hulp met indeling baanvakken

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

hulp met indeling baanvakken

Bericht door hansw51 »

Beste collega's.

Kunnen jullie mij helpen met de indeling van de baanvakken.
Ik zou graag willen weten hoe ik de blauwe delen van het rangeer terrein nu moet indelen.
Als jullie de plaatjes bekijken zien jullie de baanvakken van het station ingedeeld zijn in 1 t/m 8 en 10.
met nummer 10 heb ik het probleem dat deze erg kort is.
Eigenlijk zou dat dus een deel van de wisselstraat moeten zijn maar als ik met de hand aan het rangeren ben wil ik dat wel gebruiken om te kunnen rangeren naar 8 en de blauwe opstelsporen, Hier loop ik dus vast. wil zet mij weer op het juiste spoor?

groetjes,

Hans
Bijlagen
baanvakken1.jpg
baanvakken1.jpg (121 KiB) 2479 keer bekeken
baanvakken2.jpg
baanvakken2.jpg (120.86 KiB) 2479 keer bekeken



dentheo
Berichten: 787
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door dentheo »

Wil je "automatisch" rangeren ?
Als je manueel rangeert hoef je helemaal geen blokken te maken maar wel bv. handmatige wisselstraten (koploper)



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3266
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door Michiel »

En als je wel automatisch wilt rijden, dan gewoon indelen als de rest. Elk opstelspoor is een blok, met een bezetmelder aan het begin, en een aan het eind. Bij uiterst korte spoortjes kom je al met 1 bezetmelder toe. (Dit is toch zo voor Koploper, met andere programma's heb ik geen ervaring)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door hansw51 »

OK bedankt heren is me duidelijk.
Er wordt zowel automatisch als handmatig gereden dus ga ik het indelen met elk opstel een blok
m.v.g.

Hans



FidOo
Berichten: 5811
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door FidOo »

Hans ik ga even heel erg vervelend zijn.

Ik zit zo eens naar jou baanplan te kijken, en zie dan een mooi met flex rails gelegd station.

Perfect maar dan vallen in eens de wissels op. Zo te zien heb jij overal de 24 graden wissels r1 van minitrix gebruikt.
Deze zijn echt onnatuurlijk krap. En worden vaak helemaal niet of alleen voor rangeerterreinen gebruikt.

Zou even kijken of je het ook niet met 15 graden wissels af kan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door shoven »

Of deze. Peco code 80, 8 graden, een stuk goedkoper en volgens mij goed in te passen.

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door hansw51 »

Beste Joost en Steven,

Hartelijk dank voor de info, ga eens op zoek naar peco 80 8grd , kan deze samen met minitrix.
De baan is ontworpen op minitrix daar ik hiervan een grootte hoeveelheid van heb liggen uit langgeleden.
Mis wel een hoeveelheid wissels nog dus enkele nieuwe aanschaffen is niet erg dus.
Dit is maar een deel van de baan, heb nog een station zal daar ook eens naar kijken.

Dit is wel het commentaar wat ik graag heb daar ik alleen nog aan het ontwerpen ben en nog niet aan het bouwen.

m.v.g.

Hans



FidOo
Berichten: 5811
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door FidOo »

de code waar wij over praten bepaald de rail opbouw. Minitrix,gekke dinge. n fleischmann, roco, ibertren, gt-rails zijn allemaal code 80.

net als peco code 80. dus dat past ook zonder te veel aanpassingen.

code 55 is lager en de rail is anders van opbouw waardoor deze niet direct op elkaar past. het is echter wel mogelijk natuurlijk.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door Rob Fongers »

Ja en wat je indeling van je blokken en dan met name de rangeersporen moet je eens denken om in het stuk waar de wissels zitten hier een gemeenschappelij binnenkomst melder te maken. Dat scheelt je voor die sporen in ieder geval 1 melder per spoor.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door shoven »

hansw51 schreef:Hartelijk dank voor de info, ga eens op zoek naar peco 80 8grd , kan deze samen met minitrix.
Kijk eens bij Hatton's, onderaan bij 'Track & Points'. Let op het verschil tussen wel/geen electrofrog.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
hansw51
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 dec 2009 16:25

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door hansw51 »

Beste Rob,

Ik had daar ook aangedacht een gemeenschappelijke melder maar zie 123 niet waar die te leggen.

m.v.g.

Hans


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: hulp met indeling baanvakken

Bericht door Rob Fongers »

Hans,

Er zijn wel degelijk mogelijkheden daarvoor.

Aan de bovenzijde van je haven. vanaf de eerste wissel t/m het Engels wissel en vandaar t/m het rechte stuk voor de spoorweg overgang en vandaar nog een naar de overige 3 wissels incl. het stukje naar de hoofdbaan.

Ik kan natuurlijk niet het geheel zien maar je kan overwegen om het wissel wat een aansluiting geeft op de hoofdbaan te vervangen voor een engels wissel of een overloop wissel.

Voor de overige sporen heeft dat geen zin daar die van 2 kanten bereden kunnen worden.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie