Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Hallo
Bij het aansluiten van het Peco kruiswissel gebruik ik de methode zoals beschreven op de site van Hookstone Models
https://www.hookstonemodels.co.uk/dcc-l ... s-crossing
Met 4 MP1's. De twee schuin tegenover gelegen wissels/mp1's zijn aangesloten op dezelfde uitgang van de decoder(Yamorc YD8116) zodat ze tegelijk werken.
Puntstuk links is aangesloten op de Mp1 links boven, het puntstuk rechts is aangesloten op de MP1 rechtsonder.
Een lok rijdt probleemloos over het spoor rechtdoor, maar als ze over afbuigend spoor moeten ontstaat sluiting waar de bocht begint, dus nog voor het puntstuk is bereikt.
Ik weet dat je niet alle wissels tegelijk op afbuigend moet zetten dus dat gebeurt ook niet.
Heeft iemand ervaring met deze methode van aansluiten?
Komt iemand dit bekend voor?
Of heeft iemand een alternatieve methode om dit wissel aan te sluiten?
Groet, Jan B.
Bij het aansluiten van het Peco kruiswissel gebruik ik de methode zoals beschreven op de site van Hookstone Models
https://www.hookstonemodels.co.uk/dcc-l ... s-crossing
Met 4 MP1's. De twee schuin tegenover gelegen wissels/mp1's zijn aangesloten op dezelfde uitgang van de decoder(Yamorc YD8116) zodat ze tegelijk werken.
Puntstuk links is aangesloten op de Mp1 links boven, het puntstuk rechts is aangesloten op de MP1 rechtsonder.
Een lok rijdt probleemloos over het spoor rechtdoor, maar als ze over afbuigend spoor moeten ontstaat sluiting waar de bocht begint, dus nog voor het puntstuk is bereikt.
Ik weet dat je niet alle wissels tegelijk op afbuigend moet zetten dus dat gebeurt ook niet.
Heeft iemand ervaring met deze methode van aansluiten?
Komt iemand dit bekend voor?
Of heeft iemand een alternatieve methode om dit wissel aan te sluiten?
Groet, Jan B.
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
- Locatie: Zwolle
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Ik had deze vraag ook.
Wil deze wissel binnenkort ook op mijn eigen baan op deze manier aansluiten
Op een Facebook pagina heb ik dit aansluitschema gekregen

Wil deze wissel binnenkort ook op mijn eigen baan op deze manier aansluiten
Op een Facebook pagina heb ik dit aansluitschema gekregen

-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Dit werkt niet zomaar. Wissel a1 en a2 moeten altijd terug gezet worden in de rechte stand. Als alle 4 wissels afbuigend liggen en je rijdt van b1 naar b2 heb je sluiting. Als a1 en a2 recht liggen gaat het goed.
Als alle 4 afbuigend liggen mag je dus wel van a1 naar a2, maar niet van b1 naar b2.
Daarnaast moet je uiteraard ook van iedere wissel het hartstuk nog aansluiten. Dit schema mist dus nog 4 verbindingen.
Als alle 4 afbuigend liggen mag je dus wel van a1 naar a2, maar niet van b1 naar b2.
Daarnaast moet je uiteraard ook van iedere wissel het hartstuk nog aansluiten. Dit schema mist dus nog 4 verbindingen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Hi,
Heb je wat aan deze info?
Gevonden op onze eigen Nspoorforum van 13 jaar geleden
.
De oplossing in de onderste berichtjes schijnen te werken.
viewtopic.php?t=4232
Dré
Heb je wat aan deze info?
Gevonden op onze eigen Nspoorforum van 13 jaar geleden

De oplossing in de onderste berichtjes schijnen te werken.
viewtopic.php?t=4232
Dré
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
De laatste 2 berichten van dat draadje geven het goed weer, maar met dezelfde opmerking als net. Wissels altijd terug naar de recht stand en nooit 4x afbuigen!!
Om de verwarring niet te groot te maken:
Ik schakel de hartstukken van het kruis niet met de wissels, maar met een relais als 5de wissel. Dan maakt de stand van de wissels niet uit.
De aangeven oplossing is goed, maar let dus op de stand van de wissels.
Om de verwarring niet te groot te maken:
Ik schakel de hartstukken van het kruis niet met de wissels, maar met een relais als 5de wissel. Dan maakt de stand van de wissels niet uit.
De aangeven oplossing is goed, maar let dus op de stand van de wissels.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Bedankt voor de reacties
Jannes: dat schema heb ik ook gebruikt, met dit verschil dat bij mij de puntstukken zijn aangesloten op de dichtstbij gelegen mp1.
Ik ga jouw oplossing ook eens proberen.
Hannesch: Het is me niet duidelijk wat je onder het hartstuk verstaat. Zijn puntstuk en hartstuk dus niet hetzelfde?
Dré: Ik ga de genoemde oplossing maar eens goed bestuderen.
Groet, Jan
Jannes: dat schema heb ik ook gebruikt, met dit verschil dat bij mij de puntstukken zijn aangesloten op de dichtstbij gelegen mp1.
Ik ga jouw oplossing ook eens proberen.
Hannesch: Het is me niet duidelijk wat je onder het hartstuk verstaat. Zijn puntstuk en hartstuk dus niet hetzelfde?
Dré: Ik ga de genoemde oplossing maar eens goed bestuderen.
Groet, Jan
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Ik heb nu de draadjes naar de mp1 verwisseld (in de tekening hierboven blauw en rood)
Als ik met de multimeter meet krijg ik over de hele lengte spanning.
Van B1 naar B2 rijdt de lok, maar van A1 naar A2 krijg ik direct sluiting. Onduidelijk waarom.
Extra vreemd is dat de lok vanaf A2 komend het wissel gewoon passeert en aan het begin van A1 weer sluiting geeft, op dezelfde plek dus.
Het lijkt of het probleem in de wisseltong zit?
Als ik met de multimeter meet krijg ik over de hele lengte spanning.
Van B1 naar B2 rijdt de lok, maar van A1 naar A2 krijg ik direct sluiting. Onduidelijk waarom.
Extra vreemd is dat de lok vanaf A2 komend het wissel gewoon passeert en aan het begin van A1 weer sluiting geeft, op dezelfde plek dus.
Het lijkt of het probleem in de wisseltong zit?
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Jan, ik weet dat er een aantal forum leden, de SL E383F gebruiken in hun baan, of in het verleden gebruikt hebben.
Jeroen is er sowieso 1 van.
volgens mij Rob Fongers ook.
Er zullen dus zeker mensen zijn, die jou antwoord kunnen geven.
wel ff een tip, stel deze vraag in vraagbaak ipv hier in baanplan topic.
dan zal die waarschijnlijk bij meer mensen in beeld komen.
mvg
freddy
Jeroen is er sowieso 1 van.
volgens mij Rob Fongers ook.
Er zullen dus zeker mensen zijn, die jou antwoord kunnen geven.
wel ff een tip, stel deze vraag in vraagbaak ipv hier in baanplan topic.
dan zal die waarschijnlijk bij meer mensen in beeld komen.
mvg
freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
- Contacteer:
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Jan. Punt of hartstuk is hetzelfde.
Ik denk dat je alleen wissel a1 verkeerd gepolariseerd heb. Controleer eerst even of ze in de rechte stand wel goed gaan.
Ik denk dat je alleen wissel a1 verkeerd gepolariseerd heb. Controleer eerst even of ze in de rechte stand wel goed gaan.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannesch
Hannesch
Re: Ervaring met aansluiten Kruiswissel,Peco SL E383F?
Collega spoorders
Soms is het zo simpel...maar staar je jezelf blind op de draadjes tot mijn vrouw zegt maar kijk dan eens naar die wisseltong als die lok daar blijft staan.
De niet aanliggende wisseltong van A1 maakte inderdaad contact met de wielen, gevolg sluiting.
Beetje bijbuigen en klaar.
Rechtdoor en afbuigend rijdt de lok keurig over de wissel.
Her schema van Jannes werkt. Alleen de puntstukken heb ik dus aangesloten op de dichtstbij liggende mp1
Bedankt voor het meedenken.
Groet, Jan B
Soms is het zo simpel...maar staar je jezelf blind op de draadjes tot mijn vrouw zegt maar kijk dan eens naar die wisseltong als die lok daar blijft staan.
De niet aanliggende wisseltong van A1 maakte inderdaad contact met de wielen, gevolg sluiting.
Beetje bijbuigen en klaar.
Rechtdoor en afbuigend rijdt de lok keurig over de wissel.
Her schema van Jannes werkt. Alleen de puntstukken heb ik dus aangesloten op de dichtstbij liggende mp1
Bedankt voor het meedenken.
Groet, Jan B