Bärental (nieuwe start)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Dat is even een proces waar je even doorheen moet.
Ik ben nu al een tijdje aan het testrijden en er zijn al ettelijke (gelukkig kleine) mankementjes geweest.
Ook afhankelijk van het type lok heb ik ondervonden.
En ik dacht nog wel dat ik de rails heel secuur had gelegd maar helaas.
Ligt ook denk ik aan de gevoeligheid van de schaal N.
Ik ben benieuwd naar je vokgende filmpje.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Het is al even een tijdje stil hier omdat er momenteel weinig gebeurd.
Ik zit namelijk te worstelen met een burn-out en tot overmaat van ramp ben ik door een vloer gezakt en heb daar in ieder geval een beenvlies ontsteking aan overgehouden. Dit laatste zorgt ervoor dat ik niet op mijn benen kan blijven staan om aan de baan te werken.
En daar baal ik echt van.

Misschien dat ik nog wat andere knutselarijtjes kan gaan doen, zoals huisjes en andere zaken die bruikbaar zijn op de baan, maar het baangebeuren zelf ligt even stil. Net nu het bijna klaar was. Ik moest alleen nog even de overgangen van de ene plaat naar de andere maken. :(

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1561
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Hans »

Hallo Jelle,

Ik kan mij voorstellen dat je baalt.
Veel sterkte en beterschap gewenst.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Oei dat is wel een tegenvaller.
Sterkte gewenst.
Een huisje af en toe in elkaar zetten is ook wel leuk en je bent dan toch wel een beetje met je baan bezig.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door PaulRoman »

Sterkte met je gezondheidsproblemen, Jelle !
Als je weer verder gaat met de baan, kijk dan wel goed naar je verbindingen. Zoals het er nu uitziet gaat het volgens mij niet goed, en loop je groot risico op ontsporingen. Maar dat had je zelf ook vast al wel gezien.

Afbeelding

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

@Hans;
Dank je, het zal best wel weer goed komen. Het is alleen voor nu even Kl**ten :x

@ Bert:
Ja, dat is zeker een tegenvaller. Laatste berichten zijn dat het wel een half jaar kan duren... :o
Maar ik heb nog een aantal leuke pakketjes liggen die ik in elkaar kan knutselen. ;)
PaulRoman schreef: 06 jun 2024 06:38 Sterkte met je gezondheidsproblemen, Jelle !
Als je weer verder gaat met de baan, kijk dan wel goed naar je verbindingen. Zoals het er nu uitziet gaat het volgens mij niet goed, en loop je groot risico op ontsporingen. Maar dat had je zelf ook vast al wel gezien.
Groet,

Paul
Ja Paul, Dat is bekend. Ze liggen nu ook nog los, er komen printplaatjes onder te liggen waar de rails op vast gesoldeerd wordt en vervolgens word alles daar bij de plaatovergang doorgeslepen. Hierdoor krijg je dat de rails altijd exact goed tegenover elkaar komt te liggen voor een veilig baanverkeer.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door PaulRoman »

Ik had al het vermoeden dat je nog lang niet klaar was. Goede oplossing zoals jij die voor ogen hebt.
Beterschap !

Paul


Schäßburg an der Kokel

Arjuna
Berichten: 149
Lid geworden op: 28 nov 2021 08:29

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Arjuna »

Kom er vandaag achter dat ik alles heb getest op wissels zonder eind afschakeling oud type .
Morgen weer een dag

Arjuna

Opmerking moderator

post iets aangepast, politieke uitingen die op verschillende wijzen kunnen worden geïnterpreteerd, worden op dit forum verwijderd. Voor vragen, neem contact op met de moderatoren


Digitalisering heeft niet altijd tot vooruitgang gezorgt !?

TonN
Berichten: 425
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door TonN »

Ik loop met een ideetje rond wat ik nog eens wil uitproberen.
Het mooie aan deze wissels is dat je de aandrijving los kan schroeven. Als je dan een gat in je plaat boort op een paar mm van het punt waar de aandrijving de wissel aandreef, en daar een messing buisje doorheen doet waar net de draad van een paperclip door kan, dan kan je de beweging van onder naar boven brengen. Draadje buigen, zodat ie de wissel meeneem en onder de tafel aan de aandrijving vastmaken. Hoe dat het beste kan moet ik nog uitvogelen.
Het lijkt me niet super ingewikkeld en je baan knapt ervan op.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Afbeelding

De kogel is door de kerk. Dit baantje waar ik tot nu mee bezig was heeft zijn houdbaarheidsdatum overschreden. Dus wordt het tijd dat hij vervangen word door iets anders.

De problemen met 'de overgangen van modules' waren voor mij niet oplosbaar. Verder voorzag ik nu nieuwe andere problemen opdoemen die te veel spanning en stress zouden gaan opleveren. Dat alles heeft mij (in samenspraak met deskundigen) doen besluiten om van dit verhaal afscheid te nemen en een nieuwe uitdaging aan te gaan.

Dankzij een unieke aanbieding, ga ik aan de slag met....

Dit houd ik nog even voor me totdat ik iets toonbaars kan laten zien... De basis (tafel) is de zelfde gebleven, de rest komt er heel anders uit te zien, zonder moeilijk overgangen, alles wordt intern geregeld op zo'n manier dat het straks ook mogelijk wordt om hem mee te nemen naar bijvoorbeeld een beurs. Het geheel zal verrassend zijn, sommige zullen me voor gek verklaren, anderen zullen er misschien helemaal niets van willen weten, maar ik ben er dol enthousiast over. En ik denk dat het voor best veel mensen ook een prima oplossing kan zijn als de vurige wens er wel is, maar het kunnen bouwen wat achterblijft.

Just wait and see...


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

sprui811
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 sep 2023 21:28
Locatie: Made

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door sprui811 »

Het geheel zal verrassend zijn, sommige zullen me voor gek verklaren, anderen zullen er misschien helemaal niets van willen weten, maar ik ben er dol enthousiast over.

Die laatste 7 woorden zijn precies wat een hobby is, je doet het voor jezelf ! Hoewel ik het altijd erg leuk vind als mensen hier hun foto's en filmpjes plaatsen , daar krijg ik soms ook inspiratie van ( nu nog alles afmaken zodat ik ook weer kan beginnen )

Ik ga je zeker volgen

Succes alvast met je nieuwe idee,
Michel


Smile, life is too short to be sad
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Je maakt me heel erg nieuwsgierig naar je plan.
Ik vond het leuk om deze bouw te volgen.
Jammer dat dit project stopt maar alles wat je gebouwd hebt en weer afbreekt is weer een leerpad geweest voor het nieuwe.
Zo is de moeite nooit voor niets geweest
Wat Michel zegt: je moet maken wat naar jouw zin is dat geeft het meeste plezier in een hobby.

Ik ga je nieuwe plan zeker ook weer volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Nog even geduld.

Gezien de beperkingen waar ik rekening moet houden is dit nu de beste oplossing, want modelspoor opgeven is wel het laatste wat ik wil.
Ik heb enkele voorbeelden gezien de laatste tijd van datgene ik nu gaan doen en ik vond het er fantastisch uitzien. Ik zal vanaf het begin regelmatig updates posten en ben er van overtuigd dat in eerste instantie de wenkbrauwen enigszins opgetrokken zullen worden, maar het eindresultaat zal verrassend zijn.

Natuurlijk is het waar dat het om mijn visie gaat van de baan, en dat ik het mooi en leuk vind. Maar ook de waardering van mijn mede N-spoorders is best wel prettig om te ervaren. Bovendien hoop ik dat dit voor meer liefhebbers een idee kan zijn om ook zelf een baantje te maken. Want eerlijk gezegd, modelspoor is toch wel een van de mooiste hobby's.

De eerste update komt zo snel mogelijk met foto's


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2421
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door traiNiac »

Ik ben benieuwd wat je gaat doen Jelle. Blijf je volgen.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7632
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Krab »

Ben net als Harry benieuwd naar je nieuwe plan ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3741
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Schachbrett »

De aanhouder wint Jelle. :Thumb
Komt allemaal goed!


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Alsof ik nog niet genoeg gebreken had, hebben ze er weer een paar voor mij bij verzonnen. Dus vandaar weer een tijdje uit de running geweest.

Maar als eerste de technische ruimte compleet gemaakt. Eigenlijk bijna het zelfde als op de vorige baan, maar met wat toevoegingen.
Zo is de 'ringleiding' erbij gekomen en is er een extreme keerlus module bij geplaatst. (gewoon omdat ik die nu nodig ga hebben)

Afbeelding

De reden om alles nu naar 'boven' te verplaatsen is dat ik straks niet meer onder de tafel hoef te kruipen. Iets wat eigenlijk niet meer gaat lukken.
Nu kan ik d.m.v. de klep omhoog te doen, overal bij zonder dat ik halsbrekende toeren hoef uit te halen. Volgens mij ook wel iets wat de vreugde voor mij zal vergroten.

Wat er nu boven komt te liggen is dit:

Afbeelding
Een fertiggeländer van Noch, en wel 'Staufen'.
Voor veel mensen zal dit vloeken in de kerk zijn, voor mij is het in mijn huidige toestand een uitkomst. En ik ben er blij mee.
Voor wat betreft de scenery gaat er heel veel veranderen. Wat je nu is beeld ziet van bergen, wegen en grassen zal straks helemaal niets meer te zien zijn. Alles wordt in de loop van de tijd aangepakt, meer naar het realisme.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door bpieters »

Verstandige keuze ,Jelle
Het sporenplan bekeken en ziet er leuk uit.
Binnenbaan is een hondebot en buitenbaan een ovaal.
Je zou even moeten nagaan of je wel een keerlusmodule nodig hebt.
Als je binnen en buitenbaan gescheiden houdt zoals ook door Noch is aangegeven is die zo op het oog niet nodig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

bpieters schreef: 18 aug 2024 18:19 Verstandige keuze ,Jelle
Dank je Bert.
Noch gaat uit van een analoge baan, deze wordt dus helemaal digitaal. Bovendien komen er nog kruiswissels bij die het mogelijk maken dat je van de buitenbaan ook gewoon de binnenbaan op kunt en vice versa. Voor zover ik kon beredeneren zou er dan in de bocht van de binnenbaan (in de berg) een keerlus moeten komen. Anders ontstaat er kortsluiting in het 'stationsgebied'.
Als ik het baanplan met wijzigingen compleet heb uitgetekend, zal ik deze ook wel even hier plaatsen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1561
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Hans »

Hallo Jelle,

Prima keuze inderdaad.
Zo heb je een mooie basis.
Zoals je zelf al aangeeft blijft er genoeg over om er veel eigen ideeën in te stoppen en met veel plezier de hobby uit te oefenen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

Dank je Hans,
Het is inderdaad niet meer dan de basis. De uiteindelijke uitvoering moet ik zelf doen, die wordt toch wel heel anders van aanzicht.

Ik heb er nu al iedere dag plezier aan om er mee bezig te zijn. Ook allemaal dingen waarvan ik in staat ben om zelf uit te voeren en toch ook op sommige punten mijn eigen ideetjes toe te passen/door te voeren.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jelle
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: Bärental (nieuwe start)

Bericht door Jelle »

De bouw van de baan gaat momenteel wat langzaam, maar is nog steeds gaande. Updates hierover komen binnenkort weer.

Maar vandaag (14-09) was de restantenopruiming in de winkel van Hans. Ik moest daar gewoon ook even gaan kijken.
Laat er nu ook weer iets aan mijn vingers blijven plakken...

Afbeelding

Ik kon deze gewoon niet laten liggen... hij heeft dan ook nu een nieuwe eigenaar... Ik wilde dit toch even delen.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie