Helix bouwen

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Helix bouwen

Bericht door EnricoS »

Hallo allen,

In mijn nieuwe baan komt een 4sporige helix om de niveaus met elkaar te verbinden. In de helix gebruik ik rails van Fleischmann (R3, R3a, R4 en R5) waarvan de krapste een dalend spoor zal zijn. Ik zit alleen even in twijfel over de opzet van de helix.

Ik heb een tweetal versies van de helix in mijn hoofd (ik kan helaas de AnyRail tekening niet bijvoegen vanwege een foutmelding), de ene versie zijn alleen de bochten en dus een rondje en de andere versie heeft ook rechte stukken spoor en dus een soort ovaal. Beide versies kennen voor en nadelen en ik wil graag jullie meningen hierover weten.

Voor de helix gebruik ik 3,6mm dik Multiplex en tussen de lagen wil ik 4cm vrijhouden, laten we het afronden naar 4,4cm stijging per rondje.

In het geval van de ronde helix met als krapste stijgende spoor (Fleischmann R3a) kom ik dan uit 4,4cm stijgen over 185cm lengte, afgerond een stijgingspercentage van 2,4%. Bij deze helix kan ik het geheel ruim kwijt op een plaat van 95x95cm.

De ovale versie van de helix is overal hetzelfde alleen is de stijging van 4,4cm over een lengte van 331cm. Het stijgingspercentage komt dan uit op 1,3% wat aanzienlijk minder is maar de plaat waar de helix dan op gebouwd moet worden is 95x165cm en dus compleet onhandelbaar voor het geval je er ooit mee aan de haal moet.

Ik rij met treinen die op lengte zijn, uitschieters zijn de 12 bakken ICE4 (2 motorbakken) en 15 rijtuigen Orient Express (2 locs). Goederentreinen kunnen indien nodig ook van dubbeltractie voorzien worden.

Kort gezegd: wat denken jullie? Wat is wijsheid?

Alvast bedankt!


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 725
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Helix bouwen

Bericht door Sibbesuisje »

Als je de ruimte heb dan is een ruimere helix met een lager stijgingspercentage percentage altijd beter dan een krappere met een hoger percentage.
Als al je treinen door de helix moeten dan zou ik voor de grotere versie gaan. Zeker met die lange treinen die je hebt (zeker 15 wagons Oriënt express gaan een uitdaging worden…)
Mocht je ook een route hebben dat treinen niet door de helix kunnen dan zou je de kleinere versie kunnen gebruiken.

Success!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2051
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Helix bouwen

Bericht door Bjor »

Ik ben het geheel eens met Sander. Bedenk daarbij ook dat loks en rijtuigen in bogen meer weerstand ondervinden dan op een recht spoor. Houd in de bogen het stijgingspercentage zo laag mogelijk, zeker als je met zulke lange slepen rijdt. Een Helix op een plaat van 95 x 165 is onderdaad vrij fors en vooral: zwaar. Overigens schrijf je niet uit hoeveel lagen hij dan bestaat. Ik had in mijn vorige baan ook een helix die wel iets kleiner was, maar toch ook nog ca 60 x 140.
Ik heb die gebouwd op een afneembaar licht aluminium frame. Delen konden worden uitgenomen voor schoonmaak en onderhoud. Het hele frame met helix kon ik ook in mijn eentje van de baan halen en in een naastgelegen kamer bedraden en schoonmaken.
Hier de helix in opbouw:
viewtopic.php?p=235086#p235086

Succes met de bouw.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

BartenThomas
Berichten: 612
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Helix bouwen

Bericht door BartenThomas »

Er is toch ook nog zoiets als een tussenweg tussen 95x95 en 95x165?



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Helix bouwen

Bericht door EnricoS »

BartenThomas schreef: 16 okt 2024 16:49 Er is toch ook nog zoiets als een tussenweg tussen 95x95 en 95x165?
Dat is zeker waar, maar daarbij komt een stukje gemak kijken. Als ik de 95x95 doe is hij volledig rond, pak ik de 95x165 past er een Fleischmann flexrails tussen. Dat scheelt een hele hoop werk aangezien ik 7x rond wil gaan om uiteindelijk ongeveer 30cm hoogteverschil te creëeren.


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Ronald1
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2009 15:18

Re: Helix bouwen

Bericht door Ronald1 »

Ik zou voor maximaal 2% helling gaan en de bochten verkanten.

Ik heb zelf Fleischmann R3 (omlaag),R4 (omhoog) helix met 1 rechte piccolo rails (22,2cm) ertussen dus iets van een ovaal en met een tussenliggende ruimte van 6 cm kom ik daar op max 2% helling. Bij mij rijdt alles probleemloos omhoog en ik rij personen- en goederentreinen tot150 cm lengte.

Groet,

Ronald


N-scale / Fleischmann Piccolo en Peco 55 rails / Thema grensstreek Nederland/Duitsland / Intellibox/ HSI-s88-USB / WinDigiPet 2021
MIjn baan Arnhegen: viewtopic.php?f=14&t=7120
Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Helix bouwen

Bericht door martindomburg »

Kleine toevoeging: neem minimaal 6 mm hout, 9 mm is het mooist. Kleiner gaat doorbuigen en geeft op den duur problemen.

Tegenwoordig bouw ik mijn helixen uit 9 mm triplex, tussenmaat 55-60 mm van bovenkant laag tot bovenkant laag.

Hellingshoek het liefst 2 tot 2,5%
Met diesel en elektrisch kan je wel tot 2,5% gaan, met stomers is 2% echt een must. Al is het sterk afhankelijk van de lengte van de treinen. Kleine stammetjes van 2 of 3 Kleine rijtuigen kunnen wel naar 3%.

Probeer zo breed mogelijk te gaan. Op 60x60 zit je bijvoorbeeld bovenkant 3%. Dus ovaal en groter betekend minder hellingshoek. Een ronde helix van 80x80 geeft 2,5%.



TonN
Berichten: 527
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Helix bouwen

Bericht door TonN »

Daarbij komt ook dat een iets grotere straal minder wrijving geeft



Onderwerp starter
EnricoS
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Helix bouwen

Bericht door EnricoS »

Bedankt voor alle reacties! Dat de helix ovaalvormig gaat worden is geen moeilijke keuze meer met in het achterhoofd de lengte van de treinen. Het materiaal ga ik nog even overwegen naar aanleiding van de opmerking van Martin.


Groet, EnricoS
Plaats reactie