Herintreden met Analoge locs
Herintreden met Analoge locs
Hallo Allemaal,
Ik weet niet of ik mijn vraag hier op de juiste plaats stel, mocht dit niet zo zijn dan neem ik aan dat een van de moderators deze wel kan verplaatsen naar de juiste plek.
Ik heb in mijn jeugd veel gereden met modelspoor en was bezig met het bouwen van een baan, dit is zo'n 25 jaar geleden. toen de pubertijd aanbrak zijn al mijn spullen op zolder beland en heb ik er niet meer naar omgekeken. Ik heb laatst mijn spullen eens van de zolder gehaald en zou hier toch weer mee willen gaan rijden. Al mijn treinen, rails enz. zijn analoog. Ik lees veel over dat in de modelspoor wereld alles tegenwoord ook overgegaan is naar digitaal. Ik vindt dit wel een interessante ontwikkeling. Ik sta er dan ook open voor om ook digitaal of semi digitaal te gaan rijden echter zou ik het zonde vinden om al mijn huidige spullen en treinen weg te moeten doen.
Ik heb gezien dat er mogelijkheden zijn om treinen/locs om te bouwen naar digitaal maar ik weet niet of ik dit zo zie zitten. Ook kwam ik Dinamo tegen waarmee je wat ik gelezen en gehoord heb zowel met digitale als met analoge treinen/locs kunt rijden. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben op dit gebied en die mij richtingen kunnen geven in welk systeem ik mij het beste kan gaan verdiepen. Is dit Dinamo samen met Itrain?
Of zijn er andere systemen waarmee je ook digitaal en analoog kunt rijden?
Groet,
Léon
Ik weet niet of ik mijn vraag hier op de juiste plaats stel, mocht dit niet zo zijn dan neem ik aan dat een van de moderators deze wel kan verplaatsen naar de juiste plek.
Ik heb in mijn jeugd veel gereden met modelspoor en was bezig met het bouwen van een baan, dit is zo'n 25 jaar geleden. toen de pubertijd aanbrak zijn al mijn spullen op zolder beland en heb ik er niet meer naar omgekeken. Ik heb laatst mijn spullen eens van de zolder gehaald en zou hier toch weer mee willen gaan rijden. Al mijn treinen, rails enz. zijn analoog. Ik lees veel over dat in de modelspoor wereld alles tegenwoord ook overgegaan is naar digitaal. Ik vindt dit wel een interessante ontwikkeling. Ik sta er dan ook open voor om ook digitaal of semi digitaal te gaan rijden echter zou ik het zonde vinden om al mijn huidige spullen en treinen weg te moeten doen.
Ik heb gezien dat er mogelijkheden zijn om treinen/locs om te bouwen naar digitaal maar ik weet niet of ik dit zo zie zitten. Ook kwam ik Dinamo tegen waarmee je wat ik gelezen en gehoord heb zowel met digitale als met analoge treinen/locs kunt rijden. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben op dit gebied en die mij richtingen kunnen geven in welk systeem ik mij het beste kan gaan verdiepen. Is dit Dinamo samen met Itrain?
Of zijn er andere systemen waarmee je ook digitaal en analoog kunt rijden?
Groet,
Léon
-
- Forum-Beheerder
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
- Locatie: Alblasserdam
- Contacteer:
Re: Herintreden met Analoge locs
Als je ze niet kan of wil laten ombouwen is Dinamo een mooie oplossing! Nieuw gekochte treinen kunnen dan digitaal zijn (evt met geluid) en je oude treinen gewoon analoog!
Re: Herintreden met Analoge locs
Hoi Leon,
Leuk dat je de oude spullen weer hebt opgegraven.
Even snel gezegd:
Analoge treinen ombouwen kan gewoon. Er zijn praktisch geen loks die niet omgebouwd kunnen worden naar digitaal. Wel kan het per model de vraag zijn of je het moet willen omdat het kan zijn dat er een nieuwere versie van is, die beter is of omdat de rijeigenschappen zo slecht zijn dat je er niet gelukkiger van wordt.
Eerste stap zou moeten zijn: maak alles schoon en zorg dat alles analoog goed rijdt. Daarna pas nadenken over digitaal.
De volgende vraag was Dinamo: Feit: Als je voor Dinamo kiest, kies je automatisch voor een volledig geautomatiseerde baan en kun je alleen nog met de computer rijden. (En voordat iemand commentaar heeft; ja een handbediening is dan alsnog mogelijk maar dat is erg omslachtig!! en je je hebt ALTIJD je PC nodig)
Prima keuze als geautomatiseerd rijden je doel is. Wil je stap voor stap ombouwen en opbouwen dan is Dinamo misschien niet de juiste keuze maar gewoon een DCC centrale!
Leuk dat je de oude spullen weer hebt opgegraven.
Even snel gezegd:
Analoge treinen ombouwen kan gewoon. Er zijn praktisch geen loks die niet omgebouwd kunnen worden naar digitaal. Wel kan het per model de vraag zijn of je het moet willen omdat het kan zijn dat er een nieuwere versie van is, die beter is of omdat de rijeigenschappen zo slecht zijn dat je er niet gelukkiger van wordt.
Eerste stap zou moeten zijn: maak alles schoon en zorg dat alles analoog goed rijdt. Daarna pas nadenken over digitaal.
De volgende vraag was Dinamo: Feit: Als je voor Dinamo kiest, kies je automatisch voor een volledig geautomatiseerde baan en kun je alleen nog met de computer rijden. (En voordat iemand commentaar heeft; ja een handbediening is dan alsnog mogelijk maar dat is erg omslachtig!! en je je hebt ALTIJD je PC nodig)
Prima keuze als geautomatiseerd rijden je doel is. Wil je stap voor stap ombouwen en opbouwen dan is Dinamo misschien niet de juiste keuze maar gewoon een DCC centrale!
-
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Herintreden met Analoge locs
Welkom
Het ligt er ook wel aan hoeveel loks je hebt. Je kunt ze altijd laten ombouwen. Maar heb je er een paar of al 20. En ik denk ook dat je meer moet kijken naar waar je heen wilt en of dat binnen je budget past. Evt ombouwen kan ook in fases. Net als digitale aansturing van je baan. Je hebt digitaal rijden en digitale aansturing van wissels en baanvakken. Dat hoeft niet gelijktijdig. Je kunt best analoog de wissels bedienen en digitaal de loks. En dan later ook digitaal de wissels en baanvakken. Als je er bij de bouw maar rekening mee houdt.
Ik zou beginnen met je huidige spullen. Rijdt dat analoog nog goed dan zou je ze eventueel kunnen (laten) ombouwen. Met digitaal is er zoveel meer mogelijk dan hybride via Dinamo of analoog, dus ik zou voor digitaal gaan, maar dat is mijn mening.
En zoveel mensen zoveel meningen. Het is dus vooral wat jij leuk vind. Dus kijk vooral eerst om je heen en bekijk wat je wil en kunt betalen. En ondertussen lekker analoog baantje leggen en rijden.
Het ligt er ook wel aan hoeveel loks je hebt. Je kunt ze altijd laten ombouwen. Maar heb je er een paar of al 20. En ik denk ook dat je meer moet kijken naar waar je heen wilt en of dat binnen je budget past. Evt ombouwen kan ook in fases. Net als digitale aansturing van je baan. Je hebt digitaal rijden en digitale aansturing van wissels en baanvakken. Dat hoeft niet gelijktijdig. Je kunt best analoog de wissels bedienen en digitaal de loks. En dan later ook digitaal de wissels en baanvakken. Als je er bij de bouw maar rekening mee houdt.
Ik zou beginnen met je huidige spullen. Rijdt dat analoog nog goed dan zou je ze eventueel kunnen (laten) ombouwen. Met digitaal is er zoveel meer mogelijk dan hybride via Dinamo of analoog, dus ik zou voor digitaal gaan, maar dat is mijn mening.
En zoveel mensen zoveel meningen. Het is dus vooral wat jij leuk vind. Dus kijk vooral eerst om je heen en bekijk wat je wil en kunt betalen. En ondertussen lekker analoog baantje leggen en rijden.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
- Locatie: Haarlem
Re: Herintreden met Analoge locs
Ik ben ook beginnen met een baan van mijn vader uit 1990 of zo, met analoge locs. Ik ben met analoog begonnen, met iTrain en Dinamo en heb langzamerhand al mijn locs omgebouwd naar digitaal. Dat is me goed bevallen. Ik bedien iTrain wel met de hand, wel via een oude computer en vind dat niet ingewikkeld of zo iets. Ik vind het leuk dat mijn locs, spoorbomen en stationnetjes nu geluiden maken, dat verlichting wat interactief werkt etc., seinen die automatisch gezet worden.
Maar dat is erg persoonlijk. Het is wel extra werk, maar ik beleef lol aan het bouwen. Digitaal geeft veel meer mogelijkheden om te spelen. Als het je louter om de scenery gaat, ook erg leuk(!) dan kun je natuurlijk wel iets heel moois maken van een analoge baan.
Maar dat is erg persoonlijk. Het is wel extra werk, maar ik beleef lol aan het bouwen. Digitaal geeft veel meer mogelijkheden om te spelen. Als het je louter om de scenery gaat, ook erg leuk(!) dan kun je natuurlijk wel iets heel moois maken van een analoge baan.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
Re: Herintreden met Analoge locs
Als je een soldeerbout kunt vasthouden dan kun je oude analoge locs ombouwen naar digitaal.
Ik ben op dezelfde manier begonnen met mijn 50 jaar oude Minitrix locjes.
Af-en-toe een dremel gebruiken om wat meer ruimte te maken voor de decoder.
Om te beginnen heb ik daarbij een 2de-hands MultiMaus gekocht en op een klein baantje gesnuffeld aan de digitale modelspoor wereld.
Mijn advies: doe stapje voor stapje. Er is zoveel mogelijk en gaande weg kom je er achter wat je het leukste vindt in deze hobby.
groetjes,
Gerard
Ik ben op dezelfde manier begonnen met mijn 50 jaar oude Minitrix locjes.
Af-en-toe een dremel gebruiken om wat meer ruimte te maken voor de decoder.
Om te beginnen heb ik daarbij een 2de-hands MultiMaus gekocht en op een klein baantje gesnuffeld aan de digitale modelspoor wereld.
Mijn advies: doe stapje voor stapje. Er is zoveel mogelijk en gaande weg kom je er achter wat je het leukste vindt in deze hobby.
groetjes,
Gerard
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
- Locatie: Haarlem
Re: Herintreden met Analoge locs
Even een opmerking bij de reactie van Gerard:
Het ombouwen van digitale locs is niet echt ingewikkeld. Ik moest er wel een echt goede soldeerbout (met een fijne punt en met een temperatuurregeling) voor aanschaffen en een Dremel. Ik heb een Weller-bout gekocht. Een prima investering!. Je hebt ook wel een enigszins vaste hand en een vergrootglas met verlichting voor nodig (ik zou het niet zonder kunnen). Moeilijk is het ombouwen niet, maar als je de benodigde hoeveelheid geduld niet hebt, wordt het toch een lastige zaak. Het is geen fluitje van een cent.
Ikzelf vind zo'n dagje wat prutsen heerlijk, en het lukt altijd. Ik denk als je dat niet leuk vindt moet je niet aan N-spoor beginnen.
Het ombouwen van digitale locs is niet echt ingewikkeld. Ik moest er wel een echt goede soldeerbout (met een fijne punt en met een temperatuurregeling) voor aanschaffen en een Dremel. Ik heb een Weller-bout gekocht. Een prima investering!. Je hebt ook wel een enigszins vaste hand en een vergrootglas met verlichting voor nodig (ik zou het niet zonder kunnen). Moeilijk is het ombouwen niet, maar als je de benodigde hoeveelheid geduld niet hebt, wordt het toch een lastige zaak. Het is geen fluitje van een cent.
Ikzelf vind zo'n dagje wat prutsen heerlijk, en het lukt altijd. Ik denk als je dat niet leuk vindt moet je niet aan N-spoor beginnen.
met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Bram van Leeuwen
Re: Herintreden met Analoge locs
Dank voor alle reacties, ik zal proberen wat van de hier gestelde vragen te beantwoorden.
Ik moet zeggen dat ik geluid op treinen iets minder belangrijk vindt. Ik vind het vooral leuk om lekker te knutselen en af en toe wat te rijden. ik heb een IT achtergrond dus ik denk dat ik het rijden met b.v. Itrain via de computer wel onder de knie kan krijgen en het lijkt me vooral ook leuk om mijn zelf gebouwde baan in een programma zoals Itrain te zetten en dat te zien communiceren met een baansturingssysteem.
Wat betreft de kosten. Ik wil niet in een keer duizenden euro's uitgeven aan spullen. Als ik kan beginnen met een paar honderd euro en vandaar uit de boel verder uitbouwen zou ik dat prima vinden. Ik hoef ook niet in het begin al mijn wissels enz. vanaf de computer te kunnen bedienen. Ik zou liever eerst een stukje van de baan "digitaal" maken en een rondje met de treinen rijden en daarna bv wissels automatiseren of het volgende deel van de baan maken.
Wat betreft het inbouwen van decoders in mijn analoge treinen daar twijfel ik een beetje. Ergens denk ik van ja ok dat is een optie van de andere kant vind ik het ook wel leuk om deze treinen "origineel" te houden.
Ik moet zeggen dat ik geluid op treinen iets minder belangrijk vindt. Ik vind het vooral leuk om lekker te knutselen en af en toe wat te rijden. ik heb een IT achtergrond dus ik denk dat ik het rijden met b.v. Itrain via de computer wel onder de knie kan krijgen en het lijkt me vooral ook leuk om mijn zelf gebouwde baan in een programma zoals Itrain te zetten en dat te zien communiceren met een baansturingssysteem.
Wat betreft de kosten. Ik wil niet in een keer duizenden euro's uitgeven aan spullen. Als ik kan beginnen met een paar honderd euro en vandaar uit de boel verder uitbouwen zou ik dat prima vinden. Ik hoef ook niet in het begin al mijn wissels enz. vanaf de computer te kunnen bedienen. Ik zou liever eerst een stukje van de baan "digitaal" maken en een rondje met de treinen rijden en daarna bv wissels automatiseren of het volgende deel van de baan maken.
Wat betreft het inbouwen van decoders in mijn analoge treinen daar twijfel ik een beetje. Ergens denk ik van ja ok dat is een optie van de andere kant vind ik het ook wel leuk om deze treinen "origineel" te houden.
Re: Herintreden met Analoge locs
Hoi Leon,
Ergens, ik meen bij de buren van Beneluxspoor, staat een heel draadje waar de voor- en nadelen van het Dinamo systeem breed worden uitgemeten.
Wat ik zelf als aanvulling nog mee wil geven: Dinamo wordt slechts door 1 partij (VPEB (Van Perlo Elektronica en Besturingstechniek)) geproduceerd. Als deze er om wat voor reden mee ophoudt zit je met een systeem waar geen aanvulling, reparatie, garantie etc. meer voor beschikbaar is. Ook het aantal dealers met voldoende kennis in NL is beperkt.
Digitaliseren van locs zag ik zelf in eerste instantie ook tegenop, maar inmiddels heb ik met succes een aantal oude analoge locs omgebouwd. Zoals eerder opgemerkt: met geduld en beleid en een goede soldeerbout is het goed te doen. Ook zijn er tegenwoordig heel kleine decoders te verkrijgen, zodat freeswerk meestal niet eens meer nodig is om de decoder in de loc geplaatst te krijgen.
Voor de gevorderden is er dan nog de onvolprezen Arduino, waarmee je zelf met het nodige soldeerwerk je systeem uit kunt breiden. Zo stuur ik zelf vanuit Koploper via mijn Intellibox Basic en een Arduino met LocoNet interface een draaischijf met steppermotor aan.
Succes bij het maken van je keuze,
Paul
Ergens, ik meen bij de buren van Beneluxspoor, staat een heel draadje waar de voor- en nadelen van het Dinamo systeem breed worden uitgemeten.
Wat ik zelf als aanvulling nog mee wil geven: Dinamo wordt slechts door 1 partij (VPEB (Van Perlo Elektronica en Besturingstechniek)) geproduceerd. Als deze er om wat voor reden mee ophoudt zit je met een systeem waar geen aanvulling, reparatie, garantie etc. meer voor beschikbaar is. Ook het aantal dealers met voldoende kennis in NL is beperkt.
Digitaliseren van locs zag ik zelf in eerste instantie ook tegenop, maar inmiddels heb ik met succes een aantal oude analoge locs omgebouwd. Zoals eerder opgemerkt: met geduld en beleid en een goede soldeerbout is het goed te doen. Ook zijn er tegenwoordig heel kleine decoders te verkrijgen, zodat freeswerk meestal niet eens meer nodig is om de decoder in de loc geplaatst te krijgen.
Voor de gevorderden is er dan nog de onvolprezen Arduino, waarmee je zelf met het nodige soldeerwerk je systeem uit kunt breiden. Zo stuur ik zelf vanuit Koploper via mijn Intellibox Basic en een Arduino met LocoNet interface een draaischijf met steppermotor aan.
Succes bij het maken van je keuze,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Re: Herintreden met Analoge locs
Het is niet omdat Dinamo door één partij gebouwd wordt dat je gelijk een risico loopt, ondersteuning en aftersales is zeer goed en uitgebreider dan men vaak denkt.PaulRoman schreef: ↑05 feb 2025 11:36 Ergens, ik meen bij de buren van Beneluxspoor, staat een heel draadje waar de voor- en nadelen van het Dinamo systeem breed worden uitgemeten.
Wat ik zelf als aanvulling nog mee wil geven: Dinamo wordt slechts door 1 partij (VPEB (Van Perlo Elektronica en Besturingstechniek)) geproduceerd. Als deze er om wat voor reden mee ophoudt zit je met een systeem waar geen aanvulling, reparatie, garantie etc. meer voor beschikbaar is. Ook het aantal dealers met voldoende kennis in NL is beperkt,
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: Herintreden met Analoge locs
En wat met een affiniteit met IT mogelijk ook leuk kan zijn is kijken naar Arduino met DCC-EX (EX-commandstation). Goedkope(re) variant om het digitaal rijden te proberen, maar vraagt oa. wel wat programmeerwerk.
Zelf ben ik begonnen met een analoge baan en nog steeds is de trafo regelmatig gewoon aangesloten waarmee mijn analoge locs even kunnen rijden. Maar hetzelfde stekkertje van de baanspanning kan ik ook op de Arduino met EX-commandstation aansluiten en dan digitaal rijden.
Heeft natuurlijk wat beperkingen, maar mijn baantje is ook maar klein en simpel. Dit geeft mij voor dit moment de juiste flexibiliteit tussen analoog en digitaal.
Zelf ben ik begonnen met een analoge baan en nog steeds is de trafo regelmatig gewoon aangesloten waarmee mijn analoge locs even kunnen rijden. Maar hetzelfde stekkertje van de baanspanning kan ik ook op de Arduino met EX-commandstation aansluiten en dan digitaal rijden.
Heeft natuurlijk wat beperkingen, maar mijn baantje is ook maar klein en simpel. Dit geeft mij voor dit moment de juiste flexibiliteit tussen analoog en digitaal.
Re: Herintreden met Analoge locs
Aanvullen op het verhaal van Jan-Willem: de laatste versie van DCC-EX ondersteund ook analoog. Met DCC-EX met 1 motorshield geeft dan 2 te besturen blokken, die zowel analoog als digitaal bruikbaar zijn. met 2 bordjes heb je dan 4 blokken, genoeg om met een testbaan te gaan onderzoeken wat bij je past. zeker als je de ombouw van de analoge lokjes (nog) niet ziet zitten! Bovendien leuk ICT/fröbelwerk als je ervan houdt.
Overigens heeft de Rocrail community ook eigen hardware ontwikkeld, waarmee zowel DCC als analoog gereden kan worden, met vergelijkbare hardware als DCC-EX, alleen zit je dan wel aan Rocrail vast. AlbertG heeft daar ook op YouTube al aandacht aan besteed.
Over afhankelijk zijn van 1 leverancier/ontwikkelaar: daar zit de heel modelspoorwereld vol mee. Halve volksstammen werken nog steeds met Koploper, waarvan de ontwikkelaar ons helaas ontvallen is. Rocrail, iTrain: 1 developer en beide proprietary (afgeschermde) software en code, et cetera.
Mijns inziens geen echt probleem, want als iets werkt, blijft het best lang bruikbaar (zie wederom Koploper).
Zoek iets wat bij je past en wat bij je interesses aansluit.
Succes!
Overigens heeft de Rocrail community ook eigen hardware ontwikkeld, waarmee zowel DCC als analoog gereden kan worden, met vergelijkbare hardware als DCC-EX, alleen zit je dan wel aan Rocrail vast. AlbertG heeft daar ook op YouTube al aandacht aan besteed.
Over afhankelijk zijn van 1 leverancier/ontwikkelaar: daar zit de heel modelspoorwereld vol mee. Halve volksstammen werken nog steeds met Koploper, waarvan de ontwikkelaar ons helaas ontvallen is. Rocrail, iTrain: 1 developer en beide proprietary (afgeschermde) software en code, et cetera.
Mijns inziens geen echt probleem, want als iets werkt, blijft het best lang bruikbaar (zie wederom Koploper).
Zoek iets wat bij je past en wat bij je interesses aansluit.
Succes!
Re: Herintreden met Analoge locs
Na her en der nog wat gelezen te hebben denk ik dat Dinamo wel een serieuze optie is voor mij. Het aansturen van de treinen via de computer vindt ik een interessant iets. Ook het kunnen rijden met zowel analoge als digitale treinen is een plus punt voor mij. Minpunt is dan wel weer dat er maar 1 fabrikant is van dit product.
Als ik zo vluchtig gekeken heb zou ik een testbaantje kunnen maken met 1 RM-C, 1 TM-44 en 1 voeding. Dit zou dan later ook te gebruiken zijn voor een grotere baan en uit te bereiden zijn met meerdere TM-44's en OC32's voor het automatiseren van wissels. Ik wil dit eens wat verder uitzoeken en kijken of ik een afspraak kan maken met DTS voor een advies gesprek.
Als ik zo vluchtig gekeken heb zou ik een testbaantje kunnen maken met 1 RM-C, 1 TM-44 en 1 voeding. Dit zou dan later ook te gebruiken zijn voor een grotere baan en uit te bereiden zijn met meerdere TM-44's en OC32's voor het automatiseren van wissels. Ik wil dit eens wat verder uitzoeken en kijken of ik een afspraak kan maken met DTS voor een advies gesprek.
Re: Herintreden met Analoge locs
Klopt vrijwel allemaal Leon en DTS kan ik inderdaad aanraden als t gaat over Dinamo.
Er zijn wat mij betreft 2 grote dingen die soms niet zo snel benoemd worden als "nadeel" en dat is:
1: je kan echt alleen en altijd rijden in combinatie met je Computer en een besturingsprogramma (Itrain o.i.d.)
2: Even grofstoffelijk gezegd: Ja analoge treinen kunnen dan ook via de PC gestuurd worden zonder ombouwen, maar ze rijden toch echt beter als er een eigen decoder in zit!
Er zijn wat mij betreft 2 grote dingen die soms niet zo snel benoemd worden als "nadeel" en dat is:
1: je kan echt alleen en altijd rijden in combinatie met je Computer en een besturingsprogramma (Itrain o.i.d.)
2: Even grofstoffelijk gezegd: Ja analoge treinen kunnen dan ook via de PC gestuurd worden zonder ombouwen, maar ze rijden toch echt beter als er een eigen decoder in zit!
Re: Herintreden met Analoge locs
.
Laatst gewijzigd door leon1965 op 11 feb 2025 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Re: Herintreden met Analoge locs
Dat is de weg die ik ook bewandeld heb, testbaantje gemaakt en daarna de onderdelen hergebruikt...er hangen nu in totaal 6 TM44 ers en 2 OC32 ers bij mij.elve84 schreef: ↑11 feb 2025 16:39
Als ik zo vluchtig gekeken heb zou ik een testbaantje kunnen maken met 1 RM-C, 1 TM-44 en 1 voeding. Dit zou dan later ook te gebruiken zijn voor een grotere baan en uit te bereiden zijn met meerdere TM-44's en OC32's voor het automatiseren van wissels. Ik wil dit eens wat verder uitzoeken en kijken of ik een afspraak kan maken met DTS voor een advies gesprek.
Bij DTS een afspraak inplannen is aan te raden, hij neemt echt goed te tijd voor advies ( en niet alleen Dinamo)
Groetjes
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]
Leon
Win11, iTrain, Dinamo
Mijn baanplan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 49#p277049
ik bouw nu: viewtopic.php?t=18087
[youtube]https://www.youtube.com/@leondejong9485[/youtube]