NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Hallo,
Dat de 1300en van startrain wel eens wat probleemjes hebben is volgens mij wel bekend en er zijn ook al wat draadjes over geschreven, maar aan welk draadje ik mijn verhaal moest toevoegen kon ik nietzo goed bepalen dus dan maar even een nieuw draadje
Na een hele tijd de NS1300en van startrain niet te hebben gebruikt, wilde ik ze weer even laten rijden, maar die wilde geen van beide meer voor of achteruit
Ik wilde ze toch weer aan de praat krijgen dus maar even de kap eraf gehaald en dacht als ik de lagers van de motor eens een druppeltje olie geef (beide kanten), misschien helpt dat.....een beetje aan het vliegwiel gedraaid en ja hoor ze liepen allebei weer als van ouds!!!
Alleen 1 van de1300en stopte steeds (bekend euvel) dus daar ook het vierkante 3x3 ding eruit gesoldeerd en overbrugd met een draadje en ook die reed daarna weer helemaal zonder problemen!
Zou zeggen probeer het ook eens, als die van jou ook vast zit
P.s.
Ik heb deze olie gebruikt, geen idee welk nummer het heeft....staat er niet meer op is al zo oud dit potje
Groet,
Raymond
Dat de 1300en van startrain wel eens wat probleemjes hebben is volgens mij wel bekend en er zijn ook al wat draadjes over geschreven, maar aan welk draadje ik mijn verhaal moest toevoegen kon ik nietzo goed bepalen dus dan maar even een nieuw draadje
Na een hele tijd de NS1300en van startrain niet te hebben gebruikt, wilde ik ze weer even laten rijden, maar die wilde geen van beide meer voor of achteruit
Ik wilde ze toch weer aan de praat krijgen dus maar even de kap eraf gehaald en dacht als ik de lagers van de motor eens een druppeltje olie geef (beide kanten), misschien helpt dat.....een beetje aan het vliegwiel gedraaid en ja hoor ze liepen allebei weer als van ouds!!!
Alleen 1 van de1300en stopte steeds (bekend euvel) dus daar ook het vierkante 3x3 ding eruit gesoldeerd en overbrugd met een draadje en ook die reed daarna weer helemaal zonder problemen!
Zou zeggen probeer het ook eens, als die van jou ook vast zit
P.s.
Ik heb deze olie gebruikt, geen idee welk nummer het heeft....staat er niet meer op is al zo oud dit potje
Groet,
Raymond
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Pas maar op, het is wel H0 olie...
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
misschien gaan ze er ook harder van rijden
Groet,
Raymond
Groet,
Raymond
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Hallo Raymond
Toen ik jouw bericht langs zag komen dacht ik dat ik dat ook maar eens moest proberen, want mijn problemen met de 1300-den zijn precies hetzelfde.
Het is even geleden, maar ik heb de kap er vandaag weer afgehaald om wat olie bij de lagers van de motor te doen. Het is mij alleen niet direkt duidelijk hoe ik bij de lagers van de motor kan komen. De printplaat lijkt in de weg te zitten. Diezelfde printplaat zit aan beide kanten vast aan de draaistellen en ook direkt aan de motor zelf, dus kan ik die niet zomaar omhoog tillen.
Moet ik de print verwijderen om bij de motor te komen, en zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Alvast bedankt!
Toen ik jouw bericht langs zag komen dacht ik dat ik dat ook maar eens moest proberen, want mijn problemen met de 1300-den zijn precies hetzelfde.
Het is even geleden, maar ik heb de kap er vandaag weer afgehaald om wat olie bij de lagers van de motor te doen. Het is mij alleen niet direkt duidelijk hoe ik bij de lagers van de motor kan komen. De printplaat lijkt in de weg te zitten. Diezelfde printplaat zit aan beide kanten vast aan de draaistellen en ook direkt aan de motor zelf, dus kan ik die niet zomaar omhoog tillen.
Moet ik de print verwijderen om bij de motor te komen, en zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Alvast bedankt!
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Haha! die olie past niet!
Dit draadje is een goed excuus om ook mijn 2 1300-en weer eens uit de doos te halen.....
Groet,
Collin
Dit draadje is een goed excuus om ook mijn 2 1300-en weer eens uit de doos te halen.....
Groet,
Collin
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Hallo Gustaaf,Nthusiast schreef: ↑10 jan 2023 03:46 Hallo Raymond
Toen ik jouw bericht langs zag komen dacht ik dat ik dat ook maar eens moest proberen, want mijn problemen met de 1300-den zijn precies hetzelfde.
Het is even geleden, maar ik heb de kap er vandaag weer afgehaald om wat olie bij de lagers van de motor te doen. Het is mij alleen niet direkt duidelijk hoe ik bij de lagers van de motor kan komen. De printplaat lijkt in de weg te zitten. Diezelfde printplaat zit aan beide kanten vast aan de draaistellen en ook direkt aan de motor zelf, dus kan ik die niet zomaar omhoog tillen.
Moet ik de print verwijderen om bij de motor te komen, en zo ja, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Alvast bedankt!
Ik zal van het weekend er even naar kijken hoe ik dat ook alweer gedaan heb..
Is alweer een tijdje geleden..
Groet,
Raymond
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Hallo,
Ik heb net even een paar 1300en open gemaakt want wat bleek ik had de lipjes voor contact naar de moter vast gesoldeerd bij allemaal (zie rood omcirkeld)....dus ik kan het niet helemaal goed laten zien hoe makkelijk je de olie op lagers kunt doen.
Als het dus goed is kun je de lipjes zo ombuigen en de schroefjes los maken waardoor de prinplaat los komt, doe de prinplaat ietsje opzij en dan kun je er makkelijk bij.
Gebruik zo'n soort flesje olie met naald, dan kun er makkelijker bij komen!
Owja als je de schroefjes er weer opgaat schroeven, wat heel lastig is ....doe dan ( misschien beetje vies maar werkt perfect!) Beetje speeksel op je kruiskopschroevendraaier dan blijft die aan je schroevendraaier zitten en springt niet weg!
De foto's.
Succes!
Groet,
Raymond
Ik heb net even een paar 1300en open gemaakt want wat bleek ik had de lipjes voor contact naar de moter vast gesoldeerd bij allemaal (zie rood omcirkeld)....dus ik kan het niet helemaal goed laten zien hoe makkelijk je de olie op lagers kunt doen.
Als het dus goed is kun je de lipjes zo ombuigen en de schroefjes los maken waardoor de prinplaat los komt, doe de prinplaat ietsje opzij en dan kun je er makkelijk bij.
Gebruik zo'n soort flesje olie met naald, dan kun er makkelijker bij komen!
Owja als je de schroefjes er weer opgaat schroeven, wat heel lastig is ....doe dan ( misschien beetje vies maar werkt perfect!) Beetje speeksel op je kruiskopschroevendraaier dan blijft die aan je schroevendraaier zitten en springt niet weg!
De foto's.
Succes!
Groet,
Raymond
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Hallo Raymond,
Bedankt voor de informatie. Ik ben daardoor zeker verder gekomen, maar helaas rijdt de loc nog steeds niet goed.
Bij mij zat er nog een stukje plastic over de lipjes die naar de motor toe gaan. Ik heb er nooit aan gedacht om die weg te halen (stond ook niets over in de handleiding). Maar toen die er af was, zag ik dat 1 van de lipjes niet en die andere wel vast gesoldeerd was. Geen idee wat het vanaf de fabriek geweest zal zijn
Ik heb niet zo'n flesje olie met naald. Sterker nog, ik heb helemaal geen naald die dun genoeg was om tussen de motor en vliegwiel bij de lager te komen. Dus daar een dun koperdraadje voor gebruikt, maar ik kon niet zien of ik daadwerkelijk olie op de lagers heb kunnen krijgen. Nadat aan beiden kanten geprobeerd te hebben, het tweede lipje ook vast gesoldeerd zodat het zeker stroom door gaf. Daarna draaide de motor wel, maar heel erg langzaam, ook als ik er 100% stroom opzette, en met een luide zoem. Dus helemaal vast zit de motor niet meer, maar het lijkt erop alsof mijn manier om olie op de lagers te krijgen niet goed genoeg gewerkt heeft. Ik denk dat ik eens opzoek moet naar zo'n olie flesje met een hele dunne naald.
Bedankt voor de informatie. Ik ben daardoor zeker verder gekomen, maar helaas rijdt de loc nog steeds niet goed.
Bij mij zat er nog een stukje plastic over de lipjes die naar de motor toe gaan. Ik heb er nooit aan gedacht om die weg te halen (stond ook niets over in de handleiding). Maar toen die er af was, zag ik dat 1 van de lipjes niet en die andere wel vast gesoldeerd was. Geen idee wat het vanaf de fabriek geweest zal zijn
Ik heb niet zo'n flesje olie met naald. Sterker nog, ik heb helemaal geen naald die dun genoeg was om tussen de motor en vliegwiel bij de lager te komen. Dus daar een dun koperdraadje voor gebruikt, maar ik kon niet zien of ik daadwerkelijk olie op de lagers heb kunnen krijgen. Nadat aan beiden kanten geprobeerd te hebben, het tweede lipje ook vast gesoldeerd zodat het zeker stroom door gaf. Daarna draaide de motor wel, maar heel erg langzaam, ook als ik er 100% stroom opzette, en met een luide zoem. Dus helemaal vast zit de motor niet meer, maar het lijkt erop alsof mijn manier om olie op de lagers te krijgen niet goed genoeg gewerkt heeft. Ik denk dat ik eens opzoek moet naar zo'n olie flesje met een hele dunne naald.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Fijn dat je iets verder bent gekomen Gustaaf!
Het is ook belangrijk dat je de loc gewoon een halfuurtje heen en weer terug rondjes laat rijden op een ovaaltje om zo de olie goed op de lagers in te laten lopen!
Zo'n olie flesje met naald zou bij de treinwinkel verkrijgbaar moeten zijn!
P.s.
De loc's blijven er last van hebben dat ze eerst een beetje warm gereden moeten worden, ook al heb je ze geolied..
Maar daarna lopen ze goed!
Succes!
Groet,
Raymond
Het is ook belangrijk dat je de loc gewoon een halfuurtje heen en weer terug rondjes laat rijden op een ovaaltje om zo de olie goed op de lagers in te laten lopen!
Zo'n olie flesje met naald zou bij de treinwinkel verkrijgbaar moeten zijn!
P.s.
De loc's blijven er last van hebben dat ze eerst een beetje warm gereden moeten worden, ook al heb je ze geolied..
Maar daarna lopen ze goed!
Succes!
Groet,
Raymond
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Vandaag mijn 2 NS1300-en weer eens uit het doosje gehaald.
Helaas.. beide(!!) rijden niet.
Vanavond de 1e maar eens open gemaakt om te kijken wat er aan de hand is.
Wat blijkt, beide wormwielen zitten muurvast in hun lagertjes. Kennelijk is het
vet dat Startrain gebruikte niet goed. Deze loc is van 2016.
Wellicht verklaart dit ook wel het probleem dat Startrain 1300-en in koude
toestand wat langzaam lopen en geleidelijk aan gaat dat wat beter.
Dus, het vet moet er eerst uit, en dan het goede Roco-vet er in.
De draaistellen zitten ook helemaal vol met die troep, dus dat wordt wat..
Wat er nou met loc #2 is, dat weet ik nog niet, eerst die eerste maar eens
aan de gang zien te krijgen.
Groet,
Collin
Helaas.. beide(!!) rijden niet.
Vanavond de 1e maar eens open gemaakt om te kijken wat er aan de hand is.
Wat blijkt, beide wormwielen zitten muurvast in hun lagertjes. Kennelijk is het
vet dat Startrain gebruikte niet goed. Deze loc is van 2016.
Wellicht verklaart dit ook wel het probleem dat Startrain 1300-en in koude
toestand wat langzaam lopen en geleidelijk aan gaat dat wat beter.
Dus, het vet moet er eerst uit, en dan het goede Roco-vet er in.
De draaistellen zitten ook helemaal vol met die troep, dus dat wordt wat..
Wat er nou met loc #2 is, dat weet ik nog niet, eerst die eerste maar eens
aan de gang zien te krijgen.
Groet,
Collin
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Ik heb de mijne ook kaan de kant gelegd omdat ie veel te langzaam loopt. Hou me op de hoogte wat ie doet als je beter gesmeerd hebt.
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Niet meer vooruit te branden – ken ik. Van dat type heb ik er zes, een turkooize en twee blauwe NS 1300 en drie SNCF CC 7100. Daar ik verzamelaar en geen rijder ben, haal ik ze maar af en toe uit hun doosjes. Ze beginnen dan steeds heel traag. Pas na flink wat ronden op mijn achtbaantje (Flm R3 en kruising 30°) op rangeersnelheid komen ze daar iets bovenuit. Wereldrecordloc CC 7107 (331 km/u in 1955) rijdt helemaal niet meer. Merkwaardig is dat mijn twee diesels ST60400 nog wel goed lopen. Ligt het aan het vet, de smeerolie en/of de polyswitch?
Groet van
Groet van
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1969)
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Nou... nr #2 heeft exact hetzelfde! Iets anders, want nu zit maar 1 wormwiel vast. De andere draait nog wel, maar dat mag geen naam hebben.
Ik gok dat het de olie is. Kan ook de combi van olie en vet zijn. Ik heb van de 1e loc het vet en olie eruit gekregen en er nieuwe olie en vet in gedaan. Snel even de hele aandrijving er weer ingezet en met 2 draadjes aan trafo en het geheel getest. Dat lijkt nu goed te zijn, want met een lage spanning begint de boel te draaien..
Aangezien het op zolder niet heel warm is, ga ik weer verder met de locs als ik weer warme handen heb....
Oh ja, eigenlijk zou de motor ook even ontdaan moeten worden van de olie die op de lagers zit. Zou hetzelfde spul kunnen zijn. Heb ik nog niet gedaan. En inderdaad, die zekering had ik al eens overbrugd, maar dat was destijds uit voorzorg. Waarschijnlijk was onderliggend probleem van die zekering de aan-mekaar-geplakte wormwiel constructie.
Groet,
Collin
Ik gok dat het de olie is. Kan ook de combi van olie en vet zijn. Ik heb van de 1e loc het vet en olie eruit gekregen en er nieuwe olie en vet in gedaan. Snel even de hele aandrijving er weer ingezet en met 2 draadjes aan trafo en het geheel getest. Dat lijkt nu goed te zijn, want met een lage spanning begint de boel te draaien..
Aangezien het op zolder niet heel warm is, ga ik weer verder met de locs als ik weer warme handen heb....
Oh ja, eigenlijk zou de motor ook even ontdaan moeten worden van de olie die op de lagers zit. Zou hetzelfde spul kunnen zijn. Heb ik nog niet gedaan. En inderdaad, die zekering had ik al eens overbrugd, maar dat was destijds uit voorzorg. Waarschijnlijk was onderliggend probleem van die zekering de aan-mekaar-geplakte wormwiel constructie.
Groet,
Collin
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Beide locjes rijden weer! Mooi rustig zoemen ze over de baan.
Het was nogal een tijd-rovend werkje om die oude prut eruit te kwijgen. Gelukkig heb ik een ultrasoonreinigertje, IPA en ook een boel wattenstaafjes.
De tandwielen in de draaistellen blijven toch wat stroef draaien, ze lijken net iets te strak om de asjes te draaien. Maar het draait tenminste.
Hopelijk levert het Roco vet een goede bijdrage.
Ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om die rare clip, die de motorcontacten op de print houdt, te verwijderen en het gewoon
vast te solderen. 1 van de 2 locjes had soms inderdaad last van uitval van de motor. Dat is nu ook verleden tijd.
Ik dacht nog slim te zijn, om de wielen met de bandjes naar de binnenkant te verplaatsen, geen goed plan, loc begint dan wat te steigeren, dus gewoon weer naar de buitenzijde.
Nu merk ik nog dat de koppelingen op een of andere manier nogal snel hun rijtuigen verliezen, dus wellicht moeten er betere veertjes in. Het is inderdaad nogal slap en losjes allemaal.
Al met al zijn de Startrains niet de fijnste locjes. Het loshalen en vastzetten van de draaistel-ombouw is ronduit verschrikkelijk, want dat is een kliksysteem. Maar... het is toch goed te doen.
Groet,
Collin
Het was nogal een tijd-rovend werkje om die oude prut eruit te kwijgen. Gelukkig heb ik een ultrasoonreinigertje, IPA en ook een boel wattenstaafjes.
De tandwielen in de draaistellen blijven toch wat stroef draaien, ze lijken net iets te strak om de asjes te draaien. Maar het draait tenminste.
Hopelijk levert het Roco vet een goede bijdrage.
Ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om die rare clip, die de motorcontacten op de print houdt, te verwijderen en het gewoon
vast te solderen. 1 van de 2 locjes had soms inderdaad last van uitval van de motor. Dat is nu ook verleden tijd.
Ik dacht nog slim te zijn, om de wielen met de bandjes naar de binnenkant te verplaatsen, geen goed plan, loc begint dan wat te steigeren, dus gewoon weer naar de buitenzijde.
Nu merk ik nog dat de koppelingen op een of andere manier nogal snel hun rijtuigen verliezen, dus wellicht moeten er betere veertjes in. Het is inderdaad nogal slap en losjes allemaal.
Al met al zijn de Startrains niet de fijnste locjes. Het loshalen en vastzetten van de draaistel-ombouw is ronduit verschrikkelijk, want dat is een kliksysteem. Maar... het is toch goed te doen.
Groet,
Collin
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Dacht ik ook even te doenNu merk ik nog dat de koppelingen op een of andere manier nogal snel hun rijtuigen verliezen, dus wellicht moeten er betere veertjes in. Het is inderdaad nogal slap en losjes allemaal.
Bleek een hels karwei te zijn.
Ik heb het veertje vervangen door een borstelhaar van 0,1 mm (toch nog iets te dik, maar het gaat goed).
Heb dit aan de uiteinden moeten fixeren met een tikkie secondenlijm want anders krijg je het nooit meer goed in elkaar!
Ik heb nog drie 1300-en liggen voor een renovatie, maar dit klusje probeer ik toch zo veel mogelijk te vermijden.
Groet, Henk
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Bij mij ligt nu één 1300 uit elkaar en liggen de draaistellen en overbrenging in een potje met wasbenzine, eens kijken of dat helpt. De motor zelf lijkt met de hand soepel te draaien. Van het weekend gaat de loc weer in elkaar is de bedoeing.
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Ik wil niet pessimistisch zijn, maar ik heb het een paar geleden al opgegeven:
viewtopic.php?p=234038#p234038
Groetjes Gerard
viewtopic.php?p=234038#p234038
Groetjes Gerard
Re: NS Blauwe 1302 en 1307 van Startrain motor vast
Zonde, er is best wel iets aan te doen.
Het weekend kwam hier eerder dan verwacht, de loc is inmiddels in elkaar gezet en rijdt direct keurig zijn rondjes op de baan. Aangezien deze hiervoor vrijwel niet reed is het dus een geslaagde operatie en gaan de andere locs ook onder handen genomen worden.
De koppelingen kan je vervangen door magneetkoppelingen, dan blijven de rijtuigen wel zitten. Misschien werkt dat met profi-koppelingen ook nog.
Het weekend kwam hier eerder dan verwacht, de loc is inmiddels in elkaar gezet en rijdt direct keurig zijn rondjes op de baan. Aangezien deze hiervoor vrijwel niet reed is het dus een geslaagde operatie en gaan de andere locs ook onder handen genomen worden.
Dat steigeren zie ik ook maar ik heb het idee dat dat aan de overbrenging ligt en niet zozeer aan de antislipbandjes. Het gaat bij mij om één draaistel dat in één richting omhoog komt en dan kantelt, bij een rijrichtingwissel blijft deze wel netjes op de baan.Nijboer schreef: ↑23 nov 2024 17:22 Ik dacht nog slim te zijn, om de wielen met de bandjes naar de binnenkant te verplaatsen, geen goed plan, loc begint dan wat te steigeren, dus gewoon weer naar de buitenzijde.
Nu merk ik nog dat de koppelingen op een of andere manier nogal snel hun rijtuigen verliezen, dus wellicht moeten er betere veertjes in. Het is inderdaad nogal slap en losjes allemaal.
De koppelingen kan je vervangen door magneetkoppelingen, dan blijven de rijtuigen wel zitten. Misschien werkt dat met profi-koppelingen ook nog.