Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
Locatie: Vlaardingen

Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door Spoorloosje »

Beste allemaal :),

Ik heb besloten om over te stappen van Fleischmann rails naar Peco 55.
En hiermee wil ook gelijk een nieuw baanplan maken. (Heb me zelf iets meer ruimte toegekend)

Nu vroeg ik me af hoe de gebogen wissels van Peco zijn ?
Van FLM zijn ze om te huilen en zou ik ze nooit willen gebruiken.

Hoe betreft dit met de Peco wissels ?
Zijn deze 100% betrouwbaar of geven ze ook nog wel is problemen ?

Alvast Bedankt
Clinten


Met vriendelijke groet,
Clinten.

Baanplan - N - Bills Railway
Gebruikersavatar

OBBinN
Forum-Beheerder
Berichten: 2126
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door OBBinN »

Ik heb toevallig van de week de 1e FL (zonder bedding) ingebouwd, op hoop van zege. Peco is allemaal wel mooier en beter, maar heb geen ervaring met de bochtwissels. Ben zelf andersom geswitcht, met Peco kwam mn plan niet uit, met Fleischmann wel. Bij een volgende baan ga ik mooi weer terug naar Peco en kom al het Fleischmann spul in het schaduwstation te liggen (of gaat er gewoon uit, zie ik dan wel..)

Ben benieuwd naar jou ervaring!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2421
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door traiNiac »

Peco (bocht)wissels vind ik zelf helemaal top. De goede werking is gegarandeerd door de veertjes, maar als je met een servo aanstuurt moeten die veertjes er wel uit. Of als je ze handmatig aanstuurt zoals ik zelf doe. Het kost door de veertjes wel enige kracht om de wissels om te zetten. De peco wisselspoelen zijn sterk genoeg, maar ik weet niet hoe het zit met andere spoelen of wisselmotoren. Het voordeel van de sterke veertjes is wel dat de railtongen goed aansluiten.



Onderwerp starter
Spoorloosje
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mei 2024 12:57
Locatie: Vlaardingen

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door Spoorloosje »

Bedankt voor de reacties.

De bedoeling is om met servo motoren te gaan werken.
Of de Conrad wisselaandrijvers.

Belangrijkste voor mij is het rijgedrag op de wissel hoe groot de kans van ontsporen is.
Dit bij de FLM wissel belachelijk hoog.


Met vriendelijke groet,
Clinten.

Baanplan - N - Bills Railway
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 327
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door [Patrick] »

Met servo's hoeven de veertjes er niet uit.

Zonder veertje kun je de wissel langzaam om laten gaan. Met veertje gaat de wissel ineens om en hoor je de klik.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door Ronald1 »

Ik gebruik de gebogen Peco 55 wissels zonder veertje en schakel ze met een Cobalt, nooit problemen , 100% bedrijfszeker!

Groet,
Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7637
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door Krab »

Heb ze jarenlang in mijn garagebaan gehad werken super geen ontsporingen erop wat bij Fleischmann wel regelmatig was.
Met servo veertje eruit gehaald .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 676
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door Sibbesuisje »

Heb ook de gebogen wissels van Peco. Helemaal top!
Gebruik ze met servo en heb de veertjes er nog inzitten (geeft wel een redelijk harde klik)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door martindomburg »

Peco is in alle gevallen een enorme verbetering tov Fleischmann. De sleutel tot succes bij Peco is secuur leggen. Zorg dat de wissel goed ligt, vlak en niet tordeert.

Maak je scheidingen rondom de wissel? Doe dit dan een centimeter of 2 tot 5 voorbij de wissel, of gebruik een MidiBielz. Zo voorkom je dat de scheidingen door uitzetten de werking van de wissel kan beïnvloeden.

Veertjes haal ik altijd weg, maar dat komt ook omdat ik eigenlijk alleen maar met servos werk. Ik vind het langzaam omgaan mooi. En makkelijker te timen met de polarisatie van het puntstuk via 1 relais.

Wel is de kwaliteit van de servo en de aansturing ook belangrijk. Goedkope ali servos op ongestabiliseerde aansturing geeft problemen. Neem je een goed gestabiliseerde servobesturing dan zijn de ali servos goed genoeg. Let wel, de levensduur van de ali servos zijn heel wisselvallig. Sommigen gaan lang mee, soms een jaar, meesten geen 5 jaar.

Hextronic en Turnigy (de duurdere 6-8 euro) gaan 10+ jaar mee. En zijn stabieler, wat ook wel fijn is.

Sidenote hierover: vanuitgaande dat de servo vrij kan bewegen en goed is afgesteld. Als een servo veel weerstand krijgt of niet goed is afgesteld gaan ze stuk. Maar dat geld ook voor de Conrad en MP aandrijvingen.

De Cobalts zijn ook erg mooi, al vind ik ze zelf exorbitant groot en duur.

Veertje laten zitten kan ook, dan druk die wel beter aan. Mocht je de wissel niet goed hebben liggen of er ligt veel ballast is dat wel bedrijfszekerder. Alleen lastiger te timen voor denpolarisatie, het hartstuk helemaal isoleren is dan wel prettig. Of 2 relais gebruiken, dan is timing niet belangrijk meer.

Groetjes


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4926
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Peco 55 gebogen wissels - Doen of Niet ?

Bericht door martindomburg »

Hier wat voorbeelden die ik zo kon vinden van wat projecten met gebogen peco code 55 wissels:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie