Lichtsluis voor gebruik met Roco Z21 N-spoor

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
jodelo

Lichtsluis voor gebruik met Roco Z21 N-spoor

Bericht door jodelo »

Hallo Allen:

Ik wil graag een aantal lichtsluizen inzetten om bepaalde doelen te bereiken.
Nu heb ik enkele reflectie lichtsluizen besteld op Amazon.
https://www.amazon.nl/dp/B07D924JHT?ref ... title&th=1
Die zijn inmiddels binnen en ze werken niet d.w.z. ze geven de meldingen niet door aan het systeem (iTrain in combo met Z21)

Ik heb de VCC en de GND pinnen aangesloten op een externe voeding van 5V =
De OUT pin aangesloten op de terugmeldmodule Yamorc YD6061LN.

Aangezien ik geen elektronica man ben is mijn vraag, moet ik nog meerdere aansluitingen maken om de zaak werkende te krijgen ?
Ik heb i.p.v. de 5 volt voeding ook al de digitale spanning geprobeerd met als resultaat ROOK uit de lichtsluis.
Eentje is dus al overleden.

Hopelijk kan iemand mij helpen op mijn zoektocht....

:oops: Ik denk dat deze topic in de verkeerde categorie staat.
Kan een administrator deze verplaatsen naar de juiste categorie ?

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)
Kato N-spoor, Z21, IB, Digikeijs en Yamorc bezetmelding en iTrain software.

kootje007
Contacteer:

Re: Lichtsluis voor gebruik met Roco Z21 N-spoor

Bericht door kootje007 »

Maar, heb je ook een schema voor ons hoe je dat bedacht hebt? Zo'n yamorc voed je normaliter met 1 rail naar de middelste aansluiting en de andere rail naar een bezetmelder aansluiting.

Nu sluit je een externe voeding aan op die lichtsluis en de uitgang op de bezetmelderingang. Wat heb je dan in de middelste aansluiting van de yamorc gedaan?

Ik neem aan dat je een schema geregeld hebt voordat je een lichtsluis ging bestellen, anders wordt het prutsen en heb je kans dat je naast je lichtsluis ook de yamorc opblaast...

Groet,
Marco

Mijn baan: Waldkirch
Mijn kanaal: YouTube

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Hallo kootje007:

Middelste aansluiting C, Yamorc = min systeem Z21
Geen echt schema want alle schema's die ik kon vinden zijn voor drie spoor systemen met Wisselstroom.
Ik zal straks even een schema plaatsen, sorry voor de late reactie ben nu onderweg.

Sorry maar ik ben niet goed in schema's maken en ik ken ook de gebruikte symbolen niet.
schema_1.png
schema_1.png (12.24 KiB) 3998 keer bekeken
Groeten Jo

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Heb de lichtsluizen van de link bekeken. Het zijn geen lichtsluizen maar infraroodmodules. Ik heb zulke modules ook gebruikt voor de bediening van mijn spoorbomen. De 'donkere' led zendt infraroodstraling uit, het doorzichtige element ernaast is een infrarood-detector. Dat werkte in eerste instantie bij mij niet goed, omdat de detector regeert op infraroodstraling die door de langskomende trein gereflecteerd zou moeten worden. Een warm zomerzonnetje in de kamer produceerde meer IR-straling dan het wagonnetje. Het werkte dus alleen in het donker met een gevoelig afgestelde detector.
Oplossing was: de detector (een fototransistor, het doorzichtige element) lossolderen en aan de andere kant van de baan zetten, en natuurlijk met draden verbinden met de module. De detector dan veel minder gevoelig afstellen want hij vangt nu als het goed is de straling van de IR-led direct op, als de trein de bundel niet onderbreekt. Zo werkt het bij mij wel prima. De module geeft natuurlijk dan wel een geïnverteerd signaal: Laag als er geen trein is en hoog als er wel een trein is.
De Module geeft een 5V signaalspanning af (b.v. voor een Arduino). Ik weet niet of dat voor jou geschikt is. Heeft je centrale een 5 V puls nodig?
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 31 jan 2025 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Hoi Bram:

Bedankt voor jou uitleg.
Bij mij werkte de infraroodmodule eerst wel maar gaf de signalering niet door aan het systeem.
Maar om een melding te krijgen moet het ding natuurlijk wel aangesloten zijn op het systeem (Z21)
Dat gaf bij mij dus direct een mooie rookpluim uit de module.

Ik durf deze nu niet meer op mijn systeem aan te sluiten.
Heb jij misschien een voor mij leesbaar schema voor deze module om te gebruiken op mijn 2-spoor baan.

Ik werk trouwens niet met een Arduino
De 5 volt puls zegt mij niets, mijn gewone stroomdetectie melders werken allemaal gewoon.

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Dat kan alleen maar als de Z21 een spanning op de IR-module zet of je de uitfang kortsluit.. Ik ken de Z21 niet. Meestal levert een ingang geen spanning af. Wat voor spanning hebben de ingangen van de Z21 nodig?
Stroomdetectie is iets heel anders dan spanningsdetectie. Op welke manier sluit je het op de Z21 aan? Ik kan de handleiding wel gaan bekijken, maar dat kost tijd. Ik denk dat een Z21-gebruiker sneller kan antwoorden, of weet jij wat voor soort signaal de Z21 nodig heeft?

Ja, en dat de detector werkte dacht ik ook in de vorige winter, totdat er een zomerzonnetje ging schijnen werkte het prima. Wees op je hoede,
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 31 jan 2025 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Wat bedoel je met signaal ik weet alleen dat de maximale ingangsspanning van Z21 24 volt is.
Naar de baan (uitgang) kun je dan kiezen tussen 12V - 18V
Ik kan verder in de handleiding niks vinden over ingangspanning.

Stroomdetectie gaat bij mij via de Yamorc YD6016LN en daarna de DR4088CS, hiermee ga ik dus van Loconet naar S88 welke beide goed werken.
De infraroodmodule heb ik dus op de 5 volt aangesloten.
Laatst gewijzigd door jodelo op 31 jan 2025 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Maar je zet de baanspanning toch niet op de module? Die Z21 mag helemaal geen spanning op de IR-module zetten. Daarmee blaas je hem inderdaad op, zeker met 12V of 18V. De IR-module levert een spanning van 0V op 5V op zijn uitgang. Dat is het signaal dat je kunt gebruiken.
Ik vrees dat de IR-module inderdaad niet eenvoudig is aan te sluiten op de Z21.Daartoe moet hij ingangen hebben die dergelijke signalen kunnen verwerken. De Yamorc YD6061LN is een stroomsensor, geen spanningssensor.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 31 jan 2025 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Hube

Bericht door Hube »

Het is allemaal wat complexer dan je denkt en zonder een beetje elektronica kennis wordt het lastig.
De doorsnee bezetmelders, ik neem aan ook de Yarmorc versie, detecteren een stroom die via de rails door het lokje loopt.
Geen lokje geen stroom; geen melding.
Het is dus geen input voor een signaal. Daarvoor zou je vanuit de lichtsluis een relais moeten aansturen die met een weerstand een lok simuleert.
Is er een lok dan loopt er een stroom via de weerstand en dat detecteert de bezetmelder.
Nu kun je waarschijnlijk vanuit jouw lichtsluis niet direct een relais aansturen maar moet dat via een versterker cq. transistor.
Kijk ook eens hier:
https://magicaminiatura.com/collections ... r-zelfbouw
Succes,
Groetjes,
Gerard

NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, Mac Mini M2 Pro
pr8 baan

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Hoi Gerard:

Heb jou link even gevolgd en zie dat deze modules (zelfbouw) zijn, dat wordt voor mij een probleem.
Zijn deze modules ook kant-en-klaar te krijgen en werken deze met mijn Z21 ??

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

BramvanLeeuwen schreef: 31 jan 2025 11:59 Daartoe moet hij ingangen hebben die dergelijke signalen kunnen verwerken. De Yamorc YD6061LN is een stroomsensor, geen spanningssensor.
Sorry Bram, maar dit gaat mijn beetje kennis van elektronica te boven.
Denk dat het moeilijk gaat worden.

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Nee, om deze detectoren te gebruiken zou je meer elektronicakennis moeten hebben. Ze modules zijn goedkoop, maar voor andere zaken ontwikkeld.
Maar, een vraag: waarom gebruik je de Yamorc YD6061LN niet zoals hij bedoeld is. Hij kan toch de stroom die naar de locomotief loopt detecteren? Zoek eens uit hoe je dat kan schakelen. Dan heb je helemaal geen lichtsluis nodig. Kun je dat niet in de handleiding van de YD6061LN vinden?

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Bram:
Ik gebruik de Yamorc zoals hij bedoeld is, maar heb 2 lichtsluizen nodig voor detectie op zeer moeilijk bereikbare plaatsen en op een laad terminal voor treinen. Met de normale manier van detecteren (stroomdetectie) gaat dit niet.
Jammer, ik zal eens eerst meer onderzoek doen. Maar dat zal niet helpen met mijn elektronica kennis.

In ieder geval alvast bedankt voor de hulp.

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

Dré

Bericht door Dré »

Jo,
De lichtsluisjes kunnen wel heel eenvoudig een 5v relaisbordje aansturen, bv deze:
1 kanaal relaisbord
"Out" van lichtsluis gaat op "In" van relaisbord.
Dan heb je in ieder geval een contact wat echt schakelt.

In je eerste bericht heb je het over een Yamorc YD6061LN, moet dat niet YD6016LN zijn?
De YD6016LN is er in verschillende uitvoeringen Klik.

Als je de YD6016-GND hebt dan kan je het relaiscontact van "C" naar één van de 16 inputs laten schakelen.

Dré

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Beste Dré:

Bedankt voor jou bijdrage.
Daar zal ik eens naar gaan kijken, als dit inderdaad kan met de Yamorc dan krijg ik het misschien toch werkend.
Hoop dat je gelijk hebt.
Jou link gevolgd naar Amazon en zag dat deze relaisbordjes eigenlijk voor Arduino bestemd zijn. Kan ik ze dan toch gebruiken ?
Dat van de Yamorc klopt, cijfertjes verkeerd om getypt.

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

Dré

Bericht door Dré »

Hoi Jo,
Als het dan toch de YD6016LN is ben ik wel benieuwd welke uitvoering het is.
Ik neem aan dat je niet bij alle uitvoeringen de inputs direct met "C" mag doorverbinden.
Bij de YD6016LN-GND is dat juist wel de bedoeling.
Die relaisbordjes kunnen eigenlijk op alles worden aangesloten wat op de "IN" 0 of 5v zet (laag of hoog) dus ook een Arduino.
Jouw lichtsluisjes doen dit ook, die maken de "OUT" ook hoog of laag bij het detecteren (of juist andersom :) ).
Het relaisbordje moet wel op dezelfde 5v voedingsbron staan als de lichtsluisjes.

Dré

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Dré schreef: 31 jan 2025 13:32

Als je de YD6016-GND hebt dan kan je het relaiscontact van "C" naar één van de 16 inputs laten schakelen.

Dré
Dré:
Wat bedoel je precies met de "C"
Bedoel je met C de gemeenschappelijke aansluitingen van de Yamorc ?

Gr. Jo

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Dré schreef: 31 jan 2025 14:58 Hoi Jo,
Als het dan toch de YD6016LN is ben ik wel benieuwd welke uitvoering het is.
Dré
Nee het is de YD6016ES GND uitvoering.
Er is ook een YD6016LN CURRENT versie.
Ik gebruik n.l. beide soorten. Sorry hiervoor. :oops: :oops:

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Op de relaisjes staat bij de middenaansluiting meestal een C of Com van Common. Het relais schakelt dan tussen de linker en de rechteraansluiting. Meestal, maar niet altijd staat daar A en B bij of NO en NC (Normally Open en Normally Closed) Ik wil je wel zo'n viervoudigrelais (er zitten er dan 4 op één module) toesturen, tegen verzendkosten (brievenbuspakje of brief 60 gram)+ mijn inkoopkosten (€5,00). Ik heb er nog wel een paar liggen. Stuur me maar een PB als je interesse hebt. Ik zie dat mijn module een pinheader connector heeft voor de ingang. Dat vind je misschien niet makkelijk. Er zijn er ook met schroefconnectoren. Die zijn ook 'overal' verkrijgbaar, ook in dubbelrelais-uitvoering

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

BramvanLeeuwen schreef: 31 jan 2025 15:39 mijn inkoopkosten (€5,00). Ik heb er nog wel een paar liggen.
Jammer Bram, ik heb ze net 1 uur geleden besteld. Maar voor een zeer schappelijke prijs. Deze zijn trouwens met schroefconnectoren.
Hobby kost geld dat weten we allemaal wel.
Toch bedankt voor het aanbod.

gr. Jo

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Och, ze kostten je de kop niet, zou ik denken. Succes ermee!

Ik wil je nogmaals waarschuwen. De poort werkt niet met licht maar met warmtestraling. Je laat je misschien misleiden doordat sommige modelspoorders het een lichtpoort noemen. Dat hij nu goed functioneert betekent niet dat hij in de zomer als het 32 graden is nog werkt. Ik was zeer verbaasd dat hij het opeens niet meer deed toen het warm was.

Volgens mij is dat op een spoorbaan alleen gegarandeerd als je hem wat ombouwt (en dat is niet moeilijk!). Ook warme muren zenden IR-straling uit!

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

BramvanLeeuwen schreef: 31 jan 2025 17:32
Volgens mij is dat op een spoorbaan alleen gegarandeerd als je hem wat ombouwt (en dat is niet moeilijk!). Ook warme muren zenden IR-straling uit!
Hoi Bram:
Zag net jou post ben buitenshuis geweest.
Wat bedoel je precies met ombouwen (en dat is niet moeilijk!).
Wat zou er dan moeten gebeuren ?

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Hoi Jo,
Ik heb een foto gemaakt. Zoals je ziet heb ik er een echte 'poort' van gemaakt. Zoals hij aangeleverd wordt is er geen sprake van een poort. De fototransistor(doorzichtig) heb ik uitgesoldeerd en aan de andere kant van de baan gezet. Hij is met de twee draadjes (rood voor+ en zwart voor min) met de module verbonden. De donkere infraroodled zit nu precies tegenover de transistor. De trein onderbreekt de bundel als hij langskomt. Zo valt er veel meer straling op de sensor (de transistor) dan wanneer je met gereflecteerd licht werkt. Je kunt de module dan veel minder gevoelig instellen en is hij betrouwbaarder (niet meer gevoelig voor warmtestraling uit de kamer)
Afbeelding
Zoals je ziet zit de infraroodled ook door een gaatje in het hout tegenover de transistor.
Het alles zit verstopt in een gedeelte van de baan dat voor de toeschouwers niet zichtbaar is. Ze zien alleen de spoorbomen die door de poorten bediend worden.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

Onderwerp starter
jodelo

Bericht door jodelo »

Ahaa Bram, nu zie ik wat je bedoeld.
Natuurlijk zijn er ook lichtsluizen te krijgen die zowel een zender als ontvanger hebben.
Dat zou dan op hetzelfde uitkomen.
Bedankt hier moet ik even over na gaan denken.

m.vr.gr.

Jo Sillen
Swalmen (L)

BramvanLeeuwen

Hoi Jo,
je kan de rest van de schakeling natuurlijk prima testen met de fototransistor nog zoals gewoon in de module geleverd wordt. Dan hoef je nog niet te 'slopen. 'Als het dan naar tevredenheid werkt kun je de fototransistor loshalen en op de baan monteren. Zo heb ik het bij de bediening van mijn spoorbomen ook gedaan.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie