Probleem met D&H 18a decoder

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
vanzet

Probleem met D&H 18a decoder

Bericht door vanzet »

Deze decoder heeft altijd naar behoren gefunctioneerd maar nu vertoont hij kuren. Loc blijft te pas en te onpas staan op verschillende plaatsen in de baan. Soms rijdt hij dan heel langzaam verder, soms doet hij helemaal niks meer. Als hij een poosje van de stroom af is doet hij het weer totdat de problemen weer beginnen.
Ik heb de loc van een andere decoder voorzien (Lokpilot) en dan rijdt de loc als een zonnetje. De D&H in die andere lok: weer zelfde problemen. Ook een reset helpt niet.

Moet ik vrezen voor een defecte decoder? Of zijn er misschien nog andere manieren om eea te checken?

ps Loc is een Hobbytrain Vectron

M.v.g.
Hans

Sandopie

Re: Probleem met D&H 18a decoder

Bericht door Sandopie »

Hans,

Minitrix loc? Indien ja, waarschijnlijk PolySwitch.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
vanzet

Bericht door vanzet »

Het is een Hobbytrain loc Rinus. (Startpost aangepast)

En wat is PolySwitch? Van Google word ik niet veel wijzer (zegt natuurlijk meer over mij dan over Google :D )

M.v.g.
Hans

piksov

Bericht door piksov »

hoi,

ik heb mijn hobbytrain h2986 Leitwolf voorzien van een DH18A (2e generatie)

Die lok draait nu een half uur z'n rondjes over de baan, niks mis mee.

Volgens mij heb ik ooit alleen maar de decoder in de lok geprikt, ik heb niets van de print verwijderd.

Je kan misschien nog wat dingen uizetten in de decoder als je ze niet gebruikt.

cv12 op 0 (motorola uit)
cv27 op 0 (niks doen met remmen via diodes oid)
cv28 op 0 (ik doe niet aan railcom)
cv29 op 2 (alleen maar dcc met 28/128 stappen, geen analog mode, railcom uit)

cv50 op 1 (harde regeling, anders vaak 1 of 2 sprongen als je de snelheid verhoogt)

Guus

piksov

Bericht door piksov »

kun je eens met ons delen welke waarden in de volgende cv's staan?

cv7 = ?
cv262 = ?
cv264 = ?

Daarmee achterhaal de software versie van de decoder, volgens mij hebben mijn decoders versie 3.12.50

Guus

Onderwerp starter
vanzet

Bericht door vanzet »

piksov schreef: 30 nov 2024 16:33 hoi,

ik heb mijn hobbytrain h2986 Leitwolf voorzien van een DH18A (2e generatie)

Die lok draait nu een half uur z'n rondjes over de baan, niks mis mee.

Volgens mij heb ik ooit alleen maar de decoder in de lok geprikt, ik heb niets van de print verwijderd.

Je kan misschien nog wat dingen uizetten in de decoder als je ze niet gebruikt.

cv12 op 0 (motorola uit)
cv27 op 0 (niks doen met remmen via diodes oid)
cv28 op 0 (ik doe niet aan railcom)
cv29 op 2 (alleen maar dcc met 28/128 stappen, geen analog mode, railcom uit)

cv50 op 1 (harde regeling, anders vaak 1 of 2 sprongen als je de snelheid verhoogt)

Guus
Hallo Guus, ik heb deze waardes ingegeven (ik gebruik ze inderdaad niet) en loc rijdt nu al een paar rondjes zonder problemen. Ik hoop dat eea opgelost is.

Hartelijk dank!

M.v.g.
Hans

Onderwerp starter
vanzet

Bericht door vanzet »

piksov schreef: 30 nov 2024 17:03 kun je eens met ons delen welke waarden in de volgende cv's staan?

cv7 = ?
cv262 = ?
cv264 = ?

Daarmee achterhaal de software versie van de decoder, volgens mij hebben mijn decoders versie 3.12.50

Guus
cv7 = 53
cv262 = 3
cv264 = 13

M.v.g.
Hans

piksov

Bericht door piksov »

Goed om te horen, mijn gevoel zegt dat het wel eens met de rem instellingen (cv27) te maken zou kunnen hebben.

Misschien eens je aansluitingen nalopen op de plaatsen waar de lok voorheen langzamer ging ..

Jij hebt versie 3.13.53 in je decoder zitten, dat zal zo'n beetje de laatste versie zijn, daar ligt het dan waarschijnlijk niet aan.

Guus

Onderwerp starter
vanzet

Re: Probleem met D&H 18a decoder (te vroeg gejuichd)

Bericht door vanzet »

Deze D&H decoder zit nu in een andere lok en deze rijdt prima met de waardes die Guus gegeven heeft.

En in eerste instatantie reed de 'probleem' loc ook prima met een ESU Lokpilot decoder. Maar sinds vanavond vertoont deze loc dezelfde kuren als voorheen. Heeft een paar rondjes gereden en regageert nu helemaal niet meer. Wel brand de verlichting, en die schakelt ook om als de rijrichting omgezet wordt maar de motor doet niks. Ook geen brom oid. Dus mijn conclusie is eigenlijk: er is iets mis met deze locomotief. Morgen (tis nu te laat :) ) weer maar eens op het programmeerspoor zetten en resetten. Ook maar proberen of ie analoog wil rijden.

M.v.g.
Hans

FidOo

Bericht door FidOo »

Grote kans dat het toch die polyswitch is. Ze worden ook wel ptc genoemd. Is een soort weerstand die naarmate de stroom te hoog wordt ook steeds hoger wordt (door warmteontwikkeling) en zo circuit beschermt.

Google of zoek eens op minitrix 3x3, daar vind je heel veel plaatjes van zo'n polyswitch en zou zo maar eens zelfde probleem kunnen zijn. Als je dit component niet hebt of twijfeld, dan zou ik het zoeken in de motor.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
vanzet

Bericht door vanzet »

Ik ben weer een stukje verder: als ik direct stroom op de wielen zet (analoog en zonder het printplaatje bevestigd waar de decoder opzit) snort het motortje en draaien de wielen. Ook met de analoog stekker op de printplaat gaat het goed. Ik had nog 1 andere next18 decoder: een Piko 4.1 (Uhlenbrock volgens de z21 app) en warempel hij reed weer. Na een half uurtje ofzo begon hij weer te stotteren.

Ik kan die zg polyswitch niet ontdekken op de print. Ik zie enkel weerstandjes volgens mij en paar coomponenten zonder markering:

Afbeelding

Afbeelding

Is het soms het omcirkelde elementje? Misschien een nieuw printplaatje bestellen?

M.v.g.
Hans

piksov

Bericht door piksov »

Dat omcirkelde ding is een condensator om de motor te ontstoren.

Die zou je er uit kunnen halen.

Die 2 zwarte dingen er naast zouden er ook uit kunnen, die moet je dan vervangen door een draadje.

Je kan ze ook laten zitten en ze kortsluiten met een draadje

Ik zie op de print geen poly-switch waar Joost/Fido het over had. Had ik ook niet verwacht bij Hobbytrain.

Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 03 dec 2024 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

FidOo

Bericht door FidOo »

Inderdaad er zit geen polyswitch op deze print. Sommige zullen zeggen dat de ontstoring voor de motor van de print af moet/kan. Dat zouden dan dat blauw omcirkelde condensator en die 2 zwarte buisjes (spoelen) moeten zijn. Maar ik betwijfel het.
Het lijkt ergens ook wel op een Hobbytrain lok met problemen die ik had. Daarvan bleek uiteindelijk toch de motor niet goed. Je zou het stroomverbruik van de motor kunnen meten.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov

Bericht door piksov »

De rest van de print bestaat alleen uit wat weerstanden voor de front/sluitverlichting, en aan beide kopse kanten een transistor, waarschijnlijk voor rood/wit omschakeling van de verlichting.

Vanaf de decoder stekker naar de motor zie ik alleen printspoortjes.

Dus mijn verdenking gaat nu ook uit naar de motor, op de print zit verder niet zo veel ....

Guus

Onderwerp starter
vanzet

Bericht door vanzet »

Nou, hij rijdt weer. Ik heb geen flauw idee wat ik gedaan heb maar op een gegeven moment zag ik dat ook de verlichting aan 1 kant het niet deed. Loc weer maar eens opengemaakt en aan beide kanten het printje met de 3 leds eruit gehaald. In eerste instantie dacht ik dat een kant defect was. Maar omgewisseld en probleem bleef. Ik alles maar eens voorzichtig schoongemaakt met alcohol en alles gereset en opnieuw de F-functies erin gezet. En toen was er licht: front, top en achterlichten, alles apart te schakelen aan beide kanten.
Hij rijdt nu al een zo'n drie kwartier zonder morren.

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor het meedenken en ik heb weer een hoop geleerd.

M.v.g.
Hans
Plaats reactie