Ik heb een aantal NS rijtuigen die in internationalen stammen hebben gereden, nu zoek ik hier wagonnen bij om een realistische stam compleet te maken.
Ik zoek dus samenstellingsgegevens van internationalen stammen, wie kan mij helpen waar ik deze info kan vinden, of heeft zelf een al database die je met mij wilt delen.
ik heb al wat info gevonden op ons buur forum en ik ben druk aan het kijken naar foto´s
Onderstaand zijn al wagonnen die ik al in mijn bezit heb.
Groeten Richard
hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
-
Onderwerp starter - Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
Ben laatst ook bezig geweest met de zoektocht naar internationale treinen.
Probleem is alleen dat dit gepland vaak al per jaar verschilde welke rijtuigen er in elke trein zaten,
ongepland was het nog een groter zootje aangaande het feit dat er toen veel flexibeler met materieel omgegaan werd.
Dat betekend extra bakken bij drukte, maar ook andere wagons bij defecten.
Daarnaast zie ik bij jouw mooie verzameling hetzelfde wat ik probeer te doen, en dat is NS centraal te stellen.
Helaas staat meestal de DB centraal bij internationale samenstellingen, en is een trein in één of NS kleur niet te doen.
Zelf kijk ik naar foto's op internet, en als een samenstelling mij aan staat kijk ik of deze wagons in N bestaan en zo ja dan bewaar ik die foto.
Zeker voor N maatstaven heb ik nu een paar rijtuigen die zeer zeldzaam zijn op mijn verlanglijst staan.
Idd staan er een paar samenstellingen op het Beneluxspoorforum, vaak HO. Verder zijn Google en Flickr vaak succesvol.
Heb laatst ook een grote stapel spoormagazines gelezen. Hier stonden soms ook samenstellingen in, maar alleen HO.
De helft van de genoemde rijtuigen bestond dan ook niet in N.
Wat ook niet helpt is dat op de fora (ook hier) oude foto's niet meer getoond worden.
Echt lijsten met rijtuigsamenstelling heb ik verder ook nog niet kunnen vinden, dus ik lees mee.
Probleem is alleen dat dit gepland vaak al per jaar verschilde welke rijtuigen er in elke trein zaten,
ongepland was het nog een groter zootje aangaande het feit dat er toen veel flexibeler met materieel omgegaan werd.
Dat betekend extra bakken bij drukte, maar ook andere wagons bij defecten.
Daarnaast zie ik bij jouw mooie verzameling hetzelfde wat ik probeer te doen, en dat is NS centraal te stellen.
Helaas staat meestal de DB centraal bij internationale samenstellingen, en is een trein in één of NS kleur niet te doen.
Zelf kijk ik naar foto's op internet, en als een samenstelling mij aan staat kijk ik of deze wagons in N bestaan en zo ja dan bewaar ik die foto.
Zeker voor N maatstaven heb ik nu een paar rijtuigen die zeer zeldzaam zijn op mijn verlanglijst staan.
Idd staan er een paar samenstellingen op het Beneluxspoorforum, vaak HO. Verder zijn Google en Flickr vaak succesvol.
Heb laatst ook een grote stapel spoormagazines gelezen. Hier stonden soms ook samenstellingen in, maar alleen HO.
De helft van de genoemde rijtuigen bestond dan ook niet in N.
Wat ook niet helpt is dat op de fora (ook hier) oude foto's niet meer getoond worden.
Echt lijsten met rijtuigsamenstelling heb ik verder ook nog niet kunnen vinden, dus ik lees mee.
Re: hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
Richard787,
Op deze site van NicoSpilt "Langs de rails" https://www.nicospilt.com/index2.html
Heeft Nicospilt toch wel gegevens over de internationale treinen beschreven.
Op deze site van NicoSpilt "Langs de rails" https://www.nicospilt.com/index2.html
Heeft Nicospilt toch wel gegevens over de internationale treinen beschreven.
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
Hoi Richard,
In de jaren ´90 hebben wij de autoslaaptrein genomen naar Innsbrück in Oostenrijk. Als ik het mij goed herinner, zijn de autoslaaptreinen (vanuit Den Bosch) kort daarna opgeheven. Ze leden in die tijd een zieltogend bestaan. Ik heb geen foto's van de trein, maar herinner me wel dat hij bestond uit tenminste twee couchette rijtuigen (de 1e en 2e in de linker rij, een buffetrijtuig (de 2e in de rechterrij) en twee of drie autotransport wagens Eindbestemming van de trein was Milaan en onderweg werden rijtuigen afgekoppeld of toegevoegd. Tot Duitsland was de trekkracht een NS 1600 en in Duitsland een 103.
Op zich een comfortabele manier van reizen, behalve wanneer je trein 's nachts stopt in een boog i.v.m. een rood sein en jij met je hoofd naar beneden in je bedje ligt .
In de jaren ´90 hebben wij de autoslaaptrein genomen naar Innsbrück in Oostenrijk. Als ik het mij goed herinner, zijn de autoslaaptreinen (vanuit Den Bosch) kort daarna opgeheven. Ze leden in die tijd een zieltogend bestaan. Ik heb geen foto's van de trein, maar herinner me wel dat hij bestond uit tenminste twee couchette rijtuigen (de 1e en 2e in de linker rij, een buffetrijtuig (de 2e in de rechterrij) en twee of drie autotransport wagens Eindbestemming van de trein was Milaan en onderweg werden rijtuigen afgekoppeld of toegevoegd. Tot Duitsland was de trekkracht een NS 1600 en in Duitsland een 103.
Op zich een comfortabele manier van reizen, behalve wanneer je trein 's nachts stopt in een boog i.v.m. een rood sein en jij met je hoofd naar beneden in je bedje ligt .
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
In die tijd reden de autoslaaptreinen met een rijtuig of 7/8, niet bepaald zieltogend. In plaats van het buffetrijtuig kan ook het restauratierijtuig worden gebruikt (rechterrij, op één na onderste):
na het restauratierijtuig volgen nog twee couchetterijtuigen type Bvcmh, die zitten niet in de verzameling, en een couchetterijtuig Bcm (linkerrij, de bovenste twee en onderste vijf). Daarna komt nog een fietsenrijuig
dat kan nog vervangen worden door het op twee na onderste rijtuig uit de rechterrij.
Het gele/blauwe fietsenrijtuig is internationaal alleen gebruikt in de trein naar Luxemburg in combinatie met ICR en een buffetrijtuig. De TUI-rijtuigen waren in NS-dienst voorzien van een NS-logo, de middelste is niet bij de NS in dienst geweest.
na het restauratierijtuig volgen nog twee couchetterijtuigen type Bvcmh, die zitten niet in de verzameling, en een couchetterijtuig Bcm (linkerrij, de bovenste twee en onderste vijf). Daarna komt nog een fietsenrijuig
dat kan nog vervangen worden door het op twee na onderste rijtuig uit de rechterrij.
Het gele/blauwe fietsenrijtuig is internationaal alleen gebruikt in de trein naar Luxemburg in combinatie met ICR en een buffetrijtuig. De TUI-rijtuigen waren in NS-dienst voorzien van een NS-logo, de middelste is niet bij de NS in dienst geweest.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
Bedankt Riem voor je reactie.Riem schreef: ↑03 nov 2024 14:09 Ben laatst ook bezig geweest met de zoektocht naar internationale treinen.
Probleem is alleen dat dit gepland vaak al per jaar verschilde welke rijtuigen er in elke trein zaten,
ongepland was het nog een groter zootje aangaande het feit dat er toen veel flexibeler met materieel omgegaan werd.
Dat betekend extra bakken bij drukte, maar ook andere wagons bij defecten.
Daarnaast zie ik bij jouw mooie verzameling hetzelfde wat ik probeer te doen, en dat is NS centraal te stellen.
Helaas staat meestal de DB centraal bij internationale samenstellingen, en is een trein in één of NS kleur niet te doen.
Zelf kijk ik naar foto's op internet, en als een samenstelling mij aan staat kijk ik of deze wagons in N bestaan en zo ja dan bewaar ik die foto.
Zeker voor N maatstaven heb ik nu een paar rijtuigen die zeer zeldzaam zijn op mijn verlanglijst staan.
Idd staan er een paar samenstellingen op het Beneluxspoorforum, vaak HO. Verder zijn Google en Flickr vaak succesvol.
Heb laatst ook een grote stapel spoormagazines gelezen. Hier stonden soms ook samenstellingen in, maar alleen HO.
De helft van de genoemde rijtuigen bestond dan ook niet in N.
Wat ook niet helpt is dat op de fora (ook hier) oude foto's niet meer getoond worden.
Echt lijsten met rijtuigsamenstelling heb ik verder ook nog niet kunnen vinden, dus ik lees mee.
Het is geen probleem om er extra rijtuigen aan toe te voegen.
ik heb toevallig van de week 2 Bm235 van Minitrix erbij gekocht, deze reden ook veel in internationale treinen.
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
-
Onderwerp starter - Berichten: 1409
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: hulp gezocht met internationale trein samenstellingen
Dank je wel,Ipio schreef: ↑03 nov 2024 16:21 Richard787,
Op deze site van NicoSpilt "Langs de rails" https://www.nicospilt.com/index2.html
Heeft Nicospilt toch wel gegevens over de internationale treinen beschreven.
Deze sit ken ik al wel, maar het kopje internationale treinen had ik nog niet gevonden.
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft