Dapol koppelingen
-
Onderwerp starter - Berichten: 98
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Dapol koppelingen
Heeft er iemand ervaring met Dapol koppelingen.
Het gaat mij om het automatisch koppelen en ontkoppelen.
En heb ik dan alleen de koppelingen en magneten nodig of nog meer?
Het gaat mij om het automatisch koppelen en ontkoppelen.
En heb ik dan alleen de koppelingen en magneten nodig of nog meer?
gr Rinus
-
Onderwerp starter - Berichten: 98
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Dapol koppelingen
Je hebt alleen de koppelingen nodig en op de plek waar je wilt ontkoppelen plaats je een magneet en verder niets anders Ik gebruik ze al heel lang, alle loc's zijn voorzien van een Dapol koppeling en elke stam rijtuigen aan het begin en eind ook een Dapol koppeling. Werkt bij mij perfect, eigenlijk nooit problemen met ontkoppelen en koppelen.
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Dapol koppelingen
Anders even op U-buis "dapol n gauge magnetic couplings" intikken voor meerdere filmpjes over de werking
Groet Guus,
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Re: Dapol koppelingen
Hoi Rinus,
Ik heb voorheen die Dapol koppelingen met veel plezier gebruikt.
Als de ontkoppelmagneten goed geplaatst zijn werken ze uitstekend.
Over het plaatsen van de magneten en welke zijn de meningen nogal verdeeld.
Heb zelf altijd met wegklapbare magneetjes gewerkt, dit voorkomt ongewenste ontkoppelingen en het aantrekken van de wieltjes/assen.
Als men kleine neodymium magneetjes gebruikt dan zijn er 2 st nodig (aan elke kant 1 of meer achter elkaar).
De laatste keer heb ik als ontkoppelmagneet een Kadee #308 gebruikt.
Deze zijn wel groot/prijzig/moeilijk verkrijgbaar maar hebben als voordeel dat ze anders "gepoold" zijn dan de standaard magneten.
Je hebt dan ook maar 1 magneet nodig en de Kadee #308 is heel makkelijk in kleinere stukken te snijden (rubberachting materiaal).
Denk dat je er zo wel drie of vier uit kan halen.
Het lastigste is nog om de stalen "intensifier plate" te verzagen.
De magneten kunnen zelfs uit het zicht worden aangebracht, als ze net onder de dwarsliggers zitten doen ze het ook nog prima.
In het begin heette de koppelingen Dapol Easi-Shunt maar later is dat veranderd in Dapol Easi-Fit.
Mocht je materieel uitgevoerd zijn met Nem 355 koppelingsschachten dan kunnen ze eenvoudig erin worden geklikt.
Anders moet er een en ander worden verbouwd.
Hier zijn ze oa verkrijgbaar DM-Toys
En hier een linkje naar Dapol
Dré
Ik heb voorheen die Dapol koppelingen met veel plezier gebruikt.
Als de ontkoppelmagneten goed geplaatst zijn werken ze uitstekend.
Over het plaatsen van de magneten en welke zijn de meningen nogal verdeeld.
Heb zelf altijd met wegklapbare magneetjes gewerkt, dit voorkomt ongewenste ontkoppelingen en het aantrekken van de wieltjes/assen.
Als men kleine neodymium magneetjes gebruikt dan zijn er 2 st nodig (aan elke kant 1 of meer achter elkaar).
De laatste keer heb ik als ontkoppelmagneet een Kadee #308 gebruikt.
Deze zijn wel groot/prijzig/moeilijk verkrijgbaar maar hebben als voordeel dat ze anders "gepoold" zijn dan de standaard magneten.
Je hebt dan ook maar 1 magneet nodig en de Kadee #308 is heel makkelijk in kleinere stukken te snijden (rubberachting materiaal).
Denk dat je er zo wel drie of vier uit kan halen.
Het lastigste is nog om de stalen "intensifier plate" te verzagen.
De magneten kunnen zelfs uit het zicht worden aangebracht, als ze net onder de dwarsliggers zitten doen ze het ook nog prima.
In het begin heette de koppelingen Dapol Easi-Shunt maar later is dat veranderd in Dapol Easi-Fit.
Mocht je materieel uitgevoerd zijn met Nem 355 koppelingsschachten dan kunnen ze eenvoudig erin worden geklikt.
Anders moet er een en ander worden verbouwd.
Hier zijn ze oa verkrijgbaar DM-Toys
En hier een linkje naar Dapol
Dré
-
Onderwerp starter - Berichten: 98
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Dapol koppelingen
Hartelijk dank voor alle reacties.
Heb ik nog een ding, is een KADEE koppeling hetzelfde als DAPOL
Heb ik nog een ding, is een KADEE koppeling hetzelfde als DAPOL
gr Rinus
-
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
- Locatie: Venlo
Re: Dapol koppelingen
Hallo Rinus,
Op mijn, inmiddels afgebroken, baan had ik Dapol magneten geïnstalleerd aan het begin van vier kopsporen. Verder zaten er magnetische koppelingen op vier loks en op de eerste van vier slepen wagons.
Over het op deze manier koppelen en ontkoppelen was ik uitermate tevreden. Het kost wat tijd om de zaak in te regelen, maar uiteindelijk kon ik met routes en acties in iTrain vrijwel zonder omkijken een trein achteruit naar een kopspoor rangeren, de lok ontkoppelen en weg-rangeren en de sleep met een andere lok weer oppikken.
Ik was dit rangeerterrein begonnen met de "normale" ontkoppelrails van Fleischmann. Probleem hierbij was de noodzakelijke nauwkeurigheid van de rangeerbewegingen (de ontkoppelnippel is immers nog geen 3mm). Meestal moest ik het ontkoppelen een handje helpen. Met de lengte van de Dapol magneet heb je veel meer speling met als resultaat een vrijwel 100% betrouwbaarheid.
Zwak punt zijn echter wel de koppelingen die nogal gevoelig zijn.
Met groet,
Ben
Op mijn, inmiddels afgebroken, baan had ik Dapol magneten geïnstalleerd aan het begin van vier kopsporen. Verder zaten er magnetische koppelingen op vier loks en op de eerste van vier slepen wagons.
Over het op deze manier koppelen en ontkoppelen was ik uitermate tevreden. Het kost wat tijd om de zaak in te regelen, maar uiteindelijk kon ik met routes en acties in iTrain vrijwel zonder omkijken een trein achteruit naar een kopspoor rangeren, de lok ontkoppelen en weg-rangeren en de sleep met een andere lok weer oppikken.
Ik was dit rangeerterrein begonnen met de "normale" ontkoppelrails van Fleischmann. Probleem hierbij was de noodzakelijke nauwkeurigheid van de rangeerbewegingen (de ontkoppelnippel is immers nog geen 3mm). Meestal moest ik het ontkoppelen een handje helpen. Met de lengte van de Dapol magneet heb je veel meer speling met als resultaat een vrijwel 100% betrouwbaarheid.
Zwak punt zijn echter wel de koppelingen die nogal gevoelig zijn.
Met groet,
Ben
Re: Dapol koppelingen
De Dapol koppelingen werken op dezelfde wijze als de Kadee's in de grotere schalen.rinuswaardenburg schreef: ↑13 feb 2025 20:28 Heb ik nog een ding, is een KADEE koppeling hetzelfde als DAPOL
Alleen kan je met een Kadee koppeling ook voorontkoppelen met de magneet en daarna de wagons naar achter te rijden.
Bij het weer vooruit rijden zal de koppeling dan loslaten.
Dat voorontkoppelen is mij met de Dapols nog niet gelukt.
De Dapol koppelingen zijn ook toepasbaar in schaal TT.
Heb hier vorig jaar nog even mee gestoeid maar toch weer teruggekeerd naar spoor N.
In dit filmpje zie je zo'n wegklapbare Kadee #308 magneet (gehalveerd).
Eerste helft van het filmpje is met vaste magneet, tweede helft wegklapbaar.
In het begin zie je dat de wagons aangetrokken worden door de magneet, zal in spoor N nog wel wat erger zijn.
Dré
-
Onderwerp starter - Berichten: 98
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Dapol koppelingen
Mooi allemaal
Nu zou ik de magnetische Dapol koppelingen willen bestellen, maar mijn park bestaat uit veer/gaatjes en steek koppelingen.
Is dan de bedoeling dat wat ik hieronder toon moet bestellen.?


Dit i.v.m. het ombouwen, zodat er een Dapol steekkoppeling geplaatst kan worden.
En wat is de nem355 koppelingsschacht, is dit de steekkoppelingschacht?
Nu zou ik de magnetische Dapol koppelingen willen bestellen, maar mijn park bestaat uit veer/gaatjes en steek koppelingen.
Is dan de bedoeling dat wat ik hieronder toon moet bestellen.?


Dit i.v.m. het ombouwen, zodat er een Dapol steekkoppeling geplaatst kan worden.
En wat is de nem355 koppelingsschacht, is dit de steekkoppelingschacht?
gr Rinus
Re: Dapol koppelingen
De nem355 koppelingen zoals de Dapols zijn insteekkoppelingen met 2 kleine nokjes aan de zijkant.
Ik weet uit eigen ervaring dat Fleischmann Piccolo div materieel heeft met deze koppelingen, van de andere merken weet ik het niet.
Als je de meest gangbare koppelingen hebt met een veertje dan zal je deze hele koppeling moeten verwijderen en bovenstaande houders moeten monteren wat best wel lastig is ivm de hoogte.
Heb net een filmpje geplaatst in de Doe Het Zelf afdeling met een methode om de standaard N-koppelingen af- en aan te koppelen met magneetjes.
Ik weet uit eigen ervaring dat Fleischmann Piccolo div materieel heeft met deze koppelingen, van de andere merken weet ik het niet.
Als je de meest gangbare koppelingen hebt met een veertje dan zal je deze hele koppeling moeten verwijderen en bovenstaande houders moeten monteren wat best wel lastig is ivm de hoogte.
Heb net een filmpje geplaatst in de Doe Het Zelf afdeling met een methode om de standaard N-koppelingen af- en aan te koppelen met magneetjes.
-
Onderwerp starter - Berichten: 98
- Lid geworden op: 26 apr 2020 16:51
- Locatie: ZUID_HOLLAND
Re: Dapol koppelingen
Mooi Dre
Het systeem ken ik, eerder gezien, ook het wegklapbare magneetje.
Ik dacht het gezien te hebben op beneluxspoorforum.
Ik ga een proef maken van jullie bevindingen,(jij en Gerard)
Maar ik moet even kijken hoe ik het een en ander ga fabriceren,want bij mij ligt er 4cm XPS op.
Ben zelf ook al bezig geweest maar mislukt.
fijn weekend allen.
Het systeem ken ik, eerder gezien, ook het wegklapbare magneetje.
Ik dacht het gezien te hebben op beneluxspoorforum.
Ik ga een proef maken van jullie bevindingen,(jij en Gerard)
Maar ik moet even kijken hoe ik het een en ander ga fabriceren,want bij mij ligt er 4cm XPS op.
Ben zelf ook al bezig geweest maar mislukt.
fijn weekend allen.
gr Rinus