Loc wil niet rijden

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Joost1950
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2024 15:50

Loc wil niet rijden

Bericht door Joost1950 »

Mijn dieselloc uit Fleischmann startset 9372 wil niet rijden.

Met hulp van een repaircafé hebben we vastgesteld dat de trafo werkt, dat de loc een mm beweegt als de stroom wordt ingeschakeld maar meer beweging zit er niet in. Het is niet gelukt om de loc open te maken om de motor te inspecteren. Het vermoeden is dat door het lange niet gebruikt zijn stof of vet de motor blokkeert.

Ik zoek hulp/advies wat ik hier verder aan kan doen.
Afbeelding


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Loc wil niet rijden

Bericht door Bjor »

Als het goed is heeft dit model aan de onderrand van de kap vier nokjes en moet je eerst de voor- en dan de achterkant van de kap aan de zijkanten licht indrukken en naar boven trekken. Het is een oud model, dus de zijkanten van de kap met beleid indrukken. Zo'n oude kap kan makkelijk breken of scheuren.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

leon1965
Berichten: 386
Lid geworden op: 29 okt 2023 14:23
Locatie: Utrecht

Re: Loc wil niet rijden

Bericht door leon1965 »

In sommige gevallen kan W40 wonderen doen, let op dit is schaal 1/160 dus ook qua gebruik in hoeveelheid


Groetjes
Leon
Win11, Itrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2031
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Loc wil niet rijden

Bericht door Bjor »

Ja, maar ik adviseer eerst vast te stellen wat de oorzaak van het probleem is. En sowieso nooit spul met een spuitbus rechtstreeks in de motor of aandrijving spuiten. Hooguit een speldenpuntje naaimachineolie op de asjes het motor lagertjes.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

FidOo
Berichten: 5799
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Loc wil niet rijden

Bericht door FidOo »

Wd40 heb ik echt nog nooit gebruikt. Rocovet en faller olie of fleischmann (naaimachine olie hoor ik ook wel eens).
Om te ontvetten wasbenzine of isapropanol.

Eerst maar eens kapje er af en kijken hoe het er dan uit ziet. Ja dat is even spannend. Maar verkloot je het is het vervelend maar een goedkoop model dus dat maakt het wat dragelijker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Loc wil niet rijden

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Dat de loc een mm beweegt bij het aanzetten van de stroom is goed nieuws. De locomotief zal open moeten, dus kap eraf. Je moet nu een beetje mazzel hebben, hopelijk is het een open motor, maw je kunt de spoelen met de wikkelingen zien zitten. Als dat zo is moet je deze voorzichtig met je vinger een paar keer doordraaien. Daarmee los je misschien het probleem op, namelijk het los maken van uitgeharde olie en vetten. Probeer daarna als open chassis of de locomotief rijd. Als dat zo is kun je met een injectienaald een super klein drupje olie op de lagers/as doen. Weer even de spoel doordraaien, daarna op de rails met een lage spanning. Als de loc rijd kun je de spanning verhogen en laat dan de locomotief een half uur linksom rijden en daarna een half uur rechtsom. Het is namelijk vrij normaal dat een locomotief, die lang heeft gelegen, dit soort fratsen vertoont. Voor de olie kun je Minitrix of Fleischmann olie gebruiken. Andere oliën kan, maar dan moet je goed weten wat je doet. De olie moet dun zijn, maar niet te dun en de olie mag niet pekken. Dat kun je testen door een drupje tussen duim en wijsvinger te doen en dan de wijsvinger op de duim drukken en weer los laten. Als er weerstand gevoeld wordt, hoe miniem ook, dan pekt de olie en zal dus vuil aantrekken en vasthouden en dat willen we niet. Als het een geheel gesloten motor is kun je alleen dat super kleine drupje olie toepassen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Nijboer
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Loc wil niet rijden

Bericht door Nijboer »

Mooie locjes altijd. Ze rijden in principe fantastisch.
Heeft waarschijnlijk slechts een grote beurt nodig. Dus helemaal uit mekaar halen en schoonmaken.
Kapje eraf halen is inderdaad een beetje tricky.
Kan ook zijn dat ie helemaal op is, maar dat zou je niet zeggen zo aan die foto te zien.

Als je in de buurt woont (Twente), wil ik je daar wel mee helpen.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 750
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Loc wil niet rijden

Bericht door Pruts3r »

Ik laat alles bij mij eens per jaar minimaal rijden om dit te voorkomen. Oh en klokolie is het veiligste. Naaimachine olie en flieschman/Roco olie zijn allemaal niet ideaal. Je ziet het verschil al door alleen te kijken naar de kleur van de olie.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Plaats reactie