken
Smile, life is too short to be sad
Re: Baan zonder naam
Met de verhuizing achter de rug en de winter voor de deur is het tijd om ook op zolder weer bezig te gaan met de hobby. De afgelopen weken flink aan het tekenen geweest en ideeën geprobeerd op papier te krijgen en eigenlijk kwam ik steeds tot de conclusie dat mijn oude baanplan in grote lijnen prima voor mij werkt. Het plan is dus ook om dit baanplan in grote lijnen te kopiëren naar het nieuwe huis met een paar kleine aanpassingen.
Omdat ik hier geen lastige schuine muur heb om rekening mee te houden kan ik 2 extra sporen verlengen naar 280cm, ik heb er dan 5 i.p.v. 3. In de praktijk zullen deze sporen uit 2 blokken bestaan zodat ik er indien nodig ook 2 kortere treinen op kan stellen. Er blijven op dat moment nog 6 sporen van ongeveer 210cm over.
Omdat ik het verschil tussen de niveaus groter wil maken komt er ruimte voor een overdekt paradespoor op het onderste niveau (het groene gedeelte). Dit zal ongeveer 30cm diep zijn en tussen de 200 en 250cm breed.
Verder zal de 4-sporige klimspiraal terugkeren maar dan gespiegeld waardoor de krapste boog nu het dalende spoor is in plaats van het stijgende spoor.
Op het bovenste niveau vinden de meeste veranderingen plaatst. In het oude huis moest ik rekening houden met een wasmachine en droger en die zijn nu verplaatst naar de bijkeuken, kortom ik kan de zolder rond. Het exacte ontwerp van het station ben ik nog mee bezig, in de bovenstaande afbeelding heb ik het station uit mijn oude baanplan gekopieerd, verderop in dit bericht plaats ik een v2.0.
Het zijlijntje zal langs de klimspiraal gaan lopen (de klimspiraal zal t.z.t. worden afgedekt met scenery) om zo bij de beoogde terminal te komen. Deze hoop ik uit te breiden met nog een kleine lokale bediening. Het gedeelte linksboven zal zoals het er nu uitziet een soort paradespoor worden. Ik heb getwijfeld om iets te doen met een klein museumdepot maar het kan ook te veel worden en het moet ook nog allemaal af.
De ''zwevende'' sporen links zullen verbindingssporen worden zonder scenery en over de trap heen.
Zoals gezegd heb ik meerdere versies van mijn hoofdstation. De laatste versie zijn de 2 kopsporen vervangen door 2 doorgaande sporen en een extra perron. Dit geeft mij de mogelijkheid om doorgaande personentreinen aan de kant te halen zonder dat mij dat mijn langste opstelspoor voor goederentreinen kost. Afijn, voor deze keuze definitief gemaakt moet worden duurt nog wel even. Eerst hout halen, tafels bouwen en het schaduwstation in orde maken.
Omdat ik hier geen lastige schuine muur heb om rekening mee te houden kan ik 2 extra sporen verlengen naar 280cm, ik heb er dan 5 i.p.v. 3. In de praktijk zullen deze sporen uit 2 blokken bestaan zodat ik er indien nodig ook 2 kortere treinen op kan stellen. Er blijven op dat moment nog 6 sporen van ongeveer 210cm over.
Omdat ik het verschil tussen de niveaus groter wil maken komt er ruimte voor een overdekt paradespoor op het onderste niveau (het groene gedeelte). Dit zal ongeveer 30cm diep zijn en tussen de 200 en 250cm breed.
Verder zal de 4-sporige klimspiraal terugkeren maar dan gespiegeld waardoor de krapste boog nu het dalende spoor is in plaats van het stijgende spoor.
Op het bovenste niveau vinden de meeste veranderingen plaatst. In het oude huis moest ik rekening houden met een wasmachine en droger en die zijn nu verplaatst naar de bijkeuken, kortom ik kan de zolder rond. Het exacte ontwerp van het station ben ik nog mee bezig, in de bovenstaande afbeelding heb ik het station uit mijn oude baanplan gekopieerd, verderop in dit bericht plaats ik een v2.0.
Het zijlijntje zal langs de klimspiraal gaan lopen (de klimspiraal zal t.z.t. worden afgedekt met scenery) om zo bij de beoogde terminal te komen. Deze hoop ik uit te breiden met nog een kleine lokale bediening. Het gedeelte linksboven zal zoals het er nu uitziet een soort paradespoor worden. Ik heb getwijfeld om iets te doen met een klein museumdepot maar het kan ook te veel worden en het moet ook nog allemaal af.
De ''zwevende'' sporen links zullen verbindingssporen worden zonder scenery en over de trap heen.
Zoals gezegd heb ik meerdere versies van mijn hoofdstation. De laatste versie zijn de 2 kopsporen vervangen door 2 doorgaande sporen en een extra perron. Dit geeft mij de mogelijkheid om doorgaande personentreinen aan de kant te halen zonder dat mij dat mijn langste opstelspoor voor goederentreinen kost. Afijn, voor deze keuze definitief gemaakt moet worden duurt nog wel even. Eerst hout halen, tafels bouwen en het schaduwstation in orde maken.
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Inmiddels ben ik begonnen met de bouw van het schaduwstation. De tafels voor heb ik gisteren afgemaakt en vandaag begin ik met de eerste sporen neerleggen en kijken hoe alles exact uitkomt.
Groet, EnricoS
Re: Baan zonder naam
Inmiddels staan de tafels, is het schaduwstation gelegd en zijn de eerste sporen en wissels van stroom voorzien. Afgelopen weekend kon er zelfs een eerste testrit gereden worden over de ene kant van het schaduwstation.
Deze week de andere zijde en dan hopelijk dit weekend of volgende week (herfstvakantie) beginnen met het maken van de helix.
Deze week de andere zijde en dan hopelijk dit weekend of volgende week (herfstvakantie) beginnen met het maken van de helix.
Groet, EnricoS