Ik heb een tweeassig stoomlocje (Zwarte Anna) omgebouwd naar digitaal,maar de stroomafname van een twee-asser is natuurlijk slecht,zeker het rijden over wissels is een ramp.
Daarom heb ik besloten een 'vaste' wagon er achter te hangen die is voorzien van stroomafnemers op de assen en zo word doorverbonden met de loc.
Ik heb hier de Flm.8055 voor gebruikt met binnenverlichtingsgarnituur cat.nr.9456,je kan ook zelf iets maken natuurlijk.
We beginnen met het locje,de kap word eraf gehaald en het drijfstangenwerk ook,voorzichtig want dit is plastic.
Op de volgende foto is tussen de assen het sleepcontact te zien waar zwarte Decoderdraad 0,5mm van Brawa aan word gesoldeerd.
Dit doen we op de aansluiting bovenop het onderstel,rechtsvoor en linksvoor,op de volgende foto is dat goed te zien,het is de zwarte draad onder het tandwiel.
Nu moet de draad aan de achterkant tussen de buffers uitkomen,zoals je op de vorige foto kan zien gaat de draad vanaf de aansluiting over het onderstel,dan tussen het onderstel en het motortje door (hier zul je een hoekje moeten wegslijpen/veilen en of frezen uit het onderstel)en dan onder de motor door,en via een geboord gaatje door het onderstel heen,zodat je uiteindelijk tussen de buffers uitkomt.
Zoals je ziet zitten de gaatjes niet op gelijke hoogte,(slordigheidje van mijzelf)een tip is om eerst met een hete naald twee putjes te maken op de plek waar je wilt gaan boren zodat het boortje niet 'wegloopt' zoals bij mij.
Ook word de standaard koppeling van zowel de loc als het rijtuig vervangen door een kortkoppeling cat.nr.9541.
Nu halen we de kap van het rijtuig eraf door de twee schroefjes aan de onderkant los te draaien,nadat je de assen eruit hebt gewipt.
Let op de afvallende onderdelen zoals de balkonnetjes en de schuifdeuren.
Nu zie je bovenop het onderstel de lamp en de stroomafnemers.
De draden vanaf de loc moeten nu in het rijtuig komen via het boren van een gaatje in het onderstel,met een klein slijpschijfje heb ik een sleufje geslepen in de twee ijzeren plaatjes,(dit is helaas niet zichtbaar op de foto).
De uiteinden van de draden soldeer je vast op de stroomafnemers.
Het resultaat zie je op de volgende foto's,de draden zitten niet strak tussen de loc en het rijtuig,(anders kom je de bochten niet door),maar hangen netjes aan weerszijden van de koppeling zodat er genoeg speling is voor bochtenwerk.
Het decoderdraad van Brawa is soepel zodat het rijtuig niet uit de rails word getilt,dit word ook gebruikt voor inbouw in stoomlocs met tender.
De laatste foto laat het complete stammetje zien,de rijeigenschappen van de loc zijn merkbaar verbeterd maar nog niet optimaal.
Als laatste optie zal ik de andere rijtuigen ook met draad moeten verbinden met het 'vaste' rijtuig achter de loc.,alleen hellingen trekken gaat dan niet meer,daar de loc geen antislip-bandjes kan hebben en de rijtuigen zwaarder lopen door de stroomafnemers op de assen.
Ook heb ik de voorste zijruiten van de loc gevuld met Kristal Clear zodat het nu echte raampjes lijken zoals je op de laatste foto kan zien.
Al met al moet ik zeggen dat mijn gecombineerde eerste project geslaagd is.
Extra stroomafname door wagon
Extra stroomafname door wagon
Mvg Marcel
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Hier is mijn baan te volgen:http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1082 , http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=7894
Re: Extra stroomafname door wagon
Dag Marcel,
Een zeer goed voorbeeld hoe je met enig 'knutselwerk' de rijeigenschappen van zo'n klein locomotiefje kunt verbeteren.
De tip om met een hete naald alvast een boorgat af te tekenen vind ik zonder meer klasse!
Hopelijk zien we meer van deze voorbeelden en tips -ook van anderen- in deze rubriek.
m-spoor.
Een zeer goed voorbeeld hoe je met enig 'knutselwerk' de rijeigenschappen van zo'n klein locomotiefje kunt verbeteren.
De tip om met een hete naald alvast een boorgat af te tekenen vind ik zonder meer klasse!
Hopelijk zien we meer van deze voorbeelden en tips -ook van anderen- in deze rubriek.
m-spoor.
Re: Extra stroomafname door wagon
Hallo Marcel,
je hebt het probleem mooi aangepakt. Op Railz te Rotterdam doen ze precies hetzelfde, maar dan met de eerste 3 wagons achter de loc als hulp bij de stroomopname. Nogmaals mooi gedaan, en een mooi voorbeeld voor ons.
je hebt het probleem mooi aangepakt. Op Railz te Rotterdam doen ze precies hetzelfde, maar dan met de eerste 3 wagons achter de loc als hulp bij de stroomopname. Nogmaals mooi gedaan, en een mooi voorbeeld voor ons.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)