Roco BR 144

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Wouter

Roco BR 144

Bericht door Wouter »

Geachte forum leden,
Kan mij iemand vertellen hoe ik de motor uit het chassis kan krijgen zie foto
Afbeelding.
Ben ik goed in de aanname dat de draden aan de rechter kant de bruine en de zwarte de voeding voor de wielen is en aan de linkerkant de twee zwarte draden voor verlichting.

Afbeelding

Afbeelding.
En zij de koperen strips op de print plaat voor de aansluitng van de motor

stoombr38

Re: Roco BR 144

Bericht door stoombr38 »

Gewoon omhoog schuiven

jeemka

Bericht door jeemka »

Zo te zien: Aan beide kanten zijn de draden de verbinding van de wielen naar boven. Komen op de printplaat bij elkaar en gaan dan naar de motor, en via diodes nasr de verlichting.
Maar... de printplaat lijkt wel een deel. Ander stuk afgebroken?
De motor gaat inderdaad naar boven eruit. De cardan koppelingen zijn wel lastig. Let op wegspringende veertjes.

Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Wouter

Bericht door Wouter »

Hallo Jeemka
De print van de BR 144 is een stuk uit gezaagd voor een decoder te plaatsen.
Mvg Wouter

jeemka

Bericht door jeemka »

Jammer dat je afgezaagd hebt. Nu is het lastig om je draden ergens aan vast te solderen. De aansluitingen aan de veertjes naar de motor moet je vrij houden om de oranje en grijze draad van de decoder aan te solderen.

Kijk welke printbanen vrij zijn om de draden van de wielen ( met wat verlenging) aan te verbinden, waar dan rood en zwart van de decoder aan komen. Meet of één kant van de draden contact maakt met het chassis, daar komt dan zwart aan.
Meet of de motor ergens contact maakt met het chassis, zo ja, isoleren.

Wat betreft verlichting, je zal geel en wit direct aan de lampjes moeten solderen. Afhankelijk van de decoder mogen de lampjes contact maken met het chassis en dus met zwart. Maar er zijn ook decoders waarbij de lampjes niet aan zwart, maar aan blauw moeten, en dus niet contact mogen maken met het chassis. Welke decoder ga je gebruiken?

Al met al een pittige klus, vooral omdat je de printplaat verlaagd hebt.
Kijk ook het inbouwverhaal op https://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/roc-144-V2.php

Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Wouter

Bericht door Wouter »

Hallo Jaap,
Ik ga een DH pd10mu gebruiken deze is mooi klein en heb ik in meerdere locs zitten.
Maar ik wil eerst mijn motor uitbouwen ik moet aan de zij kanten van het chassis materiaal afslijpen want ik wil de loc gebruiken als geisterwagen.
Hij is net ietsje te breed om in een wagon te passen.
Mvg Wouter

Nijboer

Bericht door Nijboer »

motor kan er gewoon recht omhoog uit.
Draden die je op de foto ziet komen van de draaistellen af.

Onderwerp starter
Wouter

Bericht door Wouter »

Bedankt Heren voor de oplossingen.
Maar het advies van recht omhoog er uit halen van de motor begrijp ik nog niet helemaal daar aan de linker en rechter kant van de motor de cardan as
houder vast aan het chassis zitten dus ik ben bang dat ik wat afbreek gaarne jullie oplossing.

neudalhausenstadbahn

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Een cardanas wil zeggen dat die as scharnierpunten bevat :idea: , daarnaast zie dat deze uit 2 spiraalveren bestaan en dus extra flexibel zijn ;) . Dus motor omhoog halen en de assen vallen vanzelf uit elkaar ;) . Of gewoon de spriralveren even indrukken zodat ze uit een van de koppelpunten los komen en dan de motor omhoog eruit trekken ;)

Groetjes Mcihiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo

Bericht door FidOo »

Die Cardanas is geen vast ding. Dat zijn asjes met daar tussen een veertje welke als flexibele koppeling werkt.
Als je de motor omhoog trekt trek je die veertjes gewoon los. Daarbij dus wel opletten dat die niet weg springen!.
De motor zelf ligt gewoon los in het chassis dus als die veertjes tussen de motoras en draaistelas los/weg zijn is er niks aan de hand.

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Wouter

Bericht door Wouter »

Heren Joost en michel bedankt voor de oplossing ik kan hiermee verder. Gr Wouter

Plaats reactie