Fleischmann BR23
Fleischmann BR23
Hoi, beetje gekke vraag, maar ik weet even niet meer hoeveel draden er ook alweer
tussen loc en tender lopen van de digitale uitvoering van deze loc.
Mijn loc ligt alweer een tijdje uit elkaar te wachten op onderhoud.
De Fleischmann decoder was ooit defect geraakt, en er bleek wat fout te zitten in
de tender mbt loop van de tandwielen.
Nu heb ik er een N045 in gezet, voorzien van zwarte draden ipv gekleurde draden, maar
ik kom in de knoop met het aantal draadjes dat via de sleufjes naar achter gaat.
Er zijn 2 sleufjes waarin 2 draadjes passen, dus plaats voor 4 draadjes.
In mijn beleving moeten er 5 draden richting tender: 2 voor de stroomafname railstaven,
2 voor de motor, en 1 voor het lampje. Ik gebruik Brawa decoder draad, kan ook zijn
dat dat net wat dikker is dan de draad die Fleischmann gebruikt had.
Weet iemand hier hoe dat ook alweer zit? Alvast dank!!
Groet,
Collin
tussen loc en tender lopen van de digitale uitvoering van deze loc.
Mijn loc ligt alweer een tijdje uit elkaar te wachten op onderhoud.
De Fleischmann decoder was ooit defect geraakt, en er bleek wat fout te zitten in
de tender mbt loop van de tandwielen.
Nu heb ik er een N045 in gezet, voorzien van zwarte draden ipv gekleurde draden, maar
ik kom in de knoop met het aantal draadjes dat via de sleufjes naar achter gaat.
Er zijn 2 sleufjes waarin 2 draadjes passen, dus plaats voor 4 draadjes.
In mijn beleving moeten er 5 draden richting tender: 2 voor de stroomafname railstaven,
2 voor de motor, en 1 voor het lampje. Ik gebruik Brawa decoder draad, kan ook zijn
dat dat net wat dikker is dan de draad die Fleischmann gebruikt had.
Weet iemand hier hoe dat ook alweer zit? Alvast dank!!
Groet,
Collin
Re: Fleischmann BR23
Je kan hier even spieken misschien?
https://www.1001-digital.de/pages/baste ... -mx616.php
ik zoek nog verder...
https://www.1001-digital.de/pages/baste ... -mx616.php
ik zoek nog verder...
Re: Fleischmann BR23
Hoi, aha, hier hebben ze de decoder in de tender gelegd.
Ik heb hem in de loc.
Dus dat scheelt ze 2 draden voor de motor.
Ik heb hem in de loc.
Dus dat scheelt ze 2 draden voor de motor.
Re: Fleischmann BR23
Welk artikelnummer heb je precies?
Ik heb flink wat anleitungen van de FLM site bekeken en zie overal maar 2 draadjes ... ?
Lijkt me sterk ... 2 draadjes voor de motor ok, maar hoe doen ze de sluitverlichting dan?
Analoog ... natuurlijk met een diode aan de motor aansluitingen ... maar digitaal ... ?
Guus
Ik heb flink wat anleitungen van de FLM site bekeken en zie overal maar 2 draadjes ... ?
Lijkt me sterk ... 2 draadjes voor de motor ok, maar hoe doen ze de sluitverlichting dan?
Analoog ... natuurlijk met een diode aan de motor aansluitingen ... maar digitaal ... ?
Guus
Re: Fleischmann BR23
Tja.... ik heb een loc uit een digitale startset van de nodige jaren geleden.
937081 is het nummer van die set.
Ik ben een aantal gebruiksaanwijzingen kwijt geraakt, waaronder deze.
Maar ik kijk zelf ook verder, moet toch wel ergens iets over te vinden zijn.
Groet,
Collin
937081 is het nummer van die set.
Ik ben een aantal gebruiksaanwijzingen kwijt geraakt, waaronder deze.
Maar ik kijk zelf ook verder, moet toch wel ergens iets over te vinden zijn.
Groet,
Collin
Re: Fleischmann BR23
Ik snap even niet wat het probleem is?
er zijn 2 opties:
Decoder in de lok: 5 draden tussen tender en lok.
Decoder in de tender: 3 draden tussen tender en lok.
Meer smaken zijn er eigenlijk niet.
Ik zou bij de 23 er altijd voor kiezen om de decoder in de tender te doen. Te veel draden tussen de Lok en tender zorgen er voor dat die verbinding te stijf is en de lok heel slecht gaat rijden.
Guus, ga er maar van uit dat die plaatjes gewoon niet kloppen.
er zijn 2 opties:
Decoder in de lok: 5 draden tussen tender en lok.
Decoder in de tender: 3 draden tussen tender en lok.
Meer smaken zijn er eigenlijk niet.
Ik zou bij de 23 er altijd voor kiezen om de decoder in de tender te doen. Te veel draden tussen de Lok en tender zorgen er voor dat die verbinding te stijf is en de lok heel slecht gaat rijden.
Guus, ga er maar van uit dat die plaatjes gewoon niet kloppen.
Re: Fleischmann BR23
Het probleem is, dat de decoder (af fabriek) in de loc zit. (Achter het schot, onder in de cabine)
Het echte probleem is dat ik niet meer weet hoeveel draden er nou uitkwamen.
Ja, dom... ik weet het...
De loc lijkt ontworpen voor 2 draden. De 2 sleufjes zijn krap. Met enig geduld krijg ik
er 2 draden door , dus 4 in totaal. Geen 5.
Het gevoel bekruipt me dat er 3 draden uitkwamen. Want inderdaad, omdat
juist bij deze loc de ruimte tussen tender en loc heel krap is, dan zullen 5 draden
en bijna niet te verwerken zijn, en dan zullen de draden er voor zorgen dat
de verbinding te stijf wordt, waardoor de loc slecht door de bochten komt. Bedenk
ook dat de draden na enige tijd steeds stugger worden. Ook niet handig.
Ik ga het gewoon bij 3 draden houden, dan raak ik wel de stroomafname van de tender
kwijt op de decoder, maar ik denk dat dat geen enkel probleem zal zijn.
Groet,
Collin
Het echte probleem is dat ik niet meer weet hoeveel draden er nou uitkwamen.
Ja, dom... ik weet het...
De loc lijkt ontworpen voor 2 draden. De 2 sleufjes zijn krap. Met enig geduld krijg ik
er 2 draden door , dus 4 in totaal. Geen 5.
Het gevoel bekruipt me dat er 3 draden uitkwamen. Want inderdaad, omdat
juist bij deze loc de ruimte tussen tender en loc heel krap is, dan zullen 5 draden
en bijna niet te verwerken zijn, en dan zullen de draden er voor zorgen dat
de verbinding te stijf wordt, waardoor de loc slecht door de bochten komt. Bedenk
ook dat de draden na enige tijd steeds stugger worden. Ook niet handig.
Ik ga het gewoon bij 3 draden houden, dan raak ik wel de stroomafname van de tender
kwijt op de decoder, maar ik denk dat dat geen enkel probleem zal zijn.
Groet,
Collin
Re: Fleischmann BR23
Met een artikelnummer zoekt het makkelijker maar ik zie maar twee draadjes:
https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... =453070903
https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... =453091975
https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... =453070903
https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb ... =453091975
Re: Fleischmann BR23
Bij de laatste link met de laatste foto staat er een afbeelding van de catalogus. Daarin staat de tekst dat alleen het licht bij de tender met de rijrichting wisseld. Dat plus 2 draden naar de lok zou betekenen dat de decoder in de tender zit. En dat het voorste licht gewoon altijd aan is. (wat ik voor een fabrieksaf dcc lok best triest vind)
Maar gewoon dunne draden gebruiken dan heb je geen last van bovengenoemde problemen. Ik gebruik in dit soort gevallen heel dun draad (veel dunner als decoder draad) of zelfs lakdraad.
Maar gewoon dunne draden gebruiken dan heb je geen last van bovengenoemde problemen. Ik gebruik in dit soort gevallen heel dun draad (veel dunner als decoder draad) of zelfs lakdraad.
Re: Fleischmann BR23
Hoi,
Ik heb even een D&H PD10MU decoder gepakt, die is iets kleiner dan de Kuhn N045 en ook maar aan 1 zijde bestucked.
(deze decoders zijn denk ik voor mij het alternatief voor de Kuhn N045 decoders die niet meer te koop zijn)
Deze past (in tegenstelling tot de Kuhn) precies bovenop de motor-clip, in de uitsparing tbv de plastic kolen.
Dus ja, ik verleg de decoder van loc naar tender. Zo behoud ik de maximale stroomafname, en dan toch maar 3 draden
tussen loc en tender. Gelijk de 'clip' waarmee de motor aangesloten is, verwijderd en de decoderdraden direct op de koolborstel
houders gesoldeerd.
Stap 2 is de gloeilampjes vervangen door LEDs. Is me inmiddels gelukt, maar ben nog niet tevreden over de hoeveelheid licht en de kleur.
Ik had SMD LEDs met draden eraan gekocht. Die zouden warm-wit zijn, maar ze zijn wat roze..
Dus een beetje gele verf erover, nee... die kleur klopt ook niet. Dus daar nog verder mee prutsen.
Valt allemaal niet mee, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit allemaal goed gaat komen.
Groet,
Collin
Ik heb even een D&H PD10MU decoder gepakt, die is iets kleiner dan de Kuhn N045 en ook maar aan 1 zijde bestucked.
(deze decoders zijn denk ik voor mij het alternatief voor de Kuhn N045 decoders die niet meer te koop zijn)
Deze past (in tegenstelling tot de Kuhn) precies bovenop de motor-clip, in de uitsparing tbv de plastic kolen.
Dus ja, ik verleg de decoder van loc naar tender. Zo behoud ik de maximale stroomafname, en dan toch maar 3 draden
tussen loc en tender. Gelijk de 'clip' waarmee de motor aangesloten is, verwijderd en de decoderdraden direct op de koolborstel
houders gesoldeerd.
Stap 2 is de gloeilampjes vervangen door LEDs. Is me inmiddels gelukt, maar ben nog niet tevreden over de hoeveelheid licht en de kleur.
Ik had SMD LEDs met draden eraan gekocht. Die zouden warm-wit zijn, maar ze zijn wat roze..
Dus een beetje gele verf erover, nee... die kleur klopt ook niet. Dus daar nog verder mee prutsen.
Valt allemaal niet mee, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit allemaal goed gaat komen.
Groet,
Collin
Re: Fleischmann BR23
Als ledjes te blauw/wit zijn dan helpt oranje glasinloodverf erg goed. Maar als ze te roze (magenta) zijn, dan weet ik het zo niet. Ik zou denken groen.
In het algemeen is glasinloodverf erg geschikt om witte leds te corrigeren qua kleur. Te verkrijgen bij handwerk-speciaalzaken zoals Pipoos en zo.
In het algemeen is glasinloodverf erg geschikt om witte leds te corrigeren qua kleur. Te verkrijgen bij handwerk-speciaalzaken zoals Pipoos en zo.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Fleischmann BR23
OK! Goede tip! Ik zal eens bij Pipoos kijken als ik weer eens in Zwolle rondloop.
Ik vind de leds op de plakstrips van de Action altijd wel een redelijke kleur hebben.
Die moet je dan wel even in je loc zien te prutsen, ze zijn relatief groot.
Ik gebruik ze vaak bij de ombouw van H0 locs van mn pa.
Groet,
Collin
Ik vind de leds op de plakstrips van de Action altijd wel een redelijke kleur hebben.
Die moet je dan wel even in je loc zien te prutsen, ze zijn relatief groot.
Ik gebruik ze vaak bij de ombouw van H0 locs van mn pa.
Groet,
Collin