[DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
[DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
In de jaren 1960 bestelde de NS 24 tweede klasse rijtuigen bij Werkspoor waarvan de indeling was gebaseerd op de bij de DB in gebruik zijnde "Silberling" rijtuigen. De rijtuigen waren bedoeld voor de buurlandtreinen naar Duitsland en België.
Deze W 1 rijtuigen werden in dienst gesteld in de nummerreeks B 4101-4124. De rijtuigen kregen in 1969 computernummers in de reeks 21-30 401 t/m 428 waarbij de nummers welke eindigden op de 0 en 9 niet werden gebruikt.
Een tweede serie, de Plan W 2, werd in 1968 aangeschaft voor de binnenlandse dienst. Het enige verschil was dat de verwarmingsinstallatie alleen op 1500 volt kon werken. Hoewel de bedoelde nummering B 4201-4226 zou worden, werden ze gelijk in dienst genomen met de computernummers 21-37 501 t/m 532, waarbij ook de 0 en 9 nummers werden weggelaten.
De voorgenomen derde Plan W 3 serie van 40 rijtuigen voor buurlandverkeer werd niet doorgezet.
In de jaren 1973-1974, werden 20 Plan W 1 rijtuigen aangepast voor de trek-duw treinen in de Beneluxdienst. De overige drie werden later eveneens hiervoor omgebouwd. Deze rijtuigen kregen de nummers 21-37 451 t/m 477. Toen de Benelux dienst in 1987 voor deze rijtuigen werd beëindigd, gingen de W 1 rijtuigen over naar de binnenlandse dienst.
In 1996 werden alle Plan W rijtuigen buiten dienst gesteld. Een aantal kwamen in 1998 weer terug in dienst voor de versterking van de ibnnenlandse dienst in 1999/2000. Uiteindelijk gingen ze in 2003 volledig uit dienst.
Alle rijtuigen kwamen aanvankelijk in een Pruisisch Blauwe (ook wel Berlijns blauwe) kleur in dienst. De W 1 Benelux rijtuigen werden in 1973/1974 donker blauw geschilderd met een brede gele band. De W 2 rijtuigen werden in de jaren 1982 - 1984 bij de revisie in de nieuwe geel/blauwe standaard kleuren beschilderd. De W 1 rijtuigen kregen na 1987 deze zelfde beschildering toen ze over gingen van de Benelux naar de Binnenlandse dienst. Rond de overgang reden ze in de binnenlandse dienst nog regelmatig rond in Benelux kleuren.
Het Spoorwegmuseum heeft een exemplaar, de 21-37 452 als rijvaardig rijtuig in de afleveringskleuren met het nummer B 4118. Twee andere rijtuigen, de 21-37 455 en 21-37 457 kwamen uiteindelijk terecht bij de Stichting Historisch Dieselmaterieel waar de 21-37 455 (ex-B 4105) rijvaardig in Benelux kleuren is teruggebracht.
Plan W 1 Spoorwegmuseum (Wikipedia/Willem_90)
Plan W 1 in Benelux uitvoering (Wikipedia/SMiley.tourist)
Deze W 1 rijtuigen werden in dienst gesteld in de nummerreeks B 4101-4124. De rijtuigen kregen in 1969 computernummers in de reeks 21-30 401 t/m 428 waarbij de nummers welke eindigden op de 0 en 9 niet werden gebruikt.
Een tweede serie, de Plan W 2, werd in 1968 aangeschaft voor de binnenlandse dienst. Het enige verschil was dat de verwarmingsinstallatie alleen op 1500 volt kon werken. Hoewel de bedoelde nummering B 4201-4226 zou worden, werden ze gelijk in dienst genomen met de computernummers 21-37 501 t/m 532, waarbij ook de 0 en 9 nummers werden weggelaten.
De voorgenomen derde Plan W 3 serie van 40 rijtuigen voor buurlandverkeer werd niet doorgezet.
In de jaren 1973-1974, werden 20 Plan W 1 rijtuigen aangepast voor de trek-duw treinen in de Beneluxdienst. De overige drie werden later eveneens hiervoor omgebouwd. Deze rijtuigen kregen de nummers 21-37 451 t/m 477. Toen de Benelux dienst in 1987 voor deze rijtuigen werd beëindigd, gingen de W 1 rijtuigen over naar de binnenlandse dienst.
In 1996 werden alle Plan W rijtuigen buiten dienst gesteld. Een aantal kwamen in 1998 weer terug in dienst voor de versterking van de ibnnenlandse dienst in 1999/2000. Uiteindelijk gingen ze in 2003 volledig uit dienst.
Alle rijtuigen kwamen aanvankelijk in een Pruisisch Blauwe (ook wel Berlijns blauwe) kleur in dienst. De W 1 Benelux rijtuigen werden in 1973/1974 donker blauw geschilderd met een brede gele band. De W 2 rijtuigen werden in de jaren 1982 - 1984 bij de revisie in de nieuwe geel/blauwe standaard kleuren beschilderd. De W 1 rijtuigen kregen na 1987 deze zelfde beschildering toen ze over gingen van de Benelux naar de Binnenlandse dienst. Rond de overgang reden ze in de binnenlandse dienst nog regelmatig rond in Benelux kleuren.
Het Spoorwegmuseum heeft een exemplaar, de 21-37 452 als rijvaardig rijtuig in de afleveringskleuren met het nummer B 4118. Twee andere rijtuigen, de 21-37 455 en 21-37 457 kwamen uiteindelijk terecht bij de Stichting Historisch Dieselmaterieel waar de 21-37 455 (ex-B 4105) rijvaardig in Benelux kleuren is teruggebracht.
Plan W 1 Spoorwegmuseum (Wikipedia/Willem_90)
Plan W 1 in Benelux uitvoering (Wikipedia/SMiley.tourist)
Laatst gewijzigd door WilcoV op 02 sep 2020 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Plan W in N spoor
Fleischmann heeft gebaseerd op een Duits gelijkend rijtuig een reeks Plan W rijtuigen in haar bestand uitgebracht:
Fleischmann
8147 02 (2013)
Plan W 2: 50 84 21-37 507-4
Blauw met reclamestrepen "De Volkskrant"
8147 03 (2013)
Plan W 1: 50 84 21-30 405-8
Blauw zonder reclamestrepen
8147 04 (2013)
Plan W 2: 50 84 21-37 522-3
Blauw met reclamestrepen
8147 05 (2014)
Plan W 2: 50 84 21 30 517-3
Geel/Blauw, nummer aan uiteinde
8147 06 (2014)
Plan W 1: 50 84 21 37 471-3
Geel/Blauw, nummer in midden
8147 07 (2014)
Plan W 1: 50 84 21 37 462-2
Geel/Blauw, nummer in midden
8147 10 (2018)
Plan W 2: 50 84 21 37 507-4
Blauw met reclamestrepen
8147 11 (2018)
Plan W 2: 50 84 21 37 524-9
Blauw met reclamestrepen "Spar"
8147 12 (2018)
Plan W 2: 50 84 21 37 516-5
Blauw met reclamestrepen "Grolsch"
814713 (2023)
Plan W2:
50 84 21 37 514-0
50 84 21 37 524-9
50 84 21 37 505-8
Sets 3x Plan W blauw met reclamestrepen (Tp Iv)
8155 (1980)
Plan W Benelux 50 84 21-30 451-2 (correct nummer)
Benelux kleuren
8155 (2003)
Plan W 2: 50 84 21-37 501-7
Geel/blauw, nummer aan uiteinde, koersbord "Amsterdam CS / Arnhem"
8156 (1971)
Plan W 2: 50 84 21-37 528-0
Blauw met reclamebanden "Grolsch"
8156 (1989)
Plan W 2: 50 84 21-37 501-7
Geel/blauw, nummer aan uiteinde, koersbord "Amsterdam CS / Arnhem"
8656 (1983)
Plan W Benelux 50 84 21-37 501-7 (onjuist nummer)
Beneluxkleuren
8656 (1989)
Plan W 2: 50 84 21-37 501-7
Geel/blauw, nummer aan uiteinde, koersbord "Amsterdam CS / Arnhem"
????
Een set met drie blauwe plan W en NS 1601 in de handel gezien, eventueel catalogusnummer ontbreekt
Fleischmann heeft gebaseerd op een Duits gelijkend rijtuig een reeks Plan W rijtuigen in haar bestand uitgebracht:
Fleischmann
8147 02 (2013)
Plan W 2: 50 84 21-37 507-4
Blauw met reclamestrepen "De Volkskrant"
8147 03 (2013)
Plan W 1: 50 84 21-30 405-8
Blauw zonder reclamestrepen
8147 04 (2013)
Plan W 2: 50 84 21-37 522-3
Blauw met reclamestrepen
8147 05 (2014)
Plan W 2: 50 84 21 30 517-3
Geel/Blauw, nummer aan uiteinde
8147 06 (2014)
Plan W 1: 50 84 21 37 471-3
Geel/Blauw, nummer in midden
8147 07 (2014)
Plan W 1: 50 84 21 37 462-2
Geel/Blauw, nummer in midden
8147 10 (2018)
Plan W 2: 50 84 21 37 507-4
Blauw met reclamestrepen
8147 11 (2018)
Plan W 2: 50 84 21 37 524-9
Blauw met reclamestrepen "Spar"
8147 12 (2018)
Plan W 2: 50 84 21 37 516-5
Blauw met reclamestrepen "Grolsch"
814713 (2023)
Plan W2:
50 84 21 37 514-0
50 84 21 37 524-9
50 84 21 37 505-8
Sets 3x Plan W blauw met reclamestrepen (Tp Iv)
8155 (1980)
Plan W Benelux 50 84 21-30 451-2 (correct nummer)
Benelux kleuren
8155 (2003)
Plan W 2: 50 84 21-37 501-7
Geel/blauw, nummer aan uiteinde, koersbord "Amsterdam CS / Arnhem"
8156 (1971)
Plan W 2: 50 84 21-37 528-0
Blauw met reclamebanden "Grolsch"
8156 (1989)
Plan W 2: 50 84 21-37 501-7
Geel/blauw, nummer aan uiteinde, koersbord "Amsterdam CS / Arnhem"
8656 (1983)
Plan W Benelux 50 84 21-37 501-7 (onjuist nummer)
Beneluxkleuren
8656 (1989)
Plan W 2: 50 84 21-37 501-7
Geel/blauw, nummer aan uiteinde, koersbord "Amsterdam CS / Arnhem"
????
Een set met drie blauwe plan W en NS 1601 in de handel gezien, eventueel catalogusnummer ontbreekt
Laatst gewijzigd door WilcoV op 31 okt 2024 08:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Mooie database, Wilco!
Je schreef daarin:
HERSTEL:
De treden waren bij W1 en W2 hetzelfde; uitklapbare treden kwamen wel bij ICR-buurland. Verschil zat in het vervallen van de handrem op plan W2.
Sorry voor de misleiding!
Je schreef daarin:
Er was toch nog een verschil, namelijk de uitklapbare onderste instaptreden bij plan W1? Die waren in binnenlands verkeer niet nodig, maar wel voor de lage perrons die in de buurlanden nog wel voorkwamen.Plan W 2, werd in 1968 aangeschaft voor de binnenlandse dienst. Het enige verschil was dat de verwarmingsinstallatie alleen op 1500 volt kon werken.
HERSTEL:
De treden waren bij W1 en W2 hetzelfde; uitklapbare treden kwamen wel bij ICR-buurland. Verschil zat in het vervallen van de handrem op plan W2.
Sorry voor de misleiding!
Laatst gewijzigd door Valéry op 07 sep 2020 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Geen idee.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Hoi,
Hier vind je nog wat technische verschillen : https://www.railwiki.nl/index.php/W_-_Rijtuigen_Plan_W
Met aanname dat dit correcte gegevens zijn
En vergeet de "Amersfoortse" eenling niet.
Hier vind je nog wat technische verschillen : https://www.railwiki.nl/index.php/W_-_Rijtuigen_Plan_W
Met aanname dat dit correcte gegevens zijn
En vergeet de "Amersfoortse" eenling niet.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
-
- Moderator
- Berichten: 4678
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
8656 (1989)
Plan W 2: 50 84 21-37 501-7
Geel/blauw, nummer aan uiteinde, koersbord "Amsterdam CS / Arnhem"
Zelf verlichting ingebouwd.
8155 (1980)
Plan W Benelux 50 84 21-30 451-2 (correct nummer)
Benelux kleuren
8147 07 (2014)
Plan W 1: 50 84 21 37 462-2
Geel/Blauw, nummer in midden
8147 06 (2014)
Plan W 1: 50 84 21 37 471-3
Geel/Blauw, nummer in midden
8147 05 (2014)
Plan W 2: 50 84 21 30 517-3
Geel/Blauw, nummer aan uiteinde
Tot zover mijn Plan W verzameling,
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Ik vind wel dat je moet opmerken dat het Fleischmann model gebaseerd is op een AB-rijtuig en dat de afstand tussen de 5 middelste ramen anders is dan bij de buitenste. Ik vind het hinderlijk. Dit zou een mooie zijn voor een 3d printje.
-
- Berichten: 5303
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Zo zijn er nog wel meer dingen die niet kloppen de bak loopt aan de einde taps toe wat silberlinge wel hebben een plan W duidelijk niet. De regen goten op het einde van het dak komen ook nogal overdreven over waardoor samen met het taps toelopen van bak en dak het meer op een bol dan een steil dak lijkt. Verder zitten de deuren bij een silberling en dus het model tegen elkaar terwijl daar bij een echte plan W ruimte tussen zit.
Het verbaasd mij dan ook nog steeds dat er idioot hoge prijzen voor die rijtuigen word gevraagd terwijl als je naar de kwaliteit kijkt het bij een waarde van €7,50 echt wel op houd. Toch zie ik ze vaak voor rond de 20 euro voorbij komen. Maarja zo als vaker opgemerkt je kan de meeste modelspoorders een blauw/gele stoeptegel nog als ICR of plan W verkopen.
Mij lijkt het in ieder geval wel tijd voor eens een echte plan W in model ipv van die geel/blauwe Fleischmann silberling met ribbeltjes dak want meer is het niet.
Groetjes Michiel
Het verbaasd mij dan ook nog steeds dat er idioot hoge prijzen voor die rijtuigen word gevraagd terwijl als je naar de kwaliteit kijkt het bij een waarde van €7,50 echt wel op houd. Toch zie ik ze vaak voor rond de 20 euro voorbij komen. Maarja zo als vaker opgemerkt je kan de meeste modelspoorders een blauw/gele stoeptegel nog als ICR of plan W verkopen.
Mij lijkt het in ieder geval wel tijd voor eens een echte plan W in model ipv van die geel/blauwe Fleischmann silberling met ribbeltjes dak want meer is het niet.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
-
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Nou Michiel, mijn ogen worden weliswaar wat minder, maar ik zou zweren dat ik een stoeptegel nog wel kan onderscheiden van een plan W hoor!neudalhausenstadbahn schreef: ↑11 jan 2021 23:58 Maarja zo als vaker opgemerkt je kan de meeste modelspoorders een blauw/gele stoeptegel nog als ICR of plan W verkopen.
Ach, ik vind dat Wilco het ooit wel eens goed verwoord had: het hangt af van de alternatieven. Modelspoor tracht het echte model na te bootsen in schaal en daar moeten regelmatig concessies in worden gedaan. Helemaal in N. Als je echt naar de details wil gaan kijken kan je beter H0 of 0 spoor nemen natuurlijk. Ik ben het wel met je eens dat het Fleischmann model wel erg vol zit met concessies maar er is geen alternatief op de markt. En op zo'n moment word de prijs bepaald door een combinatie van de nieuwprijs (nu 30-33 euro) en vraag en aanbod op de tweedhands markt (aanbod is best goed, vraag wat minder dus de prijs voor een plan W ligt een heel stuk lager dan de Plan D (wat eigenlijk een K is.... over concessies gesproken)).
Ik denk dat met mij de meeste NL rijders al blij zijn dat er een leuk aanbod is van deze wagons (zelf heb ik de blauwe versies recentelijk door FLM uitgebracht), dus we doen het er maar mee
Een echt goed lijkend plan W model zou ik overigens ook zeker toejuichen!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Fleischmann noviteiten 2023 toegevoegd
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Een set met drie blauwe plan W en de 1601 ontbreekt in de lijst, https://winkel.treinenkelderperron8.nl/ ... 428-x.html
Verdere info hierover vind ik niet.
Verdere info hierover vind ik niet.
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Ik kan deze ook nergens vinden. Deze combinatie kom ik niet tegen. Weet iemand een nummer?
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: [DATABASE] NS Plan W rijtuigen in N
Ik vermoed dat deze set is samengesteld met gebruik van de doos van een andere set.Rick schreef: ↑25 okt 2024 20:17 Een set met drie blauwe plan W en de 1601 ontbreekt in de lijst, https://winkel.treinenkelderperron8.nl/ ... 428-x.html
Verdere info hierover vind ik niet.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie