KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Mickdeg
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:15

KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Mickdeg »

Goedemiddag allen. Ik denk er over na om een KATO NOHAB diesellocomotief te kopen en deze te digitaliseren. Het gaat om de nieuwste versie, de MAV M61 006 met bestelnummer K2892.

Wie zou me daarbij met wat informatie op weg kunnen helpen? Welke decoder heb ik nodig en hoe bouw ik dat in? En klopt het dat bij deze nieuwe variant er niet gesoldeerd hoeft te worden?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groet

Mick



tv_man
Berichten: 1492
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door tv_man »

Ik zou zeggen dat het misschien een idee is om hem kant en klaar gedigitaliseerd te kopen als je hem nog niet hebt gekocht en onzeker bent over het hoe en wat.

Bij nieuwere locomotieven (en zo ook niet bij deze) hoef je doorgaans niet te solderen. Gewoon het kapje eraf en de decoder in het NEM 651 stekkertje steken.

Heb precies dezelfde loc hier sinds een paar dagen op de baan staan :D Zie ook het draadje over de Belgische variant van deze loc: viewtopic.php?t=18373


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Leon1957
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Leon1957 »

Hier in Nederland zijn bijna geen betaalbare nem651 merk decoders verkrijgbaar in Duitsland wel maar dan zou je wat meer moeten bestellen om je verzendkosten van €9,90 terug te verdienen .
Afbeelding

Afbeelding



Leon1957
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Leon1957 »

Als je de loc open wilt maken dan met je nagels in het midden spreiden komt hij zo los van de kap.
De pijl geeft aan wat je moet verwijderen en daar decoder plaatsen
Afbeelding

Afbeelding



WouterDeBanaan
Elektronica/Commercieel
Berichten: 192
Lid geworden op: 22 jul 2023 15:55

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door WouterDeBanaan »

Leon1957 schreef: 03 jul 2024 18:45 Hier in Nederland zijn bijna geen betaalbare nem651 merk decoders verkrijgbaar in Duitsland wel maar dan zou je wat meer moeten bestellen om je verzendkosten van €9,90 terug te verdienen .
De decoders van Train-0-Matic zijn erg betaalbar en goed te verkrijgen in Nederland


----> Mijn store met printplaatjes
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door FidOo »

Ja en die zou ik eer liever instoppen als een Uhlenschrott decoder..... !

En anders de PD10MU per 10 kopen bij DM-toys.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1662
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Rick »

Dan zit je met nog 9 NEM-651 decoders, zoveel modellen zijn er tegenwoordig niet meer met die aansluiting. :)
Wat is er mis met de Uhlenbrock decoder? Ik heb er twee van in Piko G1206 zitten en dat werkt prima, de eerste generatie was minder maar die vind je toch vrijwel niet meer.

Bij de inbouw meldt Kato dat een deel onder het dak verwijderd moet worden, heeft iemand dat al gedaan? Bij de oude versie moest dat ook weg maar in mijn herinnering ging dat soepeler dan bij de nieuwe en een Kuehn N025 past er anders niet in. Bij een plattere decoder zoals de N045 kan het ding blijven zitten.



FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door FidOo »

over verouderd gesproken.. kühn N25 en N45.
maar per 10 kopen is inderdaad lastig als je niet zoveel NEM651 loks meer koopt.

DIe oude uhlebrocks is altijd ellende.. die nieuwe heb ik nooit meer geprobeerd. Sinds ik D&H of Zimo gebruik komt er gewoon niets anders meer in een lok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1662
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Rick »

Verouderd, misschien maar nog wel goed bruikbaar of vervang je de decoders iedere paar jaar? Als ik even vlug naar de specificaties van de N045 en PD10Mu kijk zit er weinig verschil in.
Omdat ik dezelfde locs ook dezelfde decoders wil geven en decoders met AUX1/2 hiervoor nodig zijn, bleven er een paar N025 over. Aangezien die alleen Lv en Lr hebben en de Bolle Neus alleen maar frontseinen kwam dat mooi uit.



FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door FidOo »

Ik vervang zeker geen decoders indien dit niet noodzakelijk is. Maar de laatste keer dat ik een kühn n25 of n45 nieuw gekocht heb is zo'n 10 jaar geleden of zelfs nog langer. Daarna alleen maar dh10c en nu pd10mu ingebouwd.

En de n45 vergelijken met de pd10mu is natuurlijk zeggen dat Mercedes en Dacia hetzelfde zijn want het zijn auto's met 4 wielen en een motor.

Als je n25 en n45 hebt liggen tuurlijk gewoon gebruiken.
Maar dat je ze nu nog hebt liggen verbaasd mij enigszins. Dan heb je er ooit veel te veel gekocht zou ik zeggen. En nu nog kopen is echt beetje zonde.
Het rijgedrag van een kühn is niet te vergelijken met die van een dh10c/pd10mu. Die laatste rijdt echt zo veel beter.
Goed bij mij wisselt mijn voorraad sneller als bij menig ander dus das misschien niet helemaal eerlijk. Maar toch.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Leon1957
Berichten: 54
Lid geworden op: 29 feb 2020 10:57

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Leon1957 »

Goedeavond heren het gaat niet om hier decoders te vergelijken maar de vraag die werd gesteld hoe het moest gebeuren en de voorbeelden die ik genoemd heb waren gewoon als voorbeeld bedoelt
Al doe je er een ESU locdecoder in .
Gr Leon



Raymond
Berichten: 2055
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Raymond »

Ik heb er een Fleisschmann/Roco NEM 651 (6 pins) artikel nr: 685305 in gedaan, deze past er heel makkelijk in en de loc rijd er super goed mee! (De kap gaat zonder problemen makkelijk dicht)

Groet,
Raymond



Rick
Berichten: 1662
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Rick »

FidOo schreef: 05 jul 2024 21:23En de n45 vergelijken met de pd10mu is natuurlijk zeggen dat Mercedes en Dacia hetzelfde zijn want het zijn auto's met 4 wielen en een motor.

Als je n25 en n45 hebt liggen tuurlijk gewoon gebruiken.
Maar dat je ze nu nog hebt liggen verbaasd mij enigszins. Dan heb je er ooit veel te veel gekocht zou ik zeggen. En nu nog kopen is echt beetje zonde.
Het rijgedrag van een kühn is niet te vergelijken met die van een dh10c/pd10mu. Die laatste rijdt echt zo veel beter.
Goed bij mij wisselt mijn voorraad sneller als bij menig ander dus das misschien niet helemaal eerlijk. Maar toch.
En beide brengen me waar ik heen wil. :lol: Qua rijden merk ik weinig verschil maar misschien is dat omdat ik meer ben van het rondjes rijden en langzaam rijden of rangeren minder doe.
't is niet dat de N025 hier nog los lagen, ze komen uit andere locs. In de Kato locs rijden ze goed en meer dan frontseinen hoeft er niet aangestuurd te worden. Ik heb wel nog enkele N045 met Next18-aansluiting liggen voor soortgenoten van locs die daar al van voorzien zijn, voor dat doel heb ik ook D&H18A liggen (de PD18MU zijn al op.)
Leon1957 schreef: 05 jul 2024 21:56Goedeavond heren het gaat niet om hier decoders te vergelijken maar de vraag die werd gesteld hoe het moest gebeuren en de voorbeelden die ik genoemd heb waren gewoon als voorbeeld bedoelt
Al doe je er een ESU locdecoder in .
Gr Leon
Mick vraagt ook naar een geschikte decoder. ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Mickdeg
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 okt 2008 09:15

Re: KATO NOHAB nieuwste versie decoder inbouwen

Bericht door Mickdeg »

Heren allen heel erg bedankt voir alle reacties daar kan ik wel wat mee!! Ik heb nog een FLEISCHMANN 685305 liggen en ga die proberen! :D

Mvg Mick


Plaats reactie