Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Beste allemaal ,
Ik heb besloten om over te stappen van Fleischmann rails naar Peco 55.
En hiermee wil ook gelijk een nieuw baanplan maken. (Heb me zelf iets meer ruimte toegekend)
Nu vroeg ik me af hoe de gebogen wissels van Peco zijn ?
Van FLM zijn ze om te huilen en zou ik ze nooit willen gebruiken.
Hoe betreft dit met de Peco wissels ?
Zijn deze 100% betrouwbaar of geven ze ook nog wel is problemen ?
Alvast Bedankt
Clinten
Ik heb besloten om over te stappen van Fleischmann rails naar Peco 55.
En hiermee wil ook gelijk een nieuw baanplan maken. (Heb me zelf iets meer ruimte toegekend)
Nu vroeg ik me af hoe de gebogen wissels van Peco zijn ?
Van FLM zijn ze om te huilen en zou ik ze nooit willen gebruiken.
Hoe betreft dit met de Peco wissels ?
Zijn deze 100% betrouwbaar of geven ze ook nog wel is problemen ?
Alvast Bedankt
Clinten
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2365
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Ik heb toevallig van de week de 1e FL (zonder bedding) ingebouwd, op hoop van zege. Peco is allemaal wel mooier en beter, maar heb geen ervaring met de bochtwissels. Ben zelf andersom geswitcht, met Peco kwam mn plan niet uit, met Fleischmann wel. Bij een volgende baan ga ik mooi weer terug naar Peco en kom al het Fleischmann spul in het schaduwstation te liggen (of gaat er gewoon uit, zie ik dan wel..)
Ben benieuwd naar jou ervaring!
Ben benieuwd naar jou ervaring!
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Peco (bocht)wissels vind ik zelf helemaal top. De goede werking is gegarandeerd door de veertjes, maar als je met een servo aanstuurt moeten die veertjes er wel uit. Of als je ze handmatig aanstuurt zoals ik zelf doe. Het kost door de veertjes wel enige kracht om de wissels om te zetten. De peco wisselspoelen zijn sterk genoeg, maar ik weet niet hoe het zit met andere spoelen of wisselmotoren. Het voordeel van de sterke veertjes is wel dat de railtongen goed aansluiten.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Bedankt voor de reacties.
De bedoeling is om met servo motoren te gaan werken.
Of de Conrad wisselaandrijvers.
Belangrijkste voor mij is het rijgedrag op de wissel hoe groot de kans van ontsporen is.
Dit bij de FLM wissel belachelijk hoog.
De bedoeling is om met servo motoren te gaan werken.
Of de Conrad wisselaandrijvers.
Belangrijkste voor mij is het rijgedrag op de wissel hoe groot de kans van ontsporen is.
Dit bij de FLM wissel belachelijk hoog.
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Met servo's hoeven de veertjes er niet uit.
Zonder veertje kun je de wissel langzaam om laten gaan. Met veertje gaat de wissel ineens om en hoor je de klik.
Zonder veertje kun je de wissel langzaam om laten gaan. Met veertje gaat de wissel ineens om en hoor je de klik.
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Ik gebruik de gebogen Peco 55 wissels zonder veertje en schakel ze met een Cobalt, nooit problemen , 100% bedrijfszeker!
Groet,
Ronald
Groet,
Ronald
N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Heb ze jarenlang in mijn garagebaan gehad werken super geen ontsporingen erop wat bij Fleischmann wel regelmatig was.
Met servo veertje eruit gehaald .
mvg Sjaak
Met servo veertje eruit gehaald .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Heb ook de gebogen wissels van Peco. Helemaal top!
Gebruik ze met servo en heb de veertjes er nog inzitten (geeft wel een redelijk harde klik)
Gebruik ze met servo en heb de veertjes er nog inzitten (geeft wel een redelijk harde klik)
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Peco is in alle gevallen een enorme verbetering tov Fleischmann. De sleutel tot succes bij Peco is secuur leggen. Zorg dat de wissel goed ligt, vlak en niet tordeert.
Maak je scheidingen rondom de wissel? Doe dit dan een centimeter of 2 tot 5 voorbij de wissel, of gebruik een MidiBielz. Zo voorkom je dat de scheidingen door uitzetten de werking van de wissel kan beïnvloeden.
Veertjes haal ik altijd weg, maar dat komt ook omdat ik eigenlijk alleen maar met servos werk. Ik vind het langzaam omgaan mooi. En makkelijker te timen met de polarisatie van het puntstuk via 1 relais.
Wel is de kwaliteit van de servo en de aansturing ook belangrijk. Goedkope ali servos op ongestabiliseerde aansturing geeft problemen. Neem je een goed gestabiliseerde servobesturing dan zijn de ali servos goed genoeg. Let wel, de levensduur van de ali servos zijn heel wisselvallig. Sommigen gaan lang mee, soms een jaar, meesten geen 5 jaar.
Hextronic en Turnigy (de duurdere 6-8 euro) gaan 10+ jaar mee. En zijn stabieler, wat ook wel fijn is.
Sidenote hierover: vanuitgaande dat de servo vrij kan bewegen en goed is afgesteld. Als een servo veel weerstand krijgt of niet goed is afgesteld gaan ze stuk. Maar dat geld ook voor de Conrad en MP aandrijvingen.
De Cobalts zijn ook erg mooi, al vind ik ze zelf exorbitant groot en duur.
Veertje laten zitten kan ook, dan druk die wel beter aan. Mocht je de wissel niet goed hebben liggen of er ligt veel ballast is dat wel bedrijfszekerder. Alleen lastiger te timen voor denpolarisatie, het hartstuk helemaal isoleren is dan wel prettig. Of 2 relais gebruiken, dan is timing niet belangrijk meer.
Groetjes
Maak je scheidingen rondom de wissel? Doe dit dan een centimeter of 2 tot 5 voorbij de wissel, of gebruik een MidiBielz. Zo voorkom je dat de scheidingen door uitzetten de werking van de wissel kan beïnvloeden.
Veertjes haal ik altijd weg, maar dat komt ook omdat ik eigenlijk alleen maar met servos werk. Ik vind het langzaam omgaan mooi. En makkelijker te timen met de polarisatie van het puntstuk via 1 relais.
Wel is de kwaliteit van de servo en de aansturing ook belangrijk. Goedkope ali servos op ongestabiliseerde aansturing geeft problemen. Neem je een goed gestabiliseerde servobesturing dan zijn de ali servos goed genoeg. Let wel, de levensduur van de ali servos zijn heel wisselvallig. Sommigen gaan lang mee, soms een jaar, meesten geen 5 jaar.
Hextronic en Turnigy (de duurdere 6-8 euro) gaan 10+ jaar mee. En zijn stabieler, wat ook wel fijn is.
Sidenote hierover: vanuitgaande dat de servo vrij kan bewegen en goed is afgesteld. Als een servo veel weerstand krijgt of niet goed is afgesteld gaan ze stuk. Maar dat geld ook voor de Conrad en MP aandrijvingen.
De Cobalts zijn ook erg mooi, al vind ik ze zelf exorbitant groot en duur.
Veertje laten zitten kan ook, dan druk die wel beter aan. Mocht je de wissel niet goed hebben liggen of er ligt veel ballast is dat wel bedrijfszekerder. Alleen lastiger te timen voor denpolarisatie, het hartstuk helemaal isoleren is dan wel prettig. Of 2 relais gebruiken, dan is timing niet belangrijk meer.
Groetjes
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
-
Onderwerp starter - Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
- Locatie: Vlaardingen
Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?
Bedankt voor alle reacties .
Hierdoor besloten om in me nieuwe baanplan toch gebogen wissels toe te passen.
@martindomburg, Super toelichting betreft de servo's.
Was altijd van mening dat hier niet zoveel kwaliteit verschil in zou zitten maar wel dus.
Ik zal is naar de merken Hextronic en Turnigy googlen.
Ieder geval iedereen bedankt voor het delen van hun ervaring er mee.
Hierdoor besloten om in me nieuwe baanplan toch gebogen wissels toe te passen.
@martindomburg, Super toelichting betreft de servo's.
Was altijd van mening dat hier niet zoveel kwaliteit verschil in zou zitten maar wel dus.
Ik zal is naar de merken Hextronic en Turnigy googlen.
Ieder geval iedereen bedankt voor het delen van hun ervaring er mee.