DD-AR zelf bouw project

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marenzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jun 2024 16:22

DD-AR zelf bouw project

Bericht door Marenzo »

ik wil een DD-AR gaan bouwen waarvan ik kappen op shapeways heb gezien https://www.shapeways.com/product/WR6B9 ... 2&li=shops, wat heb ik daar nog meer voor nodig? Excuses voor het vorige forum en de onduidelijkheid.



tv_man
Berichten: 1492
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: DD-AR zelf bouw project

Bericht door tv_man »

Helaas geldt voor de DD-AR precies hetzelfde antwoord als voor de DE-2: heel moeilijk en het kost heel veel tijd.

Het kost maanden zo niet jaren en het is echt veel laatiger dan een plastic bouwpakket in elkaar zetten. Dat van jaren is echt niet overdreven. En zelfs dan ziet het er vaak niet zo mooi uit als kant en klare treinen uit de winkel.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 594
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: DD-AR zelf bouw project

Bericht door fenix »

Een ambitieus project om in de zelfbouw in te stromen...
In een ander draadje is al een en ander aan advies meegegeven.
Van mijn kant: probeer ook eens een eindafwerking op een goedkoop-maakt-niet-uit-of-het-mislukt treintje of wagonnetje.
Ik zou een beetje sneu vinden om een model waar je veel geld aan hebt uitgegeven en maanden aan hebt gewerkt in de eindfase te verprutsen met een onervaren afwerking.

Zelf heb ik eens geprobeerd om een railbus stammetje te spuiten.... het is listiger dan ik vooraf dacht. Mijn DE-1 heb ik daarom ook bij Rob Bisschop besteld. Er zat wat levertijd op, maar hij krijgt het veeeel beter voor elkaar dan ik... (uiteindelijk heb ik wel zelf een DE-1 gebouwd, maar dan met lego ;-) )

mijn aanpak zou zijn: begin een chassis te bouwen met styreen plaat en plaats daarin wielstellen van een (4 asser/2 wielstellen) donor rijtuig. Met dat bouwsel gaan kijken hoe het zich gedraagt op je baan. Hou die eerste bouwsels zo simpel mogelijk tot je vertrouwd bent om een goed werkend chassis te bouwen. Met je ervaring kun je dan eens gaan kijken (zonder gelijk de wereld uit te geven) om een chassis te bouwen voor een 3d geprinte kap. En als je inmiddels ook vertrouwd bent met eindafwerking, dat toepassen op je mooie nette kap.

Zo bouw je je ervaring stapje voor stapje op en komen we dadelijk bij jou vragen hoe een en ander voor elkaar te krijgen ;-)

Afsluitend: Het is jouw baan uiteraard en het zijn jouw treinen. We kunnen hier vanaf de zijlijn advies geven vanuit ons eigen perspectief, maar uiteindelijk weet jezelf het beste waar voor jou de balans ligt tussen zelfbouw en kant en klaar kopen.

succes :-)
Fenna (mijn perspectief: wat dubieus spuitwerk op railbussen en een (messing) chassis voor een zelfrijdend camera treintje)



Riem
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: DD-AR zelf bouw project

Bericht door Riem »

Zoals Fenna zegt, een ambitieus project om mee te starten.
Ben zelf een paar jaar geleden met zelfbouw begonnen en het eerste wat je nodig hebt is tijd, veel tijd.
Daarnaast moet je precies kunnen werken en doorzettingsvermogen hebben.
Zeker in onze schaal moet je klein werken en dat is even een knop omzetten, want wat je wil kan niet altijd.

Om te starten moet je kijken naar je ervaring. Zelf had ik geen grote ervaring met schilderen en spuiten.
Dus om te starten heb ik een Revell auto geprobeerd om te kijken of het voor mij iets was of een te grote irritatie en ik er geen plezier uit haalde.
Het belangrijkste bij hobbyen. Daarna heb ik een klein project in N spoor gedaan voordat ik de grote stap maakte.
Het verprutsen van een dure trein is namelijk iets wat je niet wil.

Ik doe de bouw in fases opdelen.
Fase 1 is het bij elkaar zoeken van de onderdelen en materialen.
Fase 2 is proefbouwen.
Fase 3 is spuiten / schilderen.
Fase 4 is decals.
Fase 5 is aflakken.
Fase 6 is afbouwen.

In de basis moet je kijken naar wat het beste is, op marktplaats is er ook iemand die buitenlandse treinen in NS kleuren schildert, het ziet er niet uit. Het beste is als je een donor van een fabrikant neemt, dit scheelt veel werk en uiteindelijk weet je dat je model goed over de rails zal lopen. Bij de DDAR zou ik denken aan Duitse dubbeldeksrijtuigen. Qua draaistellen niet perfect ogend, maar de ICR draaistellen zijn duur en moeilijk te vinden. Maar de meeste Duitse lopen goed en je hebt een bodemplaat met koppelingen. Deze maak je daarna passend voor je kap. In de basis moet je denken aan de standaard gereedschappen zoals schroevendraaiers, kleine veiltjes, schuurpapier, plastic lijm, tape, stanleymes, scalpels ect. Voor het spuiten zal je een airbrush apparaat met benodigdheden nodig hebben. Want het volgende wat je nodig hebt is NS verf (phildie / kleinspoor) en deze zit niet in spuitbussen. Vergeet ook de terpentine en wasbenzine niet voor schoonmaken. Daarna heb je decals nodig, in mijn ervaring het lastigst. Heb zelf ook nog projecten waar ik geen decals voor heb. Jij hebt geluk, kleinspoor 702 zijn decals voor dubbeldekkers. Daarna blanke lak om af te lakken. Bij het afbouwen zal je doorzichtige folie nodig hebben voor de ramen. Dit is de basis. Verdere elektronica heb ik geen ervaring mee. Maar dat zou er dan nog bij komen, met o.a. soldeerapparatuur.

Ik wens je veel succes.



Onderwerp starter
Marenzo
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 jun 2024 16:22

Re: DD-AR zelf bouw project

Bericht door Marenzo »

Het is een project. Van mij mag het jaren duren. Ik ga er sowieso de tijd voor nemen. Ik wilde de DD-AR eerst online kopen daar kon ik hem niet vinden. Ik koop ze liever online.


Plaats reactie