Mctrain zijn baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Mctrain

Mctrain zijn baan

Bericht door Mctrain »

Hoi iedereen,

Ben pas hier op het forum, en wil een N-spoor baan gaan aanleggen. Thema wordt: Winter, en zal een baan worden van 180cm bij 60cm. Bedoeling is om deze baan straks rond de winterperiode op mijn dressior te zetten, en te genieten van een paar rond rijdende treintjes.
Ik zie bij intratuin enzo allemaal van dat net niet huisjes en treintjes voor kerst, dat ik dacht, dat gaan we zelf maken. Na deze periode zal de baan naar boven verhuizen om daar weer verder te prullen aan het baantje. Zal nog een gedoe worden om alles goed vast te zetten, daar ik straks deze plaat de trap op moet gaan krijgen.

Bedoeling is dus, een plaat mdf, met daaronder wat ruimte voor de bedrading en besturing.
Links van de baan wil ik een klein bergje maken met een skipiste, en rechts een bergje met een huisje en bergwandelings route ofzo, zodat in het midden een klein dorpje komt, met een kerstmarktje en een vijvertje waar geschaatst wordt. (doormiddel van een magneet welke rond draait wil ik deze schaatsers echt rond laten gaan.
De rails komt volledig vlak te liggen. Wilde eerst wel een helling erin, maar ga hier toch maar van afzien, daar ik weer te snel naar beneden moet gaan, om bij eventueel station uit te komen.
Over station twijfel ik nog, of ik dit echt nodig vind, en dit niet de aandacht afleid?

Kortom, wil een baantje maken, zoals je wel eens bij zo'n intratuin ziet tijdens kerstperiode, alleen dan alles netjes in N-schaal, en niet van die toeters en belletjes (muziekjes uit huisjes en.)

Nu ben ik dus met een baanplan bezig, en heb er al wat rails voor gekocht, uitgelegd, en bevalt me tot nu toe wel, maar graag hoor ik van jullie, wat jullie ideeen hiervoor zijn, mischien kan ik de rails nog mooier enzo legen. Ben van plan om maar een paar wagonnetjes achter trein te laten gaan, dus geen hele lange treinen. Rangeren enzo is voor mij geen must met deze baan, puur het laten rond rijden van 2 treintjes, met daarbij een hoop scenery.

Hopelijk lukt het de foto erbij te zetten, en hoor ik graag van jullie wat ideeen.

Zodra ik weer iets gemaakt heb, zal ik er een foto van uploaden.

Groeten,

Arno
Bijlagen
Begin ontwerp van mijn baan
Begin ontwerp van mijn baan
ontwerp1.JPG (64.43 KiB) 5600 keer bekeken

FaCo

Re: Mctrain zijn baan

Bericht door FaCo »

Hai Arno.

Goed idee, winterbanen zijn niet erg dik gezaaid in N Spoor land.
Ik zou zeggen gebruik je fantasie, op dit forum en op internet (b.v. N Project) zijn genoeg tips te vinden.

P.S. Dat station heb ik toevallig ook in gebruik op mijn baantje.

Groetjes, Frans
Keep on thinking!

FidOo

Bericht door FidOo »

Hey arno. Tof dat je een winterbaan gaat maken. Die zie je niet zo veel maar zijn altijd erg gaaf om te zien.
In het banen topic staat nog een winterbaan die op een zeer kleine oppervlakte is gebouwd. Kijk daar eens naar en misschien kun je daar nog inspiratie uit halen. Kleine hoogte verschillen zouden zo'n kleine baan nog mooier maken naar mijn inziens.

We zien graag het resultaat maar vooral ook de bouw tegemoet

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

Mctrain schreef:...Zal nog een gedoe worden om alles goed vast te zetten, daar ik straks deze plaat de trap op moet gaan krijgen.

Bedoeling is dus, een plaat mdf, ...
Als je later nog het spul de trap op moet krijgen zou je kunnen overwegen de baan uit modules op te bouwen, bijv. een paar kleinere platen die je weer van elkaar kunt halen en dan eenvoudig naar boven kunt sjouwen. Kost je wat extra moeite, maar is het wel waard.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

shoven schreef:
Mctrain schreef:...Zal nog een gedoe worden om alles goed vast te zetten, daar ik straks deze plaat de trap op moet gaan krijgen.

Bedoeling is dus, een plaat mdf, ...
Als je later nog het spul de trap op moet krijgen zou je kunnen overwegen de baan uit modules op te bouwen, bijv. een paar kleinere platen die je weer van elkaar kunt halen en dan eenvoudig naar boven kunt sjouwen. Kost je wat extra moeite, maar is het wel waard.

Ja dit is wel een goede tip, alleen stel dat ik hem dan door midden doe, dan krijg je toch een naad welke ik dan iedere keer, bij verplaatsen, terug inelkaar moet zetten, met scenery bedoel ik dan? En hoe gaat dat dan bij de rails? neem aan dat ik deze dan precies daar moet lassen.
Goede tip, ben alleen bang dat ik dan iedere keer de overlapping weg moet poetsen? tenzij daar nog tips over zijn?
Heb mdf plaat gemaakt, met strookjes eronder voor stevigheid, zal eens testen hoe die de trap omhoog komt.

@fidoo,

Had inderdaad dat topic al gezien over die winterbaan, en vond het werkelijk waar prachtig gemaakt, met al die details.

Probleem met verhooging (denk ik) is dat ik dan rechtsonder moet gaan stijgen, dan kan de achterste rails omhoog, maar moet in de bocht( bij wissel naar middenbaan) weer naar beneden lopen, om vervolgens weer bij station vlak te komen. Zoiets had ik zelf bedacht dan, alleen ben bang met die wissels in de bocht, en dan nog omhoog niet lekker zal gaan lopen?
Mischien kan dit meevallen? of heeft iemand nog een geniale tip.

Hoogte verschil vind ik zelf altijd wel mooi, maar wil op deze baan liever geen (lange) tunnels gaan moeten maken, ivm dat deze baan straks op dressior komt te liggen, ik er van onder nooit meer bij kan komen.

Groeten en bedankt alvast,

Arno

FaCo

Bericht door FaCo »

Arno,

Misschien een idee, maak een schuine of zelfs gebogen naad, deze is constructief wel lastiger te maken maar valt een stuk minder op vanuit toeschouwers oogpunt gezien.

Hoogteverschil in je baan maakt deze idd wel wat interessanter. De baan hoeft niet persé door de berg maar kan ook aan de buitenkant van de berg, eventueel met korte tunnels of (lawine)gallerij, gemaakt worden zodat deze altijd bereikbaar blijft.

Maar het blijft natuurlijk jouw baan en idee. Doe je voordeel er mee en veel succes.

Groetjes, Frans
Keep on thinking!

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

FaCo schreef:Arno,

Misschien een idee, maak een schuine of zelfs gebogen naad, deze is constructief wel lastiger te maken maar valt een stuk minder op vanuit toeschouwers oogpunt gezien.

Hoogteverschil in je baan maakt deze idd wel wat interessanter. De baan hoeft niet persé door de berg maar kan ook aan de buitenkant van de berg, eventueel met korte tunnels of (lawine)gallerij, gemaakt worden zodat deze altijd bereikbaar blijft.

Maar het blijft natuurlijk jouw baan en idee. Doe je voordeel er mee en veel succes.
Bedankt,

Zal eerst een paar keer proberen plaat naar boven te krijgen, maar ja,denk dat straks die poppetjes niet makkelijk blijven staan. ff testen nog.

Inderdaad, verhoging maakt het allemaal leuker, en lawinetunnel is inderdaad een perfect idee, alleen met verhoging en wissels, weet niet wat dat gaat doen, maar goed, proberen en we weten het niet waar.

Bedankt voor de tip!

Groeten,

Arno

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Mctrain schreef: maar ja,denk dat straks die poppetjes niet makkelijk blijven staan.

Arno
Hoi Arno.
Dat probleem hebben meerdere modelspoorders, ik ook.
De een kiest er voor als er voetplaatjes aan de poppetjes zitten die te gebruiken.
Maar dat haalt wel de echtheid sterk naar beneden, dat blijf je zien..
Nu heb ik ook nog 500 personen liggen zonder zo,n voetje, dus daar komt mijn oplossing.
Normaal kun je lijm smeren wat je wil, ze gaan altijd gestrekt.
Neem eerst een speldje steek deze in de ondergrond, een klein beetje houtijm aan de voetjes.
Het poppetje blijft dan tijdens het drogen wel staan, als het droog is speldje weer weg, klaar.

Op een kunstof perron kan je deze methode natuurlijk niet doen.
Dan tijdelijk een klein blokje hout, daar tegen de figurant laten rusten.
Vast lijmen met plastic lijm.

Martin de Deugd

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

mdedeugd schreef:
Mctrain schreef: maar ja,denk dat straks die poppetjes niet makkelijk blijven staan.

Arno
Neem eerst een speldje steek deze in de ondergrond, een klein beetje houtijm aan de voetjes.
Het poppetje blijft dan tijdens het drogen wel staan, als het droog is speldje weer weg, klaar.

Martin de Deugd
Bedankt voor de tip Martin! Ik neem aan dat je eerst poppetjes vastzet, en daarna de scenere eromheen aanlegt?

Onderplaat is gemaakt, vijvertje is uitgegraven, electrische wissels zijn ingefreesd (zodat ze straks niet te zien zijn), de viessmann decoders zijn aangesloten, en na een paar dagen prullen gelukt om alle wissels aan te melden bij twin-center. (wat een werk is dat zeg).
Hellaas zijn er volgens mij 2 schakelkastjes voor wissels kapot, gaat maar 1 kant op, andere kant krijg ik geen reactie, tenzij ik hem zelf omzet. Deze van de week nog vervangen.

Nu heb ik 8 wissels, prima gelukt om aan te sluiten. Nu wil ik nog 2 ontkoppels aanmelden bij twin-center, deze heb ik ook aangesloten op een viessmann decoder. Alleen hoe krijg ik deze aangemeld, en hoe kan ik deze later schakelen, daar ik nu op twin-center maar 8 wissels kan bedienen, heb ik dus eigenlijk nog een optie 9 en 10 nodig? Hoe krijg ik dit voormekaar in twin-center, ik neem aan dat er mensen zijn die wel meerdere wissels ed. erop aangesloten hebben, maar krijg niet uitgevogeld hoe ik dan een extra 'pagina' krijg op twin-center?
Iemand een tip in jip en janneke taal voor mij?

Als ik de wisselkastjes vervangen heb, en mijn ontkoppels werken, kan ik hopelijk volgende week gaan beginnen met wat bergen te maken.

Groeten,

Arno
Bijlagen
Onderkant.JPG
Onderkant.JPG (35.54 KiB) 5237 keer bekeken
Railplan.JPG
Railplan.JPG (43.3 KiB) 5237 keer bekeken

mdedeugd

Bericht door mdedeugd »

Mctrain schreef: Bedankt voor de tip Martin! Ik neem aan dat je eerst poppetjes vastzet, en daarna de scenere eromheen aanlegt.
Arno
Hoi Arno.
Nou de poppetjes doe ik pas als laatste.
En eerst de boel er omheen.
Rede
Je bent straks met bakjes, flesjes en potjes, etcetera, aan het werken op jou trein tafel.
Dan heb je grote kans dat er ongewild op het strijd toneel sneuvelen.
Dat is zonde, vandaar hou ik zou dat zelf zeker als laatste houden.
Kleine mensjes, moeten nog even wachten ;)

Martin de Deugd

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

Bijna vergeten te laten zien, dankzij de andere hobby die mijn neefje heeft, en ik niet te beroerd ben om zoiets aan te schaffen om er samen mee te spelen, is de vijver snel uitgegraven!

Groeten,

Arno
Bijlagen
Vijvergraven.JPG
Vijvergraven.JPG (68.95 KiB) 4340 keer bekeken

Chris83

Bericht door Chris83 »

leuke foto!, daar heb ik toevalig gister op internet zitten kijken wat ze nu allemaal van lego hebben, die gele graafmachine vond ik wel interresant :)

Groeten Chris

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

Chris83 schreef:leuke foto!, daar heb ik toevalig gister op internet zitten kijken wat ze nu allemaal van lego hebben, die gele graafmachine vond ik wel interresant :)
Hij is ook extreem leuk! Alle besturing gaat met de afstandsbediening, neefje van 7, heeft hem helemaal alleen gebouwd, ik mocht alleen de blokjes uitzoeken, welke hij nodig had. Zo heeft ie ook de gele bulldozer gebouwd, en telescoopkraan. En ik vind het prachtig om in mun woonkamer te hebben staan! Ben dan wel 33, maar met lego mag je tot 88jaar mee spelen!

Groeten,

Arno

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

even een klein updateje,

Alle wissels (op 2 na welke denk ik kapot zijn) en de twee ontkoppelrails aangesloten op twin center, zelfs tijd van schakelen voor ontkoppel gelukt om in te stellen.

Wat een werk was me dat om dat uit te zoeken, maar goed, het is dus gelukt!

Nu frame timmeren waar de spoorbaan boven op komt te staan, en dan kan het bouwen beginnen.

Groeten,

Arno

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

Hierbij een kleine update voor wie het leuk vind,

Baan ligt dus helemaal, alles werkt nu perfect.
Eerste berg, de skipiste, is inmiddels gestuct. Deze is gemaakt met 4mm mdf, aan de achterkant voor een mooie rechte kant te krijgen, daar heb ik 2mm sleuven ingefreesd, zodat het nog buigzamer werd. Van 18mm mdf een mal gezaagd, waar ik deze op heb geschroefd, daarna kippengaas gespannen en papiermache gepapt. Daarna laagje stuc erop, en al een beetje in model gestuct. Daarna de berg op modelbaan gemonteerd, (had hem eerst in garage gebouwd, zodat ik de rails niet al te vuil maakte). Nu met stuc de laatste kantjes afgewerkt, en wat rotsen erop gemaakt. Volgend project is de tweede (wandel) berg. Zodra deze klaar is, kan berg 1 lekker goed drogen, voordat ik ga schilderen en gras ga strooien. (ook al word het een skipiste, wil er wel gras onder hebben, daar het nog maar pas gesneeuwt heeft, zal dus niet alles bedekt zijn met sneeuw, en in het echt ligt er ook gras onder natuurlijk).

Groeten,

Arno
Bijlagen
overzicht winterbaantje
overzicht winterbaantje
Berg2.JPG (41.38 KiB) 4178 keer bekeken
De skipiste waar ze straks volop kunnen genieten
De skipiste waar ze straks volop kunnen genieten
Berg1.JPG (41.62 KiB) 4178 keer bekeken

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

Hierbij een kleine update,

Eerste berg is, na 30 lagen verf, eindelijk een beetje gelukt. qwa kleur, dus hop daarna gelijk sneeuw gemaakt. Dit heb ik eerst met spachtelputsz gedaan, dit gaf opzich al een leuk effect, maar nog niet helemaal tevreden, dus daar moet ik nog aan werken..., hierna met sneeuwspray bezig geweest. Opzich al best leuk (al zal deze volgend jaar wel opnieuw gedaan worden). Nadat ik hiermee klaar was, op het idee gekomen om een lift te kopen van brawa, dus moest er weer wat knauf tegen de berg, kan ik weer opnieuw beginnen op deze delen.

Huisjes van brawa welke erbij horen, vind ik te groot (in iedergeval voor de soort berg ik gemaakt heb), dus hier moet ik nog wat op verzinnen....mischien iemand wat tips?

Groeten,

Arno

ps. er moet natuurlijk nog een bierstubbe geplaatst worden

ojaa, en wat is het toch geweldig om een spiegelreflexcamera te hebben, met een macrolens, vroeg me al een tijdje af, of die sticker die ik opgeplakt had, ook echt informatie had, of gewoon, zoals je met blote oog kon zien, wat krabbels van een 3jarige, maar nee hier staat dus echt wat op!!! Wat een leuke hobby is dit toch ook, iets heel kleins maken (in dit geval een huisje) en dan met zoveel details erop, welke je met blote oog niet kunt lezen, of zien!!

Hier ga ik nog jaren mee bezig zijn!! Wilde eerst snel een kerstbaantje maken, en dit zal het ook wel worden, maar zit al na te denken hoe ik volgend jaar een nieuwe nog betere baan ga maken, nu een baan aan het maken om alles een keer gedaan te hebben.
Bijlagen
Lekker.JPG
Lekker.JPG (44.08 KiB) 4031 keer bekeken
lift.JPG
lift.JPG (54.14 KiB) 4055 keer bekeken

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

Weer een kleine update:

Nieuwe lok gekocht, en baan weer beneden weggelegd om daar de komende maanden lekker verder te prullen. Begin al redelijk tevreden te worden, maar er blijft nog veel te leren, daarom lees ik ook zo vaak mogelijk dit forum om ideeen op te doen, om het nog beter te krijgen.

Wellicht komt er volgend jaar een compleet nieuwe baan, als ik (bijna) alle opstakkels heb overwonnen.

Wat ik wel vreemd vind, is dat rails tot nu toe perfect reed, en nu op bepaalde plekken, de lok zomaar stopt (geen stroomcontact?) Zelfs na uitvoerig poetsen niet, tenzij ik op volle snelheid rijd, wat ik absoluut niet wil. Ook vind ik de fleischmann wisselschakelaars slecht, heb nu weer 2 stuks welke maar 1 kant opgaan.

En waarom kun je wel de wisselschakelaars op zijn kop monteren, maar niet de ontkoppelschakelaars?? of doen jullie dit digitaal? (kan dit uberhaubt met N?) Dat de lok zelf kan ontkoppelen.

Groeten,

Arno
Bijlagen
Het wordt langzaam aan winter
Het wordt langzaam aan winter
Winter.JPG (83.05 KiB) 3955 keer bekeken
nieuwe lok
nieuwe lok
Nieuwelok.JPG (94.35 KiB) 3955 keer bekeken

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Begint er al aardig winters uit te zien daar links. Mooi man!

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Harry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Koud heh :mrgreen: :mrgreen:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

nico42

Bericht door nico42 »

Ik heb je topic even doorgelezen en ik vind het mooi worden met die sneeuw leuk ;)

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

R Fongers schreef:Harry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Koud heh :mrgreen: :mrgreen:
HAhahahaha Deze keek ik vroeger ook altijd, met veel plezier!!! Wat was tv toen nog leuk!!!
Nog een hele hoop te doen, maar goed, mocht de vorst een beetje doorzetten, en niemand beton kan gaan storten, kan ik mooi thuis aan de gang!! (dit zit er natuurlijk niet in met die kredietcrisis ouwehoer) Van het weekend de bedoeling dat de vijver vol gaat lopen met smurrie, en dan weer een volgende fase afmaken, de schaatsbaan. Probeer zoveel mogelijk klaar te krijgen voor de kerst, aangezien de baan nu in de huiskamer staat, moet het geen rotzooi lijken, aanpassingen en details zullen waarschijnlijk gemaakt worden vanaf januari tot december 2011!

Bedankt voor de reacties, en idd. zodra ik thuis binnekom krijg ik het er koud van, terwijl de cv-ketel toch echt al op 21 graden loopt te stoken.....brrrrrrr
Volgende keer maar een zomerbaan maken voor in de woonkamer in de winter, krijg ik het mischien wel warm!

Groeten,

Arno

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

Op deze eerste koude Zondag weer lekker aan het prullen.

Paar lantaarns geplaatst, vijver aangekleed, en deze langzaam aan het volgieten met jachtlak. Heb hem veels te diep gemaakt (15mm) waardoor ik dus eeuwen bezig ben om hem te vullen, mischien van de week wat ander spul kopen.
De boer komt net thuis van het verkopen van zijn laatste fruit, en meteen zijn geld opgemaakt in de plaatselijke kroeg, waardoor deze een beetje over zijn eigen erf loopt te zwalken.

Groeten,

Arno
Bijlagen
fruitboer zwalkt over zijn erf
fruitboer zwalkt over zijn erf
Boerderij.jpg (66.25 KiB) 4199 keer bekeken
Vijver aan het vullen
Vijver aan het vullen
Schaatsvijver.jpg (72.72 KiB) 4199 keer bekeken

Jos

Bericht door Jos »

Ziet er al leuk uit hoor. 15 mm jachtlak zou ik je inderdad niet aanbevelen, beter opvullen met bv. laagje gips of klei, deze kleuren en dan jachtlak erover.

Groetjes,
Jos

nico42

Bericht door nico42 »

Mooi hoor die plaatjes en wat een zuipert die boer die lust ze wel en een vraagje dat riet waar maak je dat van??? 8-)

Onderwerp starter
Mctrain

Bericht door Mctrain »

nico42 schreef:Mooi hoor die plaatjes en wat een zuipert die boer die lust ze wel en een vraagje dat riet waar maak je dat van??? 8-)
Hoi Nico,

heb van Noch 2 zakjes gekocht met feldgras (nr 95700 en 95710). Dit zijn zeer lange grassprieten, welke ik straks nog op hoogte verder ga afknippen, als die vijver vol is.

Groeten,

Arno

Plaats reactie