Hoogteverschil tussen verschillende niveaus

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
ErikJan

Hoogteverschil tussen verschillende niveaus

Bericht door ErikJan »

Hallo allemaal!

Even een vraagje over hoogteverschil.

Wat denken jullie dat een mooie hoogte is voor het volgende niveau in je baan? Laten we zeggen, mijn schaduwstations liggen op niveau '0', mijn station en stad komen een niveau daarboven. Wat zou, voor het zicht, een mooi hoogteverschil zijn? En dan bedoel ik niet puur de doorrijhoogte.

Ik zat te denken aan pm. 12 cm? Dat is zo'n 19 meter in real life. Is dat realistisch?

WouterDeBanaan
Elektronica/Commercieel

Re: Hoogteverschil tussen verschillende niveaus

Bericht door WouterDeBanaan »

Ik zou vooral kijken wat het meest praktische is, zodat je overal makkelijk bij kan. Realisme lijkt me niet zo belangrijk. In het echt heb je natuurlijk ook geen schaduwstations ;)

----> Mijn store met printplaatjes & magneetkoppelingen
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik heb er 20 tot 25 cm tussen zitten. Mocht er iets gebeuren kan je er nog een beetje bij komen (ontsporing oid) en kabel enzo van de baan er boven kan je dan ook nog goed wegwerken zonder dat deze gaan hangen en door treinen gegrepen kunnen worden.

Wat al vermeld werd, in het echt heb je ook geen schaduwstations dus niet kijken naar wat realistisch is, meer kijken naar wat is praktisch.

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

WimC

Bericht door WimC »

Een cm of 10-14 is wel het mooist denk ik. Dus die 12 die je noemt ligt daar mooi tussen. Bij mijn baan ligt het station op +11 en heb ik op beide uiteinden nog een hoger deel.

Foto richting de linkerkant (met het hoogste deel)
Afbeelding

En eentje naar de rechterkant. Iets rechts van het midden kun je nog net het dak van het stationsgebouw zien
P1100679p1.jpg
P1100679p1.jpg (38.66 KiB) 325 keer bekeken
Het paradespoor aan de voorkant zit aan de rechterkant op +1, links waar het de tunnel in verdwijnt op -1. Dat heb ik gedaan om de helling naar het station toe iets geleidelijker te kunnen maken.

De bereikbaarheid is een goed punt. Mijn baan is verrijdbaar en de plaat met het station kan ik afnemen. Is wel wat gedoe, dus alleen goed te doen bij werkzaamheden of ernstige ongelukken.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
ErikJan

Bericht door ErikJan »

Ik geloof dat ik mijn situatie op de baan even wat verder moet duiden. Was ook niet helemaal helder zoals ik het nu ook zelf teruglees.

Boven mijn schaduwstations komen bergen, met daardoorheen de spoorlijn op niveau 2, 3, en 4.
Daaronder heb ik mansgaten en genoeg ruimte om overal bij te komen.

Het gaat meer om het spoor, een stuk paradespoor, dat komende vanuit de ondergrondse schaduwstations, onderlangs (voorlangs) het gedeelte loopt waar het station en de stad komen. Als de trein dat stuk gepasseerd is, verdwijnt hij weer in een tunnel en draait in 2 omwentelingen naar het niveau van het station, komt de tunnel weer uit en rijdt het station binnen.

Het gaat dus om het hoogteverschil tussen dat stuk paradespoor en het station.

Vanuit het station gaat het tracé verder omhoog via diverse keerlussen om al slingerend door de bergen de pas op te klimmen. Het wordt een combi van stukken Semmeringbahn, Arlbergbahn en BLS. Boven aangekomen gaat het via een grote keerlus in de bergen weer dezelfde weg terug naar beneden (dubbelspoor).

Als ik eens tijd heb, zal ik er eens een apart draadje aan wijden.

WimC

Bericht door WimC »

ErikJan schreef: 27 nov 2024 14:01 Het gaat meer om het spoor, een stuk paradespoor, dat komende vanuit de ondergrondse schaduwstations, onderlangs (voorlangs) het gedeelte loopt waar het station en de stad komen. Als de trein dat stuk gepasseerd is, verdwijnt hij weer in een tunnel en draait in 2 omwentelingen naar het niveau van het station, komt de tunnel weer uit en rijdt het station binnen.

Het gaat dus om het hoogteverschil tussen dat stuk paradespoor en het station.
Zo had ik het ook geinterpreteerd. Dan is denk ik 10-14 cm mooi.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Paradespoor wordt het anders mee ja 😉

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Onderwerp starter
ErikJan

Bericht door ErikJan »

WimC schreef: 27 nov 2024 14:02

Zo had ik het ook geinterpreteerd. Dan is denk ik 10-14 cm mooi.
Dank je wel Wim, voor je advies. Mooie plaatjes trouwens!

Iedereen bedankt voor jullie input!

WimC

Bericht door WimC »

ErikJan schreef: 28 nov 2024 16:23 Mooie plaatjes trouwens!
Bedankt Erik!

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie