Goede maat penselen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Goede maat penselen

Bericht door Eendenreetx »

Ik heb wat mooie scenery besteld op panzershop.
Nu vraag ik me af wat goede maten pencelen zijn voor het schilderen van auto’s e.d. dus echt het kleine grut. Heb voorheen penselen van de action gebruikt maar de punt staat daar na 3x duwen al helemaal uit elkaar en zijn dus onbruikbaar.


Groet Mike
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3757
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Goede maat penselen

Bericht door maarten »

Als je duwt met het penseel dan gebruik je wellicht een andere techniek dan nodig is voor autootjes. ;-) Zonder gekheid, ik heb ook gemerkt dat penselen van de Action niet altijd veerkrachtig genoeg zijn. Zodra ze nat worden zijn ze heel slap.

Ga anders even langs een handwerkwinkel en laat je daar adviseren. Bijvoorbeeld een Pipoos of (mijn favoriet) De Kwast in Den Bosch. Geef aan waarvoor je een kwast zoekt (doel en soort verf) en wat je budget is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Goede maat penselen

Bericht door Eendenreetx »

Waarschijnlijk heb ik nog een hoop te leren over hoe te schilderen. Maar mijn penselen zijn wellicht ook nog te groot, zal eens kijken of er een winkel in de buurt ligt. Maar op bijv. De auto een basiskleur te geven waar voor iets heb je dan nodig?


Groet Mike

tv_man
Berichten: 1507
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Goede maat penselen

Bericht door tv_man »

Penselen van de Action en dergelijke zijn prima voor zeer grof werk als je zeg aan landschap werkt of met een mengsel van lijm en verf zit te kliederen (niet bijster goed voor penseeltjes)

Voor het verven van autootjes en dergelijke zou ik penselen bij de hobbywinkel (modelbouw, handwerk, knutsel) halen. Een *klein beetje* verf, het liefst een beetje *verdund* op de uiteinde van de haren van het penseeltje is genoeg en je laat de penseel als het ware over het oppervlak glijden dat je wilt verven.
Het aardige is dat als je een degelijke kwast hebt het eigenlijk niet eens zoveel uitmaakt hoe groot die is, want zolang de punt in orde is kan je er ook best kleine details mee verven als je maar geduld en een vaste hand hebt. En natuurlijk zuinig aan doet met de hoeveelheid verf op je penseeltje. Als je een beetje voorzichtig doet met je penseeltje (en altijd direct het penseeltje uitspoelt wanneer je er langer dan een minuut niet mee aan het verven bent!) gaat ie jaren mee.

Als je bijvoorbeeld autootjes een basiskleur wilt geven zou je trouwens ook een spuitbus kunnen proberen (dat ook voorzichtig laagje voor laagje zodat er geen dikke laag op komt)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2448
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Goede maat penselen

Bericht door traiNiac »

Hallo Mike,

Zoals de voorgangers al aangaven, het is voor het fijne werk wel aan te raden om een kwalitatief goed penseel aan te schaffen. Ik gebruik voor het aanbrengen van basiskleuren ook de goedkope penselen (grootte 1 tot 3), maar voor het fijne werk gebruik ik (synthetische) marterhaarpenselen (grootte 00 tot zelfs 10/0). Die kosten een paar euri, maar gaan heel lang mee als je ze een beetje goed verzorgt.



Raymond
Berichten: 2104
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Goede maat penselen

Bericht door Raymond »

Sorry Mike maar als ik jou was zou ik toch wat meer geld uitgeven en deze penselen kopen ,Revell 39629 - PAINTA LUXUS Marten brushes assorted.
Deze zijn echt heel goed en liggen ook nog eens lekker stabiel in je vingers omdat ze een driehoek handvat hebben..
En je hebt gelijk iets grotere voor de grote vlakken.
Als je ze goed schoon blijft maken kun je er heel lang mee doen!
Goed gereedschap is het halve werk!😉

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Goede maat penselen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik schilder al 3 jaar alles met setjes penselen van( toen) nog geen euro :!: Wat kwaliteit betreft zijn ze opzich niet best maar ook niet heel slecht maar met plastic haren. Het belangrijkste is niet wat de kwaliteit en kosten zijn maar wat met jou handen en schilder technieken werkt.

Ik begin met vrij grove penselen grote 8 of 12 daar snij ik de haren van weg die te veel zijn tot ik de dikte heb die ik nodig heb. Naarmate ze slijten haal ik slechte haren weg en na een jaar intensief gebruik versmal ik ze nog een keer. Mijn kleinste penselen zijn dus over het algemeen mijn oudste penselen. En daar de grote penselen als basis te gebruiken zijn de haren veel langer en dat dempt heel veel trillingen en geeft me meer controle. En ingeval van te pluizig worden de punten of secondelijm in de haren heb ik altijd ruimte de haren nog wat in te korten.

Dus ja als je op 0,1mm nauwkeurig wil schilderen kan een duur penseel voor de kleinste details handig zijn maar voor het normale modelbouw schilderwerk kom je er met goedkopere penselen ook. Ik zou wel adviseren gewoon diverse setjes uit verschillende prijsklassen te proberen maar ook die vind je gewoon bij winkels als de action.

Daarnaast blijft het ook belangrijk dat je leert hoe je met je materiaal moet omgaan en ook dat verschild weer in hoe vaak je het gebruikt, hoeveel ervaring je hebt en wat voor jou lichaam werkt. Zo ben ik al vele jaren 40 uur per week met modelbouw bezig en ik schilder dus heel veel en vaak en ik heb daarom ook alles wat ik vaak gebruikt altijd in een pot water met schoonmaak middel staan.

Mike in denk dat je geen duur materiaal nodig hebt maar vooral anders met je penselen moet omgaan. Als je toch al met goedkope penselen werkt net als ik dan kan je ook wel wat experimenteren. Ik zou zeggen zet een setje gewoon in een pot met water en afwasmiddel en een scheutje azijn( tegen schimmelvorming). Een ander setje kan je dan wel droog weg zetten na het schoonmaken, probeer dan wel na het schoonmaken als het penseel nog nat is de haren weer in een punt te rollen.

PS; voor de workshop van Folkert die we met ons demoteam de 12e krijgen heb ik ook voor iedereen een setje penselen gekocht en gewoon deze van €0,99 bij de action.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Goede maat penselen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hier nog de penselen die ik pas gekocht heb:

Deze van de Woolworth zijn vergelijkbaar met die van de action die ik nog al jaren gebruik.
Afbeelding
Soms vallen die van de action wat uit maar dan doe ik er terwijl de punt vochtig is aan de binnenkant wat secondelijm in, door het vocht blijft de lijm in de behuizing en niet in de punt zelf.

Deze heb ik bij Müller gekocht voor €0,99 per stuk, de 2 grote 6 heb ik al gebruikt en die bevallen heel goed. Bij een van die 2 heb ik 90% van de haren weg gesneden om die voor het fijne werk te gebruiken en dat werkt voorlopig goed.
Afbeelding

Verder heb ik nog diverse andere setjes nieuw liggen van o.a. de action en thomas philipps.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Eendenreetx
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 okt 2023 10:24
Locatie: Roermond

Re: Goede maat penselen

Bericht door Eendenreetx »

Het voordeel bij jou Michiel is dat je vaak met karton werkt en je alle onderdelen ook los maakt. Ik heb wat huisjes waar de kozijnen er al in zitten en zeker voor mij als beginner is dat een drama. Ik ben vandaag even langs geweest bij de hobby zaak en heb 2 kleinere penselen meegenomen, maat 0 en 2. Merk dat ik daar al veel preciezer mee kan werken. De echt rechte lijnen zal ik toch moeten leren door het te blijven doen.


Groet Mike
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5248
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Goede maat penselen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik maak de onderdelen juist niet los, dat is juist de werkwijze van Folkert, ik schilder juist pas als alles in elkaar zit.

Misschien nog handig voor jou is de raamkozijnen met een trekpen te doen, dat doe ik ook en geeft veel meer controle als een penseel. Ook met een cocktailprikker kan je veel precies schilderwerk doen alleen heb je dan geen verf voorraad die je met een penseel en trekpen wel hebt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

CGdeBrabander
Berichten: 189
Lid geworden op: 15 jan 2019 21:37
Locatie: Waddinxveen

Re: Goede maat penselen

Bericht door CGdeBrabander »

ik gebruik penselen van Magnetic ( nagel penseel)
Dan moet je even gaan kijken bij een nagelstudio.

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4543
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Goede maat penselen

Bericht door spoor65 »

tja, het is eigenlijk net als met een pen,
de ene schrijft het liefst met een parker en de andere met een wegwerp big pen.

het is maar net wat voor jou persoonlijk het fijnste aanvoelt.

wel opvallend, dat als er gevraagd word naar een penseel voor de echte kleine details voor op autootjes e.d., ik dan foto`s en tips langs zie komen, in de vorm van een behangkwast in schaal 1:160 :lol:

het is dus echt ff zoeken wat voor ieder zelf het beste aanvoelt.

details, ik heb er pasgeleden de Faller (172160) detailpenseel met verwisselbare punt (7mm en 9mm) voor aangeschaft.
moet ze nog gaan gebruiken, maar het zijn echt hele mooie dunne penseelpunten.

ik ga het zien t.z.t. hoe ze bevallen

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

TonN
Berichten: 441
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Goede maat penselen

Bericht door TonN »

Vandaag weer wat Revell kwasten gekocht. Niet goedkoop (6.49) maar wel heel mooi.


Plaats reactie