Viskotter Grimsby 'Ross Jackal' GY 637🐟

Hier kunnen we onze mededelingen kwijt en algemene onderwerpen plaatsen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Minnetonka

Viskotter Grimsby 'Ross Jackal' GY 637🐟

Bericht door Minnetonka »

Ik ben bezig met het bouwen van het "Revell" 1:142 schaalmodel van de viskotter Grimsby 'Ross Jackal' GY 637 met een net voor mijn N-schaal haven scène. Kan iemand me vertellen hoe lang het net in het echt zou moeten zijn? 200 meter werd gesuggereerd, maar dan zou het nooit in de bug of op het dek kunnen worden opgeborgen. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Vriendelijke groeten, Charles
Laatst gewijzigd door Minnetonka op 15 jan 2025 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

tv_man

Re: Zijttrawler 'Ross Jackal' 🐟

Bericht door tv_man »

Vrijwel precies 40 meter moet ie zijn in het echt. Als je het model in schaal 1:142 bouwt en hem in een spoor N omgeving zet van 1:160 lijkt ie ongeveer 45 meter, maar dat is nog steeds in de juiste orde van grootte.

Bron:http://www.shippingandshipbuilding.uk/v ... OSS+JACKAL

- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

tv_man

Bericht door tv_man »

Leuk model trouwens, plaats vooral wat foto's wanneer die af is! Ben benieuwd hoe die eruit ziet in een havenomgeving.

- Norman

Trambaan (diorama)

Onderwerp starter
Minnetonka

Re: Viskotter Grimsby 'Ross Jackal' GY 637🐟

Bedankt, Bron!
Ik ben van plan om mijn viskotter aan een dok te zetten met het net uitgespreid op de kade voor onderhoud, zoals aan het einde van het seizoen. Het bouwen van een net met kleine kralen voor drijvers zal een uitdaging zijn, maar ook leuk.

Vriendelijke groeten,
Charles
Laatst gewijzigd door Minnetonka op 15 jan 2025 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

Volgens mij praten jullie langs elkaar heen. De bron die tv_man aanhaald gaat over de lengte van het schip. Afgerond 40m. Jij vroeg naar de lengte van het net.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Onderwerp starter
Minnetonka

Ik zal waarschijnlijk een net bouwen voor mid-water trawling omdat ik niet wil dat mijn trawler een gezonken wrak net en kapseist! Ik heb ook nooit graag bodemvissen gegeten! Haha!
Vriendelijke groeten, Charles
Laatst gewijzigd door Minnetonka op 15 jan 2025 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Minnetonka

Ja, ik bedoel de lengte van het net. Ik wil een schaalmodel van een mid-watertrawler-net maken in de schaal van 1:142 voor mijn viskotter.
Mvg Charles
Laatst gewijzigd door Minnetonka op 15 jan 2025 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

tv_man

Bericht door tv_man »

Mijn excuses, ik had aandachtiger moeten lezen!

En ik vermoed dat een dergelijk net wel degelijk erg groot kan zijn. Een net kan tenslotte in een best kleine ruimte worden opgeborgen. Maar ik heb verder geen verstand van visserij, dus ben niet de autoriteit wanneer het hierover gaat.

- Norman

Trambaan (diorama)

Onderwerp starter
Minnetonka

Re: Viskotter Grimsby 'Ross Jackal' GY 637 🐟

Hallo Norman!
Ja, ik denk dat het net lang moet zijn, maar ook klein genoeg om op te bergen in de bugkamer van de boot. Ze moeten het net ook met een lier binnenhalen en nog steeds in staat zijn om de 'Cod End' van het net te openen om de vissen eruit te dumpen. Misschien kan ik uiteindelijk iemand uit Urk vragen (zoals op 'Urkerdag'). Mijn Engels is geweldig, maar Grimsby is tegenwoordig een echt ruwe stad. Netontwerp is ook een zeer complex onderwerp; ik heb wat informatie uit Azië gedownload over de rekbelastingberekeningen, maar niet de lengte: het hangt ook af van de lengte van het vaartuig.
Vriendelijke groeten,
Charles

Onderwerp starter
Minnetonka

Hallo iedereen!

Ik heb goed materiaal gevonden voor het maken van mijn 50 meter modelvisnet: het is katoen canvas met een weefsel van 0,5 mm. (Ik denk dat ze het gebruiken voor borduurwerk als achterkant.)
Afbeelding

En hier is een vergelijking van de grootte van de romp met een N-schaal goederenwagon. Je kunt ook mijn kleine visnet drijvers zien; het zal moeilijk zijn om gaten erin te boren.

Maar eerst begin ik met het werken aan de viskotter.
Mvg, Charles

Afbeelding

Onderwerp starter
Minnetonka

Hallo iedereen!
Hier is de doos waarin mijn Revell viskotter zat. Het is de oudste kit die nog in productie is bij Revell.
Helaas voldoet het niet meer aan de huidige normen.

De ramen en patrijspoorten zijn helemaal niet uitgesneden en zijn alleen bedoeld om terug te worden geschilderd. Jammer: een viskutter die 's avonds aan de kade ligt met wat verlichting ziet er echt gaaf uit! Ach, het zij zo!

De lier is een ramp, dus veel mensen maken hun eigen lier en snijden ook de details van het dek van de lier naar het boeggebied weg en vervangen het ook. Ik ben van plan om zwaar grijs garen (nummer 40) te gebruiken voor het naaien van spijkerbroeken voor mijn lier en netkabels en dit door kleine kraaltjes te voeren (die ik nog moet schilderen). Ik moet nog geschikte kraaltjes hiervoor vinden.

Met vriendelijke groet,
Charles

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie