Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 349
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Ik ben in het bezit van een Minitrix Schiebebühne, nr. 66540.
Ik wil deze gaan gebruiken i.c.m. met een SBD (Schiebebühnedekoder) van Boll ModellBahn Technik.
De combinatie wil ik laten aansturen door iTrain (Pro-uitgave).

Heeft iemand ervaring met het aansturen van de Schiebebühne in combinatie met de genoemde decoder?

In het aansluitschema staat in mijn ogen iets vreemds: een aansluiting van de externe voeding (16V wisselspanning) wordt gecombineerd met de "-" aansluiting van de ECoS. In mijn beeld, dienen deze spanningen volledig gescheiden te blijven.

Iemand ervaringen of tips?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

Barry van Moll


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door Peter »

Barry, er zijn verschillende SBD's van Boll te koop.

Volgens mij moet je de volgende hebben: Schiebebühnendecoder SBD V2.9 an Mititrix 66540.
https://www.bmbtechnik.de/app/download/ ... 1707933328

Als ik naar het aansluitschema kijk dan zie ik geen vreemde dingen.

Zelf maak ik gebruik van Dreh-Schiebebühnendecoder V3.0 in combinatie met iTrain.
Dit werkt correct, muv het draaigedeelte. Dit is vanuit iTrainniet automatisch aan te sturen, wel handmatig.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door BramvanLeeuwen »

Je vergist je denk ik met betrekking tot de wisselspanning. Dit komt van de website van de fabrikant Boll:
Afbeelding
Bij de voeding staat 16V wisselspanning of 24 V gelijkspanning. Dat er trafo bij staat maakt niet uit. In de modelspoorwereld noemen sommigen een spanningsbron ten onrechte transformator. Dit stamt uit het verleden toen er in de voedingen wel degelijk een transformator zat.
Jij zal natuurlijk een gelijkspanningsbron gebruiken. Een transformator hier is een verouderd ding. Een trafo mag wel, want er zal ongetwijfeld een gelijkrichter in het apparaat zitten. Dat kost de fabrikant niets en maakt de decoder meer algemeen inzetbaar. Die spanningsbron zweeft t.o.v. de railspanning.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 349
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Peter en Bram,

Bedankt voor jullie snelle reactie.

@Peter:
Ik heb inderdaad de SBD V2.9. Ik heb ook de indruk, dat het moet kunnen werken. Blij, dat het bij jou werkt.
Dus nog even verder kijken. Kun jij aangeven, waar jij de aangegeven beschrijving hebt gevonden op de website bij BMBTechnik?
Ik kan het plaatje met de Z21 zo snel niet ontdekken. Ik kijk dan onder het kopje "Schaltdekoder" bij "Schiebebühne".

@Bram:
Ik gebruik (old school) een trafo van 16V wisselspanning. Ook niet helder of ik dan (zonder andere problemen op te roepen) de 2 "min"-draden aan elkaar kan knopen.
De tekening die jij aangeeft, is voor mij (denk ik) niet van toepassing.
Ik gebruik de meegeleverde kabel bij de Minitrix 66540 en daar hoort (in mijn ogen) een ander aansluitschema bij.

Nog maar weer verder puzzelen.

Mochten er nog tips zijn, dan houdt ik mij aanbevolen.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Peter
Berichten: 911
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door Peter »

Barry, documenten zijn te vinden onder "beschreibungen".
Ga naar https://www.bmbtechnik.de/, dan rechtsboven klikken op de "hamburger" en "beschreibungen" selecteren.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door BramvanLeeuwen »

Hoi Barry,
over je vraag over de twee minnen: een trafo('trafo' is afkorting van 'transformator') levert wisselspanning. De plus en de min wisselen dan. Een trafo heeft dus geen min-zijde. Het is vervelend dat sommige fabrikanten in Duitsland ook gelijkspanningsbronnen als transformator zijn gaan noemen, omdat klanten dit begrip kenden. Dat was alleen in de Duitse modelspoorwereld zo, niet verder in de elektronica of natuurkunde, voor zover ik weet.

Als het echt een transformator is dan is het in principe mogelijk om de ene kant van de transformator met een andere spanningsbron te verbinden, maar het is niet verstandig en ook echt niet nodig. Het is het beste om de twee circuits volledig gescheiden te houden i.v.m. storingen.
Als je twee gelijkspanningsbronnen hebt kun je wel heel goed de minnen verbinden. Dan krijg je een beetje wat men vroeger 'de massa' noemde. Daar kun je de potentiaal dan op 0 Volt stellen. Je moet er dan wel heel zeker van zijn dat de andere kanten van de voedingen (de +) niet aan elkaar komen te liggen (ook niet via een sluipweg, bijvoorbeeld via een lampje), want dan blaas je beslist een voeding (waarschijnlijk die met de laagste spanning) op.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 13 jul 2024 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 349
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

@Peter,
Duidelijk en inmiddels gevonden.
Opvallend, dat deze beschrijving niet te vinden is bij de SBD zelf. Daar staan ook aansluitschema's.
Niet verder gekeken, daar ik de aanname deed, dat daar dezelfde documenten te vinden waren.

@Bram:
Mijn gevoel zegt hetzelfde. Ik denk, dat ik genoeg elektronische achtergrond heb om te Twijfelen
Echter, de beschrijving, die wordt meegestuurd, worden de 16V wisselspanning en de uitgangsspanning van de ECoS aan elkaar geknoopt.
Ik kan zo snel geen separate aansluitingen vinden, d.w.z. 2x voor 16V en 2x ECoS. De print heeft (in mijn beleving) maar 3 aansluitingen.
Het lijkt, dat ik er niet aan ontkom om de Wisselspanning en de ECoS toch te combineren.

Toch meer eens voorzichtig proberen, of het gaat werken.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 133
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ja Barry, als je echt één kant van beide spanningsbronnen aan elkaar legt en en weet zeker dat het zwevende spanningsbronnen zijn, dan mag dat ook. Het heeft misschien als voordeel dat je één aansluitdraadje minder hebt. Dat kan een voordeel zijn. Ik neem aan dat de fabrikant er over heeft nagedacht. Gewoon doen.
(Maar ik heb eens een medewerker gehad die even niet nadacht en op die manier een apparaat van €8000 opblies, dus ik ben altijd zelf ook bang voor die fout)


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 349
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Minitris 66540 i.c.m. decoder van BMBT

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Bram,

Ik snap wat je bedoeld. De baan is niet geaard en (met mijn kennis) is de boel zwevend.
Dit wordt echt een geval; van meerdere malen checken en goed kijken.
Net als de egeltjes: heel voorzichtig.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Plaats reactie