Mijn eerste baanplan op N spoor
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2278
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Mooie ruimte in ieder geval!
Ga je met vaste stukken werken of met flex? Ikzelf heb, op wissels na, alles met flex gelegd. Is misschien wat meer werk, maar kan je wel alles mooier leggen vind ik.
Succes!
Ga je met vaste stukken werken of met flex? Ikzelf heb, op wissels na, alles met flex gelegd. Is misschien wat meer werk, maar kan je wel alles mooier leggen vind ik.
Succes!
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ik heb nu tussen einde biels en perron 2mm ruimte. Op de tekening 1:1 heb ik het getekend met een perron van Faller 222124. Nu is mijn vraag is 2mm genoeg tussenruimt
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dat is niet exact te zeggen. Jouw materieel speelt een belangrijke rol daar in. De ene loc is breder dan de andere. In de NEN normen staat daar ook eea in beschreven.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Heb het een en ander aangepast in het station. Dank jullie wel voor het advies. Ben nu ook aan het nadenken over het station in het dorp. Vier sporen is misschien veel voor klein dorp. Misschien is drie sporen of gewoon twee met klein station en perron aan andere kant een optie
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2278
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Wat is de uitlbeelding van het traject? Rijden er veel (inter)nationale (goederen)treinen of juist een rustig traject, waar af en toe eens een intercity of iets voorbij komt.. Bij het eerste, om doorstroming te verbeteren zijn perronsporen apart, zodat de lokale trein daar ingehaald kan worden door de internationale doorgaande trein. Is het een rustige lokale baan, dan gewoon de perrons aan de doorgaande sporen. Of maar net wat je zelf leuk vindt!
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hier heb ik wat aanpassingen gedaan bij stads station. Inderdaad wat wissels verlegd en aangepast. Ook wat weggehaald bij het locdepot. En alvast 1 rangeerspoor erbij aan de rechterkant in velengde van bergspoor
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Daar ga ik even over nadenken
Bedankt voor je suggestie. Ik ga ermee aan de slag
Bedankt voor je suggestie. Ik ga ermee aan de slag
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2278
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Wat ook leuk is om toe te voegen, althans, dat kan al.. Op dat nieuwe uithaal spoortje een goederenloods zetten en vanaf daar een goederen pendel naar het bergstation. Kort treintje, 2 a 3 korte gesloten wagentjes ofzo..
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo Wouter,
Ik ben van plan om alles met vaste stukken te gaan leggen, maar idd met flexrail zie je veel minder aansluitingen. Mijn tijdperk wat ik wil is I en II. Dus ik denk dat een tweesporig station in het dorp oke is, en wat je al zei dat er af en toe een (inter) nationale trein daar rijd. Je idee van goederenloods bij uithaalspoor en dan goederentreintje over bergspoor naar bergstation is top idee!
Ik ben van plan om alles met vaste stukken te gaan leggen, maar idd met flexrail zie je veel minder aansluitingen. Mijn tijdperk wat ik wil is I en II. Dus ik denk dat een tweesporig station in het dorp oke is, en wat je al zei dat er af en toe een (inter) nationale trein daar rijd. Je idee van goederenloods bij uithaalspoor en dan goederentreintje over bergspoor naar bergstation is top idee!
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo Maarten,
Ik ga het ff opzoeken in NEN. Ik wil met tijdperk I en II gaan rijden. Mocht ik er niet uitkomen dan kom ik er nog op terug met wat vragen.
Ik ga het ff opzoeken in NEN. Ik wil met tijdperk I en II gaan rijden. Mocht ik er niet uitkomen dan kom ik er nog op terug met wat vragen.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Voor TP I en II heb je toch nauwelijks verhoogde perrons nodig? Wel verstandig om het vrije ruimte profiel even te checken.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2278
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
In TP 1 en 2 was er ook weinig tot geen echt internationaal treinverkeer. Ik zou daar het baanplan op aanpassen..
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Mooi baanplan, maar waarom dat tweede kleinere station?
Nu rij je in zichtbare deel van je baan van station naar station en komen de treinen die daar stoppen nauwelijks op gang.
Een mooi lang paradespoor op dat deel lijkt mij een mooi alternatief.
Groet,
Ronald
Nu rij je in zichtbare deel van je baan van station naar station en komen de treinen die daar stoppen nauwelijks op gang.
Een mooi lang paradespoor op dat deel lijkt mij een mooi alternatief.
Groet,
Ronald
N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dank je wel Ronald! Je advies neem ik mee in me baanplan.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ik ben weer wat aan het aanpassen geweest in het baanplan. Ik ben tevreden over het grote station en heb wel het kleine station aangepast naar twee sporen met een uithaalspoor voor goederen in het dorp. Daar een klein station voor dorp en ook doorgaande (inter)nationale treinen komen af en toe langs. Ook nagedacht over tijdperk en wil I, II en III van DB gaan rijden. Heb twee opties voor schaduwstation. Ik denk zelf dat ik het idee van 1 schaduw station beter is ivm bereikbaarheid. Ook wil ik een helix aan het einde van de twee poten.
Totale lengte van de rails is bijna 85 meter.
Totale lengte van de rails is bijna 85 meter.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
-
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Draaischijven worden over het algemeen met twee aansluitingen aan het hoofdspoor gekoppeld. Als de ene weg geblokkeerd is, is de ander nog open. Je zet daarmee het verkeer naar en van de draaischijf niet op slot.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
De wissel linksboven net voor de binnenbocht, kan je vervangen door een rechterwissel. Scheelt je ruimte en een rare knik als een trein naar links moet.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Rechts heb je 2 uithaalspoortjes, maar die zitten niet helemaal lekker. Een lok die vanaf de draaischijf naar spoor 1 moet, moet op het binnenkomend spoor stoppen en weer op gang komen. Een uithaal spoor buiten de nu getekende bocht lijkt me handiger
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Geldermalsen had tot voor enkele jaren geleden de aftakking naar het enkelspoor naar Gorinchem niet gelijk vanaf het station, maar pas ten noorden van de brug over de linge. Ter hoogte van de brug gebruikte de treinen naar Gorinchem het westelijke spoor van Culemborg - Geldermalsen. Als je zoiets doet, komt je emplacement links veel mooier uit.
Groningen had de draaischijf tegen het Hoendiep aan liggen en alle sporen zaten aan een kant. Als jij de draaischijf naar links verschuift en de werkplaats onder de schijf plaatst, krijg je volgens mij een hoop extra ruimte. Misschien kan je dan wat opstelsporen maken of iets voor goederen verkeer.
Zie ook https://www.sporenplan.nl/ voor inspiratie
Groningen had de draaischijf tegen het Hoendiep aan liggen en alle sporen zaten aan een kant. Als jij de draaischijf naar links verschuift en de werkplaats onder de schijf plaatst, krijg je volgens mij een hoop extra ruimte. Misschien kan je dan wat opstelsporen maken of iets voor goederen verkeer.
Zie ook https://www.sporenplan.nl/ voor inspiratie
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Lucas,
Ik kan niets zeggen over bereikbaarheid maar vanuit het punt van treinenloop zou ik het hondebot nog eens overwegen (dus 2 schaduwstations)
Als ik het baanplan goed interpreteer rijden bij 1 schaduwstation je treinen alleen links- of rechtsom en komen ze altijd in dezelfde richting door het hoofdstation (of vergis ik me) en dat is niet erg realistisch.
Groet,
Ronald
Ik kan niets zeggen over bereikbaarheid maar vanuit het punt van treinenloop zou ik het hondebot nog eens overwegen (dus 2 schaduwstations)
Als ik het baanplan goed interpreteer rijden bij 1 schaduwstation je treinen alleen links- of rechtsom en komen ze altijd in dezelfde richting door het hoofdstation (of vergis ik me) en dat is niet erg realistisch.
Groet,
Ronald
N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo Ronald,
Ja ik ga denk ik ook voor de twee schaduwstations die ik op tekening twee heb. Dus op allebei de poten van de U.
Dank je wel voor het advies
Ja ik ga denk ik ook voor de twee schaduwstations die ik op tekening twee heb. Dus op allebei de poten van de U.
Dank je wel voor het advies
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Hallo TonN,
Ik heb op de tekening aangegeven wat ik denk dat je bedoeld. Zou je misschien kunnen aangeven eventueel ook op het plaatje wat je suggesties zijn voor beide. Ligt aan mij, maar snap even niet wat je precies bedoeld.
Ik heb op de tekening aangegeven wat ik denk dat je bedoeld. Zou je misschien kunnen aangeven eventueel ook op het plaatje wat je suggesties zijn voor beide. Ligt aan mij, maar snap even niet wat je precies bedoeld.
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Ik zat aan zoiets te denken. Het is nog niet ideaal. Je kan zelf wel even de opstelsporen weer intekenen.
Gebogen wissels komen niet vaak voor in Nederland. In Duitsland meer. Bovendien mag je op je modelbaan wel een beetje smokkelen.
Overigens krijg je onder je baan massa's opbergruimte. Wellicht kan je je boekenkast ook wel wegdoen.
Gebogen wissels komen niet vaak voor in Nederland. In Duitsland meer. Bovendien mag je op je modelbaan wel een beetje smokkelen.
Overigens krijg je onder je baan massa's opbergruimte. Wellicht kan je je boekenkast ook wel wegdoen.
Re: Mijn eerste baanplan op N spoor
Dank je wel TonN,
Ga hier ook zeker creatief mee aan de slag. Alle adviezen en suggesties ga ik iets van meenemen. Ik heb de tijd om het plan zo ideaal mogelijk te maken.
Mijn boekenkast is wel een optie
Ga hier ook zeker creatief mee aan de slag. Alle adviezen en suggesties ga ik iets van meenemen. Ik heb de tijd om het plan zo ideaal mogelijk te maken.
Mijn boekenkast is wel een optie
Met vriendelijke groet,
Lucas
Lucas