Baden 2.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo

Re: Baden 2.0

Bericht door FidOo »

Als je blok maar uit 1 melder bestaat is deze toch volledig symmetrisch. Maakt de rijrichting toch niks uit.
En met 2 melders per blok eigenlijk hetzelfde als je secties precies even groot zijn.

Eigenlijk maakt het geen zak uit. Trein weet hoe lang een trein is, weet hoe snel hij rijdt en dus weet de software precies waar je trein is. De melders worden alleen gebruikt om de positie elke keer weer bij te werken.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Bericht door Raymond (UK) »

Thanks Joost. Domme vraag ja maar is het niet meer precies als je 2 melders per blok hebt dan? Of moet de bezetmelder dan in het midden van het blok zitten. Ben een monkey see, monkey do person. Bij de 'step' by step' tutorial zitten er ook 2 tot 3 bezetmelders in per blok.

Afbeelding

Boek je volgende vakantie eens naar Engeland voor een 1 op 1 cursus. Fridge staat vol met San Miquel en twee kroegen op loop afstand... :lol: :lol:

I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Vanavond wat gereden door de wissels en nog een wissel die het begaf. Vervangen en gaat nu goed. Nog drie wissels aangesloten aan de andere kant van het schaduw station. 1 defecte wissel motor terwijl ik die wel getest had. Gaat altijd goed naar rechts maar af en toe niet naar links. Gaan we morgen avond vervangen. Als het hoofd station er boven ligt zou dat een stuk moeilijker worden.

Deze 'tang' had ik een tijdje geleden aangeschaft. Geweldig ding als je te weinig handen hebt bij het solderen.

Afbeelding

FidOo

Bericht door FidOo »

Raymond (UK) schreef: 27 nov 2024 22:08 Thanks Joost. Domme vraag ja maar is het niet meer precies als je 2 melders per blok hebt dan? Of moet de bezetmelder dan in het midden van het blok zitten. Ben een monkey see, monkey do person. Bij de 'step' by step' tutorial zitten er ook 2 tot 3 bezetmelders in per blok.

Afbeelding

Boek je volgende vakantie eens naar Engeland voor een 1 op 1 cursus. Fridge staat vol met San Miquel en twee kroegen op loop afstand... :lol: :lol:
Is geen Domme vraag. je kunt eigenlijk zeggen: hoe meer melders je in een blok hebt, hoe preciezer de software weet waar jouw trein is. itrain gaat in de basis uit van een berekende positie, aan de hand van de snelheid, lengte van een blok/sectie en lengte van de trein. Elke keer dat jouw trein een sectie inrijdt met een melder, wordt deze berekende positie gecorrigeerd aan de hand van de werkelijkheid.

Dus bij 2 melders, heb je 2x een correctiepunt, bij 100 melders, heb je dat 100x. Alleen dat laatste is overdreven.
Maar itrain kan prima met 1 melder per blok af. Maar 2 werkt ook gewoon goed. Maar wat belangrijk is om te begrijpen, is dat de exacte positie van deze melders niet uitmaakt. Voorbeeld:

Stel dat een inhaalspoor tussen 2 wissels precies 100cm is. (en dan bedoel ik letterlijk van waar de rails aan elkaar zit).
Het blok is dus precies die 100cm, deze kan uit 1 melder van 100cm bestaan, of ook uit 2 melders van 50cm. of 1 melder van 40cm en 1 van 60cm.
Dat maakt dus niet uit.
Je hoeft dus niet nog 2 cm vrij te houden vanaf de wissel en daar pas de rails door te slijpen. Je houdt gewoon de oorspronkelijke scheiding aan tussen wissel en het railstukje. Vervang daar 1 railschoen voor een geisoleerd exemplaar uit kunststof en je bent klaar. (natuurlijk aan beide kanten bij de wissels).
Als je die 100cm dus aanhoudt en
in itrain geef je gewoon op dat je trein x cm voor het einde van het blok moet stoppen.

En wat betreft vakantie.. Ik ben bank dat als het woordje London of Cotswold's er niet in voorkomt dat ik het thuis niet verkocht krijg.. En vakantie en modeltreintjes is ook al niet zo'n geliefde combi.
8)7

Maar een uitleg op een andere manier moet wel te regelen zijn hoor.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

jw82

Bericht door jw82 »

Raymond (UK) schreef: 28 nov 2024 21:35 Deze 'tang' had ik een tijdje geleden aangeschaft. Geweldig ding als je te weinig handen hebt bij het solderen.
Interessant, onder welke naam zou ik zoiets moeten kunnen vinden? Kom er niet direct uit, ook niet met afbeelding zoeken... 7(8)7

Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

leon1965

Bericht door leon1965 »

Voor het solderen werkt deze ook fijn, overal te vinden

Afbeelding

Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]

Onderwerp starter
Raymond (UK)

@FidOo Thanks Joost. Dat is een heel stuk duidelijker nu. Ik ga eerst de blokken aanmaken in RailModeller, dan weet ik hoeveel bezegeld punten ik kan gebruiken.

4 uurtjes rijden naar London hiervandaan. Ben je zo... :lol: :lol:

Onderwerp starter
Raymond (UK)

jw82 schreef: 29 nov 2024 13:19
Raymond (UK) schreef: 28 nov 2024 21:35 Deze 'tang' had ik een tijdje geleden aangeschaft. Geweldig ding als je te weinig handen hebt bij het solderen.
Interessant, onder welke naam zou ik zoiets moeten kunnen vinden? Kom er niet direct uit, ook niet met afbeelding zoeken... 7(8)7

Jan-Willem, Ik weet niet hoe zo'n ding in het Nederlands heet maar als je solder pliers Googled dan zie je ze zo.

Op eBay hier zijn ze goedkoop

Op Amazon wat duurder maar hetzelfde ding en in Nederland

Onderwerp starter
Raymond (UK)

leon1965 schreef: 29 nov 2024 13:26 Voor het solderen werkt deze ook fijn, overal te vinden
Da's ook een goeie Leon. Die heb ik zelf ook voor als ik op het bureau kan werken. Echter met onder de baan hangende draden werkt de tang weer lekkerder.

leon1965

Bericht door leon1965 »

Onder de baan heb ik NOG geen ervaring mee....maar gaat niet lang meer duren heb ik de indruk 7(8)7

Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]

Hube

Bericht door Hube »

Even een aanvulling mbt de melders, uitgaande van iTrain;
Als je in een blok wilt rangeren heb je een korte melder aan het begin van een blok nodig. De 1e trein gaat dan over de melder en iTrain weet dan waar de trein in het blok stopt en staat. De melder moet dan weer “vrij” zijn om een evt. 2de lok of trein te kunnen detecteren die hetzelfde blok inrijdt en stopt op een, van te voren gedefinieerde, afstand van de 1e trein.
Bij andere blokken kun je het simpel houden met 1 melder per blok over de volle lengte van de blok.
Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

jw82

Bericht door jw82 »

Raymond (UK) schreef: 29 nov 2024 13:41
jw82 schreef: 29 nov 2024 13:19

Jan-Willem, Ik weet niet hoe zo'n ding in het Nederlands heet maar als je solder pliers Googled dan zie je ze zo.

Op eBay hier zijn ze goedkoop

Op Amazon wat duurder maar hetzelfde ding en in Nederland
Bedankt voor informatie!

Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
Raymond (UK)

@jw82 :Thumb

@leon1965 Ja, je gaat lekker snel Leon. Ik blijf het volgen.

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Hube schreef: 29 nov 2024 14:50 Even een aanvulling mbt de melders, uitgaande van iTrain;
Als je in een blok wilt rangeren heb je een korte melder aan het begin van een blok nodig. De 1e trein gaat dan over de melder en iTrain weet dan waar de trein in het blok stopt en staat. De melder moet dan weer “vrij” zijn om een evt. 2de lok of trein te kunnen detecteren die hetzelfde blok inrijdt en stopt op een, van te voren gedefinieerde, afstand van de 1e trein.
Bij andere blokken kun je het simpel houden met 1 melder per blok over de volle lengte van de blok.
Groetjes,
Gerard
Bedankt Gerard,

Dit gaat van pas komen na de hoofd baan ligt want ik had nog een stuk rangeer gedeelte in de planning. De blokken met 1 melder neem ik aan dat de trein 1 richting rijdt?

Hube

Bericht door Hube »

Raymond (UK) schreef: 29 nov 2024 15:37 De blokken met 1 melder neem ik aan dat de trein 1 richting rijdt?
Nee, 2 richtingen, iTrain “weet” van welke kant de trein komt.

Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Raymond (UK)

Thanks Gerard :Thumb

Plaats reactie