Planning Rothenburg II

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1264
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Planning Rothenburg II

Bericht door WimC »

In mijn bouwdraadje had ik al aangegeven dat ik ga verhuizen en daar meer ruimte heb voor de modelbaan. Ofwel de zolder ofwel een kamer.

Gistermiddag dacht ik "laat ik eens kijken wat er op de zolder mogelijk is." Best veel. Ik heb op basis van de plattegrond en de foto's op funda de ruimte ingeschat. De benutbare ruimte (1,5 meter en hoger) is ongeveer de grootte van het papier op de afbeelding. Wel moet ik rekening houden met trapgat, cv-ketel en een spant (in het midden van de zolder). Daarom kan ik in het midden niet de volle breedte gebruiken. Er is ruimte voor een U-vormige baan. De lange poot is 5 meter, de korte poot 3,80 en de breedte is 3,30. Maten kunnen in werkelijkheid nog wat krapper of ruimer uitkomen. Daarom ben ik nog niet in een softwareprogramma aan het tekenen geweest, maar heb eerst ouderwets op papier het concept getekend.

Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat ik nadat ik het getekend had, ik dacht "waaaahh, dat krijg ik nooooit af." Dus ik weet het nog niet zo. Sowieso gaat het nog zeker een half jaar duren voordat ik er weer tijd voor heb. Ik heb dus nog tijd om na te denken.

Station is het huidige station met wat aanpassingen (verlengd aan de rechter(/boven)kant en spoortje toegevoegd). Het is een rondgaande dubbelsporige baan. Veel rijlengte. Geen schaduwstation, maar bovengrondse opstelsporen (in de lange poot) met 2x 6 of 7 sporen van 1,8 tot 2 m (hangt een beetje af hoe het uitkomt). Lange treinen zijn dus mogelijk. In de korte poot ruimte voor wat industrie of haven met spooraansluiting oid.

Volgens mij zitten er drie keerlussen in. Helemaal onderaan op de afbeelding (van +2 naar +5). Van de poot rechts naar het station (+4 naar +10). En helemaal bovenin (achter de hellingbaan). De keerlussen heb ik rood gemarkeerd. De keerlussen geven veel rijmogelijkheden.

Eerst dacht ik dat op de uiteinden van de poot ook nog een keerlusprobleem was, maar bij nader is dat gewoon de rondgaande baan. Die heb ik groen gemarkeerd.

Bij de aftakking van het industriespoor is geen keerlusprobleem. Of je die neemt of over het hoofdspoor, kom je op hetzelfde punt ui (paars gemarkeerd).

De hellingen zijn allemaal vrij lui. Volgens mij allemaal 1,5% of minder. De bogen zijn volgens mij allemaal minstens 30 cm.

Gestreept is ondergronds. Rijrichting is rechts.

Plaatje van de zolder (van funda):
Afbeelding


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1264
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Planning Rothenburg II

Bericht door WimC »

Volgens mij allemaal 1,5% of minder.
Ik zie dat de hellingbaan achterin 2,5% is. Dat vind ik nog net wat te veel, maar is op te lossen door het station iets lager te leggen (+9 ipv +10), en in de boog op de poot van de U alvast wat 1 of 2 cm omhoog te gaan. Dan kom ik op 2% of minder uit.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

erik-n-fan
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Planning Rothenburg II

Bericht door erik-n-fan »

Prachtige ruimte hoor! Misschien kun je de bouw in een paar fases doen ipv alles in 1 keer? En dan bijvoorbeeld een tijdelijke keerlus aan de andere kant voor de sporen die je dan vervangt voor je vervolg plan. Wil je dit rijden met computer automatisering of gewoon analoog?


Groet, Erik

T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WimC
Berichten: 1264
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Planning Rothenburg II

Bericht door WimC »

erik-n-fan schreef: 28 sep 2024 17:01 En dan bijvoorbeeld een tijdelijke keerlus aan de andere kant voor de sporen die je dan vervangt voor je vervolg plan.
Dat is wel een goed idee. Ik zou b.v. de korte poot en het station eerst kunnen doen (station is toch al grotendeels klaar). En dan de opstelsporen later.
Wil je dit rijden met computer automatisering of gewoon analoog?
Ik rijd nu digitaal, maar zonder computer. Dat gaat het waarschijnlijk weer worden.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie