Gras maken

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Gras maken

Bericht door Eendenreetx »

Ik heb ooit voor mn kerstbaantje een grassmaster van noch 2.0 gekocht.
Hier heb ik 1x gras mee proberen te maken van ook van noch 2mm. Resultaat geen spriet omhoog, of heel miss een enkeling.
Als ik de kleine verdeling erop zetten kwam er niks doorheen omdat alles erop bleef liggen en dus vast hing, pakte ik 1 ring groter dan viel als er als een bonk doorheen.

Gewoon netjes lijm gebruikt en de pool ook netjes met een spijker in de lijm geprikt. Hierna ook de noch grassmaster geretourneerd.
Nu mijn grote baan toe is aan wat scenery wil ik toch zelf gras kunnen maken, iemand tips?


Groet Mike

piksov
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gras maken

Bericht door piksov »

grasmaster 2.0 werkt op zich goed hoor!

Had je wel een goede batterij ?

Guus



tv_man
Berichten: 1492
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Gras maken

Bericht door tv_man »

Laag lijm smeren. Lekker dik. Daar een flinke laag grassprietjes op, ook een beetje aandrukken en niet te zuinig zijn met het gras. Daarna met een stofzuiger eroverheen zodat je de sprietjes een beetje omhoog trekt en de losse ertussenuit zuigt (met een sok ofzo over de buis van de stofzuiger heen zodat je de sprietjes niet allemaal opzuigt maar je ze kunt hergebruiken (als je meerdere kleurtjes gras gebruikt krijg je met deze restjes een mooie mix van verschillende kleuren groen)

Geeft een heel redelijk resultaat. Ik heb twintig jaar de bovengenoemde methode gebruikt.

Komt wel goed, met gras knoeien is een gedoe maar uiteindelijk wordt het mooi hoor :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Gras maken

Bericht door Eendenreetx »

tv_man schreef: 18 jun 2024 12:40 Laag lijm smeren. Lekker dik. Daar een flinke laag grassprietjes op, ook een beetje aandrukken en niet te zuinig zijn met het gras. Daarna met een stofzuiger eroverheen zodat je de sprietjes een beetje omhoog trekt en de losse ertussenuit zuigt (met een sok ofzo over de buis van de stofzuiger heen zodat je de sprietjes niet allemaal opzuigt maar je ze kunt hergebruiken (als je meerdere kleurtjes gras gebruikt krijg je met deze restjes een mooie mix van verschillende kleuren groen)

Geeft een heel redelijk resultaat. Ik heb twintig jaar de bovengenoemde methode gebruikt.

Komt wel goed, met gras knoeien is een gedoe maar uiteindelijk wordt het mooi hoor :D
De kerstbaan heb ik ook gedaan met bovenstaande methode, het was redelijk, maar wou nu toch een echt apparaat weer proberen, had wel verdunde houtlijm gebruikt, Miss dat het daaraan lag? En welke lengtes gebruiken jullie? Ik had 2mm.

De batterij was nieuw ingesealt, mag ervan uitgaan dat die het goed deed, al weet je het nooit 100%.


Groet Mike

piksov
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gras maken

Bericht door piksov »

Ik heb Noch grasslijm gebruikt, is misschien duurder dan houtlijm, maar werkt in ieder geval.

1mm - 4mm, allemaal geen probleem

Guus



piksov
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gras maken

Bericht door piksov »

en de grasmaster -dicht- bij het oppervlak houden .... max 2 cm .... dat werkt bij mij het beste

Guus



Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Gras maken

Bericht door Eendenreetx »

Gebruik je dan de kleinste openingen? Miss dat ik hem tever hield


Groet Mike

piksov
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gras maken

Bericht door piksov »

voor 2mm kun je volgens mij het kleinste rooster gebruiken

Je kan natuurlijk ook even het middelste rooster gebruiken.

Het grootste rooster heb ik zelf nooit gebruikt .... is voor veel langere vezels

Guus



piksov
Berichten: 1502
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Gras maken

Bericht door piksov »

Vooral op youtube filmpjes kijken hoe het moet ....



(merk van het apparaat maakt niet zoveel uit)

En ook deze is zeer inspirerend (kijk even vanaf ongeveer 3.30 voor de afstand)



Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 19 jun 2024 07:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Gras maken

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik heb zo'n Noch apparaat gekocht, maar ook een vliegenmepper met theezeefje gemaakt. De laatste werkt bij kleinere oppervlakken bij mij beter dan het dure Noch-apparaat, omdat je nauwkeuriger kan strooien. Je zit met het apparaat niet zo ver van het gras af. De sprieten gaan ook goed omhoog staan, alleen moet je bij grote oppervlakken wat meer geduld hebben misschien. Kosten €10? Het in elkaar zetten kost misschien een uurtje. Moeilijkheidsgraad 0. Ik zou het toch ook maar eens proberen.(Bij grote oppervlakken heb ik ook de Noch strooier gebruikt. )
Afbeelding

Ik probeer wel altijd voor goede aarding te zorgen, dus zilverpapier onder het object, of zoiets. Maar misschien is de geleidende vochtige lijm al genoeg. je werkt tenslotte met honderden of duizenden volts. Maakt de spijker die je gebruikt wel genoeg contact met de vochtige lijm? Knettert het wel lekker? Zie je wel mooie vonken overspringen?


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Gras maken

Bericht door Eendenreetx »

Goed filmpje, lijkt allemaal zo simpel haha
Waar steekt hij dan de - pool? Of heb ik dat net gemist, dacht dat dat juist bij de plek moest waar je doet begrassen?

Nee ik zag geen tot minimaal geknetter. Leek weinig tot niets te gebeuren. Heb ooit in m’n h0 tijd ook z’n mepper gemaakt maar dat vind ik helemaal niks haha.

Straks even het 2e filmpje bekijken.


Groet Mike
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Gras maken

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Over het algemeen is het zo dat drinkwater (zoet) slecht elektra geleid. Zout water geleid beter, dus als het niet zo wil lukken kun je misschien het water iets zout maken. Komt zomaar even bij mij binnen vliegen naar aanleiding dat ik eens zat met de vraag hoe veilig je bent op een diep binnenmeer met de kano en het begint in ene enorm te knetteren boven je hoofd. Op ondiepe meren, zeker in NL, heb je nog last van de overslag spanning.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Raymond
Berichten: 2055
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Gras maken

Bericht door Raymond »

Ik had het zelfde probleem... (Grasmaster van Noch 2.0)
Uiteindelijk bleek het in het apparaat zelf te zitten, er zat iets los (draadje?) waardoor het ding niet goed werkte!
Het ging dus aan en uit....(misschien is dat ook het geval bij jou?)
Ik heb niet eens de moeite genomen om hem te maken en heb toen maar gelijk een hele nieuwe gekocht ook 1 van Noch de 3.0 en deze werkte wel heel goed!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 916
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Gras maken

Bericht door Mack »

gebruik RTS junior 20,kv genoeg voor N


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam2.0

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Gras maken

Bericht door Eendenreetx »

Kwam de noch 3.0 Profi tegen voor de prijs van een gewone 3.0. Deze maar besteld en kijken of het beter gaat. Je kreeg er tevens gratis noch graslijm bij, zou haast niet meer mis kunnen gaan.


Groet Mike
Plaats reactie