Digitaal baanvak stroomloos makrn
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Digitaal baanvak stroomloos makrn
Ik zou graag bij een kopstation een doodlopend spoor stroomloos willen maken.
Zodat mijn binnenverlichting van de rijtuigen uit gaat als de trein word geparkeerd.
Hoe realiseer ik dit.
Ik heb een schakeldecoder van LDT waarmee ik het zou willen doen.
Zoals de bijlage, maar dat werkt niet?
- Bijlagen
-
- z.PNG (82.98 KiB) 714 keer bekeken
gr Rinus
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Misschien een domme vraag, maar hoe ga je dat stuk spoor dan weer stroom geven als je weer wil rijden?
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Ik heb de handleiding gelezen van LDT, en dat plaatje komt rechtstreeks uit de handleiding. Naar mijn idee zou dat gewoon moeten werken.
En anders even het draadje met de weerstand weg laten en kijken of dat werkt.
En het schakelen gebeurd gewoon met een aansturing van een wisseladres. Dus die Schakeldecoder heeft 4 adressen en 1 daar van schakelt je sectie spanningsloos of weer onder spanning.
En anders even het draadje met de weerstand weg laten en kijken of dat werkt.
En het schakelen gebeurd gewoon met een aansturing van een wisseladres. Dus die Schakeldecoder heeft 4 adressen en 1 daar van schakelt je sectie spanningsloos of weer onder spanning.
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Rinus,
Dat schema lijkt me goed. Die weerstand zit er om, als dit spoor stroomloos is, een kleine stroom te laten lopen zodat de bezetmelders nog werken. Ik denk dat het probleem in de aansturing van de schakel decoder zit. Hoe doet je dat? Juiste adres?
Groetjes Gerard
Dat schema lijkt me goed. Die weerstand zit er om, als dit spoor stroomloos is, een kleine stroom te laten lopen zodat de bezetmelders nog werken. Ik denk dat het probleem in de aansturing van de schakel decoder zit. Hoe doet je dat? Juiste adres?
Groetjes Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Joost/Gerard het klopt wat jullie schrijven, het schakelt wel maar niet zo als het hoort.
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar het relais zit getekend in het blok.
Dus iTrain weet dat er in het betreffende blok een relais aanwezig is.
Als ik automatisch wil rijden vanuit dat blok, dan start de loc niet.
Fysiek is het aangesloten zoals boven, het gaat dus om het definiëren in iTrain.
Hoe dat moet zou ik graag willen weten.
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar het relais zit getekend in het blok.
Dus iTrain weet dat er in het betreffende blok een relais aanwezig is.
Als ik automatisch wil rijden vanuit dat blok, dan start de loc niet.
Fysiek is het aangesloten zoals boven, het gaat dus om het definiëren in iTrain.
Hoe dat moet zou ik graag willen weten.
gr Rinus
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Met iTrain kunnen er meerdere oorzaken van jouw probleem.
Ik denk dat je jouw probleem moet voorleggen aan het iTrain forum.
Als je jouw Baanplan meestuurt dan zijn er daar specialisten die je verder kunnen helpen.
Groetjes,
Gerard
Ik denk dat je jouw probleem moet voorleggen aan het iTrain forum.
Als je jouw Baanplan meestuurt dan zijn er daar specialisten die je verder kunnen helpen.
Groetjes,
Gerard
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Rinus
Zit in Itrain niet de mogelijkheid om per blok bij stilstand de verlichting uit te schakelen.
Zit in Itrain niet de mogelijkheid om per blok bij stilstand de verlichting uit te schakelen.
Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Zeker. Functies van een loc kun je bij starten en stoppen aan of uit zetten. Met acties kun je ook veel bereiken.
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Dan hoef je toch geen apparte schakeling te maken om het blok stroomloos te zetten.
Dan schakel je de verlichting toch gewoon via de decoder uit.
Dan schakel je de verlichting toch gewoon via de decoder uit.
Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Het gaat om de binnenverlichting. Ik ben er even vanuit gegaan dat deze door Rinus niet digitaal aangestuurd wordt maar continue gevoed wordt door de railspanning.
Groetjes,
Gerard
Groetjes,
Gerard
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Ik zag je het ook op het iTrain forum gepost hebt. Ook daar komt het niet verder. Wat ik begrijp is dat je het aangesloten hebt zoals het getoonde schema en dat er een wissel bezet blijft en dat daardoor het relais niet schakelt. Dat is wel essentiele informatie.
Heb je al getest met een trein bestaande uit alleen een loc met maar 1 wagon? Dus een korte trein zodat je zeker weet dat er geen wissels bezet blijven etc.
Het is best een specifiek probleem waar je zelf met veel informatie zal moeten komen omdat anderen niet weten hoe je baan is, hoe het aangesloten is etc.
Heb je al getest met een trein bestaande uit alleen een loc met maar 1 wagon? Dus een korte trein zodat je zeker weet dat er geen wissels bezet blijven etc.
Het is best een specifiek probleem waar je zelf met veel informatie zal moeten komen omdat anderen niet weten hoe je baan is, hoe het aangesloten is etc.
-
Onderwerp starter - Berichten: 62
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Ik kom hier later nog op terug.
Ik zal alles goed bekijken, en testen en er later op terug komen.
Want het is best een ingewikkeld gedoe.
Ik zal alles goed bekijken, en testen en er later op terug komen.
Want het is best een ingewikkeld gedoe.
gr Rinus
Re: Digitaal baanvak stroomloos maken
Jouw probleem zit volgens mij wel bij iTrain.
Zelf ben ik alweer de hele dag aan het stoeien om een toeter af te laten gaan als een stoomlok een bepaald blok binnen rijdt.
Dan blijkt dat er niet 1 fout in de actie zit maar 3; iTrain is een mooi programma maar soms ook wel complex.
De toeter doet het.
Maar jouw probleem wordt schieten:
- Heb je bij de treinsamenstelling wel ingegeven dat de rijtuigen spanning afnemen?
- Maakt de trein een noodstop?
- Is het relais wel gekoppeld in het blok?
- Etc., etc.,……..
Succes en groetjes,
Gerard
Zelf ben ik alweer de hele dag aan het stoeien om een toeter af te laten gaan als een stoomlok een bepaald blok binnen rijdt.
Dan blijkt dat er niet 1 fout in de actie zit maar 3; iTrain is een mooi programma maar soms ook wel complex.
De toeter doet het.
Maar jouw probleem wordt schieten:
- Heb je bij de treinsamenstelling wel ingegeven dat de rijtuigen spanning afnemen?
- Maakt de trein een noodstop?
- Is het relais wel gekoppeld in het blok?
- Etc., etc.,……..
Succes en groetjes,
Gerard
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Voor alle mensen die hun baan willen automatiseren: als je alles heel mooi wilt maken, wordt het vanzelf, net als met de rest van het leven, heel ingewikkeld. Dus dat ligt niet aan iTrain maar, zoals altijd aan de "mens". Wellicht komt er een moment dat de ontwikkelaar van iTrain denkt: is het geen tijd voor een "eenvoudige" versie van iTrain naast de huidige versie?
Groet, Anne W
Groet, Anne W
H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Re: Digitaal baanvak stroomloos makrn
Volgens mij kun je als je niet teveel eisen stelt aan je baan vrij makkelijk treinen laten rijden met iTrain.
Wil je meer, dan zul je zelf ook meer moeten uitzoeken en proberen, software kan veel maar niet met een druk op de knop uitvogelen hoe iemand zijn modelspoorbaan is opgezet.
Hier spreekt wel een ontwikkelaar die er juist van geniet om iTrain te laten doen wat hij wil
Wil je meer, dan zul je zelf ook meer moeten uitzoeken en proberen, software kan veel maar niet met een druk op de knop uitvogelen hoe iemand zijn modelspoorbaan is opgezet.
Hier spreekt wel een ontwikkelaar die er juist van geniet om iTrain te laten doen wat hij wil