Verlichting inbouwen (3v)
-
Onderwerp starter - Forum-Beheerder
- Contacteer:
Verlichting inbouwen (3v)
Olla,
ooit eens bij de verre buren wat LEDjes aangeschaft voor goedkoop. Nu wil ik deze gaan inbouwen in gebouwen en uiteindelijk door iTrain via de OC32 gaan besturen. Alleen probleem (voor een leek als mij) dat het 3V ledjes zijn en de OC32 8v uitpoepen.
Wat heb ik nodig aan weerstanden of dingen om het geheel terug te krijgen naar 3V?
Op een paar na, moeten ze apart geschakeld gaan worden. OC32 terug schroeven kan niet ivm andere elementen die +/- 8v vragen voor juiste werking.
ooit eens bij de verre buren wat LEDjes aangeschaft voor goedkoop. Nu wil ik deze gaan inbouwen in gebouwen en uiteindelijk door iTrain via de OC32 gaan besturen. Alleen probleem (voor een leek als mij) dat het 3V ledjes zijn en de OC32 8v uitpoepen.
Wat heb ik nodig aan weerstanden of dingen om het geheel terug te krijgen naar 3V?
Op een paar na, moeten ze apart geschakeld gaan worden. OC32 terug schroeven kan niet ivm andere elementen die +/- 8v vragen voor juiste werking.
Re: Verlichting inbouwen (3v)
480 ohm weerstandjes ..zit je (bijna) altijd goed
zie ook het tooltje:
https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator
zie ook het tooltje:
https://www.luxalight.eu/nl/weerstand-calculator
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
-
Als de voedingsspanning 8v is en het ledje 3v blijft er 5v over Als er door het ledje 20Ma gaat word de weerstand 250 ohm iets hoger kan natuurlijk geen kwaad. Hoe groter de weerstand hoe minder licht het ledje geeft.
-
Ik neem zelf altijd 1000 Ω of meer. De ledjes kunnen weliswaar 20mA wel verdragen, maar de moderne ledjes geven dan naar mijn gevoel veel te veel licht bij 20mA (voor de spoorbaan). Je hoeft niet bij het licht te kunnen lezen.
Maar ja dat is een kwestie van smaak, en uitproberen wat je passend vindt. Het hangt ook af van de efficiëntie van de ledjes die je gebruikt. Ik vind dus dat het echt een kwestie is van uitproberen. De weerstandjes kosten ten slotte naar 5 €-cent per stuk of minder. Koop wat weerstandjes tussen de 500Ω en 2000Ω zou ik zeggen en kijk wat je passend vindt.
Maar ja dat is een kwestie van smaak, en uitproberen wat je passend vindt. Het hangt ook af van de efficiëntie van de ledjes die je gebruikt. Ik vind dus dat het echt een kwestie is van uitproberen. De weerstandjes kosten ten slotte naar 5 €-cent per stuk of minder. Koop wat weerstandjes tussen de 500Ω en 2000Ω zou ik zeggen en kijk wat je passend vindt.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
goeie tipBramvanLeeuwen schreef: ↑03 nov 2024 16:18 Koop wat weerstandjes tussen de 500Ω en 2000Ω zou ik zeggen en kijk wat je passend vindt.
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Wat Bram zegt doe ik ook altijd. Bijna altijd minstens 1k weerstandje, soms zelfs 2k, afhankelijk van de led en de toepassing.
@OBBinN, bij leds moet je ALTIJD een weerstand gebruiken om de stroom te begrenzen. Ook, als je ze maar zou voeden met de voorgeschreven spanning. Van het gebruik van een weerstand gaan ze nooit kapot, hooguit branden ze minder fel. Van een te kleine weerstand kunnen ze wel kapot gaan, de stroom loopt dan te hoog op en dan is het over en uit.
De weerstand bepaalt de stroom die door de led loopt in combinatie met de voedingsspanning. Bij een hogere spanning hoort een (iets) grotere weerstand. Bij een lagere spanning kan de weerstand ook wat kleiner (lager). Voor de meeste leds geldt een max stroom van 20 mA. Maar, bij 10 mA brand hij nog steeds goed en gaat ie ook nog eens langer mee.
@OBBinN, bij leds moet je ALTIJD een weerstand gebruiken om de stroom te begrenzen. Ook, als je ze maar zou voeden met de voorgeschreven spanning. Van het gebruik van een weerstand gaan ze nooit kapot, hooguit branden ze minder fel. Van een te kleine weerstand kunnen ze wel kapot gaan, de stroom loopt dan te hoog op en dan is het over en uit.
De weerstand bepaalt de stroom die door de led loopt in combinatie met de voedingsspanning. Bij een hogere spanning hoort een (iets) grotere weerstand. Bij een lagere spanning kan de weerstand ook wat kleiner (lager). Voor de meeste leds geldt een max stroom van 20 mA. Maar, bij 10 mA brand hij nog steeds goed en gaat ie ook nog eens langer mee.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Nog een aanvulling op de goede uitleg van Maarten.
Ik sluit mijn verlichting aan op 12V spanning. Als je een hogere spanning gebruikt moet je ook een hogere weerstand kiezen, Bij 18 V (anderhalf maal zoveel) moet je bijvoorbeeld de weerstand ruim anderhalf maal zo groot kiezen. Maar een lagere spanning is beter, dan gaat er minder energie verloren. 9V zou ook kunnen, maar dan werken niet alle lichtjes die door fabrikanten geleverd worden.
Bij bij 12V kun je ook led-strips voor 12V gebruiken. Die werken heel makkelijk, voor grotere gebouwen want ze hebben een plakstrip en een ingebouwde weerstand. Ze hebben dan meestal 3 ledjes op een rij. Overigens moet je dat nog een extra weerstand gebruiken om de lichtopbrengst wat naar beneden te brengen.
Ik sluit mijn verlichting aan op 12V spanning. Als je een hogere spanning gebruikt moet je ook een hogere weerstand kiezen, Bij 18 V (anderhalf maal zoveel) moet je bijvoorbeeld de weerstand ruim anderhalf maal zo groot kiezen. Maar een lagere spanning is beter, dan gaat er minder energie verloren. 9V zou ook kunnen, maar dan werken niet alle lichtjes die door fabrikanten geleverd worden.
Bij bij 12V kun je ook led-strips voor 12V gebruiken. Die werken heel makkelijk, voor grotere gebouwen want ze hebben een plakstrip en een ingebouwde weerstand. Ze hebben dan meestal 3 ledjes op een rij. Overigens moet je dat nog een extra weerstand gebruiken om de lichtopbrengst wat naar beneden te brengen.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
@OBBinN, over hoeveel ledjes heb je het? Als het er veel zijn (wat is veel?), zou je kunnen overwegen er een aparte 3V of 5V voeding voor in te zetten.
-
- Contacteer:
@DurkVell voor nu 'slechts' om minder dan 10. De oc32 draaien vanuit dezelfde voeding (8-9v) en daar komt verlopig geen 4e bij.
Ik heb ergens een doosje met weerstanden dacht ik, zal die eens opzoeken en dan kijken wat ik heb. Sowieso haalt de oc32 die 8/9v al naar beneden bedenk ik mij nu.. Als ik tijd heb eens kijken wat er op een pin uit de OC32 komt.
Tot zover bedankt, ik denk dat ik er wel uit ga komen zo!
Ik heb ergens een doosje met weerstanden dacht ik, zal die eens opzoeken en dan kijken wat ik heb. Sowieso haalt de oc32 die 8/9v al naar beneden bedenk ik mij nu.. Als ik tijd heb eens kijken wat er op een pin uit de OC32 komt.
Tot zover bedankt, ik denk dat ik er wel uit ga komen zo!
-
Ja, 8 à 9V gaat prima werken. De eis is dat het in ieder geval meer dan 4V moet zijn. Bij 8 à 9V kun je in bepaalde huisjes nog 2 ledjes in serie zetten, met en lagere serieweerstand. Dat scheelt weer stroom.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
-
- Contacteer:
Dat is het punt, het komt als werk verlichting waarbij ik steeds 1 ledje nodig heb om iets te verlichten, dit niet allemaal op hetzelfde moment.
Een enkele zou ik in serie kunnen doen, maar niet alles in 1 serie.
Een enkele zou ik in serie kunnen doen, maar niet alles in 1 serie.
-
Als de voedingsspanning 8 Volt is en het hoogste verbruik 20mA, dan is het wattage 8 x 0,02 = 160mW. De meeste instelpotmeters kunnen 250mW of meer aan, bijv. Piher PT-15 mag 250mW hebben. Je zou dus een 1kOhm versie kunnen kopen en dan de zo trimmen dat de led het juiste licht geeft. Overigens stellen de Preisertjes het wel op prijs dat ze voldoende licht hebben om te kunnen lezen...
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Toevallig heb ik pas een AVR-microcontroller(tje) van en klein programmaatje voorzien waarin een 4-tal LEDs in een bepaalde volgorde aan en uit gaan. Elk huisje kan zo z'n eigen "licht-ritme" krijgen.
Je oc32 kan toch ook gewoon de verlichting dimmen. Gewoon 1k weerstand er tussen en gaan. Niet te complex maken allemaal.
-
- Contacteer:
Die weerstand komt dan ergens in de draad gewoon? Wil het ook niet moeilijker maken dan het is.
Ik hanteer altijd: Weerstandje op de plus voor de led
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Leon
Win11, iTrain, Dinamo