welke digitale startset
Re: welke digitale startset
Hoi Rower,
als waarheidsgetrouwheid en detail je ding is, maak dan diorama's in schaal 1.
als aanbod en verzamelen je ding is, dan kan je best voor H0 kiezen.
als een complex sporenplan en rijden met lange slepen je ding is, dan kies je beter voor schaal N (of Z ).
Op elk oppervlak kan je een mooie baan maken, het is maar hoe je het benadert, en de mate van afwerking ligt helemaal in jouw handen.
als waarheidsgetrouwheid en detail je ding is, maak dan diorama's in schaal 1.
als aanbod en verzamelen je ding is, dan kan je best voor H0 kiezen.
als een complex sporenplan en rijden met lange slepen je ding is, dan kies je beter voor schaal N (of Z ).
Op elk oppervlak kan je een mooie baan maken, het is maar hoe je het benadert, en de mate van afwerking ligt helemaal in jouw handen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Ik moet zeggen dat ik het best moeilijk vind. Als ik zo`n trein in mijn handen heb loop ik zo weg met de HO trein, ze lijken ook fijner te rijden maar ja heb ook niet zoveel voorbeeld gehad nog meeste wat ik allemaal gezien heb en ook zelf gehad heb is HO.
Daarnaast zou ik toch wel lange stukken willen rijden een erg complex banenplan vind ik niet nodig omdat het dan ook allemaal duurder en moeilijker word.
Daarnaast zou ik toch wel lange stukken willen rijden een erg complex banenplan vind ik niet nodig omdat het dan ook allemaal duurder en moeilijker word.
Wel, Rower, dat maakt de keuze simpel. Je hart gaat naar H0? Volg je hart en kies voor wat je het liefste ziet. Je gaat anders toch steeds met wat spijt blijven zitten. Voor jou hoeft geen complex sporenplan; met een dubbelsporige lijn met sneltreinverkeer ben je al gelukkig? Wel die plaats heb je. Als ik me goed herinner heb je zo'n 10m effectieve lengte, met een mooie fly-over en een kleine station om lokaal stopverkeer in te kunnen zetten, ben je volgens mij helemaal gesettled. Een groot schaduwstation mag natuurlijk niet ontbreken om wat variatie in het treinverkeer te hebben. Go for it!
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Dat mijn hart bij HO ligt kan misschien ook zo zijn dat ik nog niet zoveel voorbeelden heb gehad ook in N.
Ik heb zelf HO treinen gehad en meestal zie je die ook in winkels en was laatst op een beurs er daar hadden ze ook haast alleen HO.
Voordat ik de uiteindelijke keuze maak wil ik dat nog wel gehad hebben, ik zou nl ook wel met lange treinen willen rijden en dat gaat dus niet met HO.
Ik heb zelf HO treinen gehad en meestal zie je die ook in winkels en was laatst op een beurs er daar hadden ze ook haast alleen HO.
Voordat ik de uiteindelijke keuze maak wil ik dat nog wel gehad hebben, ik zou nl ook wel met lange treinen willen rijden en dat gaat dus niet met HO.
Dan zou ik eens flink wat banen gaan bekijken. Er zijn natuurlijk diverse beurzen etc waar je terecht kunt, mede-hobbyisten en ook op Youtube e.d. staan bakken met filmpjes van banen in zowel H0 als N. Dan zie je wat er mogelijk is. Kijk bijvoorbeeld eens bij de filmpjes van Jos zijn oude baan, dan zie je lange treinen in N.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ik heb vandaag eens zitten kijken naar een project van jeroni op beneluxspoor.
Het is een project waar die Bopard (D) heeft proberen na te maken, in grote lijnen lijkt dit plan op dat wat ik zelf bedacht heb.
Dit ziet er echt gelikt uit inderdaad en waarschijnlijk ook jaren werk en bijkomend geeft het mij wel meer inspiratie om ipv HO toch voor N te gaan.
Enige wat me dus nog steeds stoort aan N dat er maar weinig locs zijn met geluid maar dat is dus nog wel in te bouwen.
In het voorjaar moet ik de keuze hebben gemaakt dus heb nog wel even.
Het is een project waar die Bopard (D) heeft proberen na te maken, in grote lijnen lijkt dit plan op dat wat ik zelf bedacht heb.
Dit ziet er echt gelikt uit inderdaad en waarschijnlijk ook jaren werk en bijkomend geeft het mij wel meer inspiratie om ipv HO toch voor N te gaan.
Enige wat me dus nog steeds stoort aan N dat er maar weinig locs zijn met geluid maar dat is dus nog wel in te bouwen.
In het voorjaar moet ik de keuze hebben gemaakt dus heb nog wel even.
Verkijk je niet op geluid. Ik heb ook wat loks met geluid, leuk voor even maar irritant als het langer duurt, zeker als je meer loks hebt rijden.
Groetjes,
Jos
Groetjes,
Jos
-
Ja daar heb je hem weer
Afkijken en meenemen is geoorloofd graag toch. Maar waarom niet je eigen fantasie de loop geven. Ook anderen waaronder ik hebben door vallen en opstaan iets bereikt maar even zovele keren weer afgebroken omdat het hem niet was
Voorbeelden ten over, Utopie nee gewoon gezond en leren met de tijd
Geluid op een beurs ok, maar geen doorlopende voorstelling aub op fantasia
Afkijken en meenemen is geoorloofd graag toch. Maar waarom niet je eigen fantasie de loop geven. Ook anderen waaronder ik hebben door vallen en opstaan iets bereikt maar even zovele keren weer afgebroken omdat het hem niet was
Voorbeelden ten over, Utopie nee gewoon gezond en leren met de tijd
Geluid op een beurs ok, maar geen doorlopende voorstelling aub op fantasia
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Er zijn natuurlijk locs met geluid in N, maar als je alles met geluid wilt gaat dat niet lukken, net als in H0. Geluid in een loc is eventjes leuk, maar na een uur zet je het toch echt uit hoor. Persoonlijk vind ik het alleen maar irritant.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Kan me wel voorstellen dat op toch een betrekkelijk kleine ruimte er 5 loks met motorgeluid rondrijden dat toch wel irritant is ja.
Ik heb maar een paar weken kunnen spelen met locomotieven met geluid, en ik moet toegeven, zoals ze van fabriek worden geleverd is het geluid op den duur best irritant. Het zou een hoop aangenamer kunnen worden indien het volume van elk loc drastisch lager zou zijn. En wat ook zou schelen: van elke trein uit zicht wordt de klank afgezet (sensor bij tunnelopening).
Maar zolang niet alle modelletjes niet (kunnen) voorzien worden van klank, hoeft het voor mij niet. Maar hoop wel eens de kunnen experimenteren met omgevingsgeluiden.
Maar zolang niet alle modelletjes niet (kunnen) voorzien worden van klank, hoeft het voor mij niet. Maar hoop wel eens de kunnen experimenteren met omgevingsgeluiden.
Dat is inderdaad ook leuk en wel mogelijk, ik heb bij conrad al verschillende geluids art gezien die je daarvoor kan gebruiken.