Trams (Kato)

Hier bespreken we materieel, evt naar aanleiding van een nieuwe aankondiging
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1141
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Trams (Kato)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

neudalhausenstadbahn schreef: 29 dec 2024 11:24
Zaunkönigs Bahn schreef: 26 dec 2024 19:12 Tomix (Tomytec) is via Faller leverbaar. https://www.faller.de/marken/tomytec/gl ... 1&o=9&n=24 . Scheelt veel voor degene die geen Japans kunnen lezen :mrgreen: . Prijzen liggen in lijn met Kato. Omdat Rail N Scale geen tram opbouw meer levert (vanwege faillissement Shapeways) zijn alleen nog maar trammetjes van Kato leverbaar die in periode II gereden zouden kunnen hebben. Voor de rails ben je dan aangewezen op Tomix.
Die 2assige trams van KATO zijn aufbautrams( eerst nieuwe wagenbakken op oude onderstellen, later ook geheel nieuwe trams) uit eind jaren 40. Daarmee zijn ze ook inzetbaar tot eind jaren 70/begin jaren 80 en als werkwagen, toeristische tram of museumtram kan je ze nu nog inzetten. In Polen zijn ook nog vergelijkbare wagens gebouwd( volgens mij tot in de jaren 50) maar die behielden de indeling van KSW trams met enkele deuren en een raam minder tussen de balkons.
Op het internet gevonden dat soortgelijke modellen al in 1929 rond reden met deze typische opbouw. (oa Nürnberg, Berlin). De opbouw is bijna identiek, zelfde soort kop, alleen een grote deur ipv twee smalle deuren en vier ramen tussen de balkons. De nieuwe Kato modellen moeten R150mm hebben, wil nog wel proberen of dat nog kleiner kan omdat Kato kleinste radi 117mm meet. Wel kun je daar niet echt een tramlijn mee door de stad maken, alles moet dan binnen de norm van een ovaal vallen. Dus bogen anders dan 45° of 90° vormen dan een probleem.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5424
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tomix Fine Track Tips

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Uiteraard zijn de aufbau wagens uit eerdere generaties door ontwikkeld maar het zijn toch echt andere wagens. Een gevalletje van een geel/blauwe stoeptegel is nog geen NS trein als vind 80% van de mensen van wel ;)

Daar komt ook bij dat door het gebruik van 2 en 3assige onderstellen van in de oorlog te zwaar beschadigde trams van de de vroege series aufbau trams bij geen enkele wagen het zelfde is. Dat kwam pas toen er nieuwe onderstellen gebruikt werden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1141
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Trams (Kato)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik weet niet over welke serie Kato modellen je het hebt, maar de nieuwe "classic" series zijn namelijk ook niet precies de aufbau tram. Dat waren de eerder uitgebrachte series van Kato wel. Niet elke stoeptegel is een aufbauwagen is evenzeer geldig :mrgreen: . Het verhaal van aufbau wagens is mij bekend, dat soortgelijke modellen al bestonden in periode II was mij niet bekend. Maar in Nürnberg reed in 1933 al dat model, in Stettin al in 1927 en in Berlijn volgens een foto al in 1935. De aan te brengen wijzigingen zijn dan kleur, hier en daar bescherming voor de ramen op de kop omdat reizigers daar tegenaan leunen. Wat je dan nog zou kunnen doen is de dubbele deuren vervangen voor een enkele deur, maar de vraag wordt wel of je dat gaat zien als het model rondrijd op je modelbaan. Ik heb foto's en in het geval van Stettin zelfs een tekening van de aandrijfwagon en de aanhangwagon. Ik denk dat de aufbauwagen het model te veel overschaduwd en alles gelijk jouw stoeptegel veroordeeld wordt tot periode III. En het gaat mij erom dat ze gereden hebben in periode II. De drie genoemden zo zonder meer nog voor de oorlog. Ik vind het prima om hier over door te gaan, maar dan wel svp in een ander draadje, dit draadje gaat over Tomix rail.
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 02 jan 2025 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5424
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tomix Fine Track Tips

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hier, hier, hier, hier en hier aufbauwagens van KATO.

Waar het mij om gaat is dat deze wagens gewoon tot in de jaren 70/begin 80 en als werkwagen ook nu nog in te zetten zijn en niet voor de oorlog. Of jij dan vind dat er wagens zijn die jou ogen het zelfde zijn mag jij weten, maar goed voor andere te weten dat dit een type tram is van direct na de oorlog( 1946/1948) en niet van voor de oorlog.

Meer tijd en energie ga ik er niet in steken ;)

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1141
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Trams (Kato)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 02 jan 2025 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1141
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Trams (Kato)

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

neudalhausenstadbahn schreef: 30 dec 2024 16:45 Hier, hier, hier, hier en hier aufbauwagens van KATO.
De laatste vier zijn geen aufbauwagens maar een model van de Düsseldorfer Waggonfabrik die vanaf 1935 62 motorwagons en 40 aanhangwagons voor de oorlog maakten en met die productie moesten stoppen vanwege de oorlog. Het kenmerkende verschil zit hem in het eerste en het laatste raam aan de zijkant van de tram. Bij de aufbauwagens zijn alle ramen even hoog. Wil er nog aan toevoegen dat het bijzonder lastig is om dergelijke gegevens op te zoeken omdat elke grote stad zijn eigen trammaatschappij heeft met eigen wensen en eisen met tot gevolg afwijkende modellen. En dan blijkt dat de T2 niet alleen door Düwag werd gemaakt.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie