Massa LED verlichting

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcel

Massa LED verlichting

Bericht door Marcel »

Ik ben bezig met het digitaliseren van de Fleischmann 7225 V60 rangeerloc.
Hoe krijg ik standaard ingebouwde LED verlichting aan de praat?
De witte en gele verlichtingdraad zitten nu op de plaats waar de bruine draad zat,de zwarte draad die er al in zat is verwijderd.
Maar nu moet er nog een massadraad ergens vandaan komen die naar de LED prints toe gaat,wie heeft er een suggestie?

BramvanLeeuwen

Re: Massa LED verlichting

Bericht door BramvanLeeuwen »

Het is mij niet duidelijk wat je met de massadraad bedoelt. De gele of de witte draad zitten verbinden de led al (aan) dan niet (uit) met de 0V (nul Volt, noem je dat de massa?). Eén van de twee moet maar de min van de led. De + van de led moet naar de plus aansluiting van de decoder. Dat is meestal geen draad maar een soldeerpunt op de decoder waar een vaste positieve spanning op staat (aanduiding VCC , of V+). "massa" is een wat verouderd begrip. Dat duidde het metalen gedeelte aan van het frame. Ergens in het led-circuit moet ook nog een weerstand opgenomen worden om de stroom te begrenzen! Het is mijn ervaring dat je i.p.v. de V+ ook wel de rode of de zwarte draad kunt gebruiken. Dan flikkert de led wel, maar dat ziet vrijwel geen mens. De frequentie ie daarvoor te hoog. Dat kun je rustig proberen.
Laatst gewijzigd door BramvanLeeuwen op 04 mar 2025 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.

met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen

robert

Bericht door robert »

Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

Onderwerp starter
Marcel

Bericht door Marcel »

Bedankt heren,en Rob aan deze link heb ik zeker wel wat 👍.

Plaats reactie