Niet goed geïsoleerde bezetmelders

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hookies

Niet goed geïsoleerde bezetmelders

Bericht door Hookies »

Ik heb op één spoor een probleempje. Er zitten twee bezetmeldsecties achter elkaar, maar de trein rijdt hier niet goed door. Nu lijkt het (en misschien is het ook wel zo) dat de spoorstaven van de beide secties contact met elkaar maken, oftewel de isolatie is niet deugdelijk. Ik heb er geen ervaring mee, vandaar mijn vraag: wat gebeurt er als dit het geval is? Stopt de trein dan onmiddellijk met rijden?

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

shoven

Re: Niet goed geïsoleerde bezetmelders

Bericht door shoven »

Nee. Je krijgt dan waarschijnlijk onterechte bezetmeldingen door.
Het stoppen heeft m.i. een andere oorzaak.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Jos

Bericht door Jos »

Martin,

Meestal is de tweede melder de stoppositie. Die meldt een trein bij binnenkomst op de andere melder. De trein zal dus direct gaan remmen. Als je "leren remmen" hebt aanstaan zal er een vreemd remgedrag bij die lok opgeslagen worden.
beter dus om te zorgen voor een scheiding tussen de twee melders.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Misschien even ter verduidelijking: ik test nu nog puur op de Twin, nog niet via Koploper. Het betreft een blok met vier melders, twee aan het begin en twee aan de andere kant om treinen van ongelijke lengte gewoon in het midden te laten stilstaan.

Ik zal in elk geval die ene isolatie verbeteren, en voor de rest kijken of de draadjes niet toevallig uit het adereindhulsje zijn losgeschoten en er dus sowieso geen stroom is in dat stuk.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Het probleem zat 'm niet in de bezetmeldsecties an sich, maar in het feit dat een serie van 8 bezetmelders op de decoder niet functioneerden. Aan weerszijden van de decoder heb je twee punten voor de digitale voeding. Ik had er maar eentje van voeding voorzien. Even getest met een los draadje. Ene eindpunt in de decoder, het andere einde tegen de digitale ringleiding gehouden en vopila, de trein ging rijden.

Toch verbaast het me: ik dacht dat je 1 groep van 16 kon maken of 2 groepen van 8. Blijkbaar moet ik hier 2 groepen van 8 maken. Terwijl ik aan de andere kant van het station wel 1 groep van 16 kan laten werken, dus met maar één digitale voedingsdraad. Waar zit 'm dat nou in?

Het is geen vraag meer om mijn probleem op te lossen, want dat is al gebeurd, maar ik ben wel benieuwd waarom het aan de ene kant werkt en aan de andere kant niet. Nu ik nog een makkelijk bereikbare ringleiding voor de digitale voeding heb, vraag ik me af of het te adviseren is om voor de zekerheid toch dat ene punt bij die bezetmelddecoder, die dus eigenlijk al voor 16 punten actief is, van een voedingsdraadje te voorzien. Het lijkt me niet schadelijk toch?

Mvg,
Martin

Wim Ros

Bericht door Wim Ros »

Martin,

En wat zegt de fijne handleiding hier dan over, en zijn dat terugmeldmodules van hetzelfde type, of is het een variant?

Bij mijn weten zijn de modules verdeeld in 2 groepen van 8.

Mvg
Wim.

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Het zijn allebei BMD16-SD's. De handleiding heeft het over aansluiten aan twee ingangen en je kunt 16 connectoren benutten. Dat geeft aan dat ik het in het probleemgeval wel goed heb opgelost. Alleen snap ik niet waarom bij die andere decoder dan één draadje wel voldoende was. Ik heb al een draadje aan de ringleiding gemaakt dat naar deze bezetmelder loopt en zal die ook aansluiten. Alleen snap ik dus niet waarom die ene met dat ene draadje wel werkte op alle bezetmeldpunten.

Mvg,
Martin

Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Ik ook niet :roll: :roll:

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Hookies

Bericht door Hookies »

Probleem is opgelost. Op de achterzijde van de bezetmelddecoder waren de groepen doorgelust.

Plaats reactie