Ik zou denken dat het alleen in het grootbedrijf zou voor komen.
Maar hier, in N spoor, heb ik een warmgelopen as:
Oorzaak?
Een slecht contact tussen contactveer en as? Overgangsweerstand ?
Maar in ieder geval een gebrek aan onderhoud !!
fijne kerstdagen en de beste wensen voor 2025,
Gerard
Warmgelopen as
-
- Berichten: 5424
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Warmgelopen as
Gezien het duidelijke hitte spoor midden op de as moet de oorzaak elektrisch zijn. Wat ik wel opvallend vind is dat de andere as dat niet heeft. Ik denk dat je de oorzaak in een kortsluiting of vlamboog moet zoeken. Dat laatste zou kunnen als de rechtse as helemaal geen contact maakt met de sleper en de linker net niet maar dicht genoeg bij de sleper zit om de stroom over te laten springen tussen as en sleper, dat heb je hoe klein ook een vlamboog en dus hitte ontwikkeling.
Ik zie trouwens nog wel dat bij de rechter as het wiel van de isolatie is geschoven maar ik zie daar verder geen verkleuring door warmte.
Mijn ervaring met vlambogen beperkt zich tot tram en trolley in schaal 1:1
Groetjes Michiel
Ik zie trouwens nog wel dat bij de rechter as het wiel van de isolatie is geschoven maar ik zie daar verder geen verkleuring door warmte.
Mijn ervaring met vlambogen beperkt zich tot tram en trolley in schaal 1:1
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Warmgelopen as
Is dit Minitrix uit de jaren 60/70?
Andere as heeft wat secondelijm nodig.
Ik denk zelfs dat daar de oorzaak zit. De oude Minitrix wagens die ik heb hebben metalen draaistellen. Dat wiel is tegen het draaistel aangekomen wat de spanning heeft van de wielen aan de andere kant.
Maar waarom er dan een contactveer zit snap ik weer niet en haalt wellicht mijn theorie weer onderuit.
Andere as heeft wat secondelijm nodig.
Ik denk zelfs dat daar de oorzaak zit. De oude Minitrix wagens die ik heb hebben metalen draaistellen. Dat wiel is tegen het draaistel aangekomen wat de spanning heeft van de wielen aan de andere kant.
Maar waarom er dan een contactveer zit snap ik weer niet en haalt wellicht mijn theorie weer onderuit.
Re: Warmgelopen as
Sicke burnout! Die is echt lekker heet geweest...
Nou ben ik wel benieuwd: doet de aangesloten elektronica (LED-strip?) het nog? Bij een flinke overspanning/stroom moet die iets gemerkt hebben lijkt me.
Is er een (lage) weerstand te meten tussen de veer en de intacte as?
Was de contactveer wellicht toch te stijf?
Interessante post-mortem in ieder geval!
Mvg Bjorn
Nou ben ik wel benieuwd: doet de aangesloten elektronica (LED-strip?) het nog? Bij een flinke overspanning/stroom moet die iets gemerkt hebben lijkt me.
Is er een (lage) weerstand te meten tussen de veer en de intacte as?
Was de contactveer wellicht toch te stijf?
Interessante post-mortem in ieder geval!
Mvg Bjorn
-
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Warmgelopen as
Ik kan me voorstellen dat - om wat voor reden ook - een as uit de aspot geraakt en in een geblokkeerde status wordt voort gesleept. Als zo'n as dan een niet-aanliggende wisseltong bereikt krijg je warmte met als gevolg een ontwrichte as. Of de kortsluiting wordt bemerkt is nog maar de vraag. Ik heb er - helaas - ervaring mee (moderne treinstellen op Arnold-rails).
Rob
Rob
Re: Warmgelopen as
Het is inderdaad een ouder Minitrix model maar de draaistellen zijn van kunststof.
Ik vermoed dat 1 wiel bij de isolatie is losgelopen en op de 1 of andere manier een kortsluiting heeft veroorzaakt via de andere as in het draaistel.
Mijn z21 viel hierdoor niet in een storing. Dat heeft de overgangsweestand tussen sleper en as blijkbaar voorkomen. Daar kun je ook zien dat er flinke wat vonken getrokken zijn. Ik heb de draaistellen van dit rijtuig vervangen en de binnenverlichting doet het gewoon. Dus daar zat de kortsluiting niet.
Gelukkig verder geen schade.
Groetjes,
Gerard
Ik vermoed dat 1 wiel bij de isolatie is losgelopen en op de 1 of andere manier een kortsluiting heeft veroorzaakt via de andere as in het draaistel.
Mijn z21 viel hierdoor niet in een storing. Dat heeft de overgangsweestand tussen sleper en as blijkbaar voorkomen. Daar kun je ook zien dat er flinke wat vonken getrokken zijn. Ik heb de draaistellen van dit rijtuig vervangen en de binnenverlichting doet het gewoon. Dus daar zat de kortsluiting niet.
Gelukkig verder geen schade.
Groetjes,
Gerard