BertemmeN

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Alweer een tijdje geleden hier in dit draadje.
De laatste tijd bezig geweest om te rijden volgens een soort dienstregeling van de personentreinen.
Niet gebaseerd op tijd (want daar word ik een beetje gestresst van) maar meer op volgorde.
Dat verliep wel goed alleen het kopstation loopt wel redelijk snel vol met 3 rijtuigsamenstellingen en 2 railbussen.
Met nog een paar van die sets buiten de basn in de opbergla.
Sowieso moet er een spoor vrijblijven voor het omlopen.
Ook pas ik het principe van lokwisel toe, wat weer leuk rangeerwerk oplevert.
En daar komt het goederenverkeer nog bij dat ik tussen de diensteregeling door doe.
Al met al een drukke aangelegenheid,maar dat bevalt me wel.

Voor het niet-gebruikte materieel ben ik dat draadje opbergoplossingen nauwlettend aan het volgen.



athmulder
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: BertemmeN

Bericht door athmulder »

Bert, leuk! Maak je ook een tekening van de dienstregeling? Dan kun je van tevoren zien of het gaat passen.


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

athmulder schreef: 12 feb 2024 11:33 Bert, leuk! Maak je ook een tekening van de dienstregeling? Dan kun je van tevoren zien of het gaat passen.
Ik heb om te testen de volgorde en samenstelling voorlopig in een excel-bestand uitgeprint.
Het lijkt me wel leuk om dat inderdaad op een tekening te verder uit te werken.
Maakt de ritten met de eventuele kruisingen wel inzichtelijk.
Het zal niet meevalllen om dat op tekening te zetten denk ik.
Lijn A = Oberprien-Leitenberg-Bernau vv
Lijn B= Oberprien-Leitenberg-Prien vv
Lijn C=Hohenberg-Leitenberg-Oberprien vv
Deze lijnen maken allemaal gebruik van dezelfde verborgen keerlus.
Lijn D=Umrathshausen-Leitenberg vv

Bernau en Prien zijn fictieve eindstations.

Leitenberg is tussenstation met passeer en opstelmogelijkheid.
Oberprien is eindstation met opstel-en rangeermogelijkheid.
Hohenberg en Umrathshausen zijn kleine eindstations zonder omloopmogelijkheid.
Deze stations zijn zichtbaar.

De bottlenecks zijn dus Leitenberg en de keerlus.
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 289
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door HST »

Leuk om daar mee bezig te zijn Bert. Dat rijden volgens een plan heeft wel wat, maar het vraagt ook de nodige discipline. Maar, welgezegd, in de grote wijde wereld doet men ook meer dan 'zomaar' treinen rijden.

Ik heb een tijdje met een volgordelijst gewerkt zoals jij en die ook in een dienstregelinggrafiek getekend in Excel.

Daarnaast zou je eens met de freewareversie van JTraingraph (https://jtraingraph.de/) kunnen stoeien. Vraagt wel wat oefening.

Voorbeeldjes van mijn maaksels:

Afbeelding

Afbeelding

groets, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Ziet er goed uit,Erwin
Die site met dat grafische programma zal ik ook te zijner tijd eens bekijken..
Het eerste plan is het excel-bestand te vervolmaken.
Momenteel is de hoeveelheid personentreinen wat groot, zodat de cyclus te lang duurt voor als je even een uurtje wil rijden.
Eigenlijk wil ik de hele cyclus wel beperken tot ca.1 uur. incl. kopmaken,omlopen,lokwissel etc.
Het goederenverkeer moet ook nog gebeuren, misschien met een kaartsysteem oid.


Gebruikersavatar

PaulRoman
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2017 13:48
Locatie: RO

Re: BertemmeN

Bericht door PaulRoman »

Hoi Bert (en Erwin),

Leuk om te zien hoe jullie met de modelbaan bezig zijn. Ik kijk er met bewondering naar. Het is een aspect van de hobby wat misschien niet heel veel mensen doen. Ik volg met plezier.

Groet,

Paul


Schäßburg an der Kokel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Een eerste opzet getekend in Autocad.
Verticaal is de "tijd" die niet exact is vastgelegd.
Alleen een begin en eind per rijsessie.
Al het materieel staat dan weer op de positie voor de volgende sessie.

Afbeelding

Ik ga hier eens mee stoeien.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7632
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Zo Bert je ben wel intensief bezig met volgens schema rijden .
Ik ben zo ver nog niet en wil het hier door koploper laten bepalen .
Ik doe enkel de loc en wagons hier bepalen di ik er op zet .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Krab schreef: 15 feb 2024 15:55 Zo Bert je ben wel intensief bezig met volgens schema rijden .
Ik ben zo ver nog niet en wil het hier door koploper laten bepalen .
Ik doe enkel de loc en wagons hier bepalen di ik er op zet .


mvg Sjaak
Het baanontwerp ( een enkelsporige P2P-baan) maakt het noodzakelijk om structuur in het rijden aan te brengen omdat voor de vuist weg een rondje rijden bijna niet mogelijk is.
Voor een trein kan rijden moet er gekeken worden of sporen vrij zijn of niet en de wissels goed staan.
Zo ook het kopstation: als dat te vol wordt kan er geen trein meer binnenkomen en indien het uitgaande enkelspoor bezet is ook niets vertrekken.
Soms moet ik toch wel manouvreren om de juiste sporen te kunnen bereiken en bedenken waar ik wat neerzet.
Maar zoals eerder aangegeven vind ik dat wel een leuke toevoeging.
Dat schema is natuurlijk ook geen wet van Meden en Perzen, maar meer een handvat.
Ik moet me ook gaan beperken qua materieel op de baan.
En dan met name betreffende de personenrijtuigen.
Verder is omdat ik analoog en handgeschakeld rij met 2 treinen tegelijk rijden al een uitdaging.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7632
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Hoi Bert ,
dat is bij digitaal niet zo die rijd een progamma rijd meerdere treinen voor mij .
Het beperken van materiaal is hier ook aan de orde .
Heb al verschillende rijtuigen op markt plaats te koop gezet ,dan kan een andere liefhebber er mee rijden.
Maar je heb toch ook een schaduwstation toch nog ?


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Dat losse schaduwstation heb ik ook nog,maar dat gebruik ik alleen maar af en toe als ik bijvoorbeeld gedurende een langere periode met langere treinen en ander materieel (TEE-express rijtuigen met stoomtenderlok bijv.) wil rijden.
Voor als zijlijnbaan is dat eigenlijk niet geschikt maar je wil er toch af en toe mee rijden.
Dat gaat als aparte rijdag.
De fiddleyard is ook vrij onhandig voor de toegangsdeur en ik moet er kruipend onderdoor, dus niet geschikt als een permanente opstelplaats.
Daarom heb ik dat ook niet opgenomen in het rijschema omdat dat uitgaat van bepaalde start-en eindpunten.
De rijtuigcombinaties per set van 3 stuks zijn ook onderling kortgekoppeld en aan de voor -en achterkant voorzien van standaardkoppelingen.
Alle loks hebben ook standaardkoppelingen zodat lokwissel en omlopen geen probleem is.



athmulder
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: BertemmeN

Bericht door athmulder »

Bert,
een hele uitdaging. Maar je bent in goed gezelschap, want in het UK doen ze dat ook vaak zo. Op die manier kun je met beperkte middelen en ruimte alle aspecten van de hobby beleven!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7632
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

De fiddleyard is ook vrij onhandig voor de toegangsdeur en ik moet er kruipend onderdoor, dus niet geschikt als een permanente opstelplaats.

Dat kruipen is niet te doen meer vandaar dat ik bij mij de baan hoger gemaakt heb en niet te diep ,zodat ik overal gemakkelijk bij kan .
Mijn schaduw station aan de achterkant van de baan kan ik met een klein huishoud trapje gewoon erbij .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3741
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: BertemmeN

Bericht door Schachbrett »

Mooie uitdaging Bert om hier een regelmaat of logica in te krijgen.


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Na een zomerpauze waarin ik vaak op de camping vertoeft heb is er toch zo nu en dan een moment om wat aan de baan te doen.
Ik had een test cq inrijbaantje maar omdat het een ovaaltje was met R1 voldeed dat niet meer omdat veel van het later aangeschafte materieel alleen maar op R2 en hoger kan rijden.
Dus de oude testbaan uitgebreid en voorzien van bogen R2 met vaste railstukken en verder flexrail.
Het is een simpel ovaal en een los recht stuk rail waar gependeld kan worden.(de pendelautomaat hiervoor moet nog worden aangeschaft).
De railscheidingen in de pendelbaan zijn wel al aangebracht, de bedrading is nog provisorisch .
De testbaan wordt voornamelijk gebruikt voor het inrijden van de loks voor ze op de hoofdbaan ingezet worden.
Dat warmdraaien van het materieel is wel een manco van een P2P-baan.
Het geheel is zowel los als opgeborgen onder de baan te gebruiken.
Bediend wordt hij door een rijregelaar vanaf het grote bedieningspaneel.(rechtsboven op 1 van de foto's)

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2421
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BertemmeN

Bericht door traiNiac »

Leuk gedsaan Bert. Bij point-to-point rijden is warmdraaien altijd wel een dingetje.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1561
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: BertemmeN

Bericht door Hans »

Hallo Bert,

Handig gedaan.
Zo'n testbaan onder de gewone baan lijkt mij wel wat.
Ook voor de snelheidsmetingen.
Ik had er eerder aan moeten denken, maar misschien komt het er nog van.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Het oorspronkelijke plan was een 2e niveau boven de hoofdbaan maar dat werd me een beetje te complex in de uitvoering.
Gelukkig was er op de lange zijde min of meer bij toeval ruimte onder de baan voor de fiddleyard volgens bijgaande foto rechts van de middenstaander en de nieuwe testbaan aan de linkerzijde daarvan.
Onder het geheel is er ook nog ruimte voor spullen cq rommel wat hoognodig eens uitgezocht en opgeruimd moet worden. :D :D
Maar zoals dat vaak gaat: zolang je aan het bouwen bent is iets weggooien not done.
Dit is echter wel zo'n beetje het laatste qua sporen leggen.
Dan weer verder met de aankleding.


Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

traiNiac schreef: 27 aug 2024 17:59 Leuk gedsaan Bert. Bij point-to-point rijden is warmdraaien altijd wel een dingetje.
Dat rijden met materiieel wat een tijdje niet gereden had en maar moeizaam op gang kwam af en toe was wel storend,vooarl als je volgens een soort dienstregeling wilt gaan rijden.
Dus een inrijbaan was topprioriteit en gelukkig kon dat eenvoudig onder de baan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Hans schreef: 27 aug 2024 18:49 Hallo Bert,

Handig gedaan.
Zo'n testbaan onder de gewone baan lijkt mij wel wat.
Ook voor de snelheidsmetingen.
Ik had er eerder aan moeten denken, maar misschien komt het er nog van.

m.vr.gr.

Hans
Dank je wel ,Hans
Als je er een plekje voor kan vinden is het zeer aan te raden.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7632
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Ja zeker handig een idee om onder mijn baan ook te doen heb er de plek voor .
Heb er ook de ruimte voor ,weer iets voor als ik meer fut heb te doen :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1123
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Ik ben nu vrijwel klaar met het technische deel na een testfase.
Schakeltechnische tekortkomingen zijn opgelost en oud materieel is gedeeltelijk weer in ere hersteld.
Sommige meer dan 40 jaar oude loks waren niet meer te herstellen, maar 2 nog wel.
Een daarvan is de belgische lok 5924 en ik ga die als (gehuurde) lok van een prive-maatschappij inzetten.
De energiecentrale bij Wildenwart is denk ik daar wel geschikt voor denk ik.
De komende winterperiode ga ik lekker rijden.
Ook proberen volgens een soort dienstregeling te rijden.
Onderwijl ga ik me eens bezinnen over de afwerking als alles rijtechnisch probleemloos werkt.


Plaats reactie