voeding onbewaakte baanvakken.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
g.hammers
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:55

voeding onbewaakte baanvakken.

Bericht door g.hammers »

Hallo.
Ik heb een vraagje.
Ik heb gelezen dat de niet gedetecteerde baanstukken zouden gevoed moeten worden via een brugcel of diodes.
Dit om spannings verschil te compenseren.
Maar de decoder regelt de snelheid toch zelf bij?.
En kan ik als dit wel moet een grote gelijkrichter nemen voor alle onbewaakte baan vakken.

met vriendelijke groeten.

Gerhard.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2284
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: voeding onbewaakte baanvakken.

Bericht door martinb »

De decoder krijgt minder spanning en maakt er niet zelf spanning bij. Dus de decoder voorkomt het niet. Je zult (als je het netjes wilt doen) dus inderdaad de onbewaakte stukken even met een diodeschakeling moeten voeden. 1 diodeschakelingvoor de hele modelbaan volstaat als je gebruik maakt van een ringleiding voor de modelbaan gebruikt.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Sander
Berichten: 33
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:18

Re: voeding onbewaakte baanvakken.

Bericht door Sander »

als je de diodes niet plaatst krijg je een spanningsverschil van 1,2 volt tussen je gedetecteerde en ongedetecteerde sectie. Als er dan een lok of rijtuig over de scheiding staat, gaat er door deze lok of dit rijtuig een vereveningstroom lopen (door de lok/rijtuig zijn de secties met elkaar verbonden en moet de spanning dus gelijk zijn). Dit zou voor vervelende dingen kunnen zorgen.

Ik hoop dat het je duidelijk is.

mvg,
Sander



Wim Ros

Re: voeding onbewaakte baanvakken.

Bericht door Wim Ros »

Gerhard,

De diodeschakeling is nodig om het spanningsverschil wat ontstaat over de diodes van de bezetmelder te compenseren.
Zodat deze gelijk zijn aan elkaar. Anders wordt het onbewaakte deel van een hogere spanning voorzien, en zal deze bij het overschrijden van de isolatie gelijk maken aan de lagere spanning, met als gevolg dat de stroomdetectie (spanningsval) meting geen verschil meer ziet, met als gevolg geen of een onbetrouwbare melding.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
g.hammers
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:55

Re: voeding onbewaakte baanvakken.

Bericht door g.hammers »

hartelijk dank voor de antwoorden allemaal.
het is mij duidelijk,en zal dit dan ook zo uitvoeren.


met vriendelijke groeten.

Gerhard.


Plaats reactie