Dit stuk kurk was wat beder, en omdat het van de rol kwam stond het wat bol omhoog. Een paar redelijk zware dingen er op om het vlak te houden terwijl de lijjm droogt:
Dat ziet er simpel, maar doeltreffend uit. Ik heb geen ervaring met deze variant van kroonsteentjes, maar blijft dit ook een beetje zitten zonder dat je schroefjes aandraait? Want iedere keer (per stuk) 6 schroefjes losdraaien als je wilt ontkoppelen is wel 'wat werk'.
@jw82 Je hoeft bij deze kroonstenen geen schroeven aan te draaien, Is gewoon een stekkerverbinding, beter gezegd er zitten bij de stekkerkant geneens schroeven. En werken gewoon betrouwbaar weet ik uit eigen ervaring.
Maar ik heb wel een ander punt van aandacht. Ik zie een 5Vdc Bus. Ik weet niet wat je daar mee gaat doen (zo te zien servo's voeden) maar als je daar best wat stroom gaat vragen moet je serieus rekening houden met Spanningsval. En remedie daar tegen is het dikker maken van je draden. En zo te zien is dit nu 1.5mm², ik zou hier echt wel overwegen om hier dikkere bedrading te gebruiken!
Dag Jan_Willem, het zijn per kant twee rijen van zes. De draden worden in principe nooit losgeschroefd. Tussen de twee rijen zit een stekkerverbinding met stekker en bus. Die kunnen (relatief) makkelijk uit elkaar worden geschoven.
Zie deze afbeelding:
FidOo schreef: ↑07 feb 2025 09:11
…
Maar ik heb wel een ander punt van aandacht. Ik zie een 5Vdc Bus. Ik weet niet wat je daar mee gaat doen (zo te zien servo's voeden) maar als je daar best wat stroom gaat vragen moet je serieus rekening houden met Spanningsval. En remedie daar tegen is het dikker maken van je draden. En zo te zien is dit nu 1.5mm², ik zou hier echt wel overwegen om hier dikkere bedrading te gebruiken!
Het gebruikte snoer is 0,5 mm2 4 Ampere voeren. Mijn voeding voor 5V DC levert max 3 Ampere (dat is maximaal 15 Watt).
Ik heb mij hierbij gebaseerd op de tabel bovenaan deze pagina.
Even snel gerekend kom je bij een afstand van 3 meter en een belasting van 2 Ampere dat de spanningsval op bijna 9% uitkomt.
Dit betekend dat de spanning aan het eind van de draden geen 5V maar 4.5V staat. Die halve Volt die verdwijnt in de vorm van warmte. (niet schokkend)
Ik heb dit even snel berekend met de App "Electrodoc" op Andriod. Dit is een hele handige app met veel hulpmiddeltjes.
FidOo schreef: ↑07 feb 2025 11:43
Ha Gerard, de belasting is het probleem niet. Inderdaad mag 0.5mm² gewoon 4A stroom vervoeren. Het probleem is spanningsval: https://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsval
Even snel gerekend kom je bij een afstand van 3 meter en een belasting van 2 Ampere dat de spanningsval op bijna 9% uitkomt.
Dit betekend dat de spanning aan het eind van de draden geen 5V maar 4.5V staat. Die halve Volt die verdwijnt in de vorm van warmte. (niet schokkend)
Ik heb dit even snel berekend met de App "Electrodoc" op Andriod. Dit is een hele handige app met veel hulpmiddeltjes.
Ik zal dat in de gaten houden, dank voor je bericht!
Gerard, ik ga even je weekend verpesten, die peco wissels, heb je het hart stuk geisoleerd? want dat wel moeten anders krijg je straks de ene na de andere kortsluiting wanneer je die wissels gaat bedienen.