Alternatieven voor shapeways?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 706
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

Shapeways is jammergenoeg failliet, hopelijk komt er snel een doorstart.

Zijn hier mensen met ervaringen van andere partijen die vergelijkbaar kunnen printen? Ik bedoel hiermee, geen thuisprinters, geen resin prints met de nodige supports, maar echt vergelijkbaar met shapeways, dus MJF (multi jet fusion), tegen een betaalbare prijs waar ik mijn productie mee kan voortzetten. (bijvoorkeur HP MJP 2500+ printers)

Resin SLA of PLA FDM is geen optie voor mij, daar heb ik simpelweg de tijd niet voor om zelf productie te gaan draaien, het moet kant en klaar met hoge kwaliteit tegen een betaalbare prijs aan huis worden afgeleverd.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Rene-k
Berichten: 253
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Rene-k »

Sculpteo.com kwam ik op een Duits forum tegen.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 706
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

shapeways print op de MJP 2500 plus met VisiJet M2R-CL1, deze kom ik nog niet bij anderen zoals Sculpteo tegen. Het oudere FUD wat ook top was, deden ze op de Projet 3600, vermoedelijk met Visijet M3 Crystal.
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 12 jul 2024 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 784
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door mini rijder »

Je zou ook eens bij https://i.materialise.com/ kunnen kijken, of die een voor jou goed alternatief kunnen bieden.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 706
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

heb ik ook gekeken, zij lijken de 2500 printers te hebben, maar niet de 2500+ en dus geen M2R-CL. Dus wel MJF printing, maar niet de hoge resolutie die shapeways voor consumenten beschikbaar had.
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 12 jul 2024 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 771
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

Let op dat MJF iets anders is als MJP.
HP heeft niks te maken met de MJP printers (Fine Detail Plastic)


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 706
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

klopt MJP is van 3dSystems en MJF van HP


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 513
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Ipharra »

Zag net dat de website weer in de lucht is na een tijdje off line te zijn geweest, hopelijk wijst dit op een doorstart


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 771
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

de website is niet anders, soms is hij gewoon slecht te bereiken omdat er niemand meer bij Shapeways is om hem goed in de lucht te houden.
mocht er een doorstart komen is de kans heeel klein dat het onder de naam Shapeways door zal gaan ;)


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 513
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Ipharra »

Shoot, ook weer mensen blij gemaakt met een dooie mus.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 771
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

Haha sorry :(


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door maarten »

Shapeways was relatief makkelijk toegankelijk voor de hobby-ontwerper. Frosted Ultra Detail was vroeger mijn favo materiaal samen met swf. Doordat iemand mijn ontwerp had gejat ben ik afgehaakt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 706
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »

@maarten Echt gejat of op hetzelfde idee gekomen?

Inmiddels heb ik zelf een 3d printer besteld (MARS 5 Ultra), met de nodige toebehoren en industriële resins voor mechanische toepassingen, maar toch hoop ik snel op goed nieuws zodat ik mijn productie kan blijven uitbesteden en de 3d thuisprinter kan gebruiken voor prototype ontwikkeling en eigen hobby projectjes.

Ook is er via MP al een IKEA 2,4m lange Besta kast opgehaald om al deze 3d printer en wash en cure machines op te zetten in mijn hobbyhok.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door maarten »

@Paul_DMV echt gejat 1:1, niet eens nagemaakt.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 771
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

hoe bedoel je gejat, het bestand is niet beschikbaar voor klanten/bezoekers.


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4092
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Ad_M »

maarten schreef: 31 jul 2024 11:09 @Paul_DMV echt gejat 1:1, niet eens nagemaakt.
Ben echt benieuw naar je ervaring Maarten, ik "ken" je lang genoeg dat je geen statement maakt dat niet onderbouwd is

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
Locatie: Haarlem

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Pjotr »

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Volgens mij zit er geen copyright op (NS) modellen, maar als iemand van jouw creatie letterlijk een kopie trekt zonder aanpassingen en/of substantiële verbeteringen, dan is dat wellicht een iets ander verhaal.

Uit ervaring kan ik zeggen dat er heel veel tijd in een ontwerp gaat zitten. Het verkopen van modellen is commercieel niet interessant. Zelf haal ik er net een beetje de kosten van mijn materieel en materiaal mee uit. De uren moet je zeker niet meetellen. Het gaat meer om het enthousiasme en de waardering van de andere N-spoor liefhebbers. Maar het blijft uiteindelijk een beetje zuur als iemand ongevraagd met een kopie van jou model aan de haal gaat. Daar doe je het niet voor.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1077
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik weet ook niet of de aanbieders van modellen daar op een handige manier aan zijn gekomen. Als ik zie wat er werd aangeboden bij Shapeways dan had ik soms de vraag van hoe kom je aan de tekeningen. Vooral dan als het oud is. Ik ben daar zelf wel eens naar op zoek geweest en sta nog steeds met lege handen. Even los daar van, je kunt natuurlijk jouw tekening in licentie verkopen aan iemand die een model wil laten printen. Bij de overeenkomst moet je dan opnemen dat dit alleen voor privé mag worden gebruikt en dat het model niet commercieel of zakelijk mag worden gebruikt. En verder het is alleen maar een bestand dat door een printer tot model komt, meestal heb je daarna nog een heleboel werk voordat het echt een miniatuur wordt. Tarieven heb je zelf in de hand. Modellen die dan een lagere afname hebben zullen dan duurder worden en modellen met een grote omzet kunnen dan wat goedkoper uitvallen. Maar ja, heb je daar zin in. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat bepaalde modellen niet meer leverbaar zijn. De kracht van dat 3D printen is dat het een bestand is en blijft die je gewoon van de plank kunt trekken en printen ipv een fabrikant die een batch laat maken van een paar honderd stuks en daarna is het over. Er moet nu wel erg ver vooruit worden gedacht wat je wil, om nog maar niet te spreken over technische hobbels die moeten worden opgelost.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 720
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Panzer-Shop »

Pjotr schreef: 01 aug 2024 16:26 Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Volgens mij zit er geen copyright op (NS) modellen, maar als iemand van jouw creatie letterlijk een kopie trekt zonder aanpassingen en/of substantiële verbeteringen, dan is dat wellicht een iets ander verhaal.
Ga er maar vanuit dat er copyrights op de vormen van die trein zitten. Als de NS ze niet heeft dan heeft de bouwer van de trein die wel.

Als je een 3D model maakt is dat jouw intellectuele eigendom. Dit hoef je niet vast te laten leggen, zolang jij hard kan maken dat het jouw model is is het jouw intellectuele eigendom.

Ook het aanpassen en verbeteren van een bestaand model mag niet zomaar, zeker niet voor commerciële doeleinden. Je gebruikt nog steeds iemand anders zijn intellectuele eigendom (werk) om zelf geld aan te verdienen. Aangepast of niet.

Ik had iemand die mijn modellen kocht en daarna de vrijheid voelde om die in dramatische kwaliteit te 3D scannen en te printen en verkopen in FDM in 1:87. Meneer kan nu niet meer bij mij kopen en heeft een brief van een jurist gehad. Uiteraard na meerdere malen vriendelijk vragen via de normale wegen.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
Locatie: Haarlem

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Pjotr »

Hallo Kevin,

Dat zie ik toch wel anders met betrekking tot onze hobby. Als de treinmodellen inderdaad zo beschermd waren, dan stonden er nogal wat hobbyisten voor de rechter vandaag de dag. Ik zie eerlijk gezegd niet hoe de bouwer van een treinmodel uit de 50'er of 60'er jaren mij gaat dagvaarden, omdat ik een oude NS loc in 3D geheel vanaf scratch heb gemodelleerd.

Misschien dat het geld verdienen hier als onderscheid geldt, want dat is doorgaans niet aan de orde in mijn eigen DHZ hobby-sfeer.

Als iemand mijn modellen met een 3D scanner kopieert en ze met een FDM printer wil produceren, dan denk ik dat ik me toch de kosten van een jurist ga besparen. Hij (of zij) gaat z'n gang maar. Maar nogmaals, voor mij is het maken van een 3D model een doe-het-zelf hobby projectje, dat zijn oorsprong vindt in mijn eigen behoefte aan het desbetreffende model. Dat ligt bij jou ongetwijfeld anders, dat begrijp ik.


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 720
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Panzer-Shop »

Een model uit de jaren 50-60 zit zeker geen rechten meer op, die zijn al lang verlopen! Echter, als je een nieuwe loc maakt, of een nieuwe Land Rover, BMW etc etc dan kan het zijn dat de fabrikant moeilijk gaat doen, want die rechten zijn gewoon nog geldig :)


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3736
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door maarten »

Ad_M schreef: 01 aug 2024 12:15
maarten schreef: 31 jul 2024 11:09 @Paul_DMV echt gejat 1:1, niet eens nagemaakt.
Ben echt benieuw naar je ervaring Maarten, ik "ken" je lang genoeg dat je geen statement maakt dat niet onderbouwd is

Mvg,
Ad
Het Shapeways forum is uiteraard down, lastig terug te vinden.
FidOo schreef: 04 jul 2024 21:23 Dat kon wel.. had te maken met het 3D viewer model. Via wat trucjes kon je een directe link achterhalen en daarmee het model downloaden.
Volgens mij hebben ze dat gefixed (raar he :D )


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 771
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Jettuh »

als het rond of voor 2012 was dan zou dat helaas kunnen, de 3d viewer gebruikte een daadwerkelijk 3d model die met wat werk in je GPU terug kon vinden en zo kon "downloaden"

Nadat het bekend was hoe je via je GPU het 3D model kon downloaden is de 3D viewer omgebouwd tot een viewer die geen daadwerkelijk 3D bestand meer gebruikt.
Voor de geintereseerden is hier een artikel hoe ShapeJS werkt(e)
https://stackoverflow.blog/2020/02/06/h ... -at-scale/

In iedergeval wel erg vervelend om te horen :(


Meer informatie op SpoorObjecten.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 706
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Paul_DMV »



Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 639
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28
Locatie: Haarlem

Re: Alternatieven voor shapeways?

Bericht door Pjotr »

Ik ben wel benieuwd of ze hun openstaande verplichtingen uit het verleden nog nakomen.

Dat is voor mij bepalend om in de toekomst nog door te gaan met het plaatsen van ontwerpen op dit platform.


Plaats reactie