Opmerking moderator
Wat is een redelijke prijs voor een Minitrix Koploper
Wat is een redelijke prijs voor een Minitrix Koploper
Wat mag een koploper digitaal eigenlijk kosten?
Titel aangepast ivm onduidelijkheid
Re: Koploper
ben bang dat daar maar 1 antwoord op mogelijk is.
Wat de gek er voor geeft.
prijzen van koplopers zijn sowieso al zwaar over de kop gegaan, en dus is het echt gewoon voor jezelf afvragen, ben je bereid om ver over je eigen denkbeeldige financiële grens heen te gaan.
mvg
Freddy
Wat de gek er voor geeft.
prijzen van koplopers zijn sowieso al zwaar over de kop gegaan, en dus is het echt gewoon voor jezelf afvragen, ben je bereid om ver over je eigen denkbeeldige financiële grens heen te gaan.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
De vraagstelling is inderdaad niet heel duidelijk.. Misschien moet @Rinoldus de boel even ophelderen waar het precies om gaat..
Dan is het simpele antwoord, wat je er zelf voor over hebt. Iedereen betaald wel is 10-20 procent teveel voor iets wat ze erg graag willen.
Heb zelf ook treinen die ik erg graag wilde moeten laten lopen omdat het hoger ging dan mijn limiet, en dat is natuurlijk erg jammer.
Zeker op Marktplaats en Catawiki zijn er medeverzamelaars zonder limiet, althans, zo lijkt het.
Kijkend naar de markt is Analoog nu tussen 350 en 450 euro, afhankelijk van welk artikelnummer. Digitaal gaat tegen de 500 euro aan.
De latere versies zijn digitaal voorbereid. Dus dat kan je dan ook overwegen. Al zijn de latere versies hierdoor schaarser en duurder.
Het beste is dus goed kijken naar Ebay en andere landen en op beurzen als je minder wil betalen, soms heb je geluk.
Heb zelf ook treinen die ik erg graag wilde moeten laten lopen omdat het hoger ging dan mijn limiet, en dat is natuurlijk erg jammer.
Zeker op Marktplaats en Catawiki zijn er medeverzamelaars zonder limiet, althans, zo lijkt het.
Kijkend naar de markt is Analoog nu tussen 350 en 450 euro, afhankelijk van welk artikelnummer. Digitaal gaat tegen de 500 euro aan.
De latere versies zijn digitaal voorbereid. Dus dat kan je dan ook overwegen. Al zijn de latere versies hierdoor schaarser en duurder.
Het beste is dus goed kijken naar Ebay en andere landen en op beurzen als je minder wil betalen, soms heb je geluk.
@Rinoldus
En zelfs dat is te kort door de bocht, Titel had al kunnen zijn:
"Wat is een redelijke prijs voor een Minitrix Koploper [artikelnummer] digitaal"
En dan de daadwerkelijke vraag. Met iets meer tekst en uitleg dan nu.
Ik begreep de vraag wel, maar klikte op het topic omdat ik dacht dat het een vraag was over het programma koploper...
-
- Forum-Beheerder
- Contacteer:
Re: Wat is een redelijke prijs voor een Minitrix Koploper
Ik heb de titel even aangepast, ik klikte ook omdat ik dacht dat het om het programma ging.
ik denk niet dat je onder de 500 euro een fatsoenlijke digitale Koploper gaat vinden. Ook niet op ebay. Wereldwijd kent men de waarde van dit model.
Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
-
En dan naar de vraag in welke staat je hem krijgt…..
Groet Mike
-
Ja of men kent de waarde dus juist niet , bij €500,- is het in mijn ogen wel heel letterlijk wat de "gek" er voor geeft( voor veel modellen en blauw/gele stoeptegels word veel te veel gevraagd en betaald). Ik denk dan als je geld te veel hebt kan je het ook aan mij geven
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Wie weet komt een fabrikant nog op het dwaze idee om de Koploper met moderne techniek erin uit te brengen gezien de schijnbaar enorme vraag. Aan de andere kant zou het prijskaartje van zeker vijfhonderd euro (want waarom zou een fabrikant dat er niet voor vragen?) voor velen een reden zijn om er toch vanaf te zien.
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Trambaan (diorama)
Mijn mening, ik denk dat het opnieuw uitbrengen van een koploper juist een slecht idee is. Reden dat het model nog steeds zo veel waard is komt doordat er eigenlijk niet veel echt Nederlandse treinstellen zijn uitgegeven door de jaren. Naast de koploper zijn er alleen de hondenkop en wadloper. Dit zijn ook modellen welke waardevast lijken te zijn. Al zijn de prijzen van al het NS materieel aan het oplopen. Qua modern materieel is de koploper dus het enige treinstel, daar komt de hoge waarde vandaan. Aangezien veel verzamelaars er één hebben en houden, zal een heruitgave niet zo goed gaan verkopen. Enige les die fabrikanten moeten gaan inzien, is dat echt Nederlandse NS treinstellen populair genoeg zijn om het risico van ontwikkelen in te steken. Bijvoorbeeld een VIRM kan je ook net als de Mat 54 in vele uitvoeringen uit brengen. Er zijn veel locomotieven uitgegeven de laatste jaren, daardoor stijgt ook de waarde van wagons omdat deze niet uitgegeven worden, terwijl iedereen toch een trein wil achter elke loc. En net als de 5-delige kalkwagonset, zijn er ook andere ns wagons waarbij je van één mal veel wagons kan maken, bijvoorbeeld de groene Armita zout tds-wagons van NS. Deze reden tezamen in een lange sleep van dezelfde rijtuigen.
Oproep aan de fabrikanten is dus, kijk naar de hoge prijzen die men nu wil uit geven voor oudere modellen, en neem daar de les uit dat er genoeg interesse is in NS materieel om nieuwe modellen te gaan ontwikkelen.
Oproep aan de fabrikanten is dus, kijk naar de hoge prijzen die men nu wil uit geven voor oudere modellen, en neem daar de les uit dat er genoeg interesse is in NS materieel om nieuwe modellen te gaan ontwikkelen.
Ik weet niet hoeveel er op de 2e hands markt worden verkocht, maar dat zullen er geen honderd zijn op jaarbasis (verwacht ik), en een fabrikant wil er honderden verkopen (misschien zelfs weer meer).
Dat er een klein aantal voor hoge prijzen wordt verkocht, betekent nog niet automatisch dat er een groot aantal wordt verkocht voor de prijs die een fabrikant er voor wil hebben.
Dat er een klein aantal voor hoge prijzen wordt verkocht, betekent nog niet automatisch dat er een groot aantal wordt verkocht voor de prijs die een fabrikant er voor wil hebben.
Reken maar dat een fabrikant enkele duizenden exemplaren moet verkopen om de investering eruit te krijgen, voor een kleurvariant is de minimale oplage al zo'n 250 stuks.
Wel, hoeveel hondekoppen zijn er over de toonbank gegaan? Ik zou zeggen dat de Koploper vergelijkbaar is qua interesse en investering. Zijnde: treinstel dat alleen in Nederland rijdt en waar toch wel een aantal kleurvarianten van mogelijk zijn (en enkele vormvarianten - met en zonder doorloopkop (misschien zelfs aaneengekoppelde variant?) als de meest opvallende)
Gezien de Hondekop al ietsje ouder is en het de tendens lijkt te zijn dat modelspoorders volgens mij vooral geneigd zijn om óf hedendaags materieel óf matereel uit hun eigen jeugdtijd willen hebben kan het goed zijn dat langzamerhand er al redelijk wat hobbyisten zijn die intresse zouden hebben in de Koploper omdat die in beide bovengenoemde categorieën past. En de Minitrix koploper is al een jaartje of twintig dus heel wat modelspoorders die goede rijeigenschappen op prijs stellen zouden het helemaal geen probleem vinden om een nieuw Koploper aan te schaffen dat af fabriek netjes rijdt.
Maargoed, ik ben geen modeltreinenfabrikant, dus ben niet zeker wat deze overdenkingen waard zijn. Ik zou misschien één Koploper willen hebben. Met doorloopkop en met standaardkleurtjes zoals ze er halverwege de jaren negentig uitzagen.
Gezien de Hondekop al ietsje ouder is en het de tendens lijkt te zijn dat modelspoorders volgens mij vooral geneigd zijn om óf hedendaags materieel óf matereel uit hun eigen jeugdtijd willen hebben kan het goed zijn dat langzamerhand er al redelijk wat hobbyisten zijn die intresse zouden hebben in de Koploper omdat die in beide bovengenoemde categorieën past. En de Minitrix koploper is al een jaartje of twintig dus heel wat modelspoorders die goede rijeigenschappen op prijs stellen zouden het helemaal geen probleem vinden om een nieuw Koploper aan te schaffen dat af fabriek netjes rijdt.
Maargoed, ik ben geen modeltreinenfabrikant, dus ben niet zeker wat deze overdenkingen waard zijn. Ik zou misschien één Koploper willen hebben. Met doorloopkop en met standaardkleurtjes zoals ze er halverwege de jaren negentig uitzagen.
- Norman
Trambaan (diorama)
Trambaan (diorama)