Helix bouwen
Helix bouwen
Hallo allen,
In mijn nieuwe baan komt een 4sporige helix om de niveaus met elkaar te verbinden. In de helix gebruik ik rails van Fleischmann (R3, R3a, R4 en R5) waarvan de krapste een dalend spoor zal zijn. Ik zit alleen even in twijfel over de opzet van de helix.
Ik heb een tweetal versies van de helix in mijn hoofd (ik kan helaas de AnyRail tekening niet bijvoegen vanwege een foutmelding), de ene versie zijn alleen de bochten en dus een rondje en de andere versie heeft ook rechte stukken spoor en dus een soort ovaal. Beide versies kennen voor en nadelen en ik wil graag jullie meningen hierover weten.
Voor de helix gebruik ik 3,6mm dik Multiplex en tussen de lagen wil ik 4cm vrijhouden, laten we het afronden naar 4,4cm stijging per rondje.
In het geval van de ronde helix met als krapste stijgende spoor (Fleischmann R3a) kom ik dan uit 4,4cm stijgen over 185cm lengte, afgerond een stijgingspercentage van 2,4%. Bij deze helix kan ik het geheel ruim kwijt op een plaat van 95x95cm.
De ovale versie van de helix is overal hetzelfde alleen is de stijging van 4,4cm over een lengte van 331cm. Het stijgingspercentage komt dan uit op 1,3% wat aanzienlijk minder is maar de plaat waar de helix dan op gebouwd moet worden is 95x165cm en dus compleet onhandelbaar voor het geval je er ooit mee aan de haal moet.
Ik rij met treinen die op lengte zijn, uitschieters zijn de 12 bakken ICE4 (2 motorbakken) en 15 rijtuigen Orient Express (2 locs). Goederentreinen kunnen indien nodig ook van dubbeltractie voorzien worden.
Kort gezegd: wat denken jullie? Wat is wijsheid?
Alvast bedankt!
In mijn nieuwe baan komt een 4sporige helix om de niveaus met elkaar te verbinden. In de helix gebruik ik rails van Fleischmann (R3, R3a, R4 en R5) waarvan de krapste een dalend spoor zal zijn. Ik zit alleen even in twijfel over de opzet van de helix.
Ik heb een tweetal versies van de helix in mijn hoofd (ik kan helaas de AnyRail tekening niet bijvoegen vanwege een foutmelding), de ene versie zijn alleen de bochten en dus een rondje en de andere versie heeft ook rechte stukken spoor en dus een soort ovaal. Beide versies kennen voor en nadelen en ik wil graag jullie meningen hierover weten.
Voor de helix gebruik ik 3,6mm dik Multiplex en tussen de lagen wil ik 4cm vrijhouden, laten we het afronden naar 4,4cm stijging per rondje.
In het geval van de ronde helix met als krapste stijgende spoor (Fleischmann R3a) kom ik dan uit 4,4cm stijgen over 185cm lengte, afgerond een stijgingspercentage van 2,4%. Bij deze helix kan ik het geheel ruim kwijt op een plaat van 95x95cm.
De ovale versie van de helix is overal hetzelfde alleen is de stijging van 4,4cm over een lengte van 331cm. Het stijgingspercentage komt dan uit op 1,3% wat aanzienlijk minder is maar de plaat waar de helix dan op gebouwd moet worden is 95x165cm en dus compleet onhandelbaar voor het geval je er ooit mee aan de haal moet.
Ik rij met treinen die op lengte zijn, uitschieters zijn de 12 bakken ICE4 (2 motorbakken) en 15 rijtuigen Orient Express (2 locs). Goederentreinen kunnen indien nodig ook van dubbeltractie voorzien worden.
Kort gezegd: wat denken jullie? Wat is wijsheid?
Alvast bedankt!
Groet, EnricoS
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Helix bouwen
Als je de ruimte heb dan is een ruimere helix met een lager stijgingspercentage percentage altijd beter dan een krappere met een hoger percentage.
Als al je treinen door de helix moeten dan zou ik voor de grotere versie gaan. Zeker met die lange treinen die je hebt (zeker 15 wagons Oriënt express gaan een uitdaging worden…)
Mocht je ook een route hebben dat treinen niet door de helix kunnen dan zou je de kleinere versie kunnen gebruiken.
Success!
Als al je treinen door de helix moeten dan zou ik voor de grotere versie gaan. Zeker met die lange treinen die je hebt (zeker 15 wagons Oriënt express gaan een uitdaging worden…)
Mocht je ook een route hebben dat treinen niet door de helix kunnen dan zou je de kleinere versie kunnen gebruiken.
Success!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Helix bouwen
Ik ben het geheel eens met Sander. Bedenk daarbij ook dat loks en rijtuigen in bogen meer weerstand ondervinden dan op een recht spoor. Houd in de bogen het stijgingspercentage zo laag mogelijk, zeker als je met zulke lange slepen rijdt. Een Helix op een plaat van 95 x 165 is onderdaad vrij fors en vooral: zwaar. Overigens schrijf je niet uit hoeveel lagen hij dan bestaat. Ik had in mijn vorige baan ook een helix die wel iets kleiner was, maar toch ook nog ca 60 x 140.
Ik heb die gebouwd op een afneembaar licht aluminium frame. Delen konden worden uitgenomen voor schoonmaak en onderhoud. Het hele frame met helix kon ik ook in mijn eentje van de baan halen en in een naastgelegen kamer bedraden en schoonmaken.
Hier de helix in opbouw:
viewtopic.php?p=235086#p235086
Succes met de bouw.
Ik heb die gebouwd op een afneembaar licht aluminium frame. Delen konden worden uitgenomen voor schoonmaak en onderhoud. Het hele frame met helix kon ik ook in mijn eentje van de baan halen en in een naastgelegen kamer bedraden en schoonmaken.
Hier de helix in opbouw:
viewtopic.php?p=235086#p235086
Succes met de bouw.
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10
Re: Helix bouwen
Dat is zeker waar, maar daarbij komt een stukje gemak kijken. Als ik de 95x95 doe is hij volledig rond, pak ik de 95x165 past er een Fleischmann flexrails tussen. Dat scheelt een hele hoop werk aangezien ik 7x rond wil gaan om uiteindelijk ongeveer 30cm hoogteverschil te creëeren.BartenThomas schreef: ↑16 okt 2024 16:49 Er is toch ook nog zoiets als een tussenweg tussen 95x95 en 95x165?
Groet, EnricoS
Re: Helix bouwen
Ik zou voor maximaal 2% helling gaan en de bochten verkanten.
Ik heb zelf Fleischmann R3 (omlaag),R4 (omhoog) helix met 1 rechte piccolo rails (22,2cm) ertussen dus iets van een ovaal en met een tussenliggende ruimte van 6 cm kom ik daar op max 2% helling. Bij mij rijdt alles probleemloos omhoog en ik rij personen- en goederentreinen tot150 cm lengte.
Groet,
Ronald
Ik heb zelf Fleischmann R3 (omlaag),R4 (omhoog) helix met 1 rechte piccolo rails (22,2cm) ertussen dus iets van een ovaal en met een tussenliggende ruimte van 6 cm kom ik daar op max 2% helling. Bij mij rijdt alles probleemloos omhoog en ik rij personen- en goederentreinen tot150 cm lengte.
Groet,
Ronald
N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
-
- Elektronica/Commercieel
- Berichten: 4945
- Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
- Locatie: Ermelo
Re: Helix bouwen
Kleine toevoeging: neem minimaal 6 mm hout, 9 mm is het mooist. Kleiner gaat doorbuigen en geeft op den duur problemen.
Tegenwoordig bouw ik mijn helixen uit 9 mm triplex, tussenmaat 55-60 mm van bovenkant laag tot bovenkant laag.
Hellingshoek het liefst 2 tot 2,5%
Met diesel en elektrisch kan je wel tot 2,5% gaan, met stomers is 2% echt een must. Al is het sterk afhankelijk van de lengte van de treinen. Kleine stammetjes van 2 of 3 Kleine rijtuigen kunnen wel naar 3%.
Probeer zo breed mogelijk te gaan. Op 60x60 zit je bijvoorbeeld bovenkant 3%. Dus ovaal en groter betekend minder hellingshoek. Een ronde helix van 80x80 geeft 2,5%.
Tegenwoordig bouw ik mijn helixen uit 9 mm triplex, tussenmaat 55-60 mm van bovenkant laag tot bovenkant laag.
Hellingshoek het liefst 2 tot 2,5%
Met diesel en elektrisch kan je wel tot 2,5% gaan, met stomers is 2% echt een must. Al is het sterk afhankelijk van de lengte van de treinen. Kleine stammetjes van 2 of 3 Kleine rijtuigen kunnen wel naar 3%.
Probeer zo breed mogelijk te gaan. Op 60x60 zit je bijvoorbeeld bovenkant 3%. Dus ovaal en groter betekend minder hellingshoek. Een ronde helix van 80x80 geeft 2,5%.
Re: Helix bouwen
Bedankt voor alle reacties! Dat de helix ovaalvormig gaat worden is geen moeilijke keuze meer met in het achterhoofd de lengte van de treinen. Het materiaal ga ik nog even overwegen naar aanleiding van de opmerking van Martin.
Groet, EnricoS