Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Goedendag,
Graag stel ik jullie voor aan mijn nieuwe baanplan. Het is, zoals het onderwerp zegt, gebaseerd op het baanplan rond station Vriezenveen rond 1910.
Eerste poging, deze werd veel te lang, bijna zes meter:
Verbeteringen, en meer detail.
- de dikke streep door het midden wordt een tussenschot
- de gekleurde vierkanten zijn 'modules' van 120 x 120cm
- ik ben me bewust van de keerlus, die wordt bij de bouw opgelost
- er gaan voornamelijk goederentreinen rijden met een lengte van max. een meter
- een vriend wees met op de noodzaak om tussen een bocht en een wissel een klein recht stukje aan te brengen, daar ga ik nog naar kijken
Link naar het baanplan dat ik als voorbeeld heb gebruikt.
Open voor suggesties!
Graag stel ik jullie voor aan mijn nieuwe baanplan. Het is, zoals het onderwerp zegt, gebaseerd op het baanplan rond station Vriezenveen rond 1910.
Eerste poging, deze werd veel te lang, bijna zes meter:
Verbeteringen, en meer detail.
- de dikke streep door het midden wordt een tussenschot
- de gekleurde vierkanten zijn 'modules' van 120 x 120cm
- ik ben me bewust van de keerlus, die wordt bij de bouw opgelost
- er gaan voornamelijk goederentreinen rijden met een lengte van max. een meter
- een vriend wees met op de noodzaak om tussen een bocht en een wissel een klein recht stukje aan te brengen, daar ga ik nog naar kijken
Link naar het baanplan dat ik als voorbeeld heb gebruikt.
Open voor suggesties!
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Je gaat rijden zonder bezetmelders en toestanden, alleen met de hand? Of hoe zie je dat voor je in de toekomst? (Kan bepalen of stukjes spoor eventueel langer of korter moeten / kunnen worden in de toekomst)
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Kijk even of je die wissels niet wat naar links of rechts kunt schuiven, zodat ze niet niet op de scheiding van de bakken liggen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Dankjewel Martin,
Ik stel me voor om bezetmelders te gaan gebruiken in de opstelsporen in de keerlus, op het hoofdspoor, en op de stationssporen. Op die manier kan ik wellicht een boemeltje laten … euhm… boemelen.
De vrachttreinen moeten dan dus goed uitkijken of ze van die sporen gebruik kunnen maken, net als in het eggie.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Yep, die had ik ook al (achteraf) gezien, die moeten inderdaad wat verplaatst worden!
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Is er nederlands materiaal uit die periode beschikbaar? Of ga je zelf bouwen?
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Dat is inderdaad lastig. Het enige dat ik tot nu toe heb kunnen vinden is degene hieronder. Daardoor heb ik besloten om mijn tijdperk te verruimen naar III, IV en V…
Laatst gewijzigd door GerardWassink op 27 okt 2024 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Tip: pak even de NEM 103 erbij en print wellicht in 1:1 je midden perron zoals je dit nu hebt ingepland. Lijkt allemaal wel heel erg strak en ben bang dat je of, tegen je perron aan gaat schuren, of je perron wel erg smal hebt gemaakt zo. Het perron aan de kant kun je later nog wel makkelijk mee rommelen, maar eenmaal aangelegd je midden perron aanpassen is een vervelende klus. Ding zal toch breed genoeg moeten worden voor een koffiehuisje, wachtruimte en dat je dan nog voldoende ruimte hebt om eromheen te lopen met de preisertjes. Zie: Nproject NEM normen voor de nem 103 en wellicht ook een malletje om te printen om het uit te proberen.
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Ik zou dit aanpassen dat spoor wat van rechts komt, bovenaan aankomt in je rangeerterrein en niet onderaan. Dan heb je 1 eigenlijk doorlopend spoor aan de bovenkant waar de trein zonder te zigzaggen je keerlus in gaat. De rest moet dan wel zigzaggen, maar iedere zigzag minder is winst. Kost je geen wissels meer of minder en maakt de loop van je treinen en kans op ontsporingen / ongewenste ontkoppelingen weer een stukje minder in een stuk wat je niet goed kunt zien.
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Thanks, Ik zal die NEM norm bekijken.martinb schreef: ↑26 okt 2024 20:22 Tip: pak even de NEM 103 erbij en print wellicht in 1:1 je midden perron zoals je dit nu hebt ingepland. Lijkt allemaal wel heel erg strak en ben bang dat je of, tegen je perron aan gaat schuren, of je perron wel erg smal hebt gemaakt zo. Het perron aan de kant kun je later nog wel makkelijk mee rommelen, maar eenmaal aangelegd je midden perron aanpassen is een vervelende klus. Ding zal toch breed genoeg moeten worden voor een koffiehuisje, wachtruimte en dat je dan nog voldoende ruimte hebt om eromheen te lopen met de preisertjes. Zie: Nproject NEM normen voor de nem 103 en wellicht ook een malletje om te printen om het uit te proberen.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
De reden voor deze oplossing is dat alle opstelsporen dezelfde lengte hebben. Ik zal er over nadenken.martinb schreef: ↑26 okt 2024 20:29 Ik zou dit aanpassen dat spoor wat van rechts komt, bovenaan aankomt in je rangeerterrein en niet onderaan. Dan heb je 1 eigenlijk doorlopend spoor aan de bovenkant waar de trein zonder te zigzaggen je keerlus in gaat. De rest moet dan wel zigzaggen, maar iedere zigzag minder is winst. Kost je geen wissels meer of minder en maakt de loop van je treinen en kans op ontsporingen / ongewenste ontkoppelingen weer een stukje minder in een stuk wat je niet goed kunt zien.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Er was ruimte genoeg zag ik, suggestie opgevolgd.GerardWassink schreef: ↑26 okt 2024 20:46 De reden voor deze oplossing is dat alle opstelsporen dezelfde lengte hebben. Ik zal er over nadenken.
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
Onderwerp starter - Berichten: 12
- Lid geworden op: 26 okt 2024 14:50
- Locatie: Noord West Groningen
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
-----=====##### oooO \\\\/// Oooo #####=====-----
Ain't no place like 127.0.0.1
Ain't no place like 127.0.0.1
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Ik zou de keerlus aanpassen. Je bent nu 1 van je opstelsporen altijd kwijt als doorrij spoor. Als alles bezet is heb je geen mogelijkheden meer.
- de wissel van de keerlus zou ik helemaal naar rechts boven verplaatsen. Keerlus loopt dan dus helemaal parallel aan opstel terrein.
- opstelsporen kunnen hierdoor langer worden. 2 treinen achter elkaar is dan mogelijk.
- hele opstelterrein wordt dan een richtingsverkeer, wordt het wel wat makkelijker van.
- inrijden via de keerlus, dan pas naar opstelsporen. Als dan opstelterrein vol is kun je altijd nog parkeren in de keerlus. Per saldo dus ook nog een opstel spoor extra.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
- de wissel van de keerlus zou ik helemaal naar rechts boven verplaatsen. Keerlus loopt dan dus helemaal parallel aan opstel terrein.
- opstelsporen kunnen hierdoor langer worden. 2 treinen achter elkaar is dan mogelijk.
- hele opstelterrein wordt dan een richtingsverkeer, wordt het wel wat makkelijker van.
- inrijden via de keerlus, dan pas naar opstelsporen. Als dan opstelterrein vol is kun je altijd nog parkeren in de keerlus. Per saldo dus ook nog een opstel spoor extra.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: Baanplan, losjes gebaseerd op Vriezenveen rond 1910
Kijk, dat is een slimme oplossing! Dan is je keerlus ook nog eens mega lang en kun je zelfs nog 2 treinen daarin "bufferen".