NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 2184
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Raymond »

Hallo,

Dat de 1300en van startrain wel eens wat probleemjes hebben is volgens mij wel bekend en er zijn ook al wat draadjes over geschreven, maar aan welk draadje ik mijn verhaal moest toevoegen kon ik nietzo goed bepalen dus dan maar even een nieuw draadje :D
Na een hele tijd de NS1300en van startrain niet te hebben gebruikt, wilde ik ze weer even laten rijden, maar die wilde geen van beide meer voor of achteruit :roll:
Ik wilde ze toch weer aan de praat krijgen dus maar even de kap eraf gehaald en dacht als ik de lagers van de motor eens een druppeltje olie geef (beide kanten), misschien helpt dat.....een beetje aan het vliegwiel gedraaid en ja hoor ze liepen allebei weer als van ouds!!!
Alleen 1 van de1300en stopte steeds (bekend euvel) dus daar ook het vierkante 3x3 ding eruit gesoldeerd en overbrugd met een draadje en ook die reed daarna weer helemaal zonder problemen!
Zou zeggen probeer het ook eens, als die van jou ook vast zit :)

P.s.
Ik heb deze olie gebruikt, geen idee welk nummer het heeft....staat er niet meer op is al zo oud dit potje :D
Afbeelding
Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door shoven »

Pas maar op, het is wel H0 olie... 7(8)7 :lol: :roll:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 2184
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Raymond »

:lol: misschien gaan ze er ook harder van rijden :lol:

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Nthusiast »

Hallo Raymond

Toen ik jouw bericht langs zag komen dacht ik dat ik dat ook maar eens moest proberen, want mijn problemen met de 1300-den zijn precies hetzelfde.

Het is even geleden, maar ik heb de kap er vandaag weer afgehaald om wat olie bij de lagers van de motor te doen. Het is mij alleen niet direkt duidelijk hoe ik bij de lagers van de motor kan komen. De printplaat lijkt in de weg te zitten. Diezelfde printplaat zit aan beide kanten vast aan de draaistellen en ook direkt aan de motor zelf, dus kan ik die niet zomaar omhoog tillen.

Moet ik de print verwijderen om bij de motor te komen, en zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Alvast bedankt!


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Nijboer
Berichten: 920
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Nijboer »

Haha! die olie past niet!

Dit draadje is een goed excuus om ook mijn 2 1300-en weer eens uit de doos te halen.....

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 2184
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Raymond »

Nthusiast schreef: 10 jan 2023 03:46 Hallo Raymond

Toen ik jouw bericht langs zag komen dacht ik dat ik dat ook maar eens moest proberen, want mijn problemen met de 1300-den zijn precies hetzelfde.

Het is even geleden, maar ik heb de kap er vandaag weer afgehaald om wat olie bij de lagers van de motor te doen. Het is mij alleen niet direkt duidelijk hoe ik bij de lagers van de motor kan komen. De printplaat lijkt in de weg te zitten. Diezelfde printplaat zit aan beide kanten vast aan de draaistellen en ook direkt aan de motor zelf, dus kan ik die niet zomaar omhoog tillen.

Moet ik de print verwijderen om bij de motor te komen, en zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Alvast bedankt!
Hallo Gustaaf,

Ik zal van het weekend er even naar kijken hoe ik dat ook alweer gedaan heb..
Is alweer een tijdje geleden..

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 2184
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Raymond »

Hallo,
Ik heb net even een paar 1300en open gemaakt want wat bleek ik had de lipjes voor contact naar de moter vast gesoldeerd bij allemaal (zie rood omcirkeld)....dus ik kan het niet helemaal goed laten zien hoe makkelijk je de olie op lagers kunt doen.
Als het dus goed is kun je de lipjes zo ombuigen en de schroefjes los maken waardoor de prinplaat los komt, doe de prinplaat ietsje opzij en dan kun je er makkelijk bij.
Gebruik zo'n soort flesje olie met naald, dan kun er makkelijker bij komen!
Owja als je de schroefjes er weer opgaat schroeven, wat heel lastig is ....doe dan ( misschien beetje vies maar werkt perfect!) Beetje speeksel op je kruiskopschroevendraaier dan blijft die aan je schroevendraaier zitten en springt niet weg!
De foto's.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Succes!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Nthusiast »

Hallo Raymond,

Bedankt voor de informatie. Ik ben daardoor zeker verder gekomen, maar helaas rijdt de loc nog steeds niet goed.

Bij mij zat er nog een stukje plastic over de lipjes die naar de motor toe gaan. Ik heb er nooit aan gedacht om die weg te halen (stond ook niets over in de handleiding). Maar toen die er af was, zag ik dat 1 van de lipjes niet en die andere wel vast gesoldeerd was. Geen idee wat het vanaf de fabriek geweest zal zijn

Ik heb niet zo'n flesje olie met naald. Sterker nog, ik heb helemaal geen naald die dun genoeg was om tussen de motor en vliegwiel bij de lager te komen. Dus daar een dun koperdraadje voor gebruikt, maar ik kon niet zien of ik daadwerkelijk olie op de lagers heb kunnen krijgen. Nadat aan beiden kanten geprobeerd te hebben, het tweede lipje ook vast gesoldeerd zodat het zeker stroom door gaf. Daarna draaide de motor wel, maar heel erg langzaam, ook als ik er 100% stroom opzette, en met een luide zoem. Dus helemaal vast zit de motor niet meer, maar het lijkt erop alsof mijn manier om olie op de lagers te krijgen niet goed genoeg gewerkt heeft. Ik denk dat ik eens opzoek moet naar zo'n olie flesje met een hele dunne naald.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Onderwerp starter
Raymond
Berichten: 2184
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Raymond »

Fijn dat je iets verder bent gekomen Gustaaf!
Het is ook belangrijk dat je de loc gewoon een halfuurtje heen en weer terug rondjes laat rijden op een ovaaltje om zo de olie goed op de lagers in te laten lopen!
Zo'n olie flesje met naald zou bij de treinwinkel verkrijgbaar moeten zijn!
P.s.
De loc's blijven er last van hebben dat ze eerst een beetje warm gereden moeten worden, ook al heb je ze geolied..
Maar daarna lopen ze goed!

Succes!

Groet,
Raymond



Nijboer
Berichten: 920
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Nijboer »

Vandaag mijn 2 NS1300-en weer eens uit het doosje gehaald.
Helaas.. beide(!!) rijden niet.
Vanavond de 1e maar eens open gemaakt om te kijken wat er aan de hand is.
Wat blijkt, beide wormwielen zitten muurvast in hun lagertjes. Kennelijk is het
vet dat Startrain gebruikte niet goed. Deze loc is van 2016.
Wellicht verklaart dit ook wel het probleem dat Startrain 1300-en in koude
toestand wat langzaam lopen en geleidelijk aan gaat dat wat beter.

Dus, het vet moet er eerst uit, en dan het goede Roco-vet er in.
De draaistellen zitten ook helemaal vol met die troep, dus dat wordt wat..

Wat er nou met loc #2 is, dat weet ik nog niet, eerst die eerste maar eens
aan de gang zien te krijgen.

Groet,
Collin



TonN
Berichten: 500
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door TonN »

Ik heb de mijne ook kaan de kant gelegd omdat ie veel te langzaam loopt. Hou me op de hoogte wat ie doet als je beter gesmeerd hebt.



Valéry
Berichten: 230
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Valéry »

Niet meer vooruit te branden – ken ik. Van dat type heb ik er zes, een turkooize en twee blauwe NS 1300 en drie SNCF CC 7100. Daar ik verzamelaar en geen rijder ben, haal ik ze maar af en toe uit hun doosjes. Ze beginnen dan steeds heel traag. Pas na flink wat ronden op mijn achtbaantje (Flm R3 en kruising 30°) op rangeersnelheid komen ze daar iets bovenuit. Wereldrecordloc CC 7107 (331 km/u in 1955) rijdt helemaal niet meer. Merkwaardig is dat mijn twee diesels ST60400 nog wel goed lopen. Ligt het aan het vet, de smeerolie en/of de polyswitch?
Groet van


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)

Nijboer
Berichten: 920
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Nijboer »

Nou... nr #2 heeft exact hetzelfde! Iets anders, want nu zit maar 1 wormwiel vast. De andere draait nog wel, maar dat mag geen naam hebben.
Ik gok dat het de olie is. Kan ook de combi van olie en vet zijn. Ik heb van de 1e loc het vet en olie eruit gekregen en er nieuwe olie en vet in gedaan. Snel even de hele aandrijving er weer ingezet en met 2 draadjes aan trafo en het geheel getest. Dat lijkt nu goed te zijn, want met een lage spanning begint de boel te draaien..
Aangezien het op zolder niet heel warm is, ga ik weer verder met de locs als ik weer warme handen heb....

Oh ja, eigenlijk zou de motor ook even ontdaan moeten worden van de olie die op de lagers zit. Zou hetzelfde spul kunnen zijn. Heb ik nog niet gedaan. En inderdaad, die zekering had ik al eens overbrugd, maar dat was destijds uit voorzorg. Waarschijnlijk was onderliggend probleem van die zekering de aan-mekaar-geplakte wormwiel constructie.

Groet,
Collin



Nijboer
Berichten: 920
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Nijboer »

Beide locjes rijden weer! Mooi rustig zoemen ze over de baan.
Het was nogal een tijd-rovend werkje om die oude prut eruit te kwijgen. Gelukkig heb ik een ultrasoonreinigertje, IPA en ook een boel wattenstaafjes.
De tandwielen in de draaistellen blijven toch wat stroef draaien, ze lijken net iets te strak om de asjes te draaien. Maar het draait tenminste.
Hopelijk levert het Roco vet een goede bijdrage.
Ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om die rare clip, die de motorcontacten op de print houdt, te verwijderen en het gewoon
vast te solderen. 1 van de 2 locjes had soms inderdaad last van uitval van de motor. Dat is nu ook verleden tijd.
Ik dacht nog slim te zijn, om de wielen met de bandjes naar de binnenkant te verplaatsen, geen goed plan, loc begint dan wat te steigeren, dus gewoon weer naar de buitenzijde.
Nu merk ik nog dat de koppelingen op een of andere manier nogal snel hun rijtuigen verliezen, dus wellicht moeten er betere veertjes in. Het is inderdaad nogal slap en losjes allemaal.

Al met al zijn de Startrains niet de fijnste locjes. Het loshalen en vastzetten van de draaistel-ombouw is ronduit verschrikkelijk, want dat is een kliksysteem. Maar... het is toch goed te doen.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

henkoia
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:57
Locatie: Utrecht

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door henkoia »

Nu merk ik nog dat de koppelingen op een of andere manier nogal snel hun rijtuigen verliezen, dus wellicht moeten er betere veertjes in. Het is inderdaad nogal slap en losjes allemaal.
Dacht ik ook even te doen 7(8)7

Bleek een hels karwei te zijn.
Ik heb het veertje vervangen door een borstelhaar van 0,1 mm (toch nog iets te dik, maar het gaat goed).
Heb dit aan de uiteinden moeten fixeren met een tikkie secondenlijm want anders krijg je het nooit meer goed in elkaar!

Ik heb nog drie 1300-en liggen voor een renovatie, maar dit klusje probeer ik toch zo veel mogelijk te vermijden.

Groet, Henk



Rick
Berichten: 1700
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Rick »

Bij mij ligt nu één 1300 uit elkaar en liggen de draaistellen en overbrenging in een potje met wasbenzine, eens kijken of dat helpt. De motor zelf lijkt met de hand soepel te draaien. Van het weekend gaat de loc weer in elkaar is de bedoeing.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Hube »

Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik heb het een paar geleden al opgegeven:
viewtopic.php?p=234038#p234038

Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Rick
Berichten: 1700
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast

Bericht door Rick »

Zonde, er is best wel iets aan te doen.
Het weekend kwam hier eerder dan verwacht, de loc is inmiddels in elkaar gezet en rijdt direct keurig zijn rondjes op de baan. Aangezien deze hiervoor vrijwel niet reed is het dus een geslaagde operatie en gaan de andere locs ook onder handen genomen worden.
Nijboer schreef: 23 nov 2024 17:22 Ik dacht nog slim te zijn, om de wielen met de bandjes naar de binnenkant te verplaatsen, geen goed plan, loc begint dan wat te steigeren, dus gewoon weer naar de buitenzijde.
Nu merk ik nog dat de koppelingen op een of andere manier nogal snel hun rijtuigen verliezen, dus wellicht moeten er betere veertjes in. Het is inderdaad nogal slap en losjes allemaal.
Dat steigeren zie ik ook maar ik heb het idee dat dat aan de overbrenging ligt en niet zozeer aan de antislipbandjes. Het gaat bij mij om één draaistel dat in één richting omhoog komt en dan kantelt, bij een rijrichtingwissel blijft deze wel netjes op de baan.
De koppelingen kan je vervangen door magneetkoppelingen, dan blijven de rijtuigen wel zitten. Misschien werkt dat met profi-koppelingen ook nog.


Plaats reactie