Baanplan 100x160

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Thommy

Baanplan 100x160

Bericht door Thommy »

Goedenavond,
Hierbij mijn idee voor een baanplan.

Wat ik graag wil realiseren is een compacte baan met kopstation, rangeerterrein en een tweede kleine kopstation op een berg. Het losse spoor naast het blauwe rivier wordt een kleine havenlaad en losplaats.
Het spoor tussen de bomen en weg loopt omhoog met zo'n 2-3 %

Het is in de periode 1960-1970. Landschap is rivier met een berg naastgelegen. Ik wil voornamelijk rijden met elektrische locomotieven en een combi van personen en goederen vervoer.
Besturing is digitaal met gebruik van Peco flextrack.

Graag hoor ik jullie feedback op dit baanplan.
Het onderste niveau is schaduwstation onder het hoofdniveau.

Afbeelding

Afbeelding

Onderwerp starter
Thommy

Re: Baanplan 100x160

Bericht door Thommy »

Toch even iets bijgewerkt,

De 3 grijze vlakken worden stations, bruine is industrie gebied en oranje word bebouwing.

Afbeelding

BartenThomas

Bericht door BartenThomas »

Leuk concept.
Ik zie alleen even niet hoe je in de rijrichting vanuit het schaduwstation in het kopstation komt, maar misschien is dat ook niet je bedoeling. Mij zou het storen.
Een omloopspoor bij een kopstation lijkt mij ook geen overbodige luxe, maar de beschikbare ruimte is wel heel beperkt hiervoor.

Onderwerp starter
Thommy

Bericht door Thommy »

Ja ik zie wat je bedoelt. Mijn idee was om achterwaarts het kopstation in te steken maar ik ga even kijken of ik iets met je tip kan

Onderwerp starter
Thommy

Bericht door Thommy »

Dan zou ik in principe het hele kopstation om moeten draaien en op het bovenste gedeelte aan moeten sluiten...

WimC

Bericht door WimC »

Een paar opmerkingen:
- je helix lijkt een kleine radius te hebben en de kleinste gaat omhoog. Dat gaat problemen opleveren.
- de opstelsporen/railaansluitingen in het midden (die van links over de rivier gaan). In het echt zouden ze die van rechts aantakken. Twee bruggen over een rivier zijn veel te duur.
- de dubbele verbinding in het midden naar de opstelsporen/aansluitingen naar recht. Ook te duur in het echt.
- in de linkerbenedenhoek heb je een perron getekend? Dat ligt erg dicht bij het kopstation, zou ik weglaten.

Kopstation zou ik omdraaien, zoals je zelf al suggereerde. Het station in de linkerbenedenhoek weglaten, ook de railaansluitingen over de rivier weglaten.
En kijk of je je helix wat ruimer kunt opzetten.
Laatst gewijzigd door WimC op 09 jan 2025 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Thommy

Bericht door Thommy »

Dank voor je feedback. Ik ga binnenkort weer even tekenen en puzzelen, laat wel weer wat zien als het af is.

Plaats reactie