Brandbeveiliging rond de baan

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.

Harri

Re: Brandbeveiliging rond de baan

Bericht door Harri »

Voordeel van schuim is ook dat je tijdens/na gebruik nog kunt zien waar je loopt.

DB diesels, tijdperk IV

Onmogelijkhier

Bericht door Onmogelijkhier »

BHV cursus neem ik aan. In mijn werkende leven ook ieder jaar gehad met extra anvulling in brand bestrijding in verband met de speciale lokatie waar ik werkte.

Groeten Marcel V

WimR

Bericht door WimR »

Ik ben altijd van mening hard weglopen en uit laten branden dan heb je ook geen discussie met de verzekering wat wel en niet goed is en krijg je naar rato uitgekeerd. Dan beter alles uitgekeerd.

Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

spoor65

Bericht door spoor65 »

Totdat het je overkomt, Wim.

Dan kom je er achter, hoeveel je ook kwijt raakt, wat met geen geld ter wereld, weer terug te kopen is.

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

WimR

Bericht door WimR »

Klopt helemaal maar ik heb al meegemaakt dat een verzekering onder schade vergoeding wilde uitkomen en dat was maar bij het niet aankomen van mijn koffer waarbij in 750 kon declareren en maar 100 deed. In het binnenland van Egypte krijg je namelijk geen kassabon die moeten ze eerst drukken. Bij afkoop van een polis kreeg ik geen rente totdat is dreigde met aangifte wegens oplichting, ze gingen heel snel door de bocht.

Dus vandaar mijn mening ik discuseer niet meer met ze en ik probeer herinneringen mee te nemen bij brand en met geld kan ik alles weer komen maar dan niet gekort door de dievenbende van verzekeraars.

Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Zaunkönigs Bahn

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik begrijp niet hoe je brand kunt krijgen in je modelbaan anders dan alleen maar door stom handelen. Als je een draadje gaat trekken naar een verbruiker, dan kun je van te voren uitrekenen hoe dik dat draadje moet worden en daarop neem je dan nog de nodige reserve. Verder kan het heel handig zijn om voedingslijnen te zekeren met een zekering, datzelfde spul dat je achter in apparaten vind. En verder is het met verzekeren zo dat als je zelf de schade kunt dragen, dat je dat dan moet doen. Ik heb vaak al meegemaakt dat die koekenbakkers een expertiserapport willen hebben voordat ze je gaan verzekeren tegen torenhoge tarieven vanwege risico's die nooit voorkomen, alleen wie is dat dan, die zogenaamde expert? Ik heb dat ook met geluid, ik zet elke expert in de hoek, ze hebben er echt geen verstand van.

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

WouterDeBanaan
Elektronica/Commercieel

Bericht door WouterDeBanaan »

In het eerste bericht van dit draadje staat toch wel duidelijk hoe brand kan ontstaan zonder stom handelen...

----> Mijn store met printplaatjes & magneetkoppelingen
Onder andere printplaten voor de motorpost, koploper, wadloper en diverse rijtuigen

FidOo

Bericht door FidOo »

Hier geen brandblusser op de hobbykamer maar wel rookmelder (sowieso in elke ruimte in het huis zo'n melder) en CO melder op de zolder overloop bij de cv ketel.
Wel staat er een brandblusser beneden in de kast.

Ja je modelbaan goed aanleggen creëert minder kans op brand maar het sluit het niet uit. Je ziet het een fout product en/of foute aansluiting in een trein en het is zo gebeurd..

En ja ik heb het zelf ook 2x mee gemaakt dat er een potentiële brand had kunnen ontstaan.
In beide gevallen was dat met een buffer condensator schakeling waarbij er in het ene geval een steekvlam van 2,5 cm ontstond (geen kap op de lok en op de open baan.) in het andere geval werdt de laadweerstand zo heet dat de kap van de stuurstand helemaal was verschroeid van binnen. Beide hebben dus geen verdere schade aangericht.

En het enige juiste advies hier is dat van Alwin. Hij is tenslotte de autoriteit op dit gebied.
Laatst gewijzigd door FidOo op 02 jan 2025 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Harri

Bericht door Harri »

FidOo schreef: 01 jan 2025 18:35 <knip> en co2 melder op de zolder overloop bij de cv ketel.
Wel staat er een brandblusser beneden in de kast.
<knip>
En het enige juiste advies hier is dat van Alwin. Hij is tenslotte de autoriteit op dit gebied.
Ik ben Alwin niet en heb dus blijkbaar geen recht van spreken ;) , maar ik hoop toch dat je een CO melder bij de ketel hebt hangen. CO2 melder is meer iets voor (besloten) ruimtes waar veel mensen samen komen.

DB diesels, tijdperk IV

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Veel mensen halen inderdaad een CO melder en CO2 melder door elkaar en dat zijn 2 heel verschillende dingen.

Een CO melder is een heel nuttig ding voor bij je ketel( heb ik ook nog niet).

Het grootste brand risico bij mij is in de winter vooral een elektriciteitsnet wat niet berekend is op de vraag. Dus bij mij moet de kachel even uit als ik een föhn of lijmpistool nodig heb. Het gebruik van een aansteker voor allerlei modelbouw werkzaamheden brengt ook altijd een risico met zich mee waar je je goed bewust van moet zijn echt je aandacht 100% bij moet houden.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

enderscw

Bericht door enderscw »

Afbeelding
Vandaag binnen gekomen. Kost geen drol en zal erger hopelijk voorkomen. Gewoon tot 1000v te gebruiken.
Rookmelders hingen al door het hele huis.

Groet,

Wouter

Every day is a school day.

BartenThomas

Bericht door BartenThomas »

Dat ziet er wel heel klein uit. Heb je hier wel wat aan? (vraag aan de branddeskundigen hier)

tv_man

Bericht door tv_man »

Hij is klein dus waarschijnlijk heb je hem direct bij de hand, terwijl je voor de 'echte' brandblusser misschien een trap op en neer moet lopen. En dan ben je weer een minuutje verder. Wat ontzettend lang is.

Eigenlijk lijkt me het enige minpuntje van deze neefik (mooie naam voor een brandblusser!) dat ie wel heel erg de vorm heeft van een verfspuitbus.

Ben geen branddeskundige.

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Het is bedoeld om een snelle aanval op een kleine beginnende brand. Ben ook geen deskundige, heb zo een blusser op de boot zitten..

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Raymond

Bericht door Raymond »

Deze lijkt mij ook heel handig vooral voor onder de baan (schaduwstation).
En wat Norman zegt.......klein dus makkelijk ergens bij de baan neer te zetten of te hangen.
Ik heb een grote poederblusser aan het trapgat (1e etage) hangen als ik die moet gaan halen dan ben je idd zomaar een minuut weg en een klein brandje kan snel groot worden in 1 minuut!
Ik denk dat ik ook maar deze ga aanschaffen!

Groet,
Raymond

Albert

Bericht door Albert »

Als je er gewoon bij blijft heb je echt wel in de gaten dat iets niet helemaal goed gaat, zonder dat er gelijk een uitslaande brand ontstaat. Door dan eenvoudig de voedingspanning af te schakelen is de schade meestal slechts een onderstel, decoder of iets anders kleins.
Dus gewoon je verstand gebruiken voorkomt veel ellende.

Mvg Albert

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Wat ik zo gek vind aan de meeste antwoorden is dat ze gaan over als je daadwerkelijk brand hebt 8)7 7(8)7 |:(

Maar niet over het voorkomen, _o_

Denk zelf goed na, voor brand heb je namelijk 3 dingen nodig, brandbare stof, zuurstof en temperatuur (ontstekings bron)

Als je nieuw materiaal heb, rij ik voor eerst een tijdje rond, ruim 1 uur volledig doorrijden, en af en toe ff voelen of bepaalde elementen warm worden ten opzichten van wat je al heel lang rond heb rijden. Vaak merk je dan al of er iets mis mee is, want nieuw uit de doos op de baan en vertrouwen dat het goed is weet ik uit ervaring dat je dan wel eens voor verrassingen kan komen te staan.

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie